Ga naar inhoud

Welke panacur en welke dosering?


Mysci

Aanbevolen berichten

Even een update:

Woensdag dus begonnen met panacur, sinds drie dagen geen plas meer gevonden buiten de toiletjes dus dat lijkt goed, er lijkt ook al voorzichtigaan wat minder water doorheen te gaan...

Panacur gaat erin als koek gemengd met science recovery, scheelt stress voor Koda en hij moet zoals gezegd toch wat aansterken, hij is sinds woe 70gram aangekomen.

Allemaal redelijk goede tekenen dus maar ik vroeg me dus af of je wel al zo snel resultaat kan zien? Of dat het puur toeval is?

Heb van de DA 5 dagen panacur gekregen hoe lang denken jullie dat ik door moet gaan? Dan kan ik morgen de DA gaan overtuigen van verlening van de kuur ;)

Dank!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je was geminderd met voer. Nu geef je wat meer begrijp ik. Dus het aankomen zal heus niet door de panacur komen.

Als panacur niet direct werkt wordt er altijd gezegd dat je het veel langer de tijd moet geven. Nu zal er vast wel gezegd worden dat je door moet gaan omdat het werkt.

Volgens mij is het meer een kwestie van erin geloven dan van wetenschap. Als je dingen moet bedenken om de dierenarts te overtuigen moet je je denk ik afvragen waar je mee bezig bent. Wees gewoon eerlijk over de stand van zaken, dan kan de dierenarts je ook goed adviseren. Hij/zij heeft ervoor geleerd; dat wordt hier nog wel eens vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bedoelde ook niet dat hij door de panacur is aangekomen maar meer dat het fijn is dat hij weer wat aankomt door het extra eten en niet alsnog dun blijft...

Wat betreft mijn DA zijn deze absoluut wel kundig :yes:, heb zelfs tijdje dagelijks telefonisch advies gehad en ze nemen altijd ruim de tijd om mijn nijnen helemaal te checken.

Enige bezwaar dat zij hadden was dat je niet zomaar moet gaan behandelen als iets niet met zekerheid is vastgesteld, Panacur is en blijft een medicijn waar altijd bijwerkingen bij kunnen ontstaan, ik begrijp die redenatie van hen dus wel.

Echter een volledig bloedonderzoek van 150,- om vast te stellen of er EC (of andere oorzaken) in zijn systeem zit vind ik persoonlijk dan wel weer erg veel, zeker als een flesje panacur voor 5 daagjes maar 5,- kost....

Wat ik me dus vooral afvroeg in voorgaande post is of het zo kan zijn dat hij door de Panacur nu al minder drinkt en plast, vindt het wel opvallend namelijk dat sinds ik dit geef hij zo zindelijk is als wat, en daarvoor dus echt niet...

Maargoed ik ga strx langs mijn DA kijken wat zij denkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het meer een kwestie van erin geloven dan van wetenschap. Als je dingen moet bedenken om de dierenarts te overtuigen moet je je denk ik afvragen waar je mee bezig bent. Wees gewoon eerlijk over de stand van zaken, dan kan de dierenarts je ook goed adviseren. Hij/zij heeft ervoor geleerd; dat wordt hier nog wel eens vergeten.

Niet vergeten... de kennis zit niet overal even hoog bij konijnen. Ik heb er voor geleerd als dierenartassistente, ik heb stage gelopen bij diverse praktijken en als er konijnen binnen kwamen moest ik vervolgens de behandeling gaan vertellen als het wat ingewikkelder was.. Tjah dan mag je wel is gaan twijfelen bij dierenartsen... En zelfs de dierenarts waar ik naar toe ga die zich enorm verdiept in konijnen moet ik nog wel is wat voorkauwen waar ze weer blij zijn met de informatie. Oftewel het is niet altijd goed om klakkeloos te doen wat de dierenarts zegt, ondanks dat die er voor geleerd heeft.. het is ook maar net waar de interesse van iemand ligt hoe ver die zich er verder in verdiept, want het is alleen maar een bepaalde basis wat ze leren. Zo zal ik een hele slechte dierenartsassistent zijn als er slangen binnen komen..

Het kan zijn dat je vrij snel resultaat hebt dan ben je er over het algemeen snel bij en dat is positief.

Anders zou ik gewoon panacur bestellen via het webwinkeltje van bijv. Bunnybin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Aniek: Dus de mening van de dierenarts moet ze vooral niet te serieus nemen, maar jouw mening terwijl je het diertje niet gezien hebt telt zwaarder? En dan moet ze vooral zelf medicijnen bestellen i.p.v. naar de dierenarts te luisteren? Tja, dat vind ik dus slecht advies.

Ik geloof best dat de ene dierenarts een ander aandachtsgebied heeft dan de andere. Maar als ik hoor wat deze dierenarts al bij dit konijnentje heeft gedaan, heb ik daar niet het idee dat ze maar wat doen. Ook TS zegt net zelf dat het een kundige dierenarts is. En wellicht denkt de dierenarts ook dat de behandeling aanslaat en dat je de periode van een maand vol moet maken. Ik zou zeggen: wacht nou eerst zijn/haar mening eens af.

No offence, maar je bent een dierenartsassistente en geen dierenarts.

Mysci is uiteindelijk het baasje van dit dier en als die besluit toch te behandelen is het haar goed recht. Maar ik vind niet dat jij hier het beleid van deze dierenarts in twijfel kunt trekken, omdat jij op het forum zonder het dier te zien het gevoel hebt dat het werkt. Medisch advies geven o.b.v. een verhaal kan naar mijn mening best gevaarlijk zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zeg ik absoluut niet alleen jij geeft aan dat ze er voor geleerd hebben, geloof me EC heeft niet voldoende in het leerpakket gezeten van een dierenarts in de afgelopen jaren. Dan kan je bijscholing doen, maar het is maar net of de dierenarts de interesse heeft om dat op het gebied van konijnen te doen, want het is behoorlijk prijzig en simpelweg leveren konijnen op medisch gebied weinig geld op ten opzichte van bijvoorbeeld honden.

Ik zeg niet dat zijn/haar mening NIET afgewacht moet worden, ik zeg alleen als je daar een goed gevoel bij hebt en je wil het doorzetten dat je het kan bestellen ALS de dierenarts het niet mee wil geven.

Altijd ALLE aspecten van het HELE verhaal van beide kanten mee beoordelen en inderdaad GEEN conclusies trekken voordat alles besproken is in welk opzicht dan ook.

Ik post ook wat ik anders zou doen als de dierenarts niet door zou gaan en ik het gevoel hebt dat het goed is. Ik zeg niet dat ze het MOET doen, ik deel mijn mening waar mijn gevoel naar uit gaat naar alle ervaring met konijnen. Wat ze doet met die mening moet ze zelf weten.

Ik zeg hier absoluut niet dat ik het beleid van de dierenarts in twijfel trek, dat doet Mysci zelf wat ze moet doen. Ik zeg alleen wat een andere optie is als ze het toch wil doorzetten en de dierenarts zou dit niet willen.

En ja medisch advies geven kan gevaarlijk zijn, daarom geef ik ook niet het advies of ze door MOET gaan, maar wat ze kan doen als ze wil doorgaan en de dierenarts niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed.... assistente gesproken en na overleg met mijn DA door haar wil me geen verlening van de kuur geven zonder het konijn weer te zien (voor de zoveeeeelste keer)

De assistente zei "als het niet beter gaat moet je langskomen" ik heb nog duidelijk gezegd dat ik verbetering zie!!!! Dom kind!

Zoals gezegd is Koda super levendig eet hij veel en begint hij ook weer goed op gewicht te komen, dat betekend dus een vrij nutteloos consult van 30,- met als het aan hen ligt de stress van bloedprikken, wat mij dus echt vrij onnodig lijkt.

De assistente zei dat als ik geen consult wilde ik maar moest bellen morgen of woensdag, ik heb nu dus alleen nog genoeg Panacur om vandaag en morgen te behandelen...

Net Wilhelminapark gebeld en de assistente zei dat zij vaak niet testen op EC in het bloed maar afgaan op symptonen, de konijndeskundige was er helaas niet dus op haar advies een mail met situatieschets van Koda gestuurd, ze verwachtte dat ik daar wel snel antwoord op zou krijgen.

Eerlijk gezegd vind ik het erg raar dat ik deze kuur nu van mijn DA moet gaan onderbreken, dan kunnen de parasieten toch juist weer vermeerderen?

Ondanks dat onze DA normaal heel aardig, meelevend en zeker ook kundig is voelt het nu toch wel een beetje als geldklopperij...

Ik ga dus ook door met opmaken van de Panacur die ik nog heb en ik denk er sterk over om dan maar op eigen houtje verder te behandelen en Panacur bij MedPets te bestellen (bunnybin heeft dacht ik alleen pasta...)

Ben zeker geen voorstander van behandelen zonder DA ondersteuning maar ik krijg bij de gang van zaken nu ook een beetje rare gevoelens.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je nu stopt en het is inderdaad en EC en je begint weer kan het inderdaad resistenter worden. Net zoals chronisch snot ontwikkelen bijvoorbeeld door halve kuren te geven of eerst minder werkende antibiotica.

Ze zou ook moeten weten dat stress bij EC juist erg slecht is voor de gehele weerstand. Het is natuurlijk aan jou die afweging te maken.

Het klopt dat Wilhelminapark inderdaad op de symptomen af gaat, omdat met bloedprikken je eigenlijk niet zoveel er uit haalt, dat hebben ze beschreven op hun pagina voor EC. Ik snap dan ook dat je dat niet zo direct wil doen..

Bij bunnybin is inderdaad de pasta, maar daar hoeven ze minder van te hebben dus makkelijker binnen te krijgen is mijn ervaring.

Ik kan me iets voorstellen dat je met gemengde gevoelens zit, je moet doen wat voor jou het beste voelt. Ik zou het in deze situatie wel geven naar wat ik aan ervaring heb, maar ik ben inderdaad geen dierenarts en heb hem niet gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dinsdagavond ben ik nog teruggebeld door mijn DA.

Na besproken te hebben dat het beter leek te gaan en de mening van Wilhelminapark met haar te hebben gedeeld heeft ze besloten de kuur toch door te zetten...fijn, dan heb ik iig niet het gevoel zelf te dokteren :)

Helaas afgelopen twee dagen toch weer elke dag een plas ergens anders gevonden :s past dit in het behandelbeeld van EC?

We hebben wel het gevoel dat er al minder water doorheen gaat en meneer klimt omhoog in gewicht, inmiddels zo'n 150 gram sinds vorige week (was zelfs al iets meer maar gister een kleine terugval in gewicht) hij weegt nu dan ook 1220 gram.

We geven hem nu elke dag Panacur gemengd met recovery, gaat er op die manier goed in en weinig stress voor Koda, plus dat hij direct wat extra aansterkt.

Ook wegen we meneer elke dag eventjes om de lijn in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Even een update na een maandje kuren...

Koda plast eigenlijk nooit meer naast de bak, de afgelopen weken werd het wildplassen dan ook steeds minder.

Alleen na zijn terugverhuizing van mijn ouders naar hier heeft hij 1 plas gedaan, maarja wat wil je ook na een autoritje...

Nu is de kuur voorbij en gaan we zien hoe het gaat, Koda is overigens ook inmiddels weer 1400 gram, dus ook in zijn gewicht zijn een prima stijgende lijn :)

We duimen dat alles zo blijft als het nu is!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .