Ga naar inhoud

Antwoorden konijnkundigheidsvragen


Petraatje

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

Na een nare ervaring met mijn `huidige` dierenarts ben ik op zoek naar een nieuwe.

Nu zou ik graag willen weten wat de (meest) juiste antwoorden zijn op de vragen uit de lijst van kkda`s.

Hoe zit het met konijnkundigheid?

Hoe vaak voeren jullie castraties uit bij konijnen?

En sterilisaties?

Hoe vaak gaat dit mis?*

Welke narcose gebruiken jullie voor konijnen?

Op welke manier behandelt u een konijn met een gasaanval?

Wat adviseren jullie de eigenaar van een konijn met doorgroeiende voortanden?

En zelf een vraag:

Welk middel gebruiken jullie voor ontwormen?

En zijn er nog een aantal dingen waar doorgaans een bepaald middel voor gebruikt wordt?

Graag jullie ervaring!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een dierenarts genomen die erom bekend staat zich te concentreren op konijnen, chinchilla's, eekhoorns,... Als je al mensen kent wiens beestjes behandeld zijn geweest bij een bepaalde dierenarts zou je daaraan kunnen vragen wat hun bevindingen waren, wat de diagnose was en hoe dat behandeld werd.

Als je vragen wilt stellen om erachter te komen zou ik dat "subtiel" doen onder de vorm van informeren. Zoals "ik informeer eens even naar castraties, voert u deze vaak uit? Gaat het vaak mis? Uit wat bestaat de nabehandeling? Ik heb gehoord dat ze soms niet meteen eten wat adviseert u dan?".

Je zou ook kunnen vragen wat een goede pijnstiller is voor konijnen en hoe vaak/in welke dosissen deze toegediend dienen te worden. Er zijn nog steeds niet konijnkundige dierenartsen die beweren dan 1x /dag goed is, en dat moet dus 2 maal per dag zijn.

Je zou ook gewoon kunnen uitleggen wat je vorige ervaring met dierenartsen was en of hij/zij alsjeblieft kan uitleggen wat zijn/haar ervaring met konijnen is zodat je je zekerder kunt voelen bij je keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat van die pijnstilling ben ik het niet mee eens. Metacam adviseerd mijn DA ook 1 keer per 24 uur en die is ook echt konijnkundig. (en bij Max was het zelf 3 dagen werkzaam voor zijn rug) Daarnaast is er geen vastgestelde dosering voor konijnen en dus ook niet hoe vaak het gegeven moet worden. Carprofen zou in mijn ogen wel eerste keus moeten zijn omdat dit een lichtere pijnstiller is en beter te verwerken voor het lichaampje. Dit middel is ook bedoeld voor konijnen. en moet 2 keer per dag gegeven worden.

Ook is er niet maar 1 juist narcose middel voor konijnen. Het meest ideaal is Gasnarcose omdat dat snel weer uit het lijfje is en het minst belastend is. Mijn DA heeft helaas niet de beschikking over gasnarcose en gebruikt injecties. ook hiervan zijn 2 soorten die mijn DA gebruikt voor konijnen. Het middel wat ze eerst gebruikten bij Max reageerde hij heel heftig op en moest hij de nacht nog blijven voor hij naar huis mocht. Het andere middel wat ze nu gebruiken werkt beter voor hem. als hij smorgens wordt geholpen kan hij eind van de middag naar huis.

Wat ik ook zou willen weten is hoe je een dier na narcose weer mee naar huis krijgt. Moeten ze echt volledig wakker zijn en kunnen lopen of is het prima zodra ze de ogen een keer open doen.

Bij scheve tandjes zou ik eerst een keer willen slijpen (niet knippen, hier kunnen de tanden van splijten) het kan zijn dat het met 1 of 2 keer slijpen bijna goed groeit en wel afslijt. Anders zou ik de tanden getrokken willen hebben omdat het anders gewoon te vaak geslepen moet worden.

Maar het handigste blijft ervaringen vragen en een gevoel wat je bij een DA hebt. de DA die ik hiervoor had was heel zakelijk en deed zn werk. (later heeft hij ook meerdere fouten gemaakt bij mijn dieren) Toen ik bij mijn huidige DA kwam voelde dat gelijk een stuk fijner. Ze waren bezig met het dier. (Kom maar ventje, wat is er dan met jou?) Ook zoekt mijn DA informatie op of belt met de universtiteitskliniek als hij het zelf niet meer weet en geeft dit ook toe. Dit vind ikzelf ook heel belangrijk, dat ze toe durven geven als ze iets niet weten of toegeven als ze ergens niet kundig genoeg in zijn.

Kies een DA op gevoel. Bekijk de website en ga er eens langs. het mooiste zou zijn als je eerste bezoek met iets heel simpels natuurlijk zoals de entingen. MAar helaas hebben we dat neit altijd voor het keizen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor zover ik weet zijn àlle pijnstillers bij konijntjes uitgewerkt na 12u. Er zijn een paar pijnstillers die voor konijntjes in de omloop zijn, ik gebruik zelf metacam (voor katten).
Die je zelf geeft wel ja, maar als de dierenarts via een injectie een pijnstiller geeft dan werkt die wel 24 uur. Ten minste hij beweert dat die injectie 24 uur werkt en de Carprofen 12 uur. En ik heb een konijnkundige dierenarts.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het zo dat een pijnstiller veel korter werkt. Dat is niet perse maar twaalf uur. Dat kan ook zijn dat een pijnstiller die ' normaal' 48, bij een konijn 24 werkt. Dat is ook logischer lijkt me, want dat pijnstilling korter werkt komt doordat het metabolisme sneller werkt. Maar het werkt niet twee keer zo snel bij de ene pijnstiller en vier keer zo snel bij de ander, lijkt me. Ik ken wel pijnstillers waarvan ik ervaren heb dat ze 24 uur werken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn reageert hetzelfde als het andere konijn. Ik injecteer altijd metacam/loxicom als ik hier een nijn met pijn heb. Bij de meesten raakt het rond de 12 uur weer uitgewerkt maar bij sommige werkt het nog korter en bij anderen iets langer. Geen 24 uur in ieder geval, maargoed da's mijn ervaring ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brutaal als ik ben heb ik bij mijn dierenartsenpraktijk gewoon gevraagd hoeveel ervaring ze hebben met het behandelen van konijnen. Ze gaven toen heel eerlijk aan dat er in de praktijk een aantal DA's werken die nauwelijks ervaring hebben met konijnen, maar ook een paar die zich er wel in verdiept hebben en toen heb ik gewoon aangegeven dat mijn voorkeur dan uitgaat naar degenen met ervaring.

Tot nu toe gaat het prima, zowel qua behandeling van de beestjes als met vragen en opmerkingen met betrekking tot de behandeling van konijnen.

Het komt er volgens mij een beetje op neer dat een goede dierenarts zijn/haar eigen beperkingen kent en die toe durft te geven. Dan weet je ook dat diegene niet te arrogant is om bij een collega advies te vragen...

Maar het blijft lastig, want het gaat ook voor een groot deel om je eigen gevoel bij een DA: een konijnkundige hufter (die dus geen empathie heeft voor mensen) hoeft voor mij nou ook weer niet. Maar dat is persoonlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het komt er volgens mij een beetje op neer dat een goede dierenarts zijn/haar eigen beperkingen kent en die toe durft te geven. Dan weet je ook dat diegene niet te arrogant is om bij een collega advies te vragen...

Helemaal waar hoor. Ik ga zelf ook niet naar een dierenarts van een of andere konijnkundige lijst, maar een "gewone" dierenarts die met de eigenaar overlegt en dingen uitzoekt/navraagt. Daar heb je veel meer aan dan een konijnkundige dierenarts die denkt dat ie alles weet en de eigenaar niks. Mocht er echt iets serieus zijn dan ga ik naar Waalwijk of Eindhoven, maar dat komt maar zelden voor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geïnformeerd bij een mede-BB'er en daar ervaringen van gekregen. Heel erg fijn!

En uiteindelijk is het natuurlijk je eigen ervaring. Ik vind het zelf ook fijn om te kunnen overleggen met de dierenarts in kwestie en iemand die toegeeft wanneer ze het niet weten en dan op zoek gaan naar iemand die wel de kennis heeft en zich gaat verdiepen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die je zelf geeft wel ja, maar als de dierenarts via een injectie een pijnstiller geeft dan werkt die wel 24 uur. Ten minste hij beweert dat die injectie 24 uur werkt en de Carprofen 12 uur. En ik heb een konijnkundige dierenarts.

Ik had het inderdaad over de pijnstillers die je zelf geeft ja. Mijn Da zei ook dat de injectie langer werkt, maar dat 24u redelijk optimistisch was. Sorry voor de verwarring ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet elk konijn reageert hetzelfde als het andere konijn. Ik injecteer altijd metacam/loxicom als ik hier een nijn met pijn heb. Bij de meesten raakt het rond de 12 uur weer uitgewerkt maar bij sommige werkt het nog korter en bij anderen iets langer. Geen 24 uur in ieder geval, maargoed da's mijn ervaring ;)

Tolfedine werkt wel zo'n 24 uur is mijn ervaring. Metacam inderdaad niet. En het ligt inderdaad ook sterk aan het konijn.

Ik heb zelf mijn dierenarts nooit zulke vragen gesteld maar gewoon heel simpel gevraagd naar de kosten van de sterilisatie van een konijn en welke narcose gebruikt werd. Toen kreeg ik een heel verhaal over snel wakker dankzij gasnarcose, pijnstilling belangrijk, konijn mag nooit nuchter zijn en het belang van het steriliseren met konijnen omdat zij veel konijnen met baarmoederproblemen zien. Ik kreeg gewoon al zo'n verhaal te horen dat ik echt gelijk dacht: Dit is 'm!

De dierenarts waar Wupsie heen gaat ging ik eerder altijd heen, maar twee van de drie artsen vind ik niet prettig en de narcose die ze gebruiken vind ik ook niet optimaal. Ik kwam bij ze terecht op aanraden van familie. Da's ook een dierenarts die heel erg mee denkt, naar je luistert en de tijd voor je neemt. Geeft ook eerlijk aan als hij denkt dat hij iets niet kan of hij er niet genoeg ervaring mee heeft. Zo ben ik ook bij mijn huidige dierenarts terecht gekomen, omdat hij aangaf geen sterilisatie te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad ook op aanraden van schoonfamilie bij mijn dierenarts terecht gekomen. Ik heb wel even gekeken of ze hier ook op de lijst stonden. Op hun website staat enorm veel informatie over het houden van konijnen en wat ze nodig hebben, dus welke zorg, welke voeding, medische problemen, informatie over castratie/sterilisatie etc. En die informatie klopt heel goed (op 1 puntje na) dus ze doen ook aan goede voorlichting al. In de wachtkamer hangen flyers van iets van 3 verschillende konijnenopvangen en ook een bedankbriefje van Binkies voor het werk dat ze voor hen doen.

Dat geeft allemaal al vertrouwen.

Toen ik er voor het eerst kwam met een nog heel klein Hazeltje voor inenting was ik juist degene die gelijk overvallen werd met kritische vragen, een beetje zoals wanneer je voor het eerst op BB komt. 'Krijgt hij nog een vriendin? Wel laten castreren hè? Waar heb je hem vandaan, hopelijk niet van de boerenbond hier? Wat krijgt hij te eten? Hoeveel? Hoe groot is zijn hok?' Ze vonden dat ik me goed ingelezen had. Aan iedereen met een konijn wordt door hen altijd voorlichting gegeven over deze zaken. Ik kwam alleen voor inenting, maar ze deden er gelijk een hele check bij om te zien of de kiezen wel goed stonden, of het wel echt een mannetje was en dat soort zaken. Dat de kennis echt goed was merkte ik ook toen er gezegd werd dat ik op moest passen met gras geven, omdat het toen voorjaar was en het gras erg eiwitrijk, en dat dat gevaarlijk kon zijn voor jonge konijntjes. Ik zei toen van in de SS Junior die jullie me hier aanraden zit ook veel eiwit, en daar liet ze zich niet door uit het veld slaan. Ze wist het allemaal en op alles kwam een uitgebreid voorlichtingsverhaaltje.

Dan heb je dus nog helemaal geen ziek konijn, maar als ik dan op die manier een dierenarts leer kennen dan denk ik: Dat is wel hoe het hoort, daar krijg je vertrouwen van. Na al die vragen van hun kant heb ik mijn eigen vragen over hun praktijken maar achterwege gelaten ;)

Het vertrouwen is ook niet beschaamd, ik ben nog steeds tevreden.

Als ze iets niet weten wordt het inderdaad opgezocht, ze zijn met zijn tweeën en de ene is echt heel goed vind ik. Die ander zei ook een beetje lachend over haar: Als ze iets niet zeker weet dan gaat ze het tot op de bodem uit zitten spitten.

Ik vind dat alleen maar fijn. Er worden bijvoorbeeld geen medicijnen meegegeven als ze niet zeker weet of dat nou wel de beste behandeling is. Dan is het: Ik ga het vanmiddag uitzoeken, kom aan het einde van de middag maar terug dan weet ik welke behandeling ik het beste kan starten. Zoals hierboven al gezegd werd: Je kan nu eenmaal niet alles weten maar dan kan je dat beter eerlijk zeggen dan maar wat aanmodderen. Helemaal mee eens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha ja dat kruisverhoor krijg je bij mijn dierenarts ook kwam ik achter. Van mij weten ze wel dat mijn konijnen samen zitten, ruime huisvesting, goede voeding en noem maar op, maar mijn neef was laatst mee met inenten en die kreeg een hoop vragen over zijn dikke konijntje alleen. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

En is hij nu wijzer of alleen maar eigenwijzer?

Trouwens moet ik wel zeggen dat er wel echt verschil tussen die 2 dierenartsen bij mij zit hoor. Ik heb veel liever die vrouw. Die man zal ook wel door haar beïnvloed worden maar laatst was ze op vakantie en toen zei die man over Klaver: "Volgens mij is het een kruising met een haas. Je zou bijna zeggen dat het een haas is maar die zijn niet tam te krijgen, dus er zit wel iets van een konijn in."

Ik nog zo van dat dat niet mogelijk is, dat konijn en haas niet kunnen kruisen, en dat ze inderdaad heel veel op een haasje lijkt maar dat er ook het konijnenras Belgische Haas bestaat en dat dat de enige mogelijkheid is volgens mij hoe ze nou net een haasje kan lijken, dat daar iets van in zit. "Nou ik heb dat toch wel een keer eerder gehoord hoor, een konijn met jongen van een haas".

Whatever...

Dus bij hem blijf ik toch wel wat kritischer opletten. Als er iets is hoop ik gewoon dat zij dienst heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij heeft van de dierenarts niks te horen gekregen dat hij niet al van zijn nichtje had gehoord. Een keer of tien. ;) het heeft nog niet heel erg veel geholpen.

Ik heb dat bij mijn huidige praktijk gelukkig helemaal niet, en dat scheelt een hoop. Ik weet dat ik gewoon altijd heen kan gaan en goede hulp krijg. Alleen tijdens hun vakantie heb ik besloten mijn konijntje in te laten slapen, daar heb ik dan wel mee gewacht, dat kon gezien de situatie ook en dan heb ik liever een vertrouwde dierenarts.

Bij de vorige praktijk was het niet zo dat de andere dierenartsen echt minder kundig waren, maar de ene vond ik een beetje ongeïnteresseerd over konijnen en de andere naar mij. Stond ik daar met MIJN konijn mijn verhaal te doen, vroeg ze alles aan mijn moeder. Ja, hallo.... Dat ik zestien ben (toen dan) wil niet zeggen dat je me niet serieus hoeft te nemen.

En zo'n haas/konijn verhaal ja dat is ook weer zoiets aparts. Ik geloof niet dat die man dan daadwerkelijk onkundig is maar je vraagt je wel af waar hij tijdens de genetica lessen (of eigenlijk überhaupt tijdens de biologielessen) is geweest..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee het zegt op zich niets over zijn kennis van medicijnen en ziekten, maar ik vind zoiets toch vreemd uit de mond van een dierenarts. Kijk als mijn buurvrouw dat zou zeggen dan vind ik dat helemaal niet vreemd dat mijn buurvrouw zoiets denkt, maar van een dierenarts mag je toch wel kennis verwachten over verschillende dieren en welke soorten en ondersoorten er bestaan.

Bij zo iemand vind ik het een beetje raar om konijnen en hazen op 1 hoop te gooien. Je kan natuurlijk niet van ieder dier de genetica kennen maar hoe zie je het dan voor je dat een nestvlieder en een nestblijver een jong krijgen? Ik leg als vrijwilligerswerk voor een project van de natuurgroep verdorie aan basisschoolkinderen het verschil tussen nestvlieders en nestblijvers uit...

Maar er zijn wel meer dingen waarin hij ook bijvoorbeeld de andere dierenarts tegenspreekt. Haar leek het een goed idee om Klaver uit voorzorg iets te geven tegen Madenziekte als ze eenmaal beter was. Toen ze dus beter was vroeg ik ernaar bij hem om iets te geven, hij vond het onzin. Ik heb ook gezegd dat dat haar advies was, maar hij bleef het onzin vinden. Volgens mij is hij echt wel een goede dierenarts, maar niet zo konijnkundig als zij. Hij heeft zelf ook geen konijnen, zij wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet beter dan dat alle pijnstillers zelfs injecties maar 12 uur werken.

@wupsie: hoe kom je er bij dat Carprofen speciaal voor konijnen is bedoeld?

ehm.... dat het bij de doeldieren staat? ;) Dat is bij MEtacam niet het geval. dat is voor hond of kat bedoeld. daar wordt niks gezegd over konijnen of andere dieren

Link naar reactie
Delen op andere sites

ehm.... dat het bij de doeldieren staat? ;) Dat is bij MEtacam niet het geval. dat is voor hond of kat bedoeld. daar wordt niks gezegd over konijnen of andere dieren

Metacam is in ieder geval getest bij konijnen (in Engeland), carprofen niet. Bij metacam staat het niet bij doeldieren omdat de registratie duur is.

aangepast door HildeR
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .