Ga naar inhoud

Zindelijkheid


Ruthie

Aanbevolen berichten

In een ander topic heb ik het al over het keutelen, maar dan meer de opkuis ervan.

Maar niet alleen het keutelen is het probleem, plassen ook. Het zit namelijk zo.

Toen we Stitch pas hadden, hebben we hem zindelijk proberen te maken en na een 2-tal weken was dit ook gelukt. Toen kwam Roxy erbij en met haar net hetzelfde. Dus iedereen blij.

Maar toen moesten ze gescheiden worden en had Stitch een afspraak voor castratie, maar de kleine gluiperd vond dat hij zijn mannelijkheid toch maar eens moest bewijzen en is kunnen ontsnappen en van het een kwam het ander. Maar beiden waren nog zindelijk (op een paar verdwaalde keutels na).

Dus toen waren ze plots met 6 en de kleintjes waren waarschijnlijk nog te jong, want zindelijk worden wilden ze maar niet. Roxy dacht waarschijnlijk: als zij niet hoeven, waarom moet ik dan nog moeite doen. Dus zij werd weer onzindelijk.

Nadat de kleintjes het huis uit waren zag Stitch dit van Roxy en vertikte het ook plots om netjes naar het toilet te gaan. Dus sindsdien moeten we iedere dag plasjes en keutels vegen.

Maar ze weten het wel want minstens 1x per dag doen ze het wel goed. Denk trouwens dat Roxy meer haar best begint te doen. Maar Stitch niet. Hij gaat eerst op het toilet, lang genoeg om te kunnen plassen en dan springt hij eruit en plast hij naast het toilet, altijd maar opnieuw. De wc verzetten heeft geen nut want dan doen ze het waar hij eerst stond. Er staan nu 2 grote kattenbakken naast elkaar maar blijkbaar is dat voor hen nog niet genoeg. Ze hebben wel een deel ingepalmd in de keuken voor hun behoefte maar ik kan die moeilijk vol zetten met bakken want dan kunnen we niet meer passeren. Ook in de ren zijn ze niet zindelijk. Ze hebben 2 wc's in de kooi maar ook die moet ik maar 1 à 2 keer verversen in de week omdat ze er zo weinig gebruik van maken, ze plassen liever op de handdoek of hun kussen (wat ze tot een paar weken geleden nog niet deden). Ook de Actiontunnel heeft al eens mogen zwemmen.

Stitch is ondertussen al 1 jaar dus puberen kan het niet meer zijn, Roxy is een paar maanden jonger.

Wat kan ik nog meer doen behalve alles opruimen en in de wc leggen? Want ik zie me dit geen 10 jaar of langer meer doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Poeh das vervelend inderdaad zeg. Ik weet dat je het zielig vindt, maar denk toch dat het een idee kan zijn om ze in het hok op te sluiten. Hier heb ik het ook een tijdje gehad, vooral Frits begon naast de bak te plassen (doet hij nu nog, maar 1 plasje in de maand kan ik nog wel hebben). Het werd toen steeds erger, heb ze een dag in het hok opgesloten met alleen bodembedekking in het toiletje en toen was het over. Het is niet zo leuk voor ze, maar dit is ook niet leuk voor jou en misschien helpt het bij jou ook wel. Een paar dagen in het hok overleven ze wel. Het valt te proberen, maar misschien heeft iemand nog tips die wat diervriendelijker zijn, vermoed alleen dat je voor de rest al bijna alles geprobeerd hebt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dan is het misschien opgelost voor in de ren maar nog niet voor in de keuken toch? Die toiletten mogen ze ook nog gebruiken want die zijn groter dan de hoektoiletjes in de kooi.

Heb gisteren tegel per tegel heftig geschrobd met azijn (eerst op de knieën maar dan op mijn achterwerk). Ben er toch wel een groot half uur mee bezig geweest en dan nog 2 keer gedweild. Nog geen 2 minuten dat ze er mochten lopen lagen er alweer plasjes. Dan heb je echt zoiets van pfff, waarom al die moeite. Ben het echt wel een beetje beu aan het worden eerlijk gezegd. Ze konden het vroeger wel, waarom nu dan niet :s.

Als er echt geen andere mogelijkheden zijn wil ik ze wel even opsluiten in de ren. Of moet het echt enkel in de kooi? En dan moeten de handdoeken en het kussen weg? Want op de tegels is het niet erg warm :s. Zouden ze dan ook de link doortrekken naar de keuken? Want daar is het toch wel het ergst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies hoe het werkt, maar hier werkte het wel. Eerst vond ik alleen plasjes in de ren naast het toilet, toen ik ook in de woonkamer keutels en plasjes begon te vinden heb ik ze opgesloten en om een of andere vage reden werkte dat. Misschien omdat ze zo weinig ruimte hadden dat ze er zelf last van zouden hebben als ze overal zouden plassen. Heb daarna nooit meer plasjes buiten de toiletten gevonden, of ja, op die eens per maand na dan. Net of ze ineens de boodschap weer begrepen. Ik heb ze toen echt in het hok opgesloten, vond het wel zielig hoor, maar ach, zo erg is het ook weer niet voor een paar dagen. Liggen jouw konijnen vaak op de handdoeken en het kussen? Hier nooit eigenlijk. En als ze in het hok opgesloten zijn zitten ze ook niet op de tegels. Als ze dan een dag of wat langer niet in de keuken geweest zijn kan het zijn dat ze de link toilet/keuken weer een beetje vergeten zijn. Het is vaak een kwestie van hun routine doorbreken, dingen veranderen, meubels verplaatsen, de stomste dingen kunnen ervoor zorgen dat ze zich weer een beetje gaan gedragen zoals jij het wilt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze komen eigenlijk nooit in de kooi, ze zitten bijna altijd in de ren (als ze niet vrij mogen) en ze slapen en zitten altijd op de handdoek en kussen.

Maar nu denk ik er ook aan dat ze 2 weken geleden voor 12 dagen bij mijn ouders hebben gelogeerd. Met de kooi en de ren (deze was dan wel wat kleiner) en ook daar gingen ze naast de bak (ze mochten niet uit de ren). Mijn moeder had ook heel veel werk met het opruimen in de ren want ze heeft er dan nog een opdienblad ingezet omdat ze daarin zouden gaan (deden ze wel maar ook veel ernaast). Hier terug thuisgekomen hebben ze ook direct weer hun behoeftes gedaan naast de bakken in de keuken. Dus dat waren ze na 12 dagen nog niet vergeten.

Ik wil het wel proberen, maar twijfel een beetje of ze wel zo slim/dom zijn :P.

aangepast door Ruthie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ervoor zorgen dat ze niet meer in de keuken kunnen komen? Keuken = kennelijk toilet bij die 2 :P

Joh ik zou er zo gek van worden, werd al strontchagrijnig toen ik elke avond 1 of 2 plasjes moest opruimen. De hele dag ruimen is echt niet leuk meer. Hebben jullie een tuin? Dan zou ik ze in de lente mooi naar buiten doen!

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

We hebben een tuin, maar het is een huurhuis dus kan ik niets aanbouwen ofzo. Zie het ook niet echt zitten om ze buiten te laten want ondanks hun onzindelijkheid zie ik hen dolgraag en vrees ik dat ik er minder tijd aan zou besteden als ze buiten zitten.

Ja, ik word er inderdaad wel gek van. Het zal wel weer overvliegen maar nu heb ik er echt even genoeg van, zeker als je al die moeite doet voor niets.

We hebben geen deur naar de keuken, het is gewoon een deurgat. En barricaderen is een heel gedoe om dan over en weer te gaan, het was zo met de kleintjes.

De methode om katten zindelijk te maken zal ook niet helpen zeker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben je niet van bodembedekking veranderd in de tussentijd? Want mijn ram is stikzindelijk, die is niet normaal die jongen, al vanaf dag in dat hij hier kwam als heel klein beestje van 6 weken oud is hij heel netjes en had meteen begrepen dat die bak het toiletje voor moest stellen en waar dat voor diende, ik had zelfs zowel in dat bakje als in de kooi hennepvezel, maar hij snapte het. Waar ik dat bakje ook neer zet, maakt niet uit, er gaat niks naast. Maar op een gegeven moment was de hennepvezel uitverkocht en heb ik van die houten kattenbakkorrels erin gedaan. Wat hij toen deed: Al zijn hooi in de bak slepen tot de korrels bedekt waren met een plat laagje hooi, heel netjes, en zelf naast de bak plassen. Dat was duidelijk, dus ik ben gelijk de volgende dag naar een andere winkel gegaan om zijn vetrouwde hennepvezel te halen en toen was hij weer gewoon zindelijk.

Dus dat geeft wel aan dat ze blijkbaar heel erg veel waarde hechten aan de soort bodembedekking die in het toilet zit.

Verder zijn ze bij mij in de grote ren ook niet gediend van een toiletje, ze gebruiken het op zich nog wel maar er ontstaan dan nieuwe poepplekjes in het gras. Daar zit wel orde en structuur in, niet dat ze lukraak door de hele ren poepen.

Hoe het volgens mij werkt bij konijnen van nature (ten minste zo werken mijn konijnen als ze op hun veldje zitten) is dat ze een plek uitkiezen om te keutelen, daar blijven ze keutelen tot die plek te vies wordt, en vervolgens kiezen ze een nieuwe plek en zo door. Tegen de tijd dat de plekjes een beetje op zijn is de eerste plek weer schoon doordat alles verteerd is. Als je steeds alles schoon maakt blijven ze dus daar gewoon keutelen, zo werkt een konijnentoiletje.

De kleintjes gingen overal poepen en plassen, dus denk ik dat ze die plekjes ook zijn gaan zien als keutelplaatsen. Maar als jij de godganse dag door die plekken schoonmaakt dan blijven ze dus die plekken gebruiken. Nu snap ik dat het geen oplossing is om alles maar weken te laten liggen (ik zie het al voor me :beurk:) maar ik kan me voorstellen dat het in theorie kan werken als de keutelplaatsen even geherdefinieerd worden door ze enkele dagen in hun kooi te zetten. Het lijkt me de moeite van het proberen waard.

Maar het is geen garantie natuurlijk. Mijn voedster heeft sinds een week ook ineens besloten dat ze prima gewoon in de ren waar ze nu zitten ook wel een beetje kan poepen en plassen, gewoon op de grond. En ook kriskras door de hele ren heen kleine beetjes. Waar dat vandaan komt begrijp ik ook niet. Het is ook niet veel, maar toch. Ik kan het ook niet opruimen want de keutels zitten helemaal vastgevroren in de sneeuw. Ik hoop maar dat als het gaat dooien en ik alles op kan ruimen het weer in orde is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik al sinds het begin schavelingen (ik weet, niet echt goed maar het is enkel in de toiletjes). Misschien moest ik toch iets anders gebruiken dat ze het dan wel zouden doen in de bak? Wie weet :P. Heb wel nog een zak van 10 kilo staan nu (is een zak van 20 kilo maar de helft is al op).

De keutels liggen niet in hoopjes, ze liggen echt overal verspreidt. De plasjes liggen meestal wel weer op dezelfde plaatsen.

Ik zal ze vandaag eens hun gang laten gaan en vanavond een foto nemen. Ik zal het hen nog eens zeggen ook, misschien doen ze dan extra hun best ;).

Ik weet niet of je het nog gelezen hebt, maar zelfs na 12 dagen doen ze het terug op die plaatsen. Ze hebben precies een olifantengeheugen :s.

Nu liggen ze samen te dutten op het tapijt, dus nu is het even keutelvrij :mdr: *geniet ervan zolang het nog kan*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had dat inderdaad nog niet gelezen van die 12 dagen. Toch lijkt me dat anders. Geen garantie dat opsluiten werkt maar je kan het maar geprobeerd hebben. Ze zullen de ruimtes niet vergeten zijn na 2 weken maar ik denk dat het anders is als ze de ruimte op een andere manier gaan zien. Dus de hokken als hun territorium. Tsja je moet gewoon verschillende dingen proberen want dat het vanzelf zal veranderen, dat zal wel niet.

Je kan wel kleine verpakkingen van ander soort bodemstrooisel proberen, werkt het niet dan heb je het zaagsel nog.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is beter/minder dan ik had verwacht. Maar dit is nog maar een klein deeltje (1/3) van de keuken, in het ander gedeelte liggen ook nog een boel verdwaalde keutels. Er liggen ook plasjes maar die zijn niet goed te zien op de foto.

attachment.php?attachmentid=66220&d=1358716853

De ren is niet veel beter. Had gisteren nog maar dat kussen gewassen, jeej. En Stitch krijgt ook zijn groenten op een bordje op het kussen (is hij zo gewend want hij gooit het dan op de tegels) dus vind ik het niet echt aangenaam eten tussen al die keutels.

attachment.php?attachmentid=66219&d=1358716853

Door de rest van het huis liggen er ook nog keutels maar dan in wat mindere mate.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje, dat lijkt me echt niks in de keuken.

Mijn ervaring is wel dat het makkelijker is om ongecastreerde dieren 100% zindelijk te krijgen.

Maar naar mijn idee kan je nog wel verschillende dingen proberen. Opsluiten is persoonlijk het laatste dat ik zou doen.

- Je kan inderdaad zoals al gezegd is, andere bodembedekking proberen. Houtkorrels werken hier het beste.

- Je zou toch kunnen proberen om tijdelijk alle dekentjes weg te halen en enkel bodembedekking in de toiletjes te doen.

- Ik weet niet hoe grondig je hun toiletjes poetst? Maar hier hadden ze in het begin soms last als ik ze te grondig poetste. Dus je zou kunnen proberen ze een tijdje alleen met heet water om te spoelen.

En er zijn eigenlijk nog wel dingen die je kan proberen...

Hier zijn ze vroeger een tijdje onzindelijk geweest na een opname bij de DA. Ze belonen iedere keer als ze op hun toiletje gingen, bleek na een tijdje ook een goed effect te hebben :P. Alleen is consequent zijn daarbij erg belangrijk en moet je er dus erg veel tijd insteken.

Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alle dekentjes weg? De grote tapijten kan ik echt niet wegdoen :s. Wel de handdoek en kussen in hun ren. Maar gaan ze dan niet te kou hebben zo op de tegenvloer? :$

Ik poets de toiletjes altijd uit met enkel water, heb nog nooit een product gebruikt. Maar ze gaan er ook wel in, alleen niet altijd.

En bodembedekking, heb ik wat twijfel bij gezien ze het vroeger wel enkel deden op deze.

Ik snap gewoon niet waarom ze niet meer zindelijk (willen) zijn.

Kan het wel eens proberen met het belonen, maar dan moet je er al constant bijzitten, wat ook niet echt haalbaar is :s.

Vandaag ondertussen weer een heleboel keutels en al 8 plasjes/plassen naast de bak. Deze heb ik wel allemaal weg gedaan want ze vinden het leuk om er dan recht in te springen en dan rond te huppelen door het hele huis met hun pipipootjes.

Sorry dat ik nogal 'moeilijk' overkom. Ik wil het wel allemaal proberen, maar wil niet dat zij eronder moeten 'lijden' (zoals bv. op de koude vloer en het opsluiten).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat ze veel last hebben van een koude vloer hoor. Mijn konijnen hebben natuurlijk een wintervacht, maar toch, ze zitten hier buiten met -10 op het liefst op het beton. Het lijkt me stug dat ze het koud vinden, tegels, het zal alleen wat glad zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is precies een heel klein stukje erger dan gisteren in de keuken, begon spontaan te lachen toen ik net nog eens ging kijken. Zal straks foto's nemen.

Ze kunnen inderdaad wel in de kooi hoor. Maar ze liggen echt altijd op die handdoek ;). Maar ik zal die straks wegdoen als ik een foto heb genomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ziehier hun kunstwerken.

De ren valt nog mee.

attachment.php?attachmentid=66236&d=1358802533

Maar de keuken ...

attachment.php?attachmentid=66237&d=1358802533

En dit in een tijdspanne van 8.30 tot 12u. en van 16.30 tot 22u.

En 9 plasjes/plassen. Er lagen ook keutels op een hoopje maar omdat die in plasjes lagen zijn die samen met de plasjes opgekuist (omwille van pipipoten). Aan de handdoeken liggen er ook wat minder want we moesten toch nog kunnen afwassen ook :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandemorgen hebben ze ook al flink hun best gedaan in de keuken. Ik heb nu alles netjes in een hoekje geveegd (hoop dat ze er niet in zullen plassen) en voor ik naar mijn werk ga, ga ik alles wegdoen. En vanavond dan weer hetzelfde.

Zoals beloofd heb ik gisterenavond de handdoek en het kussen uit de ren gehaald. Er lagen wel redelijk wat keutels deze morgen maar gelukkig geen plasjes. Hoop maar dat het zo blijft. Ze zaten ook op hun vaste plekje toen ik beneden kwam, alleen zonder handdoek onder hun kont :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vreselijk voor je!

Ik snap ook echt dat je hier moedeloos van wordt.

Ik zou andere bodembedekking proberen en ze toch even opsluiten, alles in het hok goed in de bak doen, de doekjes met urine in de bak leggen (dat hielp bij mij ook goed) en als dat gelukt is ze steeds iets meer ruimte geven.

Sterkte iig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mevrouw haalt alle doekjes er terug uit en loopt er dan mee rond, met als gevolg natuurlijk dat de vloer 'gedweild' is met urine.

Toen ik thuiskwam weer keutels in de ren, maar niets in hun wc'tjes. En 2 min nadat ze vrij waren lagen er alweer ruim 10 keutels in de keuken. Ga morgen achter andere bodembedekking, ben benieuwd of er verschil zal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .