Ga naar inhoud

Nu Puck Gas of verstopping of??


pxsy

Aanbevolen berichten

Mn rammetje is nog net niet van de medicijnen voor zijn verstopping af of mijn voedster begint de zelfde symptomen te laten zien.

Niet weten hoe ze moet liggen dus steeds verplaatsen, eten niet of nauwlijks aannemen bijna geen water drinken en keutels zie ik ook al 3 kwart dag niet meer. Pff houd het dan nooit op. Net uit voorzorg pijnstiller, anti gas midden en darmstimulatie gegeven en straks nog even proberen of ze wat groenvoer wil eten. Mocht het morgen niet beter zijn gaan we maar weer met het gepeupel naar de dierenarts. (Lekker in het weekend weer natuurlijk)

Naast dat dit voor de konijntjes niet leuk is, sloopt het mij ook al die zorgen en stress die er bij mij dan bij komen kijken. En dan nog het geld potje dat zo ondertussen ook een eind begint te krijgen. Dat ik het soms helemaal niet meer zo leuk vind om konijntjes te hebben. Ik neem natuurlijk de volle verantwoordelijkheid maar ik kan wel janken dat het keer op keer fout gaat.

Doe ik zelf iets fout? Had ik iets beter kunnen doen? Want ik begin nu het gevoel te krijgen dat het door mij komt dat alle dieren hier ziek worden of dood gaan. Zijn er manieren waarop ik sommige dingen kan voorkomen, of heb ik gewoon puur pech?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gewoon puur pech hebt. Ik heb ook wel eens van die periodes dat alles mis gaat met de beestjes en dat ik me afvraag of ik er niet beter mee kan stoppen.

Maar dan kijk ik naar m'n andere konijnen die genieten van het leven en dan zie ik weer waar ik het voor doe. Laat de moed niet zakken, het komt wel weer op z'n pootjes terecht!

Wat je voedster betreft, misschien kan je haar buik wat masseren? Soms wil dat wel helpen. En ik weet niet of ze koud aanvoelt? Soms willen ze nog wel eens ondertemperatuur hebben.

En nog iets, heb je een soort apotheek in huis voor je konijnen? Dat heeft mij in het weekend of 's avonds laat al meerdere malen een flinke dierenarts rekening uitgespaard.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het kan echt pure pech zijn, maar natuurlijk is het mogelijk dat je iets over het hoofd ziet, maar vaak is het natuurlijk het eerste.

Misschien dat wij iets zien waarvan we denken hee dat kan je beter anders doen of dat, want daar reageren ze op?

Wellicht kan je vertellen wat je voedingspatroon is in ieder geval van de afgelopen week precies wanneer je wat en hoeveel geeft. En bijvoorbeeld bij groente of het uit de koelkast komt etc. en welk merk biks.

Verder is een EHBO doosje misschien inderdaad een idee standaard heb ik cisaral drops, metocloral drops, pijnstiller en laxeermiddel, vrijwel allemaal online te bestellen. Ik heb nog veel meer, maar dit zijn dingen die je vaak grijpt als er iets is met de darmen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ah supervervelend zeg! Kan me voorstellen dat je er een beetje wanhopig van wordt.. Veel beterschap voor Puck, hopelijk gaat het snel weer beter en kan je dan heeeeel lang alleen maar van ze genieten!

@Aniek wat voor pijnstiller en laxeermiddel heb je in huis? Mijn apotheek is maar half compleet zie ik, dus ik plaats gelijk even een bestelling!

Dwangvoer is ook wel handig om in huis te hebben, dat heb ik dan weer wel (critical care), een overblijfsel van het gasbuikje van Frits.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had zelf eerst Laxatract, maar nu iets anders gekregen, zou het even moeten nakijken.

Qua pijnstilling heb ik Carprofen drops (vrij te bestellen) en Metacam (volgens mij niet vrij te bestellen).

Dwangvoeding zit er inderdaad ook in, maar vind ik altijd wat moeilijker aan te raden, want met verstopping of gas wat soms door verstopping komt mag je weer niet echt dwangvoeren. Dat is altijd eventjes oppassen geblazen, maar wel verstandig in huis te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb altijd Meloxydyl in huis als pijnstilling. Dit omdat ik een keer een voedster heb gehad die totaaaal niet op Carprofen reageerde. En het is per kg op het spuitje aangegeven, dus heel makkelijk qua dosering.

En ik heb altijd Cisaral en primperid, en equate in huis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb inderdaad wel wat medicijnen in huis. Heb van de vorige keren wel geleerd ook. Ik heb carprofen drops, cisaral, metacam, metocloral (al heb ik het laatste net gegeven dus evt morgen nieuwe vragen bij de Da) en infacol. Heb zelfs nog antibiotica staan.

Maar heb al het een en ander gegeven tegen gas en verstopping en pijn.

Mijn dierenarts gebruikt ook wel rennie deflatine voor de konijnen maar daar lees ik verder nog niet veel over op internet dus ik gebruik dan de infacol bij de laxeermiddelen.

Verder krijgen ze hier hooi en biks (ss) verder af en toe een gedroogd stukje appel of een klein blaadje kruiden uit de tuin. Hooi krijgen ze onbeperkt en biks krijgen ze sochtends en savonds 20 gram. Met zn 2e dus 40 totaal.

Dwangvoer heb ik ook in huis, maar ik weet niet of het verstopping of gas is dus daar wacht ik liever nog even mee. Daarbij heb ik net van alles aangeboden en is er wat peterselie en komkommer ingegaan. Ik hoop ook nog op keutels.

Heb geprobeerd heel voorzichtig haar buik te masseren, vond het wel wat eng omdat ze ook 2 weken terug gecastreerd is en ik niet weet hoelang zoiets moet herstellen?

aangepast door pxsy
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging gister beter en nu weer slechter.

Weet nu ook waar het door komt.

Door de uitbraken van Jill is er een kaars op de grond gevallen waar ze van hebben gegeten. Ik vermoed dat, dat verstoppingen veroorzaakt.

Dus er word al niet meer gegeten e.d dus ben al weer druk medicijnen aan het geven om darmen e.d te stimuleren e.d.

Moet er bij zeggen dat mn vriend de konijnen goed zat is en liever heeft dat ik ze weg doe.. We hebben er ook constant ruzie over. Pfff ik zit weer lekker in de stress in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou er gaat gelukkig wat groenvoer in. En heb ook de dierenarts al even gebeld of het geen kwaad kan dat ze kaars gegeten hebben. Die zei dat ik het goed in de gate moest houden, en anders morgen even langs moest komen. Maar dat ze er ook niet veel aan kunnen doen als ze verkeerde dingen eten.

Ik word wel weer lekker bezig gehouden vandaag :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is kaars vrij glad van zichzelf en neemt het geen vocht ofzo op. Hopelijk komt het weer gewoon naar buiten.

Wat naar dat jullie steeds ruzie hebben om de konijnen. Is hij het zat vanwege de kosten of vanwege het "gedoe"? Hopelijk komen jullie er een beetje goed uit met elkaar.

Gaat het al iets beter met de konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .