Ga naar inhoud

Wat en hoeveel moeten mijn nijnen eten


Etznab

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

Ik vroeg me af of ik mijn konijnen niet te veel geef ik lees hier dat mensen en klein stukje wortel geven en een blaad andijvie enzo.

Ik geef mijn nijnen hele wortels en dan heeft elk konijn ander halve wortel net als komkommer iedereen krijgt 1/3 komkommer of een halve tomaat.

Vanavond krijg ik een weegschaal en dan ga ik ze voor het eerst wegen maar het was toch 20gram biks per 100gram lichaamsgewicht? Of heb ik het nu fout?

Ik heb heel slecht in getallen, en ook in voeren want ik heb altijd dat het te weinig is :$ en ik wil ze natuurlijk niet te veel geven of te weinig (ook al denk ik dat ik ze eerder te veel geef)

Dus hoeveel biks en hoeveel groente/fruit moet 1 konijn per dag hebben?

Bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Qua groenten en fruit weet ik niet precies. De mijne weigeren het te eten, wat ik ze ook geef.. Alleen het mannetje wil nog wel eens wat uitproberen, maar hij heeft snel genoeg. Dus daarover moet je het advies afwachten van anderen.. Wat je geeft is wel zeker te veel!

Biks afwegen is altijd per 1 kilogram lichaamsgewicht van je konijn, dus 1000 gram. En dan verschilt het volgens mij heel erg per soort biks hoeveel gram precies. Ik geef ze tussen de 20 en 30 gram. Soms meer, soms minder. Een dwergje zit inmiddels op 1,54 kg dus die krijgt minder. Een ander op 1,225, dus die weer wat meer. Ik hou het in de gaten met wat ze behoren te wegen en wat ze werkelijk wegen en geef ze dan net iets meer of net iets minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet schrikken hoor, maar mijn konijnen krijgen zo'n 12 brokjes SS per dag (in de zomer iets minder). Ik weet niet welke biks jij geeft? Hoeveel gram dat is weet ik niet, maar het is wel minder dan overal aan gegeven staat. Maar goed, mijn konijnkundige dierenarts zei zelf dat ze voor haar twee kilo konijnen (net als Pummel en Bumba) maar 8 brokjes per dag gaf. Natuurlijk geef ik met erge kou wel eens wat meer dan normaal of soms als lekkernij nog een of twee extra. Groenten krijgen ze hier bij mij wel heel erg veel. Maar niet maar één groente per dag. Het is meestal flink wat andijvie en witlof en dan nog een klein beetje wortel (anders te veel suiker), veel wortelloof, beetje komkommer en beetje tomaat en dan nog wat basilicumblaadjes of peterselie of munt. Soms hebben we nog wat uitgebreider.

Maar goed. Ik zou dus zelf kijken waar jouw konijnen het goed op doen. Als ze niet tegen veel groenten kunnen, geef je dat minder. Als ze niet op weinig biks kunnen leven geef je iets meer. Soms geef ik ook nog wel eens wat gedroogde kruiden. Ohja en hooi dat vreten ze toch wel bij het leven. Als ze dat maar in ruime mate hebben en eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, ik zal de anderen ook even afwachten.

Ik heb zelf ook dwergjes dus als ze 1000 gram weegt moest ze ongeveer 20-30 gram biks?

Ik heb een merkloos soort biks.

Ik voor 5 euro 5 kilo maar ik lees ook steeds meer hoe belangrijk goede biks is dus binnekort stap ik over op een "merk" heeft iemand nog goede ervaringen met een soort voor?

Ik ben wel al afgestap van gemengd voor dat krijgen ze al niet meer\

aangepast door Etznab
Link naar reactie
Delen op andere sites

In wortels zitten heel veel suiker, maar als ze het goed verdragen zie ik daar niet echt problemen in. Mijn ram krijgt er snel last van, dus ik heb het geschrapt uit hun dieet. Toevallig heb ik vanmorgen gewogen wat ik ze geef aan groenten. Ze krijgen alleen nog andijvie en witlof, omdat de rest of niet goed verdragen wordt, of ze het niet lusten. Ze krijgen samen 's morgens ongeveer 150 gram groenten hier. Dat is volgens mij vrij weinig vergeleken met wat veel mensen hier geven. Vaak wordt hier aangeraden om wortels en fruit als snoepjes te geven, vanwege de suikers. Dus maar kleine stukjes tussendoor.

De richtlijn voor biks is zoals Daisy zegt ongeveer 20 gram per kg lichaamsgewicht. De mijne krijgen wat minder, 60 gram voor 2 konijnen van 1700 en 1800 gram, dus dat is ongeveer 18 gram per kg. 20 gram per 100 gram lichaamsgewicht is wel heel erg veel, dan zou ik mijn konijnen 700 gram per dag moeten geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde 1000 gram was een typ foutje ;)

Tja om heel eerlijk te zijn hun keuteltjes zijn elke dag anders (was) omdat ik ze geen vast dieet gaf.

Ik dacht hoe meer variatie hoe beter, maar nu wil ik dus geen zachte poep meer en het goed doen wat dat is het beste voor ze.

Maar dan strakjes maar even naar de winkel een weegschaal kopen en witlof en dan netjes gaan wegen :)

Wordt nog wel een goede konijnen- pleeg moeder haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze inderdaad elke dag beter hetzelfde geven, ze zijn zo gevoelig op hun darmen..

Witlof en andijvie zijn naar mijn weten de veiligste groenten, maar alle groenten die je ze gaat geven die ze niet gewend zijn moet je opbouwen. Dus eerst een half blaadje witlof, ontlasting in de gaten houden, als het goed gaat de volgende dag een heel blaadje en als ze dat gewend zijn kun je andere groenten toevoegen, zodat je weet welke groente de boosdoener is je ziet dat de ontlasting niet meer goed is.

Ik voer ze Hope farms supertrio biks, goeie samenstelling en het meest betaalbaar van alle goeie konijnenbrok. Het is ook lekker hard, dus ze moeten goed kauwen, goed voor de tandjes :)

Heb je de lijst met veilige groenten en planten voor konijnen al gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke, ik geef ze nu konijnen-knaagdieren voer.

Ja de lijst had ik al gevonden :)

Ik kwam ook laatst iemand hiertegen die altijd kruide bestelde op caviakruiden.nl en die site ging ik dus kijken en ik wil daar zelf binnekort ook wel gaan bestellen.

Maar hoeveel kruiden heeft een konijn dan nodig

bijv.

mijn konijn is 1000 gram

en ik heb gedroogde kruidenmix van die site

Deze mix van 5 kruiden geeft een combinatie van de voordelen

van de afzonderlijke kruiden: Peterseliesteeltjes, selleriesteeltjes,

kervelsteeltjes, oregano en tijm.

hoe veel gram moet ze dan krijgen per dag?

aangepast door Etznab
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ze inderdaad elke dag beter hetzelfde geven, ze zijn zo gevoelig op hun darmen..

Witlof en andijvie zijn naar mijn weten de veiligste groenten, maar alle groenten die je ze gaat geven die ze niet gewend zijn moet je opbouwen. Dus eerst een half blaadje witlof, ontlasting in de gaten houden, als het goed gaat de volgende dag een heel blaadje en als ze dat gewend zijn kun je andere groenten toevoegen, zodat je weet welke groente de boosdoener is je ziet dat de ontlasting niet meer goed is.

Ik voer ze Hope farms supertrio biks, goeie samenstelling en het meest betaalbaar van alle goeie konijnenbrok. Het is ook lekker hard, dus ze moeten goed kauwen, goed voor de tandjes :)

Heb je de lijst met veilige groenten en planten voor konijnen al gevonden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze samen +/- 70gr biks per dag (nu nog mengeling van gemengd, merkloze biks en HFST). Ze wegen tussen de 1600 en 1800kg.

Van groenten: samen +/- 300gr waaronder 1 wortel (geen al te grote), halve of 1/4de raap (te zien hoe groot ze zijn), schijfje komkommer en dan de rest aanvullen met vooral witloof en ijsbergsla. Ze kunnen hier goed tegen wortel dus laat ik het zo, het is ook hun lievelingseten.

Als je een 4 of 5-tal verschillende groenten geeft denk ik niet dat het al te saai is. Het is ook wel belangrijk om aan 1 ding te houden voor hun darmpjes, de hele tijd afwisseling zou niet goed komen vrees ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn nijnen wegen allemaal rond de 2 kilo. En krijgen Science Selective.

'S morgens krijgen ze 30 gram SS, per koppel (dus 2 konijnen).

Na het avondeten krijgen ze een flinke hand vol andijvie, een halve witlof, een kwart appel, en een halve bospeen met loof, per koppel!

'S avonds krijgen ze nog 15 gram SS per koppel.

Ze krijgen dus 45 gram per koppel, dat is zo ongeveer 23 gram SS per dag per konijn. En natuurlijk onbeperkt hooi, wat Hupje blijft vertikken om te eten helaas. Juist zij met der haakjes heeft het hard nodig..

Dat is mijn voedingspatroon. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke zoals ik zie geef ik ze greonte en fruit voor een koppel flaamse reusen :$ oepsie.

Me vriend is nu de weegschaal halen dus vanavond weet ik hoeveel iedereen weegt en daar kan ik het op aanpassen.

Mijn nijnen zijn alle groente gewend alleen niet regelmatig dus zijn ze het eigenlijk wel gewend.

ze krijgen elke dag natuurlijk wel wat maar soms is de andijvie bijna of en dan is het die dag minder, en dan de volgende dag weer een hele lading.

Wat is jullie advies even helemaal opnieuw beginnen en net doen alsof ze niets gewend zijn zodat ik zelf ook in een ritme kan komen?

Ik ben van plan ze in de ochten biks te geven (naar hun gewicht dat te verdelen in de ochtend en avond

middag wat witlof o.i.d

avond biks (weer naar gewicht)

en een stukje wortel, appel, banaan of wat er maar voor handen is.

Maar dan nu geen hele appel per konijn maar een schrijfje appel.

Is dit wel een redelijk eetschema?

En iedereen mega bedankt voor de hulp :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke ik heb ze gewogen

Ik zet het gewicht en dan hoeveel voer ik ze zou geven let me know of het de goede hoeveelheid is :)

Lady 1305 gram 25 gram biks per dag

Puk 600 gram 15 gram biks per dag

Pip 515 gram 10 gram biks per dag

Snowy 1211 gram 23 gram biks per dag

Jailbreaker 1065 gram 20 gram biks per dag

Ik ben heel slecht in getallen ik heb het zo gedaan 1000 gram is het konijn krijg je 20 gram biks. Op die manier kom ik aan mijn hoeveel heden.

Dit wil ik ze vanavond gaan geven met een halve witlof per konijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Puk en Pip zijn waarschijnlijk nog niet volgroeid dus mogen zij wel iets meer. Ik weet niet precies hoeveel, sommigen zeggen onbeperkt, anderen hoeveel ze zouden mogen als ze volwassen zijn. Maar dan moet je wel al zeker weten welk ras het precies is en hoeveel ze zouden gaan wegen. Hopelijk komen er hier nog reacties op daaromtrent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi het zouden dwergkonijntjes moeten zijn net als Jailbreaker wat snowy en lady zijn weet ik niet.

Puk en Pip zijn nu denk ik tussen de 5 en 9 weken. Toen ik ze kreeg behoorde ze 8 weken te zijn maar daar twijfelde ik aan.

Maar ik heb ook geen flauw iedee hoeveel een dwergkonijntje hoort te wegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een echt tot 1000 gram. Maar er zijn diverse soorten dwergen. En het 'gewone huis' konijntje is eigenlijk bijna nooit 100% dwerg. Die van mij zijn ook alle drie inmiddels zwaarder. Toch blijven het kleintjes en voor mijn gevoel zijn ze echt licht. Ik kijk altijd naar of de heupjes goed te voelen zijn en de ribbetjes net. Dan is het volgens mij goed.. En hoeveel dat is? Tsja.. Dat verschilt per konijntje. Net als dat bij mensen ook verschilt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als ik jou was inderdaad opnieuw beginnen of ze niks gewend zijn en zo een ritme opbouwen, ook voor jezelf.

Wat betreft de kruiden, ik heb een tijdje terug een grote hoeveelheid besteld bij dierenkruiden en dat in een grote bak gemengd. Elke avond krijgen ze daar ieder 1 eetlepel van. Het heeft hele hoge voedingswaarden en het is hartstikke goed voor ze, maar ze moeten er niet al te veel van krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel, fijn om te horen dat.

Ik besefte eerst niet hoeveel ik fout deed, en omdat ik het al zo deed toen ik 6 was en nu 21 tja dan is het een gewoonte.

Gelukkig weet mijn vriend helemaal niets van konijnen dus alles wat ik hier leer vertel ik hem :) dus dan leert hij het meteen goed en k moet wel het goede voorbeeld geven.

Maar dan doe ik het net als jij Tara dan bestel ik een helezooi kruiden stop ik in een xenosbak is dat netjes en schoon opgeborgen en ga ik elke avond door hun avondvoer een eetlepel kruiden doen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even mijn bestelling opgezocht, ze hebben daar zo veel, ik heb toen ook de bestellingen van anderen gebruikt, omdat ik echt niet meer wist wat ik moest kiezen! De melissepellets lusten ze nog steeds niet, op de rest vallen ze aan :)

Dit zit in een grote box van de Xenos, ik had het half oktober besteld en mijn bak is nog nieteens half leeg, maar ik heb natuurlijk wat minder konijntjes dan jij ;)

Artikel

------------------------------------------------------

1 x Echinacea / rode zonnehoed - 500 gram (eczz0500) = 3.00EUR

1 x Paardenbloem gedroogd - 100 gram (pbzz0100) = 1.25EUR

1 x Weegbree - 100 gram () = 1.40EUR

1 x Pepermunt steeltjes - 100 gram (pmst0100) = 0.95EUR

1 x Frambozenblad - 100 gram () = 1.50EUR

1 x Dille stelen - 100 gram () = 1.00EUR

1 x Peterseliesteeltjes - 250 gram (pest0100) = 1.20EUR

1 x Luzernesteeltjes - 500 gram (lust0500) = 1.70EUR

1 x Kamille bloemen gedroogd - 100 gram (kmbl0100) = 1.50EUR

1 x Goudsbloem - 100 gram (gobm0100) = 1.00EUR

1 x Wortelchips - 500 gram (woch0500) = 2.95EUR

1 x Brandnetelblad - 100 gram (brbl0100) = 1.30EUR

1 x Melisse pellets - 100 gram () = 1.50EUR

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik aankomende maand heel makkelijk jou lijstje overneem, want inderdaad er staat zo veel tussen dat ik gewoon niet meer kan kiezen.

Misschien een topic openen met de vraag om iedereens bestelling ;)

Misschien wel leuk om te weten wat iedereen een beetje geeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .