Ga naar inhoud

Graag voedingsadvies gevraagd


Mariellexxx

Aanbevolen berichten

Hallo!

20120810_122336.jpg

(foto hierboven van 2 mnd terug)

Wij zijn Gamble (5jr), en Julian (2/3 jaar) oud, en wij vertikken het om nog hooi te eten, eigenlijk al heel lang, maar mijn baasje is het nu meer dan zat!

We krijgen al minder brokjes, waar wij natuurlijk niet erg blij mee zijn, want dat is het lekkerste wat er is, en zodra we het baasje 's ochtends bij de balkondeur zien staan gaan wij als een gek rennen en op ons plekje zitten huppen waar we altijd onze brokjes krijgen.

Zoveel krijgen wij nu nog maar van onze baas:

20121126_121753.jpg

Vaak krijgen we 2 tot 3 uur nadat we onze brokjes hebben gehad ook groentes, hier zijn we ook wel erg dol op hoor! Maar ons baasje heeft dat ook al gehalveerd, terwijl alles zo lekker is!!!

We krijgen nu nog maar zoveel, en dat met z'n tweeën!!! :

20121126_121530.jpg

Nu wil ze dus dat wij meer van ons lekkere kruidenhooi gaan eten, die ze speciaal besteld bij zooplus.nl omdat dat het enige hooi was wat wij ooit aten, maar nu niet meer dus. Hopelijk krijgen we gewoon meer brokjes, maar het liefste ziet ons baasje ons meer hooi eten, maar hoe ze dat gaat aanpakken weet ze echt nog niet ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Herkenbaar probleem, alleen kregen ze hier geen groente.

Ik heb ooit eens een topic gestart over het slechte hooi eten. Hier kwam dus uit dat de meeste moeilijke hooi eters wel de volgende merken lusten:

- Vitakraft alpenweide hooi (AH XL)

- Vitami (AH)

- Puik alpenweide of bergweide hooi (dus niet het normale weide hooi)

Wat verder nog mogelijke goed eetbare merken zijn:

- Mucki (zooplus)

- Jr Farm bergweide hooi (zooplus) Geeft hier wel plakpoep, maar dat hoeft bij jou natuurlijk niet zo te zijn.

- Kenner kruiden hooi (boerenbond/welkoop)

- C1000 hooi

- Verder zijn mijn konijnen ook nog dol op het hooi van de Ranzijn/intratuin. Het zit in een merkloze, doorzichtige verpaking en is in 2,5 en 5 kilo verkrijgbaar. Ik geloof dat 5 kilo nog minder als 5 euro kost bij de Ranzijn.

Een volgende truc in de meeste gevallen blijkt te zijn om de hooi merken af te wisselen. Zo wennen ze niet aan een eentonige smaak en blijven ze het in de meeste gevallen lekker vinden.

Nog wat tips:

- Geef wat kruiden ipv groente, maar niet door het hooi (ik hoor steeds vaker en heb het zelf gemerkt dat konijnen met 1x daags wat kruiden meer hooi eten)

- http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?51275-Zelf-een-hooibal-speeltje-met-hooi-en-groente-maken!&highlight=

- Geef hooi thee ipv water. Je doet in kokend heet water wat hooi, laat dit trekken, zeeft het hooi eruit en laat het afkoelen. Verschoon deze thee wel tijdig. De thee is geen hooi vervanger, maar zou de smaak van het hooi moeten geven om ze zo aan het meer hooi eten te krijgen.

Verder vind ik dat je veel groentes geeft. Niet alle konijnen blijven goed hooi eten met zoveel groentes.

Mbt de biks: hoeveel wegen je konijnen en hoeveel gram krijgen ze per dag aan biks?

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik mijn nijnen net had, waren het ook moeilijke hooi-eters. Ze aten het wel, maar veel te weinig. Toen ik het beu was om steeds toe te geven aan hun chantage, door steeds maar speciale hooitjes te kopen, heb ik hen gewoon overgezet op hooi van de boer. Ze kregen hun portie biks, hun portie groenten, en als ze dan nog trek hadden maar geen hooi wilden eten, wel, dan hadden ze pech en moesten ze maar honger afzien. 't Heeft lang geduurd, maar nu eten ze meer hooi dan een pony. Bij hen zal het ook wel aan de hoeveelheid groenvoer gelegen hebben, ze krijgen, als er veel op het land staat, tot een kilo groente per konijn. Nu er haast niets meer is te vinden, eten ze vanzelf meer hooi.

Mijn advies: niet toegeven aan hun smekende smoeltjes, hen niet langer verwennen en gewoon één soort, goed, hooi aanhouden én minderen met groenvoer. Bij de mijne heeft het gewerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik ook geprobeerd, maar bij mij werkte het dus juist niet..

Ik gaf jaren lang Kenner hooi en ineens stopten ze volledig met het eten van dat hooi. Ik heb het een paar weken laten sukkelen omdat ik er ook niet aan toe wilde geven, maar ben toen toch maar opzoek gegaan naar een hooi soort die ze wel lekker vonden.

Ze kregen toen overigens nog geen kruiden en geen groente.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de mijne geen hooi wilden eten, kregen ze ook nog geen groenten of kruiden. Enkel biks. En hooi dus, wat ze niet wilden. Net daarom ben ik ook met groenten begonnen, ze moeten toch iéts eten? Alleen ben ik toen, denk ik, een beetje doorgeslagen met groenten, waardoor ze hélemaal geen hooi meer wilden. Vicieuze cirkel. Ze eten geen hooi, dus meer groenten. Ze vullen hun maag met groenten, nog minder ruimte voor hooi. Vandaar dat ik ze 'gedwongen' heb hooi te eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen de mijne geen hooi wilden eten, kregen ze ook nog geen groenten of kruiden. Enkel biks. En hooi dus, wat ze niet wilden. Net daarom ben ik ook met groenten begonnen, ze moeten toch iéts eten? Alleen ben ik toen, denk ik, een beetje doorgeslagen met groenten, waardoor ze hélemaal geen hooi meer wilden. Vicieuze cirkel. Ze eten geen hooi, dus meer groenten. Ze vullen hun maag met groenten, nog minder ruimte voor hooi. Vandaar dat ik ze 'gedwongen' heb hooi te eten.

Ow, dan begreep ik je vorige bericht niet goed ;)

Sry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle fijne reacties! Ik ga zeker nog wat tips gebruiken als ik die nodig heb, maar ik heb besloten om ze nu om de dag wat groente te geven, en dan niet meer van 8 soorten wat, maar gewoon 2 soorten en enkele blaadjes/stukjes.

Vanmorgen moest ik om 6 uur beginnen met werken, dus hadden ze rond 5 uur hun brokjes al gehad, ik heb ze geen groen gegeven, en kwam om 4 uur thuis en zag dat ze de halve hooiruif leeghadden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:party:

Ben erg blij! Heb ze net wel een half stronkje witlof en 4 spruitjes gegeven, en daar vielen ze wel op aan! Morgen krijgen ze niks, alleen brok, hooi en water.

Ga dit volhouden, en niet elke keer denken dat ze honger hebben! haha en die lieve snoetjes inderdaad:love:

Hou wel het gewicht even in de gaten, ze moeten nu niet vlak voor de vrieskou komt ineens afvallen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij was de truc eerste snee hooi van de boer. Laatste snee van hetzelfde gras is al niet goed genoeg voor meneer.

Hooi van de boer lees ik toch ook wel vaker dat dat wel wil.

Overigens vind ik het vreemd dat zo'n klein beetje groenvoer invloed heeft, mijn konijnen krijgen wel minstens 4 keer zo veel en eten nu goed hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook al gelezen dat dagelijks groenten geven aangeraden is, ipv om de dag. Dat zou wat te maken hebben met de bacteriën in de dampjes. Als je veel verschillende soorten geeft is volgens mij de kans op gas kleiner, dus indien je mindert zou ik gewoon elke dag een mini stukje broccoli geven, slechts enkele blaadjes witloof,... Zo is de kans op problemen het kleinst.

Moeilijk he, als ze niet goed hooi eten? Hier helpt het om het aangeboden hooi een klein beetje vochtig te maken (dan gaat het meer ruiken). Verder is het hier voor Bas ook heel belangrijk goed af te wisselen in soorten/merken hooi, anders word hij selectiever en dat heb ik niet graag, stel je voor dat zijn lievelingssoort dan niet meer leverbaar is of zo... Er zijn veel topics geschreven over meer hooi eten, net de zoekfunctie vind je ze vast wel. Daar staan soms handige tips in. Zo heb ik een keer gelezen dat op verschillende manieren aanbieden zou kunnen helpen, en inderdaad: toen ik Basjes hooi in zijn etensbakje deed was het plots wel eetbaar.:he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hoort inderdaad vaak dat je beter elke dag groente kan geven, of helemaal niet. Toch heb ik twee konijnen die alleen groente kunnen verdragen als ze het niet elke dag krijgen. Je kunt dus best proberen hoe het gaat als je om de dag groente geeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!!!

Geef ze idd nu om de dag groen, en dat gaat goed! Ze wachten wel lang met hooi eten, maarja ze krijgen vanzelf wel honger hoor, ik ben er ook een beetje klaar mee eigenlijk.

'T is elke keer wat, en ik ben dondersgek op die beestjes maar ze gaan nu maar gewoon eens even lekker veel hooi eten, misschien krijgen ze de smaak vanzelf te pakken.

Hou gewoon het gewicht in de gaten, en voor de rest zoeken ze het maar uit haha! Heb zelfs het stro uit het nachthokje gehaald, het vriest immers nog niet want dat begonnen ze ook al op te vreten! Zelfs naast die berg groentes die ze kregen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor alle reacties!!!

Geef ze idd nu om de dag groen, en dat gaat goed! Ze wachten wel lang met hooi eten, maarja ze krijgen vanzelf wel honger hoor, ik ben er ook een beetje klaar mee eigenlijk.

'T is elke keer wat, en ik ben dondersgek op die beestjes maar ze gaan nu maar gewoon eens even lekker veel hooi eten, misschien krijgen ze de smaak vanzelf te pakken.

Hou gewoon het gewicht in de gaten, en voor de rest zoeken ze het maar uit haha! Heb zelfs het stro uit het nachthokje gehaald, het vriest immers nog niet want dat begonnen ze ook al op te vreten! Zelfs naast die berg groentes die ze kregen!

Wat kunnen ze je moedeloos maken he ;) Ik was op een gegeven moment ook ten einde raad, dus ik was heel erg blij met de tips die in in mijn topic kreeg en de dingen die ik zelf geprobeerd heb, die werkten (zoals zelf een hooi bal maken zonder groente en het afwisselen van hooi soorten).

Ach, zo lang ze goed poepen, niet afvallen, er gezond uit zien en geen last van haakjes op hun tanden hebben, gaat het nog goed ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij eten hooi van de boer en dat vinden ze zo enorm lekker!

Met een plak hooi doen ze 2 dagen (als ik geluk heb)

Een baal gaat dus een week of 3 mee en dan mag ik weer een nieuwe halen :P

En dan krijgen ze kruiden (behoorlijk wat), brokjes en groente...

Maar als ik ander hooi heb, eten ze het dus ook totaal niet!

Misschien toch kijken of je eraan kunt komen ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de regelmaat wel belangrijk. Bij kinderen is regelmaat ook belangrijk om ze te laten eten, misschien is dat ook zo voor konijnen.

Ik geef 's ochtends groente en 's avonds biks. Bijvoorbeeld 1 wortel en een spruitje. Of twee bladeren andijvie en een blad witlof per konijn. De hoeveelheid biks is 1 beker voor drie konijnen.

Ze eten verder de hele dag hooi. Maakt niet uit welke.

Ook stro hebben ze om op te knabbelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ze eten het hooi uit een ruif en soms moet ik twee keer per dag bijvullen. Ik denk ook dat ze van elkaar leren. Ze eten meer nu ze bij elkaar zitten dan toen ze pas bij me kwamen, ze hebben het dus echt moeten leren.

Bij de vorige eigenaren kregen ze geen hooi, ik heb het in ieder geval niet in de kooien zien liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjewel voor alle fijne reacties! Ik ga zeker nog wat tips gebruiken als ik die nodig heb, maar ik heb besloten om ze nu om de dag wat groente te geven, en dan niet meer van 8 soorten wat, maar gewoon 2 soorten en enkele blaadjes/stukjes.

Vanmorgen moest ik om 6 uur beginnen met werken, dus hadden ze rond 5 uur hun brokjes al gehad, ik heb ze geen groen gegeven, en kwam om 4 uur thuis en zag dat ze de halve hooiruif leeghadden!!!!!!!!!!!!!!!!!!!:party:

Ben erg blij! Heb ze net wel een half stronkje witlof en 4 spruitjes gegeven, en daar vielen ze wel op aan! Morgen krijgen ze niks, alleen brok, hooi en water.

Ga dit volhouden, en niet elke keer denken dat ze honger hebben! haha en die lieve snoetjes inderdaad:love:

Hou wel het gewicht even in de gaten, ze moeten nu niet vlak voor de vrieskou komt ineens afvallen!

Ik heb begrepen dat het wel goed is mits ze eraan gewend zijn om veel variatie groente te krijgen maar dan kleinere porties per groente.... En de SS geef je idd al niet veel.... konijnen zijn soms best kieskeurig stelletje eigenwijze dwarrels!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .