Ga naar inhoud

myxamotose


hangoorgilrly

Aanbevolen berichten

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

sharon

hihi heb haar net ff gewogen ...

ze weegt nu 1450 gram ... tis een franse hangoor van 6 weken ...

dat zou dan geen probleem moeten zijn als ik lees dat jij ze al met 400 gr. heb laten enten ...

kga het zeker eens navragen bij de da ...

nu zal ze na het enten nog lang niet naar buiten gaan hoor .. vind dat ze eerst maar eens goed moet groeien ..

ze mag nu de hele dag eten, zo veel ze wil .. als ik dat in de ren geef dan kan ik ze straks gaan rollen ... hihi het zijn 2 vreetzakkan daar ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat je het voor je binnen konijn niet zo ernstig moet nemen .. tenminste als ze geent zijn ...

als je konijnen zijn geent en ze zouden gestoken worden dan kunnen ze er een lichte vorm van krijgen ... een vriendin die der konijnen zijn al een paar jaar niet geent en nu hebben ze myx ... volgens haar da moeten ze met antibiotica er na ong. een weekje weer boven op zijn ... (dit zijn wel buitenkonijnen en ze woont in de polder dus een groot risico gebied omdat daar veel wilde konijnen leven) ...

Alleen mijn jongste konijn is nog niet geent en die word over 2 weken wel geent .. ze is dan ruim 8 weken ... zij blijft binnen maar de rest zit lekker buiten ...

over een paar weekjes mag ze weer buiten spelen ..

Een konijn die niet ingeent is en besmet is, maakt geen kans om te overleven!

Ik zou het risico niet nemen want het is afschuwelijk en zeker niet diervriendelijk als je de nijnen zo ziet aftakelen. Een vriendin van mij was 1 week overtijd met haar inentingen omdat de produkten niet beschikbaar waren en heel haar collectie had myx. Ze heeft er alles aan gedaan om haar nijnen te redden maar helaas...de niet-ingeente zijn allemaal verloren. Zelfs nog na 2 weken gestreden te hebben voor hun leven!! Het beste wat je voor niet ingeente besmette nijnen kunt doen is hun direkt laten inslapen, zo zul je hen veel leed besparen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een reactie op binnenkonijnen en myx... Ik denk dat het risico onderschat wordt... Zoals ik het begrepen heb, is myx niet overdraagbaar van konijn op konijn, tenzij bij bloedcontact. Ook wilde konijnen worden dus door muggen, mijt, vlooien etc aangestoken.

Woon je dus in een zone waar myx heerst, dan loopt je binnenkonijn net zoveel risico als een buitenkonijn. (tenzij jij je huis 100% muggenvrij kan houden ( =illusie) )

Natuurlijk worden er binnen verondersteld minder muggen etc te zitten dan buiten. Het kan dus in geval van binnenkonijnen een oplossing zijn om met je DA af te spreken dat hij/zij je verwittigd, zodra er myx opduikt in je buurt en dan te enten. Tenminste als je niet elke 4 maanden wil enten...

Ik heb zelf geen keuze, vermits myxvacinaties hier verboden zijn. Mijn DA heeft wel beloofd mij in geval van een uitbraak te verwittigen en dan kan ik net over de grens in Frankrijk bij een collega van hem terecht vr een enting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sharon

Ik begrijp dat jij de konijntjes op een leeftijd van 4 weken en van 8 weken ent ?? klopt dit ?? en wat voor ras is dit dan .. ?? en worden ze dan alleen tegen myx. of ook tegen de vhd geent .. ??

ik heb mijn da gebeld en die vertelde mij dat ze op zijn vroegst op 9 weken geent mogen worden ... aangezien het nu best veel heerst en ze geen dwerg konijntje is mag ze op 8 weken mee komen ...

een fokker van nl hangoortjes waaraan ik het had gevraagd vertelde mij ook niet voor de 8 weken te enten ...

Tja, wat is nu wijsheid ... ?? er zijn wel veel tegenstrijdigheden zo ...

kzou mezelf het nooit vergeven als der iets overkomt terwijl ik dit had kunnen voorkomen ...

mijn andere franse zijn op jonge leeftijd ook allemaal maar 1 keer geent ... en dan gewoon elk half jaar netjes op het entspreekuur ...

De vlaamse reuzen mogen ook ten vroegste op 8 weken geent worden, maar dit geldt voor rhd.

Op 4 weken enten voor myxomatose. (vanaf 4 weken zijn ze vatbaar voor myx)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

hoi allemaal,

ik ben nieuw hier op het forum en ik las deze toppic over myxamotose.

in groningen is er ook myxomatose. mijn konijn Hammy heeft het ook:(.

ik kreeg Hammy 2 september voor mijn verjaardag en een paar dagen later werd hij al ziek. ik heb nog nooit konijnen gehad dus wist ook niet wat het was. het begon met rode oog leden. ze hadden mij verteld dat het waarscheinlijk wat tocht was geweest, moest het goed schoonhouden en insmeren met uievet. maar ik vertrouwde het niet. op een gegeven mom kwam mijn buurvrouw naar me toe dat hun konijn ( heb hammy van hun gekregen en zij hebben bij de zelfde fokker op de zelfde dag ook een gekocht) ook rode oogleden had. we zijn toen samen meteen savonds naar de DA geweest. die zei meteen al dat het myxomatose was. was erg geschrokken, mijn eerste konijntje en dan meteen al deze vrezelijke ziekte.

hij heeft een spuitje gehad en voor een week en antibiotica kuur (enrofloxoral drops).

een week later het konijn van de buren, die er op dat mom veel beter aan toe was als mijn Hammy, overleden:(

ik ben toen savonds meteen weer terug gegaan met hammy naar de DA en hij heeft toen weer een spuit gehad en weer die kuur voor een week.

hij moest blijven eten zei de DA en dat doet die gelukkig nog steeds.

6 september ben ik met hem voor het eerst naar de DA geweest en nu is het 18 september en Hammy is er nog steeds.

gister heb ik tegen de DA gezegt dat ik het ff niet meer wist, doe ik er goed aan om Hammy in leven te laten of pest ik hem er alleen maar erg mee. hij zei toen als ik hammy zo zie en vergelijk met andere konijnen die myxomatose hebben, dan geef ik hammy een goeie kans. als ik het met een konijn moest proberen was dat zeker met hammy, hij wast zich zelf nog hij is levendig hij eet nog goed drinkt nog, dus hij schatte de kans erg hoog in dat die het zou halen. had zei ook dat Hammy geen pijn had, want daarvoor was die te kalm.

ik heb ergens gelezen dat maar ongeveer 10% van de tamme konijnen myxomatose overleefd, zijn er hier mensen die ook een konijn hebben die het ook heeft gehad en het wonder boven wonder overleefd heeft?

hebben jullie misschien tips voor mij zodat ik Hammy er door heen kan slepen.

de DA had het ook over yacult (weet niet of ik het goed schrijf) dat zal zijn spijsvertering stimuleren....

nog 1 ding toen ik mijn konijn kreeg waren we te laat met enten, dus hij heeft nu myxomatose zonder zijn inentingen......

al vast bedankt voor jullie reacties

Link naar reactie
Delen op andere sites

tsjeeee wat een verhaal zeg.... arme Hammy!!!

zelf, gelukkig, nog geen myx meegemaakt, dus kan je daar ok niet geweldig veel over vertellen. iemand die dat wel kan en ook veel over voeding en dergelijke bij konijnen weet is cindy a.k.a. "bunnyranch chanty". je zou haar ook eens een pb kunnen sturen!!

heel veel succes en beterschap met Hammy

Link naar reactie
Delen op andere sites

de kans dat een konijn dat nooit geent is het overleeft is kleiner dan 10%. Er zijn maar weinig konijnen die een natuurlijke afweer opbouwen tegen de ziekte en daardoor hun leven lang immuun zijn.

Hier kun je informatie over de ziekte lezen: http://www.bunnybunch.nl/konijnen/myxomatose-en-vhs.html

Sinds kort krabbelen ze ook terug van dat leven lang immuun.

Het is namelijk gebleken dat konijnen in de natuur die het krijgen een behoorlijke tijd er immuun voor zijn, maar niet levenslang

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 konijnen van een vriendin hebben het een week of 3 geleden ook gehad ...

ze waren in het verleden wel eens ingeent maar al een paar jaar niet meer ... ze heeft van de da een antibiotica kuur gehad van ong. 2weken en ze knappen al aardig op ... de ene heeft wel nog steeds wat plekken op de neus ...

volgens de da was het goed dat ze in het verleden geent waren en daardoor hadden ze een hele goede kans op herstel ... ook zijn is ze de volgende dag al gelijk naar de da geweest met ze dus ze was er heel vroeg bij ...

succes met je nijntje en ik hoop voor je dat ze snel opknapt ... tis een vreselijk iets ...

mijn nijntjes zijn vorige week donderdag geent en hopelijk is dit voldoende voor mijn jonge voedster ... ik hou ze zeker nog een weekje binnen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo allemaal,

ik wil jullie bedanken voor de berichtjes die jullie geschreven hebben.

vandaag heb ik Hammy toch in laten slapen. hij ging achteruit. hij kreeg overal knobbels.

ik zelf kon het gewoon niet langer aanzien en over mijn hart krijgen hem zo nog langer te laten leven. alhoewel hij echt een vechter was en dapper door bleef eten. de dierenarts heeft hem nog helemaal na gekeken maar hij zei ook dit had die niet gered. het was te agresief en hij was al zo ver heen. denk dat ik een goeie keuse heb gemaakt, maar toch het blijft wel een moeilijke beslissing. was echt mijn Hammy, maar this beter zo.....

groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Mijn konijn is 5½ jaar en is niet ingeent. Hij heeft ook al die jaren buiten gestaan. Nou komt er sinds drie weken pus uit zijn ogen. Soms gaat het ff beter maar nu is het weer heel erg. Hij eet nog wel. Is dit myxamotose? Zo ja hoe lang kan het duren voor de ziekte zich uitbreid? Moet ik hem in laten slapen?

Ik hoop dat iemand mij z.s.m. een antwoord kan geven.

Laura

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo,

Mijn konijn is 5½ jaar en is niet ingeent. Hij heeft ook al die jaren buiten gestaan. Nou komt er sinds drie weken pus uit zijn ogen. Soms gaat het ff beter maar nu is het weer heel erg. Hij eet nog wel. Is dit myxamotose? Zo ja hoe lang kan het duren voor de ziekte zich uitbreid? Moet ik hem in laten slapen?

Ik hoop dat iemand mij z.s.m. een antwoord kan geven.

Laura

Ik zou zo snel mogelijk naar de dierenarts gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .