Ga naar inhoud

Wennen aan groenvoer


FHMuis

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik wil onze konijnen laten wennen aan groenvoer. Nu is Casie ziek, zij krijgt momenteel witlof, wortel en komkommer. Kan ik haar dat gewoon door blijven geven??

Onze Franse hangoor is ook niks gewend. We zijn nu begonnen met winterpeen. Een week lang en elke dag een stukje meer begrijp ik?

Na die week geef ik er dan een 2e groente bij?

Als hij nu bijv gewend is aan winterpeen en hij krijgt het een poos niet, kan hij dat na een paar weken weer gewoon eten? Of moet je hem dan opnieuw laten wennen?

Als ze bij elkaar zitten, maakt het dan niet uit hoeveel ieders eet? Casie is dus een stuk lichter dan Muis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik een konijn overneem dat nog niks gewoon is dan geef ik weinig maar wel elke dag iets anders.Wortel let ik mee op want zit vrij veel suiker in en dat zorgt soms voor slappere keutels.

Wat geef ik : peterselie, munt, citroenmelise, wilgentakken, andijvij, spitskool, broccoli, warmoes, witloof, savooi het meeste .

Daarbij krijgen ze soms nog andere dingen die ik ergens in aanbod op de kop kan tikken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad elke dag 1 ding. Waarom doe ik dat omdat ik wil weten waarop ze reageren. Omdat een konijn zo werkende darmen heeft zie je de reactie ook vrij snel en daaruit leer je. Ik heb konijn die van mij 2 stronken witloof krijgen (inderdaad geen blaadjes maar stronken) maar vb nooit wortel. Heb wel Vlaamse reuzen en franse hangoor hé.

Ik geef dus nooit zelfs niet als ze het gewoon zijn meer dan 1 soort per dag.

Maar dat is natuurlijk maar 1 ervaring hé. Andere mensen hier gaan je waarschijnlijk hun tips geven en het is meestal de combinatie van tips waar je uit leert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben geleidelijk aan begonnen met groenten bij Flap toen Amber erbij is gekomen ben ik het hele proces herbegonnen. eerst wat witloof als ze daar goed op reageren dat in combinatie met wat andijvie enz. als er dan iets is waar op gereageerd wordt weet je meteen wat het is.

nu eten ze elke dag: ongeveer 5 a 6 blaadjes andijvie, 2 stronken witloof, rucola, 1 tomaat, 4 plakjes wortel en dan wat ik toevallig nog tegenkom in de supermarkt ;). ik moet hierbij wel vermelden dat ze beide goed reageren op groenten hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram reageerde 'vroeger' heel heftig op alle groente soorten. Of ik het nu opbouwde of niet, het maakte niets uit. Daarna heb ik de groente maar voor gezien gehouden en ben ik (gedroogde) kruiden en gedroogde groente gaan geven. Nu we een jaar verder zijn probeerde ik 2 maanden terug weer eens wat groente en nu gaat het wel goed. Ik denk dan ook dat het echt per konijn totaal verschillend is. Je moet gewoon opletten wat je konijn doet qua keutels.

Wat hier nu wel goed gaat:

- Komkommer

- Sla

- Ruccola (favouriet!!)

- Brocoli

- Knolselderij (is naar mijn mening meer een kruiden soort, maar ligt op de groente afdeling)

- Radijsjes met groen

- Wortel met groen

- Witlof

Ik geef nogsteeds niet veel groentes, maar meer als een extratje en vaak ook wat er van ons eten (ongekookt) over blijft of wat er in de aanbieding is.

Fruit is overigens een ander verhaal. Van het kleinste stukje appel of banaan heeft mijn ram direct gas.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je het een tijdje niet meer gegeven hebt moet je inderdaad weer opnieuw opbouwen.

Ik geef hier juist iedere dag van alles een beetje. Alles is 1 voor 1 aan het menu toegevoegd dus dan weet je ook waar het aan ligt als er iets nieuws bij komt. Tot nu toe ben ik nog niks tegen gekomen wat ze niet verdragen. Ik geef nu iedere dag vers:

- Goudsbloemen

- Peterselie

- Basilicum

- Smalle weegbree

- brede weegbree

- Paardebloem, zowel blad bloem als de wortel

- Bruidssluier

- Wilgentak met blaadjes

- Witte dovenetel

- Andijvie

- Citroenmelisse

- Aardbeiblad

het hangt een beetje van het seizoen af, als ik wortels heb dan krijgen ze het loof, als ik geen andijvie meer heb staan in de tuin hebben ze pech, als de aardbeien rijp zijn hebben ze geluk etc.

Ik weet niet precies hoeveel het in grammen is, ze wegen ongeveer 3 en 4,5 kilo en krijgen een emmer vol groenvoer.

Voor de rest eten ze de godganse dag gras, gras, gras en nog eens gras, en een beetje hooi, en verder nog biks natuurlijk.

Let wel dat dit iets is wat niet in een weekje opgebouwd is. Voordat ze op het gras zaten ben ik bijvoorbeeld begonnen met 2 grassprietjes per konijn, dan 5, dan 10, dan een handje en dan een bakje en vervolgens een mandje.

Dan pas door naar de volgende soort groenvoer en dat alles 1 voor 1 opgebouwd.

Nooit grote hoeveelheden van 1 ding.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mijne krijgen elke dag andijvie en witlof, als snoepjes krijgen ze stukjes gedroogde wortel. Soms krijgen ze een stuk winterpeen en als wij broccoli eten krijgen ze een klein stukje. Ik heb ze de eerste paar dagen inderdaad steeds grotere hoeveelheden voorgeschoteld, eerst witlof, toen andijvie er bij en later de wortel. Verder krijgen ze gedroogde kruiden (brandnetel, paardenbloem en kamille). Ik ben nog wat aan het uitproberen met groenten, maar ze lusten niet zoveel. Tomaat bleef liggen, net als paksoi en courgette. Ik denk niet dat het erg is om het bij 3 verschillende groenten te houden in combinatie met die kruiden, ze krijgen ook elke dag een flinke verse wilgentak om op te knabbelen. Soms als wij verse basilicum, koriander of peterselie gebruiken bij de maaltijd krijgen ze ook een beetje. Ik ga verder geen gekke toeren uithalen om ze op die 5 verschillende groenten te krijgen.

Frits had laatst wel een gasbuikje, maar had toen ook niks anders gegeten dan normaal, dus geen aanwijsbare reden voor, helaas :s

Oh en ze wegen allebei ongeveer 1700 gram en krijgen per dag samen 8 grote bladeren andijvie en iets van 10 blaadjes witlof. Hoeveel gedroogde wortel weet ik niet, niet zoveel, elke keer als ik langsloop geef ik ze een stukje, maar die stukjes zijn heel klein. Als ze een stuk winterpeen krijgen, krijgen ze ieder een schijfje van ongeveer een cm dik.

aangepast door Eefje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kruiden geef ik inderdaad wel heel veel, maar het hele jaar door wat anders:

Uit de tuin:

- Vrouwenmantel

- Vingerplant

- Peterselie

- Selderij

- Munt

- Oregano

- Tijm

- Aardbeiden plant (bladeren en vruchten)

- Citroenmelisse

- Tuinmargriet

- Bosviolen

- Dille

- Salie

- Kamille

- Hosta's

- Kervel (oogst was dit jaar niet veel)

- Madeliefjes

- Vergeet me nietjes

- Paardenbloem (met mate)

Gedroogd eigenlijk heel veel, een aantal voorbeelden:

- Munt

- Rozenbottels

- Rozenblaadjes

- Kamille

- Gras

- Wortel

- Erwtenvlokken (in de winter, is een dikmaker)

- Luzerne (af en toe)

- Rode bieten (gaat vers ook goed)

- Goudsbloem

- Pompoenvlokken

- Kruidenmix

- Paardenbloem (met mate)

- Mariadistel

- Berkenblad

- Frambozen blad

- Melisse

- Bloemenmix

- Jamijnbloemen

- Herderstasje

- Groene mais bladeren

Verder nog:

- Wilgen takken en bladeren

- Perentakken en bladeren

- Alles dat ze in de tuin tussen de tegels vandaan vissen aan onkruiden en grasjes

- Alles dat er in weidegras kan groeien (ze lusten hier alleen (alpen/berg)weidegras hooi)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn al die reacties.

Ik geloof dat ik maar een lijstje maak en vandaaruit verder aan de slag ga.

Vandaag maar eens een stukje witlof bij de (dunne) plakjes winterpeen.

Kijken hoe dat gaat.

Dan natuurlijk in de gaten houden dat de hoeveelheid biks misschien minder kan.

Als ik overstap op andere biks; dan kan ik dat beter doen als ze aan de groente gewend zijn?

Of natuurlijk eerst overstappen op andere biks en dan de groente verder uitbreiden he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik haal gewoon zo'n krop zeg maar, is veel goedkoper dan voorgesneden! Hebben ze bij de jumbo hoor, moet je anders maar even vragen, maar zeker weten dat ze het hebben! Vaak zijn ze wel best groot, maar blijft in de koelkast lang goed en het scheelt echt heel veel geld vergeleken met voorgesneden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn al die reacties.

Ik geloof dat ik maar een lijstje maak en vandaaruit verder aan de slag ga.

Vandaag maar eens een stukje witlof bij de (dunne) plakjes winterpeen.

Kijken hoe dat gaat.

Dan natuurlijk in de gaten houden dat de hoeveelheid biks misschien minder kan.

Als ik overstap op andere biks; dan kan ik dat beter doen als ze aan de groente gewend zijn?

Of natuurlijk eerst overstappen op andere biks en dan de groente verder uitbreiden he?

Dat zou ik dan inderdaad doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Precies, eerst het een dan het ander. Als er dan iets niet lekker gaat dan weet je ten minste waar het aan ligt.

Waar halen jullie trouwens die blaadjes andijvie?

Ik kan alleen maar van dat kleine kant en klaar gesneden spul vinden bij de Jumbo.

Uit de moestuin ;)

Maar het lijkt me toch dat je bij iedere supermarkt een krop andijvie kan halen. Zo niet dan in ieder geval bij de groenteboer en op de markt bij de groentekraam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En hoe let je op de keutels? Diarree snap ik wel, maar wat zijn natte keutels? Muis heeft bij wortel de keutels wat glanzender: wat nat heb ik het idee als ik ze aanpak.

Gisteravond heeft hij witlof gehad, een half blaadje. Vandaag had hij een stuk of 4 keutels die wat kleiner waren dan de rest??

Moet ik hier verder wat mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin met een postzegel, de dag erna 2 postzegels, de dag erna 4 postzegels, die erna 8, daarna 16,..

Altijd verdubbelen zegmaar :)

Hier krijgt Bas momenteel dagelijks:

2 romatomaatjes

4 radijsjes

6 blaadjes witloof

1 schil venkel

1 mini plakje wortel

2 takken munt

1 tak rode basilicum

1 takje tijm

1 takje peterselie

...

Soms heeft hij ook paardenbloemblaadjes of andere kruiden, het is maar net wat ik in huis heb, wat er goed groeit of wat ik tegenkom in de winkel/ op looptochten.

Paprika ben ik momenteel aan het opbouwen, van zodra hij daar een leuke portie van eet laat ik iets anders weg, bv de radijsjes.

Ik wissel steeds 1 groente om voor iets nieuws. Zo raakt hij niet uitgekeken op vaste groentes en blijft alles lekker :). Doordat ik telkens maar 1 ding wissel weet ik ook waar het aan ligt als het misgaat. Zo heeft Bas laatst een gasbuikje gehad en had ik toen maar net een weekje zijn dieet aangepast met spinazie. Nu krijgt hij dus geen spinazie meer.

Ik heb altijd een lijstje in mijn gsm staan met alle groenten die hij mag eten en als ik dan wat in de aanbieding zie dat hij nog niet eerder gekregen heb controleer ik het zo even snel.

Ik geef tussen de 120 en de 180 gram groenvoer per dag voor mijn dwergje van ongeveer 1,5kg, plus af en toe een wilgentak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Duidelijk, dank. Maar joh zelfs na een week een gasbuik. Ik zou bijna niet meer aan groenvoer beginnen ;-) Zoals verschillende soorten takken; moet je daar ook voorzichtig mee beginnen? Ze krijgen nu alleen wilgentakken maar kan ik ook gewoon andere takken geven, wat ze mogen zonder bladeren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .