Ga naar inhoud

Arme Bodri en haar tandjes....


Suuzz

Aanbevolen berichten

Verdorie zeg... Ben ik net vorige week bij de DA geweest met Bo vanwege niezen, moet ik deze week waarschijnlijk weer...

Ze zit nu dus aan de antibiotica vanwege dat niezen en is bij de DA helemaal nagekeken. Naar mijn idee ook in haar bekkie, maar waarschijnlijk dus niet zo grondig als ik dacht. Logisch ook, want ik kwam voor niezen, niet voor tandjes.

Maar ik ging zelf vervolgens een weekendje weg. Lieve buurvrouw heeft Bo 2x per dag haar antibiotica gegeven. Dus vandaag kwam ik weer thuis en ben ik even langs de buurvrouw geweest om te vragen hoe het ging. Die vertelde dat het medicijnen geven prima ging, maar dat ze wel het idee had dat er weer een tandje terug aan het groeien was (voor de mensen die dat nog niet weten: Bo haar tandjes zijn getrokken). Dus ik thuis meteen checken... En ja hoor, in haar bekkie in haar bovenkaak groeit een wit, hard puntje....

Dat wordt dus weer een consult... En wie weet wéér een operatie. Ik kan wel janken! Ik zorg heel goed voor mijn beestjes en het idee dat ze weer onder het mes zou moeten vind ik vreselijk.

Maar goed, ik kan het niet laten zitten. Overmorgen kan ik op z'n vroegst naar de DA... Kan het zolang wachten? Ze heeft er nu nog geen last van. Ze eet gewoon en is levendig.

En hoe groot is de kans dat ze weer onder narcose moet? Bij een wondcheck een tijdje geleden bleek er ook nog wat in haar (onder)kaak te zitten. Dit hebben ze er zo uit kunnen trekken....

Ik voel me er echt rot onder nu... Ik heb medelijden met het arme kleintje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hebben de DA gebeld. Die zegt dat we het even aan moeten kijken. Het kan inderdaad een stift tand zijn, die breekt dan vanzelf af. Ook kan het zijn dat het niet verder groeit.. Maar ik ga het zeker weten heel goed in de gaten houden. Ik wil niet dat ze straks door pijn niet meer kan eten ofzo...

Maar voor nu ben ik even blij dat ze niet weer in de auto naar de DA moet.. Is alleen maar gestress voor arme Bodri... Ik ga het gewoon heel goed in de gaten houden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch maar weer even de DA gebeld. Het tandje vind ik zelf wat scherp aanvoelen en groeit naar voren. Lijkt me voor arme Bodri niet heel prettig in haar bovenlip. Ook blijft ze wat niezen en zelf heb ik het idee dat dit misschien ook komt door het tandje dat tegen haar lip irriteert.

Dus morgenmiddag toch maar weer even langs, en duimen dat het allemaal wel meevalt en mijn arme kleintje niet weer onder het mes moet....

Ook neem ik Yeti meteen mee, die is nogal aan het zagen de laatste tijd. Ze ademde altijd al wat met geluid en de DA zei toendertijd dat het oppervlakkig en dus niet gevaarlijk was. Maar gisteren klonk ze zelfs een beetje roggelend en dat vertrouw ik niet zo...

Dus ik ga morgenmiddag weer op weg naar de DA met twee konijntjes in de vervoersbox... Duimen dat het meevalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, mijn vorige bezoekje aan de DA (vorige week) begon met een lekker rauw ei bovenop Bodri toen ik even onder de galerij van een flat doorliep... Kwajongensstreek, maar ik baalde wel! Gelukkig zat Bo in een box met dicht dak, maar het droop wel lekker naar binnen en bij de DA mocht ik het ei uit haar vachtje peuteren....

Maar dit keer stap ik vanuit mijn eigen flat gewoon meteen veilig in mijn auto ;)

Maar ik hoop inderdaad ook dat alles meevalt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Net terug van de DA. Het tandje is gelukkig maar een stifttandje. Is voor nu even helemaal kort geknipt. Afgesproken met de DA dat ze het verwijderen als we haar laten castreren. Omdat het maar een heel kleine ingreep is, is dit geen probleem.

Yeti heeft waarschijnlijk een allergie... Ik heb (veilige) medicijnen meegekregen om te kijken of dit helpt. Helpt het, dan is het inderdaad een allergie en kunnen we medicijnen in huis halen voor als ze er last van heeft. Helpt het niet, dan is het wat anders en gaan we bespreken wat we verder doen.

Het viel dus gelukkig allemaal mee. Ook bij Yeti was het gewicht goed en ze kreeg een complimentje dat ze zo'n mooi wit konijn is. Voorlopig geen zware ingrepen gelukkig. Kunnen we ons mentaal voorbereiden op de castratie (die ik zelf wel belangrijk vind omdat ik al bij 2 voedsters problemen heb gehad met de baarmoeder).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar!

Ik wil eigenlijk ook graag mijn voedster, vanaf morgen, voedsters :P laten helpen. Ik heb gelukkig nooit te maken gehad met baarmoeder problemen, maar ik durf het niet. :$ Vooral omdat je vaak hoort dat het mis gaat en ze uiteindelijk komen te overlijden. Beetje een twijfel geval dus.. En vooral omdat Hupje dus pas een lichte vorm van EC heeft gehad, ben ik helemaal bang dat ze daar daarna helemaal last van gaat krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig maar!

Ik wil eigenlijk ook graag mijn voedster, vanaf morgen, voedsters :P laten helpen. Ik heb gelukkig nooit te maken gehad met baarmoeder problemen, maar ik durf het niet. :$ Vooral omdat je vaak hoort dat het mis gaat en ze uiteindelijk komen te overlijden. Beetje een twijfel geval dus.. En vooral omdat Hupje dus pas een lichte vorm van EC heeft gehad, ben ik helemaal bang dat ze daar daarna helemaal last van gaat krijgen.

Eigenlijk hoor je zelden dat ze overlijden na de ingreep.. Ik erken dat het een zware ingreep is die risico's met zich mee brengt, maar het wordt toch vaak gigantisch overdreven. Ik laat vaak voedsters helpen en nooit enig probleem gehad in welke vorm dan ook. Natuurlijk blijft het een buikoperatie, er worden organen verwijderd, er komt narcose aan te pas, er blijft een buikwond achter. Dat is pijnlijk en narcose blijft narcose. Ook kun je het zien als onnodig snijden in een gezond dier en ja daar kun je natuurlijk op tegen zijn. Maar mijn ervaringen zijn toch vooral positief.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke ingreep hoe klein ook heeft een bepaald risico. Narcose zeker. maar het gaat medisch gezien wel bijna altijd goed. Je moet je afvragen of je zonder dat er een medische oorzaak is je dier wilt laten helpen. Ik ken zelf bijzonder weinig verhalen uit eerste hand van konijnen met baarmoederproblemen net zoveel als van konijnen die een operatie niet gehaald hebben.

Buiten dat loop je ook kans dat je het karakter van het konijn in kwestie veranderd meestal is het een verandering die wij als mensen doorgaans als positief beschouwen maar het kan wel en ook dat komt voor dat bijvoorbeeld een koppeltje daarna niet meer klikt of het konijntje zo veranderd dat net wat jij er leuk aan vond veel minder aanwezig is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eerste konijn had een baarmoederinfectie en we waren er net op tijd bij, hoorden we na de operatie van de DA.

Onze tweede voedster ging van de ene op de andere dag hevig aan de slag met nestjes bouwen en de anderen kaalplukken.

Bij beide konijnen heb ik niet gemerkt dat ze veranderden in hun gedrag. Ze bleven gewoon hoe ze ervoor ook waren.

Natuurlijk vind ik het altijd een moeilijke beslissing, omdat je inderdaad een gezond konijn laat opereren. Aan de andere kant heb ik nu twee voedsters gehad die veel gelukkiger zijn zonder die hormonen en baarmoeder.

Maar voorlopig staat de operatie nog niet op de planning en kunnen we er nog rustig over nadenken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een overweging die je inderdaad voor je zelf moet maken. De ervaringen zijn ook in de meeste gevallen positief. Zoals in jouw gevallen zou ik ook operatie overwegen. in het eerste geval is het een medische noodzaak en in het tweede is het zeker bij veelvuldig schijnzwanger zijn vaak een teken dat het een beetje rommelt dus ook medisch.

Je leest alleen heel vaak een advies van castratie bij gedragsproblemen bij voedster en dat advies word dan meestal gegeven zonder door te vragen naar het hoe en wat. Eigenlijk dus gewoon lukraak zonder een idee te hebben wat er echt speelt. En dat is mijn inziens gewoon heel fout omdat je eerst zou moeten kijken waar een probleem vanaf kan komen. Maar goed dat is een andere discussie.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas is het niet ongewoon dat er wat achterblijft waardoor er toch weer een tandje tevoorschijn komt. Zit waarschijnlijk niks anders op dan weer trekken.

Klopt, Juul haar tanden zijn ook getrokken. De voortanden waren in zo'n slechte staat dat haar tandjes in et tandvlees waren afgebrokkeld. Mijn DA heeft zoveel mogelijk splinters weggehaald, maar helaas niet alles.

Nu groeit er bij haar bovenin de stifttandjes nog. Deze belemmeren haar niet. Dus de (konijnkundige) DA gaf aan dat een vervolg operatie niet nodig was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .