Ga naar inhoud

Hoeveel groente?


nalapuk

Aanbevolen berichten

Ik heb de indruk dat ik mijn konijntjes iets dikker zie worden de laatste tijd. Ik geef ze al minder SS dan de 15 kg per kilo dus zoek ik de "schuld" in de hoeveelheid groente die ze krijgen. Ik kan me alleen lastig voorstellen dat een konijn dik kan worden van iets te veel groentes omdat daar toch nauwelijks calorieën in zitten? Of werkt het bij een konijn niet zo dat hij dik wordt van calorieën?

Ik ben in ieder geval benieuwd wat jullie vinden van hoeveel ik ze gemiddeld geef op een dag, en ik ben benieuwd naar hoeveel jullie je konijnen geven. Ze eten overigens nog wel goed hooi.

Ik geef ze bijv dit op een dag (ik heb een koppel):

Dag 1: 1 witlof, een kwart andijvie

Dag 2: 1 wortel, loof van 4 wortelen en 1 witlof

Dag 3: steel selderij, halve andijvie

Dit wordt aangevuld met een klein beetje kruiden of soms restjes appel schil of iets dergelijks, maar dat is niet iedere dag zo. Is dit teveel naar jullie mening?

Wat geven jullie dagelijks aan hoeveel konijnen? En dan niet als antwoord "witlof en andijvie" maar graag echt hoeveel dan! :)

Sorry als hier al topics over zijn maar ik kon ze niet vinden, er is wel veel info over hoeveel biks te geven maar niet echt over hoeveel groente precies. Dankjullie voor de antwoorden vast! :)

aangepast door nalapuk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier bestaat het menu meestal uit ongeveer:

een halve witlof,

6 blaadjes andijvie,

halve wortel,

handje boerenkool.

Ik wissel soms de boerenkool af met een rok venkel of een handvol wortelloof. De halve wortel wissel ik soms af met een partje appel of een paar druiven.

Ik heb ook twee nijntjes, van ong. 1750 gram.

Of ze echt dikker worden, daar kan ik weinig over zeggen. Buffel is onlangs gesteriliseerd en Beertje is pas hersteld van EC, dus ze mogen allebei wel iets aankomen. Het gewicht dat ze nu hebben zal dan ook niet echt representatief zijn. In ieder geval krijgen ze een boterhambordje vol, dus met een bergje erop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je antwoord! Wat jij geeft is toch heel ietsje minder dan wat ik geef, maar het scheelt niet veel denk ik. Misschien moet ik de hele witloven voortaan ook halveren en de andijvie niet meer in "ongeveer een kwart krop" verdelen maar echt uittellen per blad.

Ben benieuwd of iemand weet of konijnen van een beetje meer of minder groente nou echt veel dikker kunnen worden? Mij lijkt het dus niet vanwege de weinige calorieën maar ik weet niet of dat bij konijnen wel zo werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik zou zeggen van niet, alleen van bepaalde groenten, zoals wortel, en fruit, omdat daar meer suiker in zit. Ik weet niet of ze veel tussendoortjes krijgen, dat die misschien de boosdoener zijn?

Misschien lijken ze ook wel gewoon dikker, maar zijn ze het niet. Dit zou je kunnen checken door ze gewoon 1x per week te wegen. Dan kun je precies zien of en hoeveel ze aankomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat weet ik eigenlijk ook niet. Ik zou zeggen van niet, alleen van bepaalde groenten, zoals wortel, en fruit, omdat daar meer suiker in zit. Ik weet niet of ze veel tussendoortjes krijgen, dat die misschien de boosdoener zijn?

Misschien lijken ze ook wel gewoon dikker, maar zijn ze het niet. Dit zou je kunnen checken door ze gewoon 1x per week te wegen. Dan kun je precies zien of en hoeveel ze aankomen.

Ze krijgen eigenlijk helemaal geen tussendoortjes. Ja ze krijgen wel eens wat kruiden tussendoor of wat schillen van een appel maar geen snoepjes of zoiets.

1x per week wegen zou ik wel willen maar is rampzalig met mijn voedster, die houdt niet van gesjor aan haar lijf ;)

Ik zat ook al te denken dat ze misschien door de winter dikker lijken. Ik vind het in ieder geval sowieso wel interessant om te weten hoe het nou zit met groente en hoeveel anderen geven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg eigenlijk altijd dat ik aan 100 gram kom omdat mijn ram bijna geen groente eet hij lust tot nu toe alleen wortel broccoli banaan en appel maar er zit vooruitgang in dus wie weet kan ik ze dan 200 of 400 gram geven wat nog zou mogen volgens de richtlijnen. En de ene keer hebben we meer soorten dan de andere keren.

aangepast door HartjeSnuffie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier krijgen ze (2 kleintjes van 1700 gram) 's ochtends 6 bladeren andijvie, 6 bladeren witlof, een stukje bospeen van een cm of 6 en wat wortelloof. Hoeveel gram het is weet ik niet, nooit afgewogen. Tussendoor krijgen ze links en rechts nog een blaadje andijvie, takje wortelloof of witlof, daar kunnen ze niet dik van worden. Van wortel wel, mijn ram verdraagt het ook niet zo heel goed, maar vindt het wel heel lekker, dus krijgen ze maar een heel klein beetje. Fruit krijgen ze hier eigenlijk nooit, heeeeel af en toe een klein blokje appel, maar meer niet. 's Avonds krijgen ze allebei nog een eetlepel gedroogde kruiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zolang je konijnen niet zichtbaar veel dikker worden en je ze niet echt iets ongezonds geeft zou ik me vooral niet zo druk maken ;)

het komt echt niet op een blaadje witlof per dag meer of minder aan. het is misschien wel fijn om te weten wat anderen ongeveer voeren maar volgens mij is er weinig mis met wat je voert. wortel en appel gewoon niet te vaak geven maar tussendoor kan het voor de meeste konijnen weinig kwaad.

en om echt zeker te weten of je konijnen aankomen zul je moeten wegen denk ik, het is lastig om te zien ook met een wintervacht die ze nu hebben, misschien lijken ze daardoor dikker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zorg eigenlijk altijd dat ik aan 100 gram kom omdat mijn ram bijna geen groente eet hij lust tot nu toe alleen wortel broccoli banaan en appel maar er zit vooruitgang in dus wie weet kan ik ze dan 200 of 400 gram geven wat nog zou mogen volgens de richtlijnen. En de ene keer hebben we meer soorten dan de andere keren.

De richtlijn is 200 tot 400 gram per konijn of per koppel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze echt dikker (zwaarder) of lijkt dat alleen zo? Ze kunnen ook wat voller lijken door de wintervacht. Wortel zit veel suiker in, maar op zich lijkt me wat je aangeeft dat ze aan wortel krijgen geen schokkende hoeveelheid. Je zou kunnen kijken of het helpt om wortel en fruit te schrappen, maar kan me niet voorstellen dat het echt uitmaakt. De andere groenten die je noemt zouden echt geen problemen moeten veroorzaken. Ik zou zelf ook altijd eerst biks verder afbouwen (15 gram per kg kan alsnog best veel zijn) dan groente.

Mijn konijnen krijgen per koppel ongeveer een halve kg groente. Daar zit dan witlof bij, andijvie, boerenkool, bloemkool, chinese kool, paksoi, tomaat, wortel, komkommer, sla, in de zomer ook kruiden (citroenmelisse, peterselie, munt, basilicum) en onkruid (paardenbloem, weegbree, zuring, zevenblad), bleekselderij, spruitjes, broccoli, radijsjes, spinazie.. Kortom heel veel soorten ;) natuurlijk niet allemaal tegelijk, meestal 5-10 soorten per keer. Een groot deel koop ik speciaal voor ze, ligt dan vooral aan het seizoen, de prijs, de verkrijgbaarheid (en die drie hangen eigenlijk ook gewoon samen natuurlijk :P). Andere dingen eten ze alleen het afval van (wortelloof, bloemkoolbladeren) of wat er over blijft/te veel is van de spruitjes of de spinazie of zo.

Daarnaast krijgen ze gedroogde kruiden en biks, normaal gesproken 10 gram per kg. Mijn konijnen zijn absoluut niet dik, sterker nog, ik heb voor de winter nu toch de biks maar opgeschroefd want mijn dames zijn beide wat afgevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn ze echt dikker (zwaarder) of lijkt dat alleen zo? Ze kunnen ook wat voller lijken door de wintervacht. Wortel zit veel suiker in, maar op zich lijkt me wat je aangeeft dat ze aan wortel krijgen geen schokkende hoeveelheid. Je zou kunnen kijken of het helpt om wortel en fruit te schrappen, maar kan me niet voorstellen dat het echt uitmaakt. De andere groenten die je noemt zouden echt geen problemen moeten veroorzaken. Ik zou zelf ook altijd eerst biks verder afbouwen (15 gram per kg kan alsnog best veel zijn) dan groente.

Mijn konijnen krijgen per koppel ongeveer een halve kg groente. Daar zit dan witlof bij, andijvie, boerenkool, bloemkool, chinese kool, paksoi, tomaat, wortel, komkommer, sla, in de zomer ook kruiden (citroenmelisse, peterselie, munt, basilicum) en onkruid (paardenbloem, weegbree, zuring, zevenblad), bleekselderij, spruitjes, broccoli, radijsjes, spinazie.. Kortom heel veel soorten ;) natuurlijk niet allemaal tegelijk, meestal 5-10 soorten per keer. Een groot deel koop ik speciaal voor ze, ligt dan vooral aan het seizoen, de prijs, de verkrijgbaarheid (en die drie hangen eigenlijk ook gewoon samen natuurlijk :P). Andere dingen eten ze alleen het afval van (wortelloof, bloemkoolbladeren) of wat er over blijft/te veel is van de spruitjes of de spinazie of zo.

Daarnaast krijgen ze gedroogde kruiden en biks, normaal gesproken 10 gram per kg. Mijn konijnen zijn absoluut niet dik, sterker nog, ik heb voor de winter nu toch de biks maar opgeschroefd want mijn dames zijn beide wat afgevallen.

Nou of ze echt dikker zijn geworden kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik ze nooit weeg, ik voel altijd de ruggengraat en doe het op het oog of ik ze te dik of te dun vind omdat mijn voedster gewoon echt een vreselijke hekel heeft aan dat ik iets met haar wil doen dus wegen echt geen pretje vindt. Zolang het niet hoog nodig is wil ik dat dus ook liever haar niet aan doen.

Het viel me in ieder geval bij beiden op dat ze wat dikker lijken, dat het bij beide was deed me vermoeden dat ze dan misschien te veel eten krijgen. Ik denk ook bij mijn voedster opeens een kleine wam te zien terwijl ze dat nooit had. Ze krijgen al minder dan 15 kg SS, namelijk 10 kg per kilo dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Toevallig hebben ze wel de laatste tijd wat vaker wortel gekregen dan anders misschien is dat het dan toch! De komende tijd maar even wortel uit het dieet schrappen inderdaad en kijken wat dat doet! M'n moeder biechtte trouwens ook op toen ik zei van "goh vind je ook niet dat ze wat dikker lijken" dat ze ze de laatste tijd af en toe een klein korstje bruin brood geeft. Volgens mij is brood ook een echte dikmaker dus ik heb meteen maar gezegd dat ik dat eigenlijk niet wil tenzij ze het even vraagt ;)

M'n conclusie is in ieder geval voor nu dat de hoeveelheid groentes die ik geef qua grammen prima is maar dat ik wat meer moet letten op welke groentes, even geen wortel of fruit of brood en kijken hoe dat gaat! :)

Jouw konijnen boffen trouwens echt met zo'n gevarieerd menu! Haha 10 verschillende groentes per dag daar kunnen ze hier alleen maar van dromen :P ik kom vaak maar aan 3 of 4 verschillende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De wortel en appel schrappen lijkt me dan geen gek idee inderdaad. Dat soort dingen krijgen ze echt maar heel zelden hier, en brood heb ik al helemaal nooit gegeven. Terwijl ze ook wel veel groenvoer krijgen hoor. Nu in de winter niet zo veel, maar in de zomer krijgen ze ruim 500 gram per konijn gok ik zo (zijn ook wel wat grotere konijnen hoor) en dat is dan nog los van het gras wat ze de hele dag door eten, en ze krijgen nog eens 20 gram SS per konijn ook, maar zijn niks te dik. Ik ga nog wel minderen met de SS omdat het waarschijnlijk gewoon meer is dan ze nodig hebben, maar nu blijf ik dit even aanhouden omdat als ik minder zou voeren het voer straks over de datum is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou of ze echt dikker zijn geworden kan ik niet met zekerheid zeggen omdat ik ze nooit weeg, ik voel altijd de ruggengraat en doe het op het oog of ik ze te dik of te dun vind omdat mijn voedster gewoon echt een vreselijke hekel heeft aan dat ik iets met haar wil doen dus wegen echt geen pretje vindt. Zolang het niet hoog nodig is wil ik dat dus ook liever haar niet aan doen.

Het viel me in ieder geval bij beiden op dat ze wat dikker lijken, dat het bij beide was deed me vermoeden dat ze dan misschien te veel eten krijgen. Ik denk ook bij mijn voedster opeens een kleine wam te zien terwijl ze dat nooit had. Ze krijgen al minder dan 15 kg SS, namelijk 10 kg per kilo dus ik denk niet dat het daar aan ligt. Toevallig hebben ze wel de laatste tijd wat vaker wortel gekregen dan anders misschien is dat het dan toch! De komende tijd maar even wortel uit het dieet schrappen inderdaad en kijken wat dat doet! M'n moeder biechtte trouwens ook op toen ik zei van "goh vind je ook niet dat ze wat dikker lijken" dat ze ze de laatste tijd af en toe een klein korstje bruin brood geeft. Volgens mij is brood ook een echte dikmaker dus ik heb meteen maar gezegd dat ik dat eigenlijk niet wil tenzij ze het even vraagt ;)

M'n conclusie is in ieder geval voor nu dat de hoeveelheid groentes die ik geef qua grammen prima is maar dat ik wat meer moet letten op welke groentes, even geen wortel of fruit of brood en kijken hoe dat gaat! :)

Jouw konijnen boffen trouwens echt met zo'n gevarieerd menu! Haha 10 verschillende groentes per dag daar kunnen ze hier alleen maar van dromen :P ik kom vaak maar aan 3 of 4 verschillende.

Met vijf konijnen moet je toch veel groente kopen, dus of je dan veel van één soort of van meerdere een beetje koopt maakt niet zo veel uit :P moet zeggen dat het nu wel wat minder is, 't is voor veel groenten toch of van slechtere kwaliteit of duurder (vaak beide) in de winter dus dan zijn het vaak eerder vijf soorten dan tien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .