Ga naar inhoud

myxomatose vermoeden, help!


Megan

Aanbevolen berichten

Ja, ik heb het op internet gezocht en ik weet nu zeker dat ze allebei zijn ingeent met de oude enting.

Dan maar gelijk maandag afspraak maken om ze te laten inenten.

Stom zeg dat ik het niet goed heb uitgezocht. Voel me nu best wel schuldig.

Daar hoef je je toch niet schuldig over te voelen? Het advies van de opvang is najaar 2012 weer inenten, dus dat is op z'n vroegst nu pas of eigenlijk nog niet eens. En hoewel het eigenlijk niet toereikend is, is het wel de gangbare frequentie van inenten geweest altijd. Het is hoogstens een beetje jammer dat de opvang niet toegelicht heeft dat er een nieuw vaccin is, maar aan de andere kant was dan waarschijnlijk alsnog het advies geweest om nu pas weer in te enten. Zo werd het nou eenmaal gedaan, ook dierenartsen adviseren dit.

Fijn dat er niks aan de hand is en niet druk om maken!

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, jullie hebben eigenlijk wel gelijk. Ik kan ook niet alles weten als leek inderdaad. Ja, wat moet je tegenwoordig zonder google haha.

Nee, ik moet me inderdaad niet zo druk maken. Laat ze gewoon zo snel mogelijk inenten met de nieuwe enting. Ik ging er eigenlijk vanuit dat ze ingeent waren met de nieuwe, maar blijkbaar dus niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aantal opvangen krijgen het oude vaccin gesponsord van Merial. Nobivac wil hier echter (vooralsnog) niet aan mee werken. Dat betekend dus dat die opvangen de overstap moeten maken van gratis naar minimaal zo'n €8,- per konijn. (Dat is ongeveer de inkoopsprijs, verschilt wel per dierenarts.) Ik weet niet hoelang Merial nog doorgaat met sponsoren (überhaupt met produceren), maar ik denk wel dat opvangen vooralsnog hun huidige voorraad op zullen maken. Persoonlijk vind ik het jammer, ik vang op zeer kleine schaal konijntjes op en vond het gewoon een vereiste die te kunnen inenten met het nieuwe vaccin. Maar ik begrijp wel dat het voor de grotere opvangen eigenlijk onbetaalbaar is momenteel. Hoe en wat precies bij 'jouw' opvang het geval was weet ik natuurlijk niet, maar ik kan me indenken dat er zoiets achter zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat was inderdaad het geval bij de opvang waar mijn ene konijn vandaan komt. Ik vroeg hen waarom ze met het oude vaccin geënt was (nota bene 25 mei 2012, dus het nieuwe vaccin was al onderhand een half jaar op de markt) en het antwoord was dat ze dat nog hadden liggen en eerst op wilden maken.

Ik vond dat zelf best jammer, ik had wel de kosten voor het nieuwe vaccin willen betalen als ze daarmee geënt was. In het boekje stond inderdaad ook najaar 2012 opnieuw enten maar dat risico wilde ik absoluut niet lopen met die wilde konijnen altijd hier en stond dus na 2 maanden gewoon op de stoep bij de dierenarts voor de nieuwe enting. Nog net op tijd, want het heerst hier al wel weer.

Nu ben ik dus alsnog dat geld gewoon kwijt plus dat de konijnen de stress hadden van het naar de dierenarts moeten.

In maart gaan ze nu allebei weer zodat het de rest van hun leven gelijk opgaat.

Voor mij (en voor iedereen dus eigenlijk) maakt het geen bal uit of je nu 2 maanden later alsnog de nieuwe enting betaalt of bij het ophalen van het konijn uit de opvang.

Voor het konijn maakt het wel uit, die is een tijdje minder goed beschermd als je uitgaat van het 2 x per jaar enten en moet een keer extra naar de dierenarts. Dus erg logisch vind ik de gang van zaken niet. De opvang is goedkoper uit maar het baasje niet. Vandaar dat ik denk: leg als opvang de situatie uit, ent met het nieuwe vaccin en gooi dat bovenop de prijs van het konijn. Een nieuw baasje was dat geld namelijk toch wel kwijt geweest alleen dan 2 maanden later. Op die manier is niemand duurder uit maar is het wel beter voor het konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Ik denk ook dat het bij de opvang zoiets is geweest als jullie zeggen. Ik ga morgen gewoon de DA bellen voor inenting met de nieuwe. Ze moeten toch al bijna ingeent worden dus dan kan dat gelijk gebeuren.

Trouwens, ondanks het bezoek aan de DA en het positieve nieuws en jullie reacties bleef ik me zorgen maken om die ogen van ons konijn. (Ik weet het, dit hoeft niet maar we hebben pas 2 maandjes konijnen dus het is allemaal nog nieuw). Nu heb ik vanavond een oud bericht gevonden hier op BB.

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?53596-Myx&highlight=rood+randje+oog

De foto die hier geplaatst is, zo ziet het er bij ons konijn ook uit. Ietsje minder rood maar inderdaad rood randje en voor de rest niets. Ik heb de reacties gelezen en eigenlijk zag ik toen al dat er niets aan de hand was en dat het geen myx kon zijn.

Toch vraag ik me iets af: moet ik afwachten tot het vanzelf weer wegtrekt of moet ik het druppelen met afgekoeld gekookt water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft de dierenarts je daar geen advies over gegeven? Ik heb zelf één keer gehad dat mijn (vanwege zijn slechte gezondheid niet ingeënte..) konijn opeens enorm rode oograndjes kreeg, schrok me ook een ongeluk. Laat ze altijd keurig inenten en dan zul je zien... Naar de dierenarts geweest en al met al hebben er drie dierenartsen naar gekeken, maar toen waren ze er wel van overtuigd, geen myx. Heb wel oogzalf mee gekregen.

@ Lonja: Begrijp wel dat niet iedereen zo redeneert. Ik hou het niet echt bij of zo maar ik denk dat toch wel ongeveer de helft van de mensen in de opvang zijn/haar konijnen niet laat inenten. Die zien dat voordeel niet, wel de eventuele extra kosten. Zelf bekijk ik het liever anders: Waarom onnodig risico lopen? Zodra ik van het nieuwe vaccin hoorde heb ik gezorgd dat mijn eigen konijnen er mee ingeënt zijn en dus wil ik dat ook voor mijn opvang-konijnen. Juist ook omdat er mensen zijn die ze niet in laten enten, dan zijn ze in elk geval veel langer en wellicht hun leven lang iets beter beschermd. (Ik bedoel niet dat de vaccinatie een leven lang zou kunnen werken, maar wel dat een ingeënt konijn meer kans maakt om te overleven en wellicht dat het nieuwe vaccin dat nog versterkt.) Plus ik vind ook dat het een meerwaarde is, letterlijk en figuurlijk. Als ik twee opvangen in de buurt had en eentje gebruikt het nieuwe vaccin niet en de andere wel dan zou ik zeker meer geneigd zijn naar de tweede te gaan.. Maar toch begrijp ik de motivatie van de opvang wel. Alleen al omdat ze vaak nu al nauwelijks uit de kosten komen. En er blijft een slag mensen dat op zich best voor een opvang-konijn wil kiezen en daar ook zeker goed voor zal zorgen, maar die €40,- toch een hoop geld vinden. Anderzijds zijn er ook genoeg die het wel prima vinden, dat moet ook gezegd worden, en die ook best een tientje meer willen betalen. Persoonlijk ben ik dan ook voorstander van het nieuwe vaccin gebruiken ook als de plaatsingskosten wat omhoog gaan, maar ik snap het dus wel.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Met alle kennis die ik nu heb, heb ik best 40 euro voor een konijn uit de opvang over. Eerlijk: ik wist echt niet dat je een opvang voor konijnen had en toen ik daar achter kwam (en al 6 konijnen had), dacht ik in eerste instantie: waarom zoveel geld als je ze gratis van Marktplaats kunt krijgen? Nou, ik weet wel beter onderhand! Ik snap alleen niet hoe opvangen het voor elkaar krijgen om een konijn voor 40 euro aan te bieden en dan ook nog de castratie, het voer en de inenting erbij te doen. Volgens moet er flink geld bij of heb ik het mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dollie heeft het mooi verwoord. Inderdaad: voor 40 euro moet er gewoon veel geld bij. Je noemt nu de castratie, voer en een inenting, maar vergeet niet bodembedekking, een dak boven het hoofd. En dan nog de kosten die je voor andere medicijnen en dierenartskosten kwijt bent. Je legt er altijd op toe.

Ik ben ook helemaal voor het enten met de nieuwe inenting, maar het is niet voor elke opvang op te brengen. En als je dan gratis kunt enten, omdat je sponsoring krijgt, dan moet je daar soms voor kiezen. Net zoals een opvang misschien eerder zelf probeert bepaalde aandoeningen te behandelen. Of tijdelijk niet kan castreren, omdat er gewoon geen geld is. Je moet keuzes maken, waarbij je soms niet op de beste optie uitkomt, maar wel op de enige mogelijkheid om doorstroming te houden.

Helaas ziet niet iedereen dat de aanschaf van een konijn in de opvang eigenlijk een besparing is. 10 euro extra voor een inenting kan het verschil maken tussen het halen van een konijn in een asiel of via marktplaats.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als een opvang alle kosten terug zou moeten vragen dan zouden sommige opvangen de konijnen praktisch onbetaalbaar moeten maken. En je kan ook geen vaste prijs hanteren want de ene maand heb je drie zieke konijnen en de maand daarop tien. De ene maand plaats je er veertig (alle kosten gedeeld door veertig dus) en de maand daarop tien minder.. Daarom zijn donateurs ook zo keihard nodig. En zo veel mogelijk mensen die voor een opvang-konijn kiezen in plaats van een konijn uit de dierenwinkel, van Marktplaats, van een fokker. A omdat je zo dierenwelzijn stimuleert (in een opvang blijft geen moeder konijn in een klein hokje achter etc.) en B omdat je zo doorstroom krijgt in een opvang waardoor er meer dieren geholpen worden én de kosten relatief verlagen (de vaste lasten kunnen over meer plaatsingen verspreid worden) wat uiteindelijk hopelijk betekend dat opvangen níet meer zelf op toe moeten leggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar kan een opvang geen subsidie krijgen dan? De overheid kan toch moeilijk gaan verwachten dat de mensen die een opvang hebben, er een baan bij moeten nemen om het allemaal te bekostigen?

Nou weet ik toevallig van een kennis die een reptielenopvang had, dat het wel heel erg moeilijk is maar niet onmogelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn het dus wel eens eigenlijk. Jammer dat je een konijn gelijk bij binnenkomst moet laten enten, anders zou je het baasje kunnen vragen wat die wil, extra kosten en nieuwe enting, of enting voor 2 maanden zonder extra kosten. Ik had persoonlijk zeker voor het eerste gekozen, want die kosten ben ik alsnog kwijt én ik moet weer naar de DA.

Eigenlijk zou een opvang ook mensen moeten verplichten te enten. Dat zou je dus kunnen doen door bij aanschaf de volle mep te kunnen vragen voor de enting. Heeft iemand er dat niet voor over, dan kanie misschien ook beter maar geen konijn nemen. Je moet er toch niet aan denken dat er een hoop moeite in een konijn is gestoken van alle kanten en het konijn vaak al het eea geleden heeft, dat alles dan eindelijk goed komt en dat hij vervolgens myx krijgt en dus alsnog op een pijnlijke manier het loodje legt, vanwege 1 keer per jaar die 30 euro ('t is blijkbaar goedkoper hier).

't is niet alsof we het over een ziekte hebben die niet veel voorkomt.

Ook denk ik dat Iris wel een punt heeft met de nieuwe enting voor baasjes die niet enten, konijn is dan in ieder geval langer beschermd en wie weet ook kansrijker tegen myx de rest van zijn leven.

Het is best een dilemma als opvang zijnde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .