Ga naar inhoud

Nestje bouwen


Noontjje

Aanbevolen berichten

Onze Lotje, 5 maanden, is sinds vanmorgen druk in de weer met het bouwen van een nestje. Ze rent als een gek door de kooi, alle strootjes in haar mond, hop naar een andere hoek en daar wordt alles neergelegd. Ze graaft en schuift en doet goed haar best.

Ze zit samen met een ex rammetje, dus ze kan niet zwanger zijn.

Is dit een teken van schijnzwanger of wilt ze gewon een holletje maken. De laatste week graaft ze zich ook veel in, haar snuit en hoofd helemaal in het stro en een laag stro over de rest van haar lijfje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Camila de ram is al lang geleden gecastreerd. Er is geen andere ram bij geweest.

Dit is de eerste keer dat ze dit doet.

Ze ligt nu doodop languit in haar kooi.

Ik zal het in de gaten gouden.

Ze laat zich nu ook totaal niet aaien.

Ze loopt alleen maar te knotteren.

Hormonen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster Nessi had hier opeens ook last van. Op en bepaald moment was ze echte elke week een paar keer bezig met een nestje. Eigenlijk was het best zielig. Ze plukte zichzelf en de andere konijnen kaal en was zo druk bezig met dat nestje...

Toen hebben we haar inderdaad laten castreren. Ze heeft er daarna nooit met last van gehad. Het geeft meer rust voor haar en de anderen. Volgens mij is het voor zon konijntje ook heel vermoeiend om steeds voor niks zo druk bezig te zijn...

aangepast door Suuzz
Link naar reactie
Delen op andere sites

Suuzz dank je wel voor je reactie.

Lotje was gisteren druk in de weer, heeft een kleiner en een groot nest gebouwd. Toen ik vanmorgen ging kijken, was ze er niet meer door geboeid. Ook de rest van de dag vandaag kijkt ze er niet meer naar om. Toch laat ik het nog even liggen, voordat ze zich bedenkt weer verder te gaan.

Ze heeft gisteren alleen haar eigen haar uitgetrokken.

Verder lijkt ze weer de oude: kan haar gewoon aaien, ze komt als je haar roept en ze is lekker nieuwsgierig.

Ze ligt languit tegen Bobby aan, maakt binkies en bunnyflops naast hem.

Hopen dat dit eenmalig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het af en toe gebeurd is er niets aan de hand dat is gewoon natuurlijk gedrag en is ook niet erg. Pas als het heel vaak herhaaldelijk gebeurd heb je kans dat er iets iet goed is met of in de baarmoeder dan zou ik zeker castratie overwegen.

Voor nu zou ik nog niets doen. Rustig afwachten tot ze niet meer naar nestje omkijkt en dan opruimen. Ik zorg dat er genoeg hooi etc is dan zie je dat ze vaak ook minder zichzelf kaalplukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn voedster doet het ook, ze is ook knorrig en rijdt veel op mijn ram en sproeit en weet niet wat ze allemaal doet, maar het is al een behoorlijke tijd een brok hormonen. Daarom gaat ze vrijdag onder het mes, zodat het voor zowel haar als haar vriendje en voor ons wat rustiger wordt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het af en toe gebeurd is er niets aan de hand dat is gewoon natuurlijk gedrag en is ook niet erg.

Maar wat is nu eigenlijk af en toe? Wat is normaal? Wat is natuurlijk? Mijn voedster is 1 keer schijnzwanger geweest, 2 maanden geleden, dus ik pieker er echt niet over om haar al onder het mes te laten gaan, zeker omdat me vaak onder narcose gaan niet goed lijkt (zij heeft regelmatig wat, is nu 8 maanden en ook al 3 keer onder narcose geweest, dat vind ik even genoeg voor voorlopig, volgens mij moet je dat niet te vaak kort op elkaar doen), maar voor in de toekomst vind ik het wel goed om te weten hoe vaak schijnzwanger zijn nu normaal is.

Ze werd ook helemaal niet knorrig of zo, ze blijft een schatje, 1 en al liefde naar mij toe alleen negeerde ze haar vriendje gewoon maar dat is niet erg. En ze plukte zichzelf ook heel erg kaal, het was geen gezicht meer, maar dat is heel snel weer aangegroeid. Het enige wat ik een nogal eng vond is dat ze ook niet wilde eten, en dat ruim 1,5 dag lang. Dat lijkt me wel gevaarlijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze andere voedster heeft nog nooit een nestje gemaakt. Ze is nu 4 jaar.

Voor Lotje was dit de eerste keer, zij is van mei dit jaar.

Vandaag heeft ze een rustige dag, kijkt niet meer naar het nest om en is totaal zichzelf.

Ik zal er niet meteen voor kiezen te laten castreren. Dit brengt toch veel risico mee, vooral de narcose.

Wanneer een konijn regelmatig, een keer per aantal maanden hier last van krijgt, dan zou ik overwegen haar te laten helpen aangezien ze er zelf ook hinder van ondervinden.

Voor nu mag ze lekker haar gang gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat het weer rustig is! Ik heb mijn konijntjes sinds eind augustus, half september begon mijn voedster met haar kuren en het is niet meer opgehouden, ja, af en toe een dagje, maar pff. Ik heb niet echt een keus meer, maar vind het echt niet fijn om in een gezond konijntje te laten snijden.. Ik hoop dat het bij jullie zo rustig blijft dat ze niet onder het mes hoeft!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tara1985, wat verschrikkelijk dat jullie dame zoveel last heeft van haar hormonen. Is voor jullie ook vervelend.

Ik kan me goed voorstellen dat je in een gezond konijn niet wilt laten snijden of narcose toedienen, dat zou ik ook niet doen.

Maar zoals jouw dame er dan nu bij zit, is ook geen pretje.

Ik wens je heel veel succes!

Hou me op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lotje heeft al de hele week niet meer omgekeken naar haar gebouwde nestjes.

Gisteren dus het hok verschoond en alles eruit gehaald.

Een knuffel heeft ze niet nodig, ze heeft een heel lief vriendje die graag dicht tegen haar aanligt en haar wast.

Zij zoekt hem ook steeds op, dus aan konijnenaandacht heeft ze geen gebrek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .