Ga naar inhoud

herstel na sterilisatie (slecht of afwachten?)


Esther078

Aanbevolen berichten

Hallo,

Mijn konijntje Layla heeft sinds haar ontwaken uit de operatie (vrijdag 3 uur) niet zelfstandig gegeten (en maar een beetje dwangvoer, omdat ze zo tegenstribbeld). Geen keutels de afgelopen 24 uur. Ze drinkt en plast wel.

Is dit normaal, kan ik afwachten of is het heel zorgelijk?

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp, is ze dus nu zo'n 3,5 uur wakker? Dat is nog niet zo lang.. Ik zou haar wel blijven stimuleren om te gaan eten. Probeer gewoon alles wat ze lekker vindt voor te schotelen. Als het echt niet wil, zul je haar toch moeten dwangvoeren. Het beste kun je dat met z'n tweeën doen. Leg een handdoek op tafel, konijn erop en dan vrij strak de handdoek om haar heen wikkelen met het kopje eruit. Je kunt dan het spuitje achter de voortanden en tussen de kiezen houden en zo het dwangvoer beetje bij beetje naar binnen spuiten. Geef haar tussentijds wel tijd om te slikken. De ander kan bijvoorbeeld haar vasthouden of zorgen dat ze niet probeert weg te lopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik krijg ook niet duidelijk of ze nu medicatie krijgt of niet. Ik zou het in dit geval zeker doen! Bij Wilma ook gedaan en die at al een stuk sneller weer uit zichzelf. Darmstimulerende middelen, pijnstillers en dwangvoer erin, dan gaat het het snelst weer beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje Tara, dat had ik niet in de gaten.

Esther, het zou toch echt wel handig zijn dat je ons even vertelt welke medicatie Layla krijgt, zodat we je beter kunnen helpen. Zoals in je andere topic ook wordt gezegd, dat dwangvoer moet er echt in! Het is zó belangrijk dat ze wel eten binnenkrijgt! Natuurlijk stribbelt ze tegen, geen enkel konijn vindt het leuk om medicatie en dwangvoer te krijgen. En het is heel vervelend om te doen, dat weet ik, maar wat moet, dat moet. Gewoon doorzetten hoor!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry dat het over twee topics loopt ;)

Ze krijgt geen medicatie, en geen "echte" dwangvoer. Ik voer haar met een drapje van selectivbrokken met water (die zijn vrij luchtig en worden met water goed zacht).

Dit heb ik haar dus af en toe ingespoten. Ik las hier de tip over de handdoek, en daarmee is het eindelijk beter gelukt om haar te dwangvoeren!

In de tweede nacht na de operatie (zon 36 uur) is ze weer gaan keutelen langzaamaan. Er zit dan soms nog een drupje bloed bij. Ze plast en drinkt wel goed.

Vannochtend heeft ze voor het eerst zelf eten aangenomen, ze eet vooralsnog alleen rucola-sla (lekker kruidig smaakje).

Ze ziet er goed uit, wast zich af en toe (haar pootjes en kopje).

Ze is dus niet heel miserable volgens mij, al wil ze behalve rucola nog niets eten.

Het gaat dus de goede kant op, al vond ik het erg lang duren in vergelijking met verhalen van andere forumgebruikers. Daarom maakte ik me vooral zorgen..

Ook hooithee werkt bij haar erg goed, dat wilde ze al snel zelf drinken. Ik denk dat dat haar darmen ook wel in werking heeft helpen houden, ookal at ze niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pijnstilling was niet nodig zeiden ze, omdat ze een langwerkende pijnstilling had gehad... Tja..

Onvoorstelbaar dat er nog dierenartsen zijn die dit beweren, het is echt dierenmishandeling om een voedster zonder pijnstilling naar huis te sturen...maargoed zo te horen begint ze (gelukkig!) weer te eten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het weer de goede kant uit gaat. Ik heb gister ook geen pijnstiller mee naar huis gekregen. Ze begint anaf vanmorgen weer wat zzelfstandig te eten. Toen ik de verhalen las over de pijnstilling heb ik toch eVen naar de kliniek gebeld en gevraagd waarom ik dat nie mee heb gekregen. Ze vertelde mij toen dat ze voordat ze naar huis mocht nog een dubbele injectie heeft gehad die dan 48 uur werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat schijnt dus niet te kloppen. Nou ja, ik ben geen dierenarts natuurlijk, maar mijn dierenarts zei dat dat bij konijnen allemaal niet zo lang werkt. Mijn voedster had ook een injectie gehad die bij honden en katten dus 24 uur zou werken maar volgens haar bij konijnen maar 12. Dat heb ik hier ook weleens gelezen geloof ik.

Toen ik haar na 12 uur de pijnstiller gaf zag ik toch echt dat ze zich daarna weer een stuk minder vervelend voelde.

Ach ja, gelukkig gaat het met allebei jullie konijnen weer de goeie kant op, maar ik ben nu toch benieuwd hoe het zit met die pijnstillers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Tara: Mijn konijntjes kregen alle drie ook inderdaad die injectie. Dat was antibiotica met pijnstilling en darmstimulerende middelen bij Venco, maar zij at al weer van haar brokjes bij de dierenarts. Daarna thuis weigerde ze weer. Maar de dag erna 's ochtends at ze weer. Toch heeft ze bij de nacontrole dag erna voor de zekerheid toch nogmaals die injectie gehad. Zowel Klene als Rakkertje kregen dezelfde injectie zonder de antibiotica. Rakker had aan één genoeg, zeker omdat hij een rammetje is en dus een minder zware ingreep. Klene heeft met beide operaties wat meer moeite gehad. Die heb ik ook echt veel aan het dwangvoer moeten zetten. Maar na de tweede injectie op de nacontrole begon ze zelf weer wat te eten.

Owja, en mijn dierenarts zei ook dat dit 24 uur moest werken... Ze staan niet op de lijst van konijnkundige dierenartsen hier, maar toch vond ik dat ze hun werk erg goed hebben gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat bevestigt inderdaad het verhaal van mijn dierenarts. Zij staat ook op de lijst van kk dierenartsen hier op bunnybunch. Nu ik erover nadenk, ik heb toen laat op de avond nog een andere dierenarts aan de telefoon gehad (ik was heel erg overbezorgd:whistle2:), toevallig was dat ook een dierenarts van de lijst, dus dat kwam goed uit en hij zei ook dat ik haar nog extra pijnstilling mocht geven, omdat injecties vaak niet zo lang werken bij konijnen.

Toch een apart verhaal dat er kennelijk zoveel dierenartsen zijn die dat of niet weten, of daar anders over denken..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, dan weet ik het nu ook niet meer.. Ik heb wel altijd pijnstillers meegekregen, maar nooit hoeven gebruiken. Over het algemeen deden ze het op die twee spuiten goed. Ik heb de pijnstillers nu just-in-case bewaard bij hun spulletjes. Is die nacontrole wel gewoon zoals het hoort dan? En kan het niet zijn dat de antibiotica of dat andere spul de werking van de pijnstiller verlengt? Tenslotte is dat bij medicijnen voor mensen in combi met elkaar ook af en toe het geval. Of dat het elkaar ontkracht zelfs..

Inmiddels moet ik door verhuizing naar een woonplaats een half uur verder veranderen van dierenarts.. Nog even zoeken dus.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ow wacht.. Herinner me nu dat ik de dierenarts zelf nooit gesproken heb over de duur van de spuit. Hij gaf me ook die pijnstillers extra mee. Ik heb dit over de telefoon nagevraagd toen ik weer thuis was, omdat die assistent aan de balie niet helemaal helder was. De assistente die ik er toen aan kreeg was een andere, en die vertelde me dat. Daar wringt dus waarschijnlijk de schoen. Haha. Ik denk dat mijn dierenarts het dus wel gewoon goed weet, maar de assistente (nog) niet..!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook na een operatie pijnstillers meegekregen. Bij de dierenarts kreeg konijn een injectie tegen de pijn en eentje om hem te stimuleren (darmen). Thuis moest ik de dag erna beginnen met pijnstillers. De volgende keer kan je ook een zakje kopen voor te dwangvoeren bij de dierenarts, ik heb die thuis ook altijd op vooraad liggen. En mocht het echt niet lukken met dwangvoeren dan kan je dit voor een volgende keer (hopelijk geen volgende keer) aangeven bij de dierenarts. Mijn konijn is er wel eens langer geweest de eerste keer zodat zij hem konden dwangvoeren en medicatie konden geven. Thuis geef ik altijd 7 dagen pijnstilling en 7 dagen nog dwangvoer erbij totdat het konijn echt weer alles zelf eet. (daarbij zeggende dat mijn konijn wel erg oud is 14) dus ik ben vaak erg voorzichtig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .