Ga naar inhoud

Carprofen, wel of niet goed?


Bun en Hazel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Mijn konijn is woensdag gecastreerd en hij reageerd er behoorlijk moeilijk op..

Ik haalde hem op want hij was prima wakker en had een hooitje gegeten dus mocht naar huis.

Thuis aangekomen liet ik hem lekker uitrusten en af en toe rondje door de kamer hupsen maar het viel mij op dat hij helemaal niet begon te eten.. af en toe een hooitje en daarom had ik donderdag cisaral drops gehaald bij de dierenarts, om te stimuleren. (en wat dwangvoer, poeder)

Woensdag had ik al pijnstillers meegekregen voor een paar daagjes, carprofen, die heeft hij daar ook geinjecteerd gekregen.

vrijdag ochtend (vanmorgen dus) weinig verbetering, af en toe wat hooi en wat water maar weinig eetlust..

dus heb ik hem naar de dierenarts gebracht omdat ik bang was dat het niet goed zou gaan, daar heeft hij weer een pijnstiller injectie gekregen en vocht en meerdere keren dwangvoer.

om 6 uur weer opgehaald want hij eet af en toe wat hooi en klein stukje appel

maar meneer is nog steeds niet lekker en nu las ik het volgende:

Tolfedine of metacam : Dit zijn pijnstillers, een konijn zal nooit gaan eten als het pijn heeft en dat is wel belangrijk, want je wil de darmen aan de gang houden en blijven stimuleren. Geef in deze situatie nooit carprofen, daar kunnen konijnen misselijk van worden.

eet hij af en toe een hooitje en komt hij wel een beetje bij eten kijken, neemt heel soms een hap boon of appel maar schrikt gewoon onderhand als hij t ruikt..

ik en de dierenarts hebben hem dus misselijk gevoerd met carprofen????? bah wat voel ik me rot hierdoor!

iemand hier ervaring mee?

met deze pijnstiller?

mijn dierenarts is morgen niet open, zal ik een andere bellen? voor andere pijnstiller

ik ben zo bezorgd..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Of ze er echt misselijk van worden weet ik niet. Waarschijnlijk is het een paar keer gebeurd en staat het daarom in de bijsluiter. Ik heb wel een konijn gehad die totaal niet reageerde op Carprofen. Ik had op een gegeven moment (ten einde raad) een dubbele dosis gegeven. Maar niks mocht baten.

Toen andere pijnstiller geprobeerd en ze knapte zienderogen op. Dus een andere pijnstiller proberen kan naar mijn mening altijd, maar overleg wel even met de dierenarts ;) ik kan daar niet over beslissen uiteraard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buffel(onze voedster) kreeg na haar castratie ook carprofen als pijnstiller. Ik vond in eerste instantie ook dat ze er niet goed op reageerde en weinig at. Ik heb haar toen weer bij haar vriendje Beer neergezet, toen ging het eten al beter. Na twee dagen ben ik gestopt met de carprofen en opeens knapte ze op en begon ze weer goed te eten. Ik denk dus dat bij haar de carprofen ook niet zo goed viel. Je zou in overleg met de dierenarts inderdaad een andere pijnstiller kunnen proberen. Of misschien stoppen met de carprofen (natuurlijk eerst overleggen met de dierenarts!)

Gaat het om een ram of een voedster? Volgens mij krijgt een ram ook niet altijd pijnstilling mee, omdat de ingreep bij rammen minder heftig/zwaar is.

Nog een tip: je zegt dat hij soms 'een hap boon' neemt. Konijnen mogen geen bonen, dus dat zou ik hem niet meer geven. Kijk eerst maar even in de lijst van veilige en giftige groenten hier op de site, voordat je hem dingen aanbiedt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef negen van de tien keer Carprofen (Metacam is zwaarder voor de nieren dus geef ik altijd de voorkeur aan Carprofen) en negen van de tien keer werkt dat ook gewoon. Ik heb in elk geval geen slechte ervaring met Carprofen en ik gebruik het zeer regelmatig. Ik heb nu een konijntje zitten met haken op de kiezen die veel pijn eraan heeft (overmorgen wordt ze er aan geholpen) en bij haar heb ik eerst Carprofen geprobeerd, daarna Metacam maar nog steeds geen enkele verbetering. Nu geef ik een iets hogere dosis Carprofen en na een aantal dagen merkte ik toch verbetering. 't Is natuurlijk geen vergelijkbare situatie en na een castratie is dit absoluut niet de normale gang van zaken. Je kan in overleg met de dierenarts ook Metacam proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt, oke die sperziebonen gaan em dus niet meer worden..

Het gaat om een ram, ik heb een flesje carprofen die ik helemaal moest opmaken, (totaal van 5dagen) tot nu donderdag en vrijdag gegeven, maar ik vind hem nu levendiger dan gister onder invloed van pijnstiller en hij eet best wel aardig hooi..

Ik had een andere DA gebeld (mijn eigen heeft geen dienst) en die heeft geen slechte ervaring gehoord over carprofen.

Mijn gevoel zegt, geen pijnstiller meer maar zelf laten opknappen, moet toch kunnen de 3e dag na zn castratie

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster heeft destijds 2 of 3 dagen pijnstiller gekregen, en zoals gezegd is deze ingreep bij een voedster zwaarder dan bij een ram, over het algemeen. Ik vind persoonlijk 5 dagen pijnstilling voor een ram wel veel..

Als hij geen pijn lijkt te hebben en goed eet, zou je het zonder pijnstiller kunnen proberen. Hou het wel goed in de gaten, want je wilt natuurlijk niet dat je konijntje onnodig pijn lijdt. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien eet hij ook wel slecht omdat hij ziek is geworden van de sperziebonen?

Ik zou gewoon geen pijnstilling meer geven om te kijken hoe hij er op reageert. Eventueel kan je het proberen met 1 keer per dag als hij pijn lijkt te hebben. Mijn ram heb ik na castratie zelf geen pijnstiller meer gegeven, naast de prik die hij bij de dierenarts kreeg.

Mijn voedster heb ik 1 keer een tijdje Carprofen gegeven en een andere keer een paar dagen Novocam. Beide keren at ze niet heel goed, maar met de Novocam wel beter, maar of dat daar aan lag durf ik niet te zeggen want het was toen ook iets anders waar ze ziek van was, en ze was toen ook minder ziek. Plus dat ze naast de Carprofen destijds ook nog allerlei andere medicijnen kreeg. Maar je kan het proberen, mocht je ram echt nog pijnstilling nodig hebben.

Want dat vraag ik me ook af, waarom moet hij zo lang pijnstillers?Wat ik hier altijd lees, en dat is ook mijn eigen ervaring, is dat ze na een dag meestal al wel weer de oude zijn.

Dus ik zou naast de pijnstiller ook de sperziebonen niet uitsluiten als ziekmaker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat tot nu erg goed zonder pijnstillers (en zonder sperziebonen uhum..)

5dagen is inderdaad best lang, daarom gaat het nu na 2,5dag ook gewoon goed!

Hij lijkt geen pijn te hebben, hupst rond en slaap lekker opde vloerbedekking :) wast zichzelf en toont interesse!

Hij eet goed hooi, beetje witlof

Maar geen brokjes, ik wacht het gewoon rustig af 😊

Hij knapt vast op!!

Maar wat een zorgen kun je je maken om zo'n kleintje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat hij weer opknapt! Maar weet niet of die pijnstillers een negatieve invloed hebben gehad. Mijn konijntje Flop (voedster) is afgelopen vrijdag gecastreerd en krijgt ook Carprofen. (2x per dag) Ik heb eerder het idee dat ze daarvan minder pijn ervaart en daardoor beter gaat eten. Heb haar de eerste nacht en dag wel moeten dwangvoeren. Nu eet ze weer zelfstandig. Steeds kleine beetjes, maar het gaat er gelukkig allemaal in. En brokjes zijn lastig ja haha. Zij gaat ook eerst voor de groente en pakt soms morrend een brokje van me aan ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over niet brokjes eten na de castratie maak ik me nooit zo druk.

Zolang ze wat hooi eten en wat groen, in ieder geval iets mogen ze van mij best een paar dagen geen brokjes en wat verminderde eetlust hebben. Ik ben nog nooit een kereltje na castratie verloren. Afgelopen week een konijntje dat een week lang geen brokjes wilde, maar wel steeds meer hooi eten, geen probleem. Op dit moment eet meneer ook weer gewoon brokjes.. Geen medicatie gehad verder overigens :) Het is ook wat je mannelijkheid zomaar afgenomen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi dat ze wel even zonder brokjes kunnen want het is echt bij die 3 brokjes van vanmorgen gebleven haha

Het is inderdaad niet niks als je mannelijkheid afgenomen word ;) daar zal hij gewoon nog even moeite mee hebben haha

dus jou konijnen hebben helemaal geen medicatie gehad aniek? fijn dat dat ook kan dus!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, hier krijgen de heren zelden medicatie, heel soms zit er 1 bij die toch niet zo goed wil eten en die krijgt wel cisaral drops en carpofen drops, maar die willen dan ook echt niks eten, geen hooi, geen groenvoer.

Maar op de honderden heren die elk jaar gecastreerd worden is dat heel af en toe. Afgelopen keer dan 1 heer die pas na een dikke week weer brokjes smikkelt, zolang hij keutelt en hooi eet schiet ik niet direct in paniek :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .