Ga naar inhoud

Wintervaste & eetbare bomen/struiken /planten


Gast

Aanbevolen berichten

Hallo,

Aangezien de winter eraan komt, en ik m'n konijnen nog gewoon groenvoer wil geven, maar me niet scheel wil betalen aan groente uit de supermarkt;

Wat zijn wintervaste bomen/struiken/planten uit de natuur die eetbaar zijn voor konijnen?

Alvast bedankt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat zijn er helaas niet gek veel, ik ga in de winter ook groen uit de winkel moeten kopen, merk nu al dat het moeilijker wordt om voldoende groenvoer voor ze te verzamelen en dat ze bepaalde dingen minder lekker gaan vinden omdat het blad oud is.

Er zijn wel wat dingen die nog lang kunnen blijven staan maar als het straks echt gaat vriezen en ook de planten hun blad gaan verliezen houdt het een heel eind op. Heb vanaf februari konijnen en nog nooit groenvoer voor ze gekocht, maar het gaat nu aflopen merk ik. Ik denk dat ik toch 3 maanden per jaar de portmonnee mag trekken, afhankelijk van wanneer het echt gaat vriezen. Vorig jaar bloeiden o.a. de goudsbloemen in januari nog steeds maar dat was een heel gekke winter natuurlijk.

Mij maakt het op zich niet zo veel uit, vind het jammerder voor de konijnen want die lusten liever wilde planten en verse kruiden en bladeren van struiken en bomen dan groente, maar ja ze hebben het nog altijd beter dan een konijn in het wild die in de winter op schors en takken moet leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een moest tuin met veel kruiden (en natturlijk ook groenten maar die zijn allemaal al op. Heb radijs, wortel, sla en rode bieten gehad deze zomer.. De winter ramenas staat nog in de grond.) en die droog ik zelf. Ook bladeren van bomen droog ik bv. walnoten blad, hazelnoten blad, bramen blad, etc. En Ook paardenbloem droog ik (niet te veel geven ivb met calcium(?)) en dat geef ik ze deze winter + wat groente dat we op dat moment in huis hebben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mij om eerlijk te zijn ook een beetje zorgen om de winter. Momenteel kan ik nog redelijk wat geven uit de tuin, oa basilicum en munt staat er nog volop, en peterselie gaat ook nog wel eventjes. Ik merk gewoon dat de planten niet meer aangroeien waar ik pluk en dat het ook wel bijna gedaan is.

Voorheen gaf ik 4 a 5 euro uit per week en had ik overschot, nu geef ik makkelijk 6 euro uit voor hetzelfde en heb ik niets over.

Ik ga al op de markt, maar die is hier in vlaanderen niet goedkoper dan de colruyt. Die colruyt is dan weer best wel een stuk op de fiets, en dus voor de kleine hoeveelheden die ik nodig heb niet zo ideaal.

Bas is in de maanden dat hij hier is ook niet veel anders gewend dan dagelijks flink wat verschillende soorten, vooral redelijk wat kruiden uit de tuin, en dat buffet zal ik hem niet meer kunnen bieden. Gedroogde kruiden vind hij minder lekker.. Ik denk eraan van die bio kruidenplantjes voor mensen op mijn vensterbank te gaan zetten voor hem. Zo kan ik toch elke dag een takje aanbieden van telkens wat anders, hoop ik. Als die plantjes snel doodgaan is het natuurlijk wel een duur experiment geweest, dus als iemand het zo al eens gedaan heeft hoor ik het graag.

Goh, wat hou ik toch van de lente en de zomer. De herfst kan er nog net mee door, maar de winter? Bah.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo onwijs duur zijn de groenten niet? Of je moet heel veel nijnen hebben natuurlijk :D

ik heb er 4, en ze zijn gewend om vooral groenvoer te eten..

Verder ga ik dan kijken of ik het wat meer aan kan vullen met hooi, en zodra ik een nieuwe voerton heb, dat ik degene die ik nu heb, vol stop met wilde planten om te drogen.

En ja de andijvie is best goedkoop, en anders maar even wat meer geld uitgeven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week andijvie voor 29 cent bij de Lidl ;) Vinden ze ook erg lekker. Gewoon goed je ogen en oren de kost geven en anders eens een bezoekje aan de markt brengen?

Volgende week...De andijvie staat hier nog volop in de tuin. Die kan ook wel een beetje vorst hebben maar zodra het echt volop hard gaat vriezen heb je geen andijvie meer. Nu is er nog zat ja.

Knot wilgen kun je helemaal kaal knippen ;)

Dat is geen groenblijvende boom, daar haal je in de winter nul komma niks groenvoer vanaf.

Dan heb je alleen nog de bast en twijgen zoals bij veel planten en bomen. Het ging om groenvoer in de winter.

Ik heb een moest tuin met veel kruiden (en natturlijk ook groenten maar die zijn allemaal al op. Heb radijs, wortel, sla en rode bieten gehad deze zomer.. De winter ramenas staat nog in de grond.) en die droog ik zelf. Ook bladeren van bomen droog ik bv. walnoten blad, hazelnoten blad, bramen blad, etc. En Ook paardenbloem droog ik (niet te veel geven ivb met calcium(?)) en dat geef ik ze deze winter + wat groente dat we op dat moment in huis hebben

Wel een goed idee om te gaan drogen. Zullen ze ook een stuk minder lekker vinden, als ze het al lusten en telt niet als groenvoer. Maar ik kan eens gaan proberen om te drogen.

Ik heb nog wel van alles in de tuin maar dat is niet voor de konijnen, behalve de kruiden, de aardbeien en de andijvie. Kool, sla, e.d. durf ik niet aan, courgette moeten ze niks van hebben en venkel moet ook maar met mate en sterft nu al af. Verder alleen giftige dingen nog als tomatenplanten (de tomaten zijn voor mijzelf) prei e.d.

Merk echt al dat de paardebloemen en de weegbree, dovenetel etc. niet hard meer groeien en dat het blad van vrouwenmantel en hazelaar oud is, de bruidssluier en wilg worden al geel en de kruiden groeien amper meer.

Dus dat zal ik allemaal eens gaan drogen. Kijken of ze het lusten maar ik zie het niet als vervanging van groenvoer.

Het grootste probleem vind ik nog niet eens het geld maar dat het allemaal niet biologisch is tenzij je dure groenten koopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mij om eerlijk te zijn ook een beetje zorgen om de winter. Momenteel kan ik nog redelijk wat geven uit de tuin, oa basilicum en munt staat er nog volop, en peterselie gaat ook nog wel eventjes. Ik merk gewoon dat de planten niet meer aangroeien waar ik pluk en dat het ook wel bijna gedaan is.

Voorheen gaf ik 4 a 5 euro uit per week en had ik overschot, nu geef ik makkelijk 6 euro uit voor hetzelfde en heb ik niets over.

Ik ga al op de markt, maar die is hier in vlaanderen niet goedkoper dan de colruyt. Die colruyt is dan weer best wel een stuk op de fiets, en dus voor de kleine hoeveelheden die ik nodig heb niet zo ideaal.

Bas is in de maanden dat hij hier is ook niet veel anders gewend dan dagelijks flink wat verschillende soorten, vooral redelijk wat kruiden uit de tuin, en dat buffet zal ik hem niet meer kunnen bieden. Gedroogde kruiden vind hij minder lekker.. Ik denk eraan van die bio kruidenplantjes voor mensen op mijn vensterbank te gaan zetten voor hem. Zo kan ik toch elke dag een takje aanbieden van telkens wat anders, hoop ik. Als die plantjes snel doodgaan is het natuurlijk wel een duur experiment geweest, dus als iemand het zo al eens gedaan heeft hoor ik het graag.

Goh, wat hou ik toch van de lente en de zomer. De herfst kan er nog net mee door, maar de winter? Bah.

Ik heb ook wel eens kruiden in huis gehad. De ene keer was het een flop en de andere keer ging het erg goed. Geef ze wel "vitamines" voor kruidenplanten.

Ik zou voor die planten eens in het tuincentrum gaan kijken. Wie weet hebben ze nog wat staan. Daar is het in ieder geval goedkoper.

Anders is er nog de mogelijkheid om zelf te kweken, maar dat mislukte bij mij meestal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga al op de markt, maar die is hier in vlaanderen niet goedkoper dan de colruyt. Die colruyt is dan weer best wel een stuk op de fiets, en dus voor de kleine hoeveelheden die ik nodig heb niet zo ideaal.

Bas is in de maanden dat hij hier is ook niet veel anders gewend dan dagelijks flink wat verschillende soorten, vooral redelijk wat kruiden uit de tuin, en dat buffet zal ik hem niet meer kunnen bieden. Gedroogde kruiden vind hij minder lekker.. Ik denk eraan van die bio kruidenplantjes voor mensen op mijn vensterbank te gaan zetten voor hem. Zo kan ik toch elke dag een takje aanbieden van telkens wat anders, hoop ik. Als die plantjes snel doodgaan is het natuurlijk wel een duur experiment geweest, dus als iemand het zo al eens gedaan heeft hoor ik het graag.

ik heb zowat hetzelfde probleem als jou ;). colruyt is voor mij ook een eindje fietsen en ik probeer dat elke week te doen maar dat lukt niet altijd. wat betreft de bio kruidenplantjes die hebben bij mij niet gewerkt. ik dacht dat dat wel heel leuk kon zijn en heb er zo 4 in één keer gekocht (verschillende wel) en ze zijn niet lang blijven staan. er waren er 2 die heel snel kapot gingen en ze waren ook gewoon direct op want er groeide niets bij, duur experiment dus voor mij :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgende week...De andijvie staat hier nog volop in de tuin. Die kan ook wel een beetje vorst hebben maar zodra het echt volop hard gaat vriezen heb je geen andijvie meer. Nu is er nog zat ja.

Dat is geen groenblijvende boom, daar haal je in de winter nul komma niks groenvoer vanaf.

Dan heb je alleen nog de bast en twijgen zoals bij veel planten en bomen. Het ging om groenvoer in de winter.

Wel een goed idee om te gaan drogen. Zullen ze ook een stuk minder lekker vinden, als ze het al lusten en telt niet als groenvoer. Maar ik kan eens gaan proberen om te drogen.

Ik heb nog wel van alles in de tuin maar dat is niet voor de konijnen, behalve de kruiden, de aardbeien en de andijvie. Kool, sla, e.d. durf ik niet aan, courgette moeten ze niks van hebben en venkel moet ook maar met mate en sterft nu al af. Verder alleen giftige dingen nog als tomatenplanten (de tomaten zijn voor mijzelf) prei e.d.

Merk echt al dat de paardebloemen en de weegbree, dovenetel etc. niet hard meer groeien en dat het blad van vrouwenmantel en hazelaar oud is, de bruidssluier en wilg worden al geel en de kruiden groeien amper meer.

Dus dat zal ik allemaal eens gaan drogen. Kijken of ze het lusten maar ik zie het niet als vervanging van groenvoer.

Het grootste probleem vind ik nog niet eens het geld maar dat het allemaal niet biologisch is tenzij je dure groenten koopt.

Het ging me ook om de takken. Een knotwilg wordt normaal gesproken helemaal terug gesnoeid, dus dan kun je hem helemaal kaal voeren aan je konijnen ;)

Als je groente ed gaat drogen in een machine, ben je nog duurder uit als dat je het via internet besteld ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ging me ook om de takken. Een knotwilg wordt normaal gesproken helemaal terug gesnoeid, dus dan kun je hem helemaal kaal voeren aan je konijnen ;)

Als je groente ed gaat drogen in een machine, ben je nog duurder uit als dat je het via internet besteld ;)

Met die wilg bedoel ik dus dat dat geen groenvoer is waar het hier om ging.

Waarom zou je drogen in een machine? Je kan het gewoon hangend laten drogen op een droge plek. Ik heb hier aan de balken van de stal van alles te drogen hangen zoals droogbloemen en grassen voor de sier, kruiden zoals munt, citroenmelisse en venkel voor de thee, en knoflook en uien voor het eten. Op die manier zou je ook eten voor de konijnen kunnen drogen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja, alleen zou ik niet weten waar ik boerenkool vast zou moeten halen.. In de supermarkt hebben ze bijna alleen gesneden. Ik vraag het wel even na bij de boeren in de buurt.

Heeft iemand een idee wat het zou kosten om voor 4 konijnen de hele week groenvoer te halen? (naast gedroogde distels en dergelijke) Ik zat te denken aan boerenkool, sla, en andere niet al te dure groentes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die wilg bedoel ik dus dat dat geen groenvoer is waar het hier om ging.

Waarom zou je drogen in een machine? Je kan het gewoon hangend laten drogen op een droge plek. Ik heb hier aan de balken van de stal van alles te drogen hangen zoals droogbloemen en grassen voor de sier, kruiden zoals munt, citroenmelisse en venkel voor de thee, en knoflook en uien voor het eten. Op die manier zou je ook eten voor de konijnen kunnen drogen.

Tja, ik ga voor die 50 euro per jaar echt niet mijn tuin vol hangen hoor ;) (buiten het feit dat het geen nut heeft ivm regen en ik geen andere plek heb)

Als je het alleen in de winter geeft, zou je op nog niet eens 25 euro per jaar uit komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb dit gevonden:

Teeltschema

Herfst: zaaien in mei, planten in juni/juli, oogsten in augustus t/m december

Winter: zaaien in juni t/m begin juli, planten in juli/augustus, oogsten in december t/m maart

Dat doe ik volgend jaar dus in mijn tuin :yes:

Dat bracht me op een idee! Ik heb een winter kookboek:

Boerenkool

Witlof

Winterwortel

Verder kwam ik niet.. (ja uien en koolsoorten, maar dat mag een konijn niet).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga al zeker tomaat, witloof, broccoli, rodepaprika en kleine stukjes wortel blijven aanbieden. Kruiden zullen bijna uitsluitend gedroogde kruiden worden (krijgt hij nu ook al) met uitzondering van munt. Ik kan iedereen aanraden deze bij zo'n Marokkaanse buurtwinkeltjes te halen, daar kost het echt niet veel: een cent of 30 voor een bosje. Een bosje bestaat toch al snel uit 30 stengels (ruwe schatting hoor). .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik maak mij om eerlijk te zijn ook een beetje zorgen om de winter. Momenteel kan ik nog redelijk wat geven uit de tuin, oa basilicum en munt staat er nog volop, en peterselie gaat ook nog wel eventjes. Ik merk gewoon dat de planten niet meer aangroeien waar ik pluk en dat het ook wel bijna gedaan is.

Voorheen gaf ik 4 a 5 euro uit per week en had ik overschot, nu geef ik makkelijk 6 euro uit voor hetzelfde en heb ik niets over.

Ik ga al op de markt, maar die is hier in vlaanderen niet goedkoper dan de colruyt. Die colruyt is dan weer best wel een stuk op de fiets, en dus voor de kleine hoeveelheden die ik nodig heb niet zo ideaal.

Bas is in de maanden dat hij hier is ook niet veel anders gewend dan dagelijks flink wat verschillende soorten, vooral redelijk wat kruiden uit de tuin, en dat buffet zal ik hem niet meer kunnen bieden. Gedroogde kruiden vind hij minder lekker.. Ik denk eraan van die bio kruidenplantjes voor mensen op mijn vensterbank te gaan zetten voor hem. Zo kan ik toch elke dag een takje aanbieden van telkens wat anders, hoop ik. Als die plantjes snel doodgaan is het natuurlijk wel een duur experiment geweest, dus als iemand het zo al eens gedaan heeft hoor ik het graag.

Goh, wat hou ik toch van de lente en de zomer. De herfst kan er nog net mee door, maar de winter? Bah.

Als je aan het einde van de markt gaat is het een stuk goedkoper. Ook kun je wel vragen voor bv afval losse blaadjes die hij normaal weg zal doen.

Zelf heb ik fruitbomen-bramen-frambozen en druivenstruiken. Ik merk ook dat de kruiden niet meer echt groeien dus op dit moment is het salie-munt-peterselie nog een beetje basilicum en goudsbloemen die ze uit eigen tuin krijgen.

Ik heb trouwens een roodbladerige hazelnoot boom mogen ze daar ook takken van hebben??????

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Weet je wat ze hier dolgraag lusten ?

Pompoen. Ik bewaar die in de kelder , niet duur en kan je heel lang bewaren.

Verdorie, ik heb dit jaar geen pompoen gezaaid omdat ik vorig jaar zó enorm veel pompoenen had dat ik een groot deel afgelopen voorjaar alsnog weg kon gooien en mijn vriend het toch niet lust. Het is niet bij me opgekomen die als konijnenvoer te gerbuiken. Stom hè.
ja, alleen zou ik niet weten waar ik boerenkool vast zou moeten halen.. In de supermarkt hebben ze bijna alleen gesneden. Ik vraag het wel even na bij de boeren in de buurt.

Heeft iemand een idee wat het zou kosten om voor 4 konijnen de hele week groenvoer te halen? (naast gedroogde distels en dergelijke) Ik zat te denken aan boerenkool, sla, en andere niet al te dure groentes.

Kool en sla is niet het veiligste groenvoer, beide kunnen gasvorming veroorzaken en moet je goed mee opletten.

Denk eerder eens aan witlof en andijvie bijvoorbeeld.

Ik heb boerenkool en dergelijke zat in de moestuin maar ik durf het gewoon niet. Mij is mijn hele leven geleerd kool met mate, mee oppassen, etc. en ik lees hier op het forum dat vele konijnen er totaal geen problemen mee hebben, zie die konijntjes van Dollie daar eens gelukkig zijn met hun koolbladeren...Maar toch mijn gevoel zegt oeh eng oppassen niet doen.

Dus we eten de kolen zelf maar gewoon op.

wanneer moet je boerenkool oogsten dan?

Kan dat de hele winter in een moestuin staan??

Dat kan de hele winter in de moestuin staan, sterker als de vorst eroverheen is geweest wordt hij lekkerder zegt men.

Vorig jaar hadden we een hele gekke winter en toen met die vorst in februari is zelfs de boerenkool hier kapotgevroren, dat is dan ook iets heel bijzonders want dat is normaal niet hoor.

Let wel op met biologische teelt van kool dat ze veel voeding (mest) nodig hebben om snel te kunnen groeien, ze moeten letterlijk groeien als kool anders zijn ze niet lekker, je hebt snel last van rupsen en slakken (echt heel snel) en als je niet goed de vruchtwisseling toepast (nooit meer dan 1x per 4 jaar op hetzelfde stuk kool telen) heb je ook nog allerlei rottige ziektes waar je niet meer vanaf komt en plagen als koolvlieg.

Dat maakt naar mijn idee kool het lastigste van alle 3 soorten moestuingroenten om te telen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .