Ga naar inhoud

Stampertje heel ziek


Ainariel

Aanbevolen berichten

Even een andere vraag: mag hij ook wortelhapje hebben of zo? Ik maak nu zelf een babyhapje van knaagtandje, selderie, witlof, basilicum, peterselie en SS brokjes (hooi wil niet in de blender merk ik) en hij likt dat gretig op. Ik geef hem in principe geen dingen met suikers erin, maar ik vraag het even ivm aankomen en zo. Hooi kan hij nu niet eten, maar voor 1 dag maakt het denk ik niet uit, als hij maar wat eet.

Ik ben na mijn kleine instorting er weer helemaal klaar voor en het doet me goed dat Stampertje ook zo goed meewerkt, hij drinkt ook graag uit het spuitje met electrolyten en z'n babyhapje gaat er met kleine likjes in (heb een soort slab eronder ivm smeren). Hij plast en keutelt gelukkig ook nog, al vind ik het wel heel eng om hem op te tillen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 214
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Knaagtandje? Iew. :P

Mm zou niet weten waarom je babyhapje zou voeren aangezien hij ook elektrolyten krijgt denk ik dat hij voldoende binnen krijgt voor energie dan, zou me nu eerst erop richten dat hij blijft leven en dan pas gaan kijken naar dat aankomen...

Maar dat is gewoon wat ik denk, geen ervaring mee, wel eens geprobeerd toen Klaver ziek was maar ze lustte het toen net zo min als al het andere eten.

Wat ik hier altijd lees is dat babyprutjes zijn om het konijn maar iets binnen te laten krijgen ipv helemaal niks of om moeilijke toestanden met dwangvoeren van medicijnen te voorkomen als ze het zelf op willen likken.

aangepast door Lonja
Link naar reactie
Delen op andere sites

Knaagtandje is dat plantje wat je bij de Intratuin kunt kopen als kamerplant en wat veilig is voor je knaagdieren en konijnen. En hij is er heel dol op. Dus ik dacht: hij kan niet zo goed kauwen maar wil wel eten. Dus eerst met de hakmolen en vervolgens de staafmixer en eten maar. Dat werkt dus wel. Ik dacht: als mensen wortelhapje kopen, kan ik ook proberen een kruidenversie te maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, alleen als hij niks meer wil eten dus. We gaan ervoor dat hij blijft eten hoor! Ben alleen bekaf van de spanning en de stress.

En hoe zit het met vannacht? Ik hoef morgen niet te werken, moet ik vannacht ook om de 2 uur dwangvoeren? Of kan ik gewoon tussendoor 2x de wekker zetten? Ik doe het met liefde hoor, maar wil even ervaringen delen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe meestal twee of drie keer per nacht. Sowieso 's nachts wel doorgaan. Ik weet dat niet iedereen het doet maar het is in mijn ogen wel heel belangrijk. In de meeste gevallen hebben ze helaas 's nachts net zo veel zorg nodig als overdag. Na de afgelopen maanden ben ik expert; wat was ook alweer een hele nacht doorslapen? Lijkt wel of ik een baby heb :sarcastic: wat ik soms wel doe (i.p. kun je ze beter niet uit hun vertrouwde omgeving halen, maar in dit geval bijvoorbeeld zit hij toch al in een doosje) is ze naast mijn bed zetten. Ik geef dwangvoer altijd warm dus moet er dan evengoed uit en naar beneden, maar je kunt in elk geval even snel een blik op hem werpen. Soms beginnen ze 's nachts weer te eten en dan draai ik mij nog even lekker weer om!

Wat ontzettend naar dat je nu alweer pech hebt.. Het is je ook niet gegund! Ik hoop dat Stampertje het haalt. Zal voor hem duimen!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet toch nog beetjes zelf? Dan zou ik gewoon lekker om de 4 uur dwangvoeren, zeker als je zo moe bent. Probeer anders nu nog wat te slapen. Ik snap dat wel, het vergt veel van je en zeker na wat jij al allemaal meegemaakt hebt. Het is best zwaar om midden in de nacht op te staan maar gelukkig werkt Stamper bij jou goed mee.

Edit: Ik zie dat Iris net wel zegt vaker dwangvoeren. Oké, die heeft er meer ervaring mee dan ik!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij eet toch nog beetjes zelf? Dan zou ik gewoon lekker om de 4 uur dwangvoeren, zeker als je zo moe bent. Probeer anders nu nog wat te slapen. Ik snap dat wel, het vergt veel van je en zeker na wat jij al allemaal meegemaakt hebt. Het is best zwaar om midden in de nacht op te staan maar gelukkig werkt Stamper bij jou goed mee.

Edit: Ik zie dat Iris net wel zegt vaker dwangvoeren. Oké, die heeft er meer ervaring mee dan ik!

Ja, maar dat was wel met het idee dat hij alleen van een lepeltje eet. (Dus dan misschien eerder voeren dan dwangvoeren, maar in elk geval eten met begeleiding om het maar zo te zeggen.) Weet niet of ik dat goed begrepen heb? Als hij wel zelfstandig eet tussendoor dan kun je wel iets meer tijd er tussen laten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij likt van een lepeltje want ineens kon hij niet meer eten. Naast mijn bed zetten, kan dat? Het is nl erg koud op mijn slaapkamer en ik wil natuurlijk niet dat hij het te koud krijgt. Ik vind het idee op zich wel prima, want ik laat m liggen waar hij ligt en hij krijgt een soort slab voor zodat hij geen prut op z'n pootjes krijgt.

Nou, dan ga ik vannacht mijn wekker gewoon steeds zetten, ik heb er echt alles voor over, als mijn kleine vent maar beter wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach nee he.. Wat erg!!

Ik zie dat je aan de Olvarit wortel dacht. Dat zou ik niet doen omdat er bijna geen vezels in zit en wel rijst. Als je al wortel wilt geven, dan zou ik dat gewoon vers fijn pureren.

Mss kun je in je omgeving hooi pellets kopen? Of gras briketten? Ik bestel die dingen regelmatig via caviakruiden.nl. Deze dingen zou je dan ook door de blender heen kunnen gooien, net als je met de biks doet.

Maar je zou ook gewoon Critical care van Oxbow bij een dierenarts kunnen halen. Daar zitten extra vezels in en ook electrolyten en darmbacteriën. Het is dwangvoeding, maar je kunt het natuurlijk ook op een lepeltje aanbieden. Je zou het eventueel ook nog kunnen mengen met groentes ed, maar alleen critical care zou ook afdoende moeten zijn.

Ik zelf dacht eigenlijk ook gelijk aan EC. Heb je EC medicijnen gekregen?

Waar was het andere konijntje van hetzelfde nest ookalweer aan overleden?

Heel veel sterkte toe gewenst en zet hem op kleintje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Critical care zou inderdaad ook kunnen eventueel gemengd met kruiden of brokjes.

Heb je vanmiddag nog even je rust genomen.

Probeer dat wel te blijven doen want het put je echt uit. Alleen al alle emoties en alles maakt je ontzettend moe.

Ik denk niet dat je de wekker hoeft te zetten volgens mij word je steeds wel vanzelf wakker doe ik ook altijd als er iets met die kleintjes is.

Meis heel veel sterkte en hier ook nog steeds duimen die draaien voor die kleine man.

Dat moet toch gaan lukken met zoveel duimendraaiende mensen.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dwangvoer thuis, vorige week heeft de dierenarts gezegd dat het altijd verstandig was om voor noodgevallen een zakje in huis te hebben, omdat je vaak zieke konijnen hebt als de dierenartspraktijk gesloten is.

Belleke, ik heb het wel geprobeerd, maar het lukt niet echt. In de plaats daarvan heb ik gewoon op de bank gelegen. Ik heb trouwens niet gekookt of verder wat gedaan thuis, ben even helemaal op, echt op. Ben maar naar de Chinees gereden. Het is de laatste tijd wel weer dramatisch met eten, maar kon echt de puf niet meer vinden en mijn man ligt ook met griep hier, dus dat gaat 'm ook niet worden...

Ik ga voor de zekerheid wel de wekker zetten, want als ik eenmaal slaap, dan slaap ik ook. Heb medicijnen die daarvoor zorgen, dus ik wordt dan maar liever even wakker gemaakt. Ik laat hem toch in de huiskamer, dan kan ik de kachel aan laten en vind ik zelf gewoon prettiger, ligt hij wel rustiger.

Katten moeten maar even tijdelijk buiten of in de serre bivakkeren. Hij mag geen stress hebben en Stamper is echt bang voor de katten, dus de katten moeten maar even op de laatste plaats, het is niet anders.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nicky, ik weet zeker dat er hier heel veel anderen zijn die precies hetzelfde zouden doen als ik. Mijn enige wens is dat mijn kleine Stampie het gaat redden en dat hij straks weer lekker door de kamer kan huppelen. En als die wens vervuld zou worden, zou ik de gelukkigste persoon ter wereld zijn. Ik heb zo'n hechting aan het diertje, ik heb intens voor hem gezorgd sinds hij er is. Ik doe in ieder geval wat ik kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stampers moeder is bij de bevalling gestorven. Hij is 1 van de 2 nijntjes die Pip heeft gekregen en ik heb Stamper en Luna met de fles (spuitje met speen) grootgebracht. Nou ja, laat ik het zo zeggen: Luna kreeg met 4,5 week erge diarree en met 5,5 week was ze gestorven. En Stampertje is vandaag precies 10 weken oud.

Hij heeft gewoon geen weerstand meegekregen van zijn moeder en dat is waarschijnlijk de reden dat hij ineens zo ziek is. Ik weet het verder ook niet, ik vond hem vanmorgen zo en gisteravond rond 12 uur was er nog niks aan de hand en was rond 7 uur in de kamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat Stamper zijn moeder gestorven is kan wijzen op Ec drager. Ik heb dit in het verleden gehad met een voedster die dood voor onderzoek naar de dierenfaculteit van Merelbeke is gegaan. Ze had een sterk verhoogde % Ec parasieten. Ze heeft dit dus overgedragen aan haar jongen . Maar ik kan je wel moed geven ik heb maar 2 jongen van het nest van 8 verloren .

Ze zijn behandeld met 28 dagen Panacur, antibiotica en ontstekkingsremmers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ging er de hele tijd van uit dat Pip's bekken is vergroeid, omdat ze rond de 2 jaar (of mogelijk ouder) was. Maar wat jij zegt kan heel gemakkelijk, kan het alleen niet meer uit laten zoeken helaas.

Ik hoop echt dat hij het haalt, heb al zoveel konijnen moeten begraven de laatste 10 weken dat ik het van ellende niet meer weet waar ik het zoeken moet. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Medicijnen staan op blz 1. Iets met Fendrops of zoiets en nog wat voor het geval het een bacteriele infectie is. Heb m net weer eten gegeven en ook opgepakt om alle poepjes te verwijderen en de handdoek weer anders op te vouwen ivm de plasjes. Maar daarna ging het wel slechter. Dus of of het gewoon teveel energie kost voor m of dat het echt slechter gaat, ik weet het niet.

Ik laat m nu maar weer even een uurtje met rust en ga zelf ook rust nemen. Want ik ben echt op van de emoties.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Annelies dank je wel! Ik heb er vandaag niet aan gedacht, maar morgen ga ik denk ik ook maar eens een kaars branden.

Het zit ons inderdaad niet mee, ben ook echt lam geslagen mag ik wel zeggen. In mei vol ambities aan de konijnenhouderij begonnen en nog geen 3 weken later begon de ellende....

Ik probeer wel positief te blijven hoor, dat is het allerbelangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .