Ga naar inhoud

Speedy eet en drinkt niet meer


Barry

Aanbevolen berichten

Ja inderdaad, grote stukken karton en vloerbedekking zijn niet goed! En ook plastic is gevaarlijk! Die kleine arme nijntjes kunnen niet zo veel hebben... hoe gaat het nu met Speedy??

Ik kan maandagochtend weer bellen hoe het met Speedy gaat, ik zal het hier dan weer melden. Kan er bij zowel gas of verstopping koorts optreden? Vloerbedekking ligt hier trouwens wel en af en toe trekken ze daar wel eens lekker aan. Uiteraard laat ik ze daar dan mee stoppen, maar het zou kunnen dat Speedy wat naar binnen heeft gekregen. In dat geval vraag ik me dan af hoe dat eruit moet komen dan, want met (dwang)voeding ontstaat er toch alleen meer verstopping dan? Doen de artsen wel eens een klisma bij konijntjes?

aangepast door Barry
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 55
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Bij gas gaat de temperatuur juist omlaag. Daar moet je heel alert op zijn. Als een konijn ondertemperatuur heeft wordt er ook vaak geadviseerd niet te dwangvoeren omdat ze dit niet verteren en het dan nog gevaarlijker wordt.

Ikzelf geef Binky ook altijd laxeermiddel zoals Laxatract, Tractonorm of gewone merkloze lactuloze van de apotheek. Deze is goedkoper en werkt precies hetzelfde als de middeltjes die je bij de dierenarts kan kopen. Door middel van Metocloral en/of Cisaral gaan de maag en darmen meer bewegen zodat het gas meegevoerd kan worden naar buiten. Ikzelf geef ook altijd een antigasmiddel en dat werkt prima bij Binky. Gelukkig!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij gas gaat de temperatuur juist omlaag. Daar moet je heel alert op zijn. Als een konijn ondertemperatuur heeft wordt er ook vaak geadviseerd niet te dwangvoeren omdat ze dit niet verteren en het dan nog gevaarlijker wordt.

Ikzelf geef Binky ook altijd laxeermiddel zoals Laxatract, Tractonorm of gewone merkloze lactuloze van de apotheek. Deze is goedkoper en werkt precies hetzelfde als de middeltjes die je bij de dierenarts kan kopen. Door middel van Metocloral en/of Cisaral gaan de maag en darmen meer bewegen zodat het gas meegevoerd kan worden naar buiten. Ikzelf geef ook altijd een antigasmiddel en dat werkt prima bij Binky. Gelukkig!!!

Dank je voor de info! Heb je toevallig de naam van het antigasmiddel en waar ik het kan kopen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanochtend heb ik de dierenarts weer gebeld. Speedy eet wel weer wat, maar zijn gewicht schommelt nog steeds wat. Dierenarts vind zijn keuteltjes nog wat te klein om hem weer huiswaarts te sturen (helemaal met de bijkomende stress van de autorit). Nog steeds positieve berichten dus! :biggrin:

Verder zat ik me nog te bedenken wat Speedy dan gegeten kan hebben om die verstopping/gasvorming te krijgen. Sinds twee weken gebruik ik een andere bodembedekking (Russell bedding, een soort fijn stro). Kan het hierdoor gekomen zijn? In het begin gebruikte ik

houtsnippers, maar door het vele stof en slechte berichten hierover ben ik ermee gestopt.

Verder gebruik ik in de toiletten hennepvezel, allebei natuurlijk sterk absorberende produkten en wellicht veroorzaken die een verstopping?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, het enige dat je preventief tegen gas kunt doen is opletten met wat je ze te eten geeft..

Tegen verstopping kun je wel preventief prozyme geven.

Mijn ram heeft ook eens gas gehad zonder aanwijsbare reden, het kan gewoon zomaar gebeuren, heel vervelend.

Eet je konijn de hennepvezel? Want dat lijkt me inderdaad niet zo goed en dat zou in bepaalde hoeveelheden wel tot verstopping kunnen leiden lijkt me. Die Russell bedding weet ik niet, ik zit even plaatjes te kijken, het ziet er inderdaad nogal stro-achtig uit, dat lijkt me niet zo problematisch als ze daar wat van eten, maar dat baseer ik puur op het feit dat veel konijnen stro eten en dat dat niet slecht voor ze is. Misschien heeft iemand anders daar nog wat zinnigers over te zeggen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gebruik altijd Equate maar helaas gaat dit uit het assortiment bij het winkeltje waar ik het altijd bestel. Je kan Infacol geven dan maar let wel op dat dit middel maar 28 dagen goed blijft na het openen. Equate blijft een half jaar goed na het openen en was wat duurder maar ja...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gistermiddag kreeg ik het goede bericht van de dierenarts dat Speedy weer opgehaald kon worden! Hij was stabiel, at weer goed, hoewel de keutels nog wel erg klein waren. Bij thuiskomst was hij al gauw weer de oude, rennen, springen en hij dronk en at goed. Vanochtend zat hij helaas al weer klein in elkaar en knarsetandde een beetje. Ook hoorde ik zijn darmpjes tekeer gaan. Hij reageerde bijna nergens op en wilde niet eten. Uiteindelijk nam hij een hapje van andijvie. Daarna heb ik hem losgelaten om wellicht de darmwerking wat op gang te krijgen. Al gauw rende hij door het huis en sprong weer op de bank. Hij ging zich wassen en eens lekker languit op de grond liggen. Na een uur weer in het hok gedaan en daar begon hij opeens te eten, zowel biks als hooi.

Is dit nu gelijk een indicatie om weer de arts te bellen of kan een terugval toch nog wel eens gebeuren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, het enige dat je preventief tegen gas kunt doen is opletten met wat je ze te eten geeft..

Tegen verstopping kun je wel preventief prozyme geven.

Mijn ram heeft ook eens gas gehad zonder aanwijsbare reden, het kan gewoon zomaar gebeuren, heel vervelend.

Eet je konijn de hennepvezel? Want dat lijkt me inderdaad niet zo goed en dat zou in bepaalde hoeveelheden wel tot verstopping kunnen leiden lijkt me. Die Russell bedding weet ik niet, ik zit even plaatjes te kijken, het ziet er inderdaad nogal stro-achtig uit, dat lijkt me niet zo problematisch als ze daar wat van eten, maar dat baseer ik puur op het feit dat veel konijnen stro eten en dat dat niet slecht voor ze is. Misschien heeft iemand anders daar nog wat zinnigers over te zeggen ;)

Ik lees het nog even terug, maar in plaats van Russell bedding, gebruik ik Supreme Supasoft Bedding, van hetzelfde merk als hun biks. Sorry voor de onjuiste info.

Speedy maakt het trouwens goed, ziet er goed uit dus! :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rondrennen/beweging is dan erg goed! Dan komen de darmen op gang! Mocht er iets in de weg zitten dan is dit wel bevordelijk! Mijn konijn heeft ook last gehad van een verstopping en het rondlopen deed hem dan erg goed.

Wat fijn dat hij zich weer happy voelt!! Eet hij nu nog steeds goed? Ik heb altijd infacol in huis. Kun je bij de etos of kruidvat halen, 7,99. Tegen krampjes bij baby's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 8 maanden later...

Even een update... in de tussentijd heeft Speedy al weer een opname achter de rug. Hetzelfde probleem... Darmproblemen weer. Ligt dan stil, koud en slap. Geen zin in voer en drinken. Een maand geleden hetzelfde weer, maar nu heb ik gelijk de Carprofen (pijnstiller) gegeven die ik van de dierenarts heb meegekregen en Prepu/Metacl. (darmwerking). Daarna heb ik hem wat laten lopen, uiteraard tegen zijn zin, maar om de darmwerking iets te stimuleren. In de middag ging het al weer een stuk beter, kleine keuteltjes. De volgende dag bijna weer de oude.

Mijn vraag... dit probleem begint chronisch te worden (bijna iedere maand). Heeft een konijn hierdoor heel veel pijn en last? Ik vraag dit omdat ik uiteraard gek ben op mijn konijn, maar het gaat erom of Speedy hierdoor wel een goed leven heeft, als dit elke maand terugkomt? En verder, is er wellicht een middel dat dit preventief tegen kan gaan of onder controle kan houden? Bijvoorbeeld een middel wat dagelijks door het voer of drinken gemengd kan worden?

Jullie reakties graag. :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Barry,

Jeetje wat komt je verhaal bekend voor zeg! Ik zat ook elke maand met Pip bij de dierenarts, sinds ze haar vriendje erbij had gekregen. Eerst de baarmoeder eruit, want het was een voedster en je weet maar nooit. Helaas bleek ook dit het probleem niet te zijn, want een maand later zat ik er weer.

Ik heb het snel in de gaten wanneer Pip er last van heeft, ze komt dan 's ochtend niet direct naar mij toe. Dan gaat er direct een spuit in met pijnstilling en iets voor de darmen. Tegen de middag begint ze dan meestal weer met eten en keutelen.

Een hele tijd is het goed gegaan, totdat ik vorige maand binnen 2 weken 2 keer over bij de dierenarts zat. De dierenarts heeft toen met mij mee zitten denken. Bij Pip lag het eraan omdat ze Bram nogal veel poets haar darmpjes de haren niet kunnen verwerken. En dat ik dus rekening moest houden dat het regelmatig terug zou komen. Dat was het enige wat we nog konden bedenken.

Toen ik thuis was heb ik er met mijn moeder over gehad, en hebben we nagedacht, want het was toch een tijdje goed gegaan. Toen kwam ik erachter dat ik in dat tijdje gedroogde papaja stukjes gaf. Dat direct weer besteld, en tot nu toe gaat het weer hartstikke goed. Geef er nu ook gedroogde mango stukjes bij. Hier zitten enzymen in die het in de darmen allemaal wat meer afbreken. Als ik het zo een beetje goed uitleg. Ze krijgen nu elke week wat stukjes hiervan.

Misschien eens het proberen waard? Je weet maar nooit! Ik hoop dat het je helpt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je voor je reaktie Cynthia! Ik geef Speedy al matig voer (Science Selective) en onbeperkt (merk) hooi van Supreme. Daarnaast niet al te veel afwisseling in groenvoer, voornamelijk andijvie. Speedy is een rexje en krijgt dus ook veel haar binnen helaas. Soms ook zo'n sliert met keutels. Verder ben ik bang dat hij ook wel eens wat plastic binnenkrijgt van zijn toilet. Hij vreet er echt doorheen... Daar moet ik ook nog een oplossing voor vinden.

Fijn dat het met jouw konijn in ieder geval beter gaat op de langere termijn. Ik ga je tip zeker uitproberen. Zou het waarderen als je het me laat weten wanneer je weer iets positiefs ontdekt qua voeding. Thanks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al geprobeerd om preventief prozyme te geven? Hier kun je dagelijks een beetje van over de groenten doen. Het kan absoluut geen kwaad. Ik geef het hier dagelijks als ik zie dat de konijnen weer beginnen te verharen. Beer heeft dan ook altijd last van haar dat ophoopt in zijn maag..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijnen zijn er extreem gevoelig voor en dan kan prozyme of iets anders zoals Cynthia beschrijft helpen.

Wat ik nog wel even zou doen is de ontlasting controleren op coccidiose en wormen. Ook dit kan deze problemen geven en sluimeren in het lichaam. Heb je dat uitgesloten dan zou ik meer richting op bovenstaande.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier ook een konijn met een chronisch darmprobleem. De tel ben ik ondertussen kwijt geraakt van hoe vaak maar het is me laatst gelukt om maar liefst bijna 8 maanden!! zonder problemen door te komen. Moet wel zeggen dat hij een homeophatisch middeltje door zijn drinkwater krijgt. Binky krijgt al een behoorlijke tijd geen droogvoer meer en moet het doen met hooi, kruidenhooi, gedroogde kruiden en groenten. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle tips! Caatje1988, ik heb meteen een ovenschaal in zijn hok gezet en hij is er nu al aan gewend. Alleen nog even bedenken hoe ik de volgende keer Lasagne ga maken... ^^

Prozyme, waar kan ik dat het beste kopen en hoeveel moet ik ongeveer per dag geven? Kan het ook door het drinkwater gemengd worden?

JoBoris76, wat voor middel gebruik jij door het water? Teveel biks geven is idd niet goed, ik heb het deze week ook gehalveerd zodat Speedy meer hooi gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prozyme kun je bestellen in het webwinkeltje van Maryo, even googlen op Maryo's bunnystuff. Er zit een gebruiksaanwijzing bij je bestelling over de dosering. Ik heb het ook een tijdje gebruikt en deed het toen in een zoutvaatje, strooide gewoon wat over de groenten heen, het komt niet zo nauw. De aangegeven dosering is volgens mij 'een mespuntje', tsja, hoeveel is dat? :P

Ik zou het niet door het drinkwater doen, maar over de groenten geven. Volgens mij lost het niet op in water.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal je vandaag of morgen even een persoonlijk berichtje sturen over het middeltje wat ik in Binky zijn drinkwater doe. ;)

Bedankt voor alle tips! Caatje1988, ik heb meteen een ovenschaal in zijn hok gezet en hij is er nu al aan gewend. Alleen nog even bedenken hoe ik de volgende keer Lasagne ga maken... ^^

Prozyme, waar kan ik dat het beste kopen en hoeveel moet ik ongeveer per dag geven? Kan het ook door het drinkwater gemengd worden?

JoBoris76, wat voor middel gebruik jij door het water? Teveel biks geven is idd niet goed, ik heb het deze week ook gehalveerd zodat Speedy meer hooi gaat eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .