Ga naar inhoud

Konijn met vernauwde luchtwegen, tips tegen verkoudheid


Milou en Jip

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier maar ik volg de topics al sinds ik mijn kleurdwergje Jip heb. Jip is een rammetje van nu anderhalf jaar oud, een rasecht kleurdwergje van een fokker uit wieringerwerf. Jip is een onwijs lekker mannetje, woont bij ons in huis en is hier niet meer weg te denken.

Al na een paar weken kwamen we er achter dat Jip snurkt. Hij deed dit eigenlijk altijd als hij sliep, nu doet hij het bijna altijd, behalve als hij loopt of huppelt oid. het is aan hem ook te merken of hij iets lekker vind (ritmisch zachtjes knorren) of helemaal niet leuk. Soms lijkt het ook wel alsof hij naar adem moet happen, dan is het een soort ge-nies en dan schud hij daarna even met zn koppie. De eerste keer dat ik met hem naar de dierenarts moest, vertelde ik dus ook aan de dierenarts dat ik hem "astmatisch" vond. De dierenarts luisterde naar zijn longen en bevestigde dat zijn luchtwegen vernauwd zijn. Hij kon hier prima oud mee worden. (Ik heb de dierenarts overigens ook van bunnybunch. Whg dierenartsen in alkmaar. Ik ben echt over hun kundigheid te spreken! Hele goede, betrouwbare artsen die echtverstand hebben van konijnen. Laatste keer vertrouwde de dierenarts niet wat ze hoorde en heeft ze iemand anders erbij gehaald. Heel kundig vind ik.)

Sinds die eerste keer dat hij naar de dierenarts moest, wordt hij steeds vaker verkouden. Snot heeft hij nog nooit gehad,want bij de minste verkoudheid ga ik al met hem naar de dierenarts vanwege zijn longproblemen. De eerste verkoudheid was op een half jaar, tweede was 4 maanden later en de derde is nu net geweest.

Ik zou zo graag tips willen hebben over hoe ik verkoudheid kan voorkomen. Dit is wat ik al gedaan heb:

- geen zaagsel in het hok, alleen in zijn poepbakje.

- geen stro in het hok

- ik gebruik alleen hooi als bodembedekking. Ik doe ook hooi in zijn ruifje. Dat eet hij op, zijn bodembedekking niet.

- ik geef nu ter preventie druppels coloidaal zilverwater (alternatief geneesmiddel)

Binnenkort gaan we verhuizen. Daar gaan we voor jip:

- het huis isoleren en compleet tochtvrij maken,

- ventilatieroosters aanbrengen.

Daarnaast ook de vraag of het voor zo'n klein mannetje, astmatisch en maar 1000 gram wegend, goed is om te castreren. Ik ben zo bang dat hij daar niet meer uit zn narcose komt! Maar we willen hem in het nieuwe huis wel graag een vriendinnetje geven.

Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal en voor de tips!

Groetjes Milou en Jip

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst welkom op BB! :)

Ik heb niet echt veel verstand van konijntjes met vernauwde luchtwegen, maar ik zal proberen je op weg te helpen. Wie weet hebben anderen straks nog e.e.a. toe te voegen.

Allereerst super dat jullie zo snel handelen elke keer, dat zal zeker schelen voor Jip!

Je zou het zaagsel in het toiletje nog kunnen vervangen door iets dat minder stoft, bijvoorbeeld hennepvezel, vlas of houtkorrels.

Ik weet niet welk hooi je hebt, maar ik zou op zoek gaan naar hooi dat zo min mogelijk stoft. Van Supreme verkopen ze 'stofvrij' hooi, maar ik vind dat verre van stofvrij, en de konijnen vinden het hier ook niet lekker.

Je zou ook het hooi een heel ietsje nat kunnen spuiten met een plantenspuit, zodat het minder stoft.

En wat voor soort vloer heb je? Laminaat is een stuk aangenamer voor de luchtwegen dan bijvoorbeeld tapijt of vloerkleden.

Volgens mij zijn er ook bepaalde kruiden die een positief effect hebben op de luchtwegen, maar dat weet ik zo niet. Misschien de moeite waard om eens op te zoeken?

Wat betreft de castratie kan ik je helaas geen advies geven. Dat is ook erg lastig in te schatten vanaf hier. Ik denk dat je dat zou moeten overleggen met de dierenarts. Het zou wel erg zonde zijn dat hij de rest van zijn leven 'alleen' zou moeten blijven hierdoor..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het eens met majk

En verder zou ik eraan toe willen voegen dat het handig is om ook geen hooi meer als bodembedekking te gebruiken.

Alleen in de ruif om te eten

Dit stoft natuurlijk ook en je nijn zit er constant bovenop me ze neus...

Als je toch iets op de bodem wil kan je misschien een dekentje of een handdoek neerleggen( mits dit niet opgegeten word)

Verder niks aan toe te voegen je bent al super bezig voor je lieverd

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is er nog wat gedaan aan de "vernauwde luchtwegen"? Of laten ze het hierbij en moet hij zo maar blijven? Ik snap dat jij je uiterste best doet hoor. Maar is er ook onderzocht waarom hij vernauwde luchtwegen heeft? Benauwdheid is echt niet tof, ook niet voor een konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat sneu zeg voor Jip (en jou)!

Ik weet wel dat ze bij paarden die last hebben van de luchtwegen altijd het hooi nat maken omdat dat minder stoft, dat zou je bij Jip misschien ook kunnen doen. Ik denk uit je verhaal te begrijpen dat hij binnen zit? Dan zou je in het hok helemaal geen bodembedekking hoeven leggen, alleen misschien een lekker mandje ofzo om op te liggen. In het toiletje zit zaagsel begrijp ik, dit kun je nog vervangen door geperste houtkorrel, stoft ook weer minder. Verder misschien kruiden als munt ofzo? Bij mensen heeft dit wel een gunstig effect op luchtwegen dus misschien bij konijnen ook? Je zou ook eens de homeopathische kant op kunnen gaan zoeken. Ik geloof dat er hier best veel mensen verstand hebben van homeopathie bij konijnen dus ik hoop dat die ook reageren of je een berichtje sturen!

Heeft de dierenarts je verder geen tips gegeven?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eucalyptus, kamfer en menthol zijn dat, maar wat en hoeveel een konijn mag... Dat weet ik niet. Kamfer is bij baby's ook gevaarlijk, dus daar zou ik zowiezo al vanaf blijven.. In ieder geval zijn deze om de luchtwegen vrij te maken. Maar ga eerst na of ze het mogen. Dat weet ik niet namelijk...

In het homeopathische artikel voor konijnen wat ik heb staan kamille en thijm benoemd. Omdat het slijmoplossend en ontstekingsremmend werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt allemaal voor de reacties!

@majk: we hebben een houten vloer met een kleed bij de bank. Daar zit jip wel vaak op. Moet ik die weghalen? Ik stofzuig wel elke dag.

@caatje: we hebben wel eens geprobeerd om een handdoek als bodembedekking te doen, maar daar gaat hij in graven en daar eet hij hele gaten in. Maar als die houtkorrels goed zijn, kan ik die dan niet ook als bodembedekking doen? Echt goed stofvrij hooi heb ik nog nooit gezien dus dat is wel een goed idee om daar nog naar te gaan kijken!

@domino: toen de dierenarts de vernauwde luchtwegen ontdekte, was jip ook flink verkouden en kreeg hij daar antibiotica voor. Ze zei daarbij dat de luchtwegen vernauwd zijn en dat daar niks aan te doen is. Dat begrijp ik wel, want vernauwde luchtwegen zijn natuurlijk niet wijder te maken, alleen zouden ze wel extra schoon gehouden moeten worden en hier hoop ik dus nog iets voor te vinden.

@ nalapuk en deeskuh: als homeopathisch middel heb ik dus zilverwater gebruikt. Ik wil ook graag bisolon gaan gebruiken. Ik las dat dat ook bij konijnen goed werkt (=om slijm op te lossen in de luchtwegen) en dat leek mij wel een hele goeie! Kamille en thijm ga ik ook proberen, dank daarvoor.

Overigens heeft jip er totaal geen 'last' van voor zover ik merk! Gelukkig! Hij is altijd onwijs vrolijk, rent veel door het huis, maakt binkies, eet goed, drinkt goed en is onwijs nieuwsgierig naar alles wat we doen.

aangepast door Milou en Jip
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .