Ga naar inhoud

Blaasontsteking welke medicatie?


FHMuis

Aanbevolen berichten

Casie heeft een blaasontsteking. De da heeft enrofloxoral voorgeschreven gedurende 10 dagen. Geen pijnmedicatie, maar nu lees ik dat dat wel nodig zou zijn?

Da vond het niet nodig.

Ik heb nog wat carprofen staan van eind mei, nog helder. Is dat nog goed?

Ze eet en drinkt wel goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dat moeilijk om te zeggen omdat het tegen het advies van je dierenarts ingaat.

Als het mijn eigen dier zou zijn en ik merk dat ze pijn heeft, zou ik het wel doen. Maar ik durf het je niet aan te bevelen om de reden dat ik niet verantwoordelijk wil zijn als er wat mis zou gaan. Klinkt misschien niet zo aardig, maar is helaas wel zo. Sorry!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja naast antibiotica heb je een pijnstilling nodig om de blaas tot rust te laten komen, metacam bijvoorbeeld, als antibiotica zou ik baytril geven. (dit heb ik voor mijn nijn ook meegekregen) heb je die carprofen in de koelkast bewaard? meestal zijn opengebroken flesjes niet lang houdbaar. ik denk niet dat het nog goed is. heb je nog een urineonderzoek laten doen? hoe weten ze dat het een blaasontsteking is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

domino heeft wel een punt, waarom wilt je da geen pijnstilling geven? meestal hebben konijnen wel degelijk pijn door een blaasontsteking, daarnaast werkt pijnstilling zoals metacam ook nog eens ontstekkingsremmend. je kan er op aandringen dat je het wel wilt. of vragen waarom je da het niet nodig vindt??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja heb vandaag urine-onderzoek laten doen en daaruit kwam naar voren dat ze een blaasontsteking heeft. Zat bloed in de urine.

Ik vind het lastig, aangezien ik aan het twijfelen ben of onze da wel konijnkundig genoeg is.

Half september had ze dezelfde symptomen ongeveer een week voordat ze doodziek werd. Maar toen wisten ze niet wat het was en hebben ze verder geen urine-onderzoek gedaan. Dat wil niet zeggen dat ze toen de ontsteking al had hoor, maar dat ga ik nu wel denken.

Ik was me aan het orienteren op een andere da, maar de goede (en niet rete-dure) zijn al gauw 3 kwartier rijden en daar was ik nog over aan het dubben en toen werd Casie in ene zo ziek half september.

Ik heb wel aan de ass gevraagd of er geen pijnstilling bij moest, maar de ass zegt dan : heeft de da niet voorgechreven dus zal niet nodig zijn. Als ze verder goed eet en drinkt zal het wel goed zijn, aldus de ass.

(en het was bijna sluitingstijd).

Heb carprofen niet in de koelkast bewaard, is ook niet het bewaaradvies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Carprofen kun je nog wel geven hoor als je het in mei hebt geopend. Ze zeggen dat het 6 maanden goed blijft maar als het nog helder is durf ik het gerust te geven als het langer dan een half jaartje staat. Medicijnen horen volgens mij ook niet in de koelkast. Tenminste hier staat alle medicatie in een keukenkastje. ;) Maar mijn voorkeur gaat ook uit naar Metacam of Novacam omdat ik hiermee betere ervaringen heb als met Carprofen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat medicijnen niet in de koelkast horen klopt niet geheel..duplocilline moet je bijvoorbeeld wel in de koelkast bewaren.. daarnaast heb ik een biomedicus in de familie die behoorlijk wat weet over medicijngebruik en het het bewaren ervan..;) maar goed ik zou ook metacam geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

We houden het toch maar alleen bij de antibiotica, aangezien ze wel goed eet en drinkt.

Ik weet niet hoe snel het werkt, maar het lijkt al wel wat te helpen. Vanmorgen geen plasjes, gisteravond 1.

Wel lastig: ze stribbelt erg tegen. Ik houd haar wel vast en mijn vriend doet de spuit erin, maar af en toe gaat er wel wat naast. Niet alles hoor. Zou dat erg zijn?

Volgens mij is de medicatie wel aan de ruime kant, dus wat dat betreft zal het wel meevallen toch.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hey toen mijn da vermoedde dat mijn nijn blaasontsteking had, maar doordat ik door de urinebrand huiverig was voor EC ( vorigkonijn had EC) mocht ik ook meteen met de panacur starten. ik heb dit overigens niet gedaan, maar blijkbaar kan het wel. voor de goede orde mijn konijn heeft geen EC noch een 'echte' blaasontsteking maar bleek uiteindelijk artrose te hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medisch advies moet je krijgen van een dierenarts en niet van een forum. Hoe goed ook bedoeld hier, je kunt niet o.b.v. een kort verhaal hier zeggen wat voor medicijnen een dier moet krijgen. Ik zou het morgen gewoon nog eens aan je dierenarts vragen als je twijfelt.

idd, van mijn da mocht het, dus het kan wel. overleg het met je da. deze kan je de nodige info geven

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou dat medicijnen niet in de koelkast horen klopt niet geheel..duplocilline moet je bijvoorbeeld wel in de koelkast bewaren.. daarnaast heb ik een biomedicus in de familie die behoorlijk wat weet over medicijngebruik en het het bewaren ervan..;) maar goed ik zou ook metacam geven

Ik heb hier toevallig nog wat medicatie binnen handbereik staan...

Carprofendrops: In de oorspronkelijke verpakking en buiten het bereik van kinderen bewaren. Niet bewaren boven 25C, niet in de koelkast en niet invriezen.

Fenbendrops: In de oorspronkelijke verpakking en buiten het bereik van kinderen bewaren. Niet bewaren boven 25C, niet in de koelkast en niet invriezen.

Ophtosan: Bij kamertemperatuur (15-25C) bewaren. Buiten bereik van kinderen bewaren.

Novacam: Buiten bereik en zicht van kinderen bewaren. Bewaren in oorspronkelijke verpakking. Houdbaarheid na eerste opening van de flacon: 6 maanden. Niet te gebruiken na de vervaldatum op de doos en de fles.

Nou lijkt me toch dat de fabrikant ook wel redelijk op de hoogte is van dergelijke dingen en er dus niet zo maar naast zal zitten...?

Duplo bewaar ik inderdaad ook in de koelkast, maar als het goed is (heb geen doosje of flesje meer staan) staat dat er ook op...

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Jullie hebben gelijk.

De vraag komt eigenlijk omdat ik op zoek ben naar een andere da. Ik een da gemaild heb, gevraagd naar bepaalde tarieven. Ondermeer omdat Casie een blaasontsteking heeft. En zij, ongevraagd, vroegen of ze alleen antibiotica kreeg of ook iets tegen EC. Daarom ging ik twijfelen en zette het hier neer.

Volgen jullie het nog Hihi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk vind ik het ook allemaal wat twijfelachtig, bloed is niet perse een blaasontsteking, kan ook de baarmoeder of blaasstenen o.i.d. zijn. Maar ik kan geen diagnose stellen op afstand (en niet op afstand eigenlijk ook niet ;)) dus ik zou echt naar een andere dierenarts gaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .