Ga naar inhoud

Zenga nierproblemen


Janneke

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Een 2 maanden geleden plaatste ik hier een bericht over Onno die erg ziek was en diezelfde dag nog is overleden. Skipper is toen vanuit Binkies bij mij gekomen om m'n viertal weer compleet te maken. Het is een paar weken heel erg goed gegaan maar nu is Zenga ziek. ik word er moedeloos van, zo krijgen ze nooit rust.

Het viel me al even op dat Zenga er wat verfromfraaid uitzag maar ik dacht dat dit door het verharen kwam. Vrijdagavond had ik zo iets van, volgens mij wordt ze wel erg licht. Mijn konijnen houden absoluut niet van optillen en Zenga ook niet van aaien, stom van me anders had ik misschien wel eerder gemerkt. Het is een klein konijntje, afgelopen juni woog ze 1.45 kg, vanmiddag bij de dierenarts 1.03 kg. Eten doet ze ontzettend goed, dus is er bloed geprikt. De nieren werken niet meer goed, Zenga is ongeveer 7 jaar oud en waarschijnlik is ouderdom de oorzaak. De urea gehalte was meer dan 7 keer te hoog en de creatine was ook iets te hoog.

Volgens de dierenarts zijn er geen medicijnen voor, het liefst mag ze helemaal geen biks meer en alleen hooi en groenten dit om de hoeveelheid eiwitten die ze binnenkrijgt zo laag mogelijk te krijgen. Nu is ze alleen zo mager dat ze wel biks nodig heeft voor de vetten, dus krijgt ze nu SS.

Mijn vragen aan jullie:

- Weten jullie misschien nog biks waar nog minder eiwitten in zitten? In ss zit 14%.

- Waar kan ik Zenga van aan laten komen?

- Iemand ervaring met een konijn met nierproblemen?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Groetjes Janneke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt van SS ook de Mature versie, die is voor oudere konijnen. Daar zitten minder eiwitten in dan in de gewone. Ik heb hier geen zak meer liggen helaas, anders had ik het even kunnen bekijken. Maar het is in ieder geval minder.

Is er toevallig ook op EC getest? Want nierproblemen kunnen ook veroorzaakt worden door E-Cuniculi. Ik weet het, het wordt gauw geroepen, maar stel dat het het wel is, dan is het eventueel met Panacur weer redelijk op te lossen. En dan kan ze nog heel wat jaren mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm.. ik hoop dat ik het goed uitleg, in urine kunnen ze EC terugvinden, ALS ze het op dat moment uitscheidt. En anders kunnen ze antistoffen in het bloed vinden.

Maar dan nog biedt dat geen 100% zekerheid dat dat het probleem is. Maar dan is de kans wel aanwezig dat dat het probleem zou kunnen zijn.

Een konijn wat geen antistoffen heeft, heeft het zowiezo niet bij zich geloof ik. Hebben ze wel antistoffen, dan is het konijn in ieder geval drager. Maar dat schijnt zo'n 60% van de konijnen te zijn. Of ze er op dat moment ziek van zijn is moeilijk te zeggen.

Je kan ook met je dierenarts overleggen en evt een preventieve kuur geven en dan kijken of de problemen minder worden. Dan weet je ook dat het hoogstwaarschijnlijk EC is geweest.

Maar goed, ik ben geen dierenarts, ik zou het eens met hem of haar overleggen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal dan nog even overleggen met de dierenarts.

Iemand nog ideeen om Zenga wat aan te laten komen op een gezonde manier?

En nog een vraag; het viertal woont buiten en het gaat kouder worden aankomende dagen. Kan ik Zenga buiten laten of gaat dit te zwaar zijn voor haar magere lijfje? Alle vier naar binnen de hele winter is geen optie, dus dat zou beteken dat ik Zenga en 1 ex-ram naar binnen zou moeten halen. Ik besef dat als ik ze nu naar binnen haal dat ze volgend voorjaar pas weer naar buiten kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat de EC betreft, als je DA akkoord is, zou ik gewoon een maand (28 dagen) behandelen. Bij Coquille is het niet getest, enkel adhv symptomen gaan behandelen en al na een paar dagen zag ik sterke verbetering. En 28 dagen Panacur heeft geen bijwerkingen en is dus een veilige behandeling, zelfs als het geen EC is.

Om bij te komen is mij brood aangeraden, elke dag een stukje en een vitaminenkuur die ervoor zorgt dat de darmen meer voedingsstoffen kunnen opnemen. En extra biks, maar dat is bij jouw nijn niet echt een optie. Mocht het mijn nijn zijn, mijn gevoel zegt me: brood, dingen als gedroogde wortel en appel voor de suikers en de biks laten vallen maar vervangen door gedroogde kruiden. Wel opletten, want sommige soorten bevatten veel calcium.

Als ze echt mager is, zou ik haar binnenhouden, zonder twijfelen. Als dat doenbaar is voor jou. Ik heb ook lang getwijfeld of ik mijn viertal naar buiten zou verhuizen, oa omdat mijn EC'er altijd zo mager was. Maar nadat hij al maanden een gezond gewicht had, heb ik ze toch naar buiten verhuisd. Nu weegt hij zelfs 200 gram meer dan gewoonlijk, maar ik vind dat alleen maar goed, zo heeft hij wat reserve. Maar ik houd zijn gewicht, en dat van de anderen, wel goed in de gaten en mocht het nodig zijn, wanneer er eentje toch te mager wordt, verhuizen ze naar binnen. Het is hun eerste winter buiten en dan neem ik geen enkel risico.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik haar dan inderdaad maar naar binnen ga verhuizen. Dan het viertal maar scheiden in 2 tweetallen. Ze zit nu meestal bij Boefje dus dan gaat hij mee naar binnen. Ze is namelijk echt heel mager aan het worden en vind het dan toch wel eng als het kouder wordt. Ik ben vandaag heel de dag aan het werk maar morgen ga ik panacur halen en dan hopen dat het misschien toch nog wel verbeterd.

Helemaal van de biks af zou inderdaad beter zijn maar dat vind ik nu wel eng aangezien ze al zo mager is ben ik bang dat ze dan nog lichter wordt. Ik voer haar nu al apart van de rest bij met brood, wortel en appel. De rest is namelijk niet mager en die hoeven natuurlijk niet moddervet te worden. Zijn er nog andere dingen waar ze van aankomt zonder dat er eiwitten in zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Erwtenvlokken zijn goed om bij te komen, 5% eiwit , en havermout, 13% eiwit. Brinta 11% eiwit. Met geen van deze heb ik ervaring, maar ik heb er hier op BB wel al over gelezen, mbt bijvoeren of bijkomen in gewicht.

Ik denk dat 'bijkomen' en 'geen eiwitten' niet samengaan, je zal altijd wel wat eiwitten hebben.

Aaah, aardappelen. Gekookte aardappelen. Komen ze gegarandeerd van bij en maar 2% eiwit. En ze zijn er stapelgek op. Vroeger werden slachtkonijnen gemest op 'konijnenballen': gekookte aardappels en zemelen, en daar dan ballen van maken. Word niet aangeraden voor 'standaard-konijnen', maar nood breekt wet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch blijf ik er bij dat het niet normaal is. Eten ze in de natuur toch ook niet? Ik heb in ieder geval nog nooit een konijn gekookte aardappelen zien eten en zelf nog nooit gegeven en zal ik ook nooit doen ook. Dan zijn er nog genoeg andere manieren om ze aan te laten komen. ;)

Konijnen mogen wƩl aardappelen, gekookte aardappelen dan wel. Rauwe zijn giftig, voor alle dieren. Behalve slakken of zo. Net als het loof. Maar ze mogen ze gekookt wel hebben, enkel worden ze er dik van en zijn dus niet aan te raden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch blijf ik er bij dat het niet normaal is. Eten ze in de natuur toch ook niet? Ik heb in ieder geval nog nooit een konijn gekookte aardappelen zien eten en zelf nog nooit gegeven en zal ik ook nooit doen ook. Dan zijn er nog genoeg andere manieren om ze aan te laten komen. ;)

Ik heb ook nog nooit een konijn met een kookstelletje en een pan in het wild gezien :he: :he: :P :p

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS vroeg waarvan konijnen verdikken en met zo min mogelijk eiwitten. Ik zeg niet dat ze dat moƩt doen of dat het ideƠƠl is, maar het kan wel, konijnen vallen er heus niet van dood. En ja, in de natuur eten ze geen aardappelen, maar ook geen biks, toch? Is ook maar een mensen-uitvinding. Net zoals Critical Care of havervlokken of erwtenvlokken of ... Eten ze in de natuur ook niet, maar is gangbaar op BB. Nood breekt wet, denk ik dan. Beter een konijn laten bijkomen dan laten omkomen van magerte. Ik heb een konijn ooit proberen laten bijkomen door brood en extra biks, maar dit werkte niet, ze bleef mager en is een paar weken later gestorven. Ik wou dat ik haar had kunnen laten verdikken, al was het door friet met mayonaise, dan was ze er misschien nog geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de reacties en adviezen tot nu toe. Ik heb Zenga vandaag naar binnen gehaald samen met Boefje. Boefje en Zenga zaten al bij elkaar voordat ik er een viertal van maakte dus ik dacht dat dit het rustigst zou zijn. Ze lijkt in ieder geval van de verhuizing geen last te hebben, huppelt rond in kooi en ren en eet en drinkt. Eten doet ze erg goed, alles wat ik neerzet eet ze achter elkaar op. Volgens mij voelt ze zelf ook dat ze meer nodig heeft. Ik heb groenten ingeslagen en er ligt brood op de radiator zodat het hard wordt. Op aanraden van de dierenarts krijgt ze nu Beaphar hooi Timothy. Dit was volgens hem beter dan gewoon hooi en ze zouden het ook beter eten. Ik ben benieuwd maar betwijfel het nog wel, het ruikt en ziet eruit als gewoon hooi alleen was het minder hard samengeperst, en veel duurder. Het hooi wat ze altijd krijgen heeft ze nu ook nog dus ik kijk wel wat ze het beste eet.

Ik ga haar na het weekend weer wegen, is ze dan nog niks bijgekomen of weer afgevallen dan ga ik de aardappels uitproberen. Maandag ga ik beginnen met de panacur. Ga het weekend namelijk weg en mijn zus verzorgt de dieren. Zij durft echt geen medicijnen te geven, volgens de dierenarts maakte die paar dagen ook niet zo'n verschil en als ik ermee begin moet ik wel een maand aangesloten kunnen geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het brood op de radiator betreft, je legt er toch een papiertje onder, he? Want tussen radiatoren zit erg veel stof en door de warmte stijgen die deeltjes, tot in het brood. Kunnen ze erg ziek van worden. Of anders in de broodrooster of toast kopen.

De panacur kan inderdaad nog wel even wachten. Enerzijds zou ik niet wachten, maar als je zusje de medicijnen niet durft geven, is het inderdaad beter nog even te wachten, want panacur moet echt 28 dagen ononderbroken.

Timothy aten ze hier graag, net als het kruidenhooi en alle andere prulletjes, en net als het gewone boerenhooi. Ik vind Timothy niet echt nodig als ze goede hooi-eters zijn. Maar wat extra verwennen kan nooit kwaad. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

En toch blijf ik er bij dat het niet normaal is. Eten ze in de natuur toch ook niet? Ik heb in ieder geval nog nooit een konijn gekookte aardappelen zien eten en zelf nog nooit gegeven en zal ik ook nooit doen ook. Dan zijn er nog genoeg andere manieren om ze aan te laten komen. ;)

Dat vind ik toch altijd zo'n kromme redenatie. Wat is WEL natuurlijk aan onze tamme konijnen? Aan de mijne niet veel, zo in een rennetje vol speelgoed in huis, gecastreerd en gesteriliseerd, met een ruif vol hooi en een bakje brokjes.. ;)

Verder vind ik gekookte aardappel niet slechter dan brood, brinta of havermout en in dit specifieke geval zeker het overwegen waard. Onze konijnen kregen vroeger vrij vaak gekookte aardappel. Wil niet zeggen dat het okƩ is, wel dat ze er niet van dood zijn neergevallen. Maar ze vonden het nooit heel lekker.

Erwtenvlokken ben ik ook wel tevreden over maar heb nooit een konijn met nierfalen o.i.d. gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zenga zojuist gewogen en helaas nog niets bij gekomen. Waarschijnlijk zelfs wat afgevallen, vorige week vrijdag woog ze op de keukenweegschaal 1.08, nu 1.03. Het is maar een klein verschil maar toch weer minder. Ze eet wel nog steeds heel goed. Het Timothy hooi eet ze niet maar wel het hooi wat ze altijd al had. Ik merk wel dat ze door alle groenten plakpoep krijgt, dus krijgt ze meer brood. De aardappels vind ik nog wel wat eng om te proberen door de tegenstrijdige berichten.

Erwtenvlokken ga ik zo bestellen want die kon ik niet in de winkel vinden.

Nog een vraagje; ze plast ook heel veel en als dit tijdens het eten gebeurt blijft ze er gewoon inzitten. Hierdoor zijn haar pootjes vies en ze stinkt. Moet ik hier iets aan doen of niet? Haar huid is niet geirriteerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er bij Coquille weinig aan gedaan, ik heb hem op al die tijd een keer of twee, of drie, gewassen, enkel onderaan. En aangezien hij goed te plukken is, heb ik een paar keer zoveel mogelijk van zijn lange haar weggeplukt, zodat het voor hem ook makkelijker schoon te houden was. Knippen werd afgeraden, omdat zijn huid dan bloot zou zijn en de urine rechtstreeks op zijn huid zou komen, wat zou inbijten en zou irriteren.

Eens de EC opgeklaard, is dit vanzelf overgegaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondanks alles wat ik geprobeerd heb vond ik Zenga eind van de middag overleden. Vanochtend was ze nog erg levendig en heeft ze nog een wortel gegeten, maar blijkbaar was haar lichaam al teveel verzwakt.

Nu dus wel het probleem dat Boefje nu 1.5 week al binnen zit. Kan hij denken jullie nog naar buiten? Of is hij nu al te veel gewend aan de warmte van binnen? Hij had al een wintervacht opgebouwd en is nu niet aan het verharen. Als hij namelijk nog naar buiten kan wil ik proberen of hij weer bij Molly en Skipper kan, ze waren eerst een viertal.

In ieder geval bedankt voor al jullie adviezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat spijtig dat ze het niet gered heeft.

Ik zou het wel durven wagen Boefje terug naar buiten te verhuizen. Dat is, denk ik, de beste oplossing. Anders moet hij de hele winter op z'n eentje binnen blijven, ofwel meteen terug koppelen aan een nieuw meisje, dus als de anderen hem terug willen, lijkt me dat het beste. Kan je later nog beslissen of er nog een voedstertje bij moet komen.

Dat zou ik toch doen mochten het mijn nijnen zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Mystique; bedankt voor je reacties en adviezen tot nu toe. Ik ga morgen proberen boefje weer buiten te zetten bij de andere twee. Ben benieuwd of het lukt want dan word het een trio van 2 ex-rammen en 1 voedster. Ik word wel moe van het steeds weer koppelen maar dat is de pech van oude konijnen hebben. Het viertal was pas sinds september weer compleet en nu dus weer verandering. Ook voor de konijnen hoop ik dat de rust weer terug komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .