Ga naar inhoud

Koda: heel veel drinken en nog meer plassen


Mysci

Aanbevolen berichten

Koda, nhd ex-ram van 7 maanden is sinds 3 weken bij ons vanuit opvang Brutus nadat Dopey ons rammetje na 1,5 jaar onverwacht overleed.:(

Heel erg leuk beestje, na een langzame koppeling met Lilo inmiddels dikke mik en zij dus ook weer helemaal blij!

Maar; sinds dit weekend valt het ons op dat er erg veel water doorheen gaat +/- 1 liter! (gebruiken 2 waterbakjes)

Het is vooral Koda die veel drinkt en daardoor ook veeeeeeel plast, in de kleur van water, helaas ook niet altijd op de bak, maar of hij in de opvang echt zindelijk was weten niet...

Vandaag urineonderzoek laten doen, niets aan de hand daarmee alleen het soortelijk gewicht is nogal laag 1005, waar 1020 normaal is bij een konijn (ter vergelijk 1000 is water)

Nu raad de DA ons een bloedonderzoek aan van 150! euro, dat was wel even schrikken zegmaar... Zeker omdat we drie weken terug ook een behoorlijke kostenpost aan Dopey hebben gehad, helaas heeft die het dus niet gered.

En bij een Nijntje uit de opvang had ik niet direct weer problemen verwacht (na thuiskomst bleek zijn oogje ook ontstoken, dat is inmiddels nu opgelost)

Nu is mijn vraag wat jullie mening is over het nut van een dergelijk onderzoek. Ze denkt aan mogelijk iets met de nieren maar het zou ook obsessief gedrag kunnen zijn. (zoals soms bij puppy's) Omdat hij er pas zo kort is kunnen we helaas niet met eerder drinkgedrag vergelijken...

Ik hoop op tips dan wel ervaringen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dierenarts heeft een röntgenfoto gemaakt om te zien of er sprake was van blaasstenen of een tumor. Onze Pommy drinkt ook teveel, en had urinebrand. Kan de plas niet ophouden, waardoor haar achterlijfje onder de urine kwam te zitten. Is behandeld met panacur - 28 dagen. Vandaag de laatste dag. Ze drinkt nog steeds veel, maar plast niet meer langs de pootjes. Afwachten of het geholpen heeft. Omdat EC besmetteljk is heeft ons andere konijn ook een week panacur gehad. die heeft nergens last van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een aantal maanden precies hetzelfde gehad. Alleen raakte ze bij de dierenarts in shock en is daar niet meer uitgekomen. We hadden net bloed afgenomen voor bloedonderzoek (40 euro.....) Maar ik had haar ook net 2 weken uit de opvang en ze dronk ook ontzettend veel en plaste ook enorm veel.

Je kan ook eens vragen bij een andere DA wat het kost om bloedonderzoek te doen. Het wil nogal verschillen per dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm tijd om de dierenarts dus zelf maar even een suggestie te doen voor Panacur als ze daar maandag niet zelf mee komt (ze zou nog met wilhelminapark bellen)

Helaas had ik niet mijn eigen DA dat krijg je met 'spoed'-bezoekjes, deze vertrouw ik sinds de dood van Dopey niet zo...

Bedankt voor jullie tips!

@ domino, wat erg van je konijntje, was hij ineens in shock? Of wel al erg ziek?

Ik hoop dat alles meevalt met Koda, ben net 3 weken terug al mijn eerste Nijn verloren :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt, ik heb inderdaad bakjes en ik zie hem ook gewoon heel veel drinken.

Daarnaast vind ik soms een mega plas, gelukkig nog wel veel op de bak.

Maar de waterige kleur wijst wel op veel drinken (net als bij mensen) en natuurlijk het urine-onderzoekje bij de DA.

Zo te lezen is de kans het grootst dat het toch EC is (wilde ik natuurlijk liever niet horen) hopelijk wordt hij niet echt heel ziek en is dit nog goed te herstellen zonder blijvende schade.... Maandag direct kuurtje halen bij de DA!!

Ik las iets over verschillende medicijnen (pasta/drops) welke hebben jullie de bese ervaring mee? En geven met toedienen de minste stress bij het konijntje?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring is dat ze het wel blijven dragen en wel terug kan komen, maar dat het in dit stadium bij er vroeg bij zijn wel vrij vlot over is, wel gewoon de 28 dagen panacur geven natuurlijk.

Ik zelf vind de pasta het fijnste, want je hoeft daar het minste van te geven zeg maar dus minste moeite met binnen krijgen. Je kan het ook via het webwinkeltje van bunnybin bestellen en daarmee steun je weer de opvang in Nederland.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor alle advies.

Ik denk toch Koda inderdaad maar even preventief behandelen, maandag eerst ff overleggen met mijn eigen DA, zij denkt altijd erg goed mee en zou me niet verbazen als zij wel direct zelf met deze suggestie komt!

@ Anniek, moet mijn kleine dame ook preventief behandeld worden denk je?

En bij Bunnybin bestellen is idd wel een goed idee, zijn deze medicijnen lang houdbaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .