Ga naar inhoud

[Discussietopic] 'Conditierichel' Goede gezondheid of andere oorzaak?


Gast

Aanbevolen berichten

Goedenavond,

Ik wil jullie graag de term 'conditierichel' nog eens om de oren gooien. Een paar jaar eerder is hier al eens een topic over geopend en daar is toen een leuke discussie, maar geen conclusie uitgekomen.

Hier is de link van dat topic, ik raad jullie aan dat eens door te lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?40086-Conditie-richel-van-een-konijn

De reden dat ik hier weer over begin is dat me toch wat dwars is gaan zitten dat een conditirichel wordt toegeschreven aan een goede gezondheid (of andersom...) terwijl de gezondheid van bijvoorbeeld het konijn op dit filmpje:

alles behalve goed is...maar het diertje wel een flinke richel vertoond.

Is het dan wel logisch om zo'n richel toe te schrijven aan een goede gezondheid, of om de richel zelfs maar de naam 'conditierichel' te geven? Of heeft zo'n rij rechtopstaande haren een heel andere oorzaak? Wat is het praktisch nut voor een konijn om zoiets te tonen?

Misschien is het nuttig om te weten dat ook andere dieren zoals katten dit fenomeen vertonen. Welke overeenkomst in gedrag/leefomgeving/etc hebben zij dat ze beiden de richel vertonen? Laten ze dit allebei om dezelfde reden zien, en wat is die reden dan, of heeft het bij zowel een kat als een konijn een ander nut?

Dus nu opnieuw een topic over dit onderwerp, om de discussie opnieuw te voeren met nieuwe mensen en nieuwe inzichten. Laat je horen, ik ben benieuwd!

Groetjes,

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 56
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Leuk dat je er een topic over opent. De richel (laten we conditie maar even weg laten :he:) was ook het eerste dat me (afgezien van het scheve koppie van het konijntje natuurlijk) opviel in dat filmpje, maar ook bij mijn eigen konijntje. Zij had heel vaak een richel, ook als ze heel ziek was, wat helaas meerdere malen is voorgevallen. Ik heb verder ook konijnen in de opvang gezien die daar al heel lang zaten, absoluut geen uitstekende voeding kregen (omdat je daar als opvang nou eenmaal weinig keuze in hebt) maar beperkt ruimte hadden, alleen zaten. En toch een richel. Konijnen die aan het verharen waren; richel.. Midden in een koppeling; richel..

Ik kan nog even door gaan maar het punt is duidelijk denk ik. Ik heb in zo veel verschillende situaties richels gezien.. Drie van mijn eigen konijnen hebben (had) er ook vrijwel altijd eentje. Natuurlijk een leuk compliment voor mij als baasje :whistle2: maar waarom de andere twee dan niet? Zijn die dan ongezond of in slechte conditie? Of ongelukkig? Waarom mijn ram in topconditie niet bijvoorbeeld? En waarom een van mijn dames met een zwakke gezondheid wel? Staat het dan eerder voor de mentale staat als voor de fysieke conditie? Kan ik me ook niet echt indenken, bij een dier met pijn of in een stressvolle, prikkelarme omgeving. Mijn kat heeft er ook eentje zo nu en dan, hoe komt zij daar dan aan? Zit daar daadwerkelijk een functie achter en is die dan hetzelfde bij een roofdier als bij een prooidier? En ik kan nog wel tien vragen bedenken, maar beantwoorden is een stuk lastiger..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Antwoorden op de vragen heb ik niet, wel een bijkomende observatie, want hier heb ik ook al zo'n richel gespot.

Basje had zo'n richel, een paar weken nadat ik hem weg gehaald had aan een totaal onkonijnvriendelijke omgeving. Op het moment van zijn richel had hij (in tegenstelling tot daarvoor) al een paar weken goed voedsel, voldoende hooi, de benodigde ruimte en heel zwakke bespiering die stapje voor stapje beter werd,.. En had hij al een paar weken relatieve rust gehad, in tegenstelling tot de periode daarvoor, die heel erg stressvol was.

Ondertussen zijn we 2 maanden na het laatst spotten van een (overduidelijke) richel, en heeft Basje het nog beter: nog meer ruimte, nog beter voedsel, hij eet nog meer hooi en dergelijke, ondertussen haast normaal ontwikkelde spiertjes,.. en toch is de richel weg.

Als het een richel zou zijn ivm de goede conditie waarin een konijntje zich bevind gaat het hier in ieder geval niet op: de condities zijn duidelijk nog verbeterd op meerdere cruciale punten (voeding, lichamelijke gesteldheid, ruimte, verminderen van stressfactoren,..) de richel is toch verdwenen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen Hazel net aan Klaver gekoppeld was heeft ie het ook een tijdje gehad, maar toen was hij ook wel licht in de rui. Toen ik ze buiten zette verdween de richel, maar die was al eerder minder aan het worden.

Ik heb niet het idee dat het iets met gezondheid te maken had want hij is volgens mij nog steeds in prima conditie.

Zou het iets met temperatuur-regulatie te maken kunnen hebben, zoals kippevel bijvoorbeeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is het overeind zetten van de haren wel een manier om de lichaamstemperatuur te reguleren, maar lijkt me niet dat dat zo specifiek op één plek is. En zo langdurig, Pip heeft bijvoorbeeld vrijwel altijd een richel. Jasmijn en Feline ook.

Het is wel iets dat heel zichtbaar is en vaak heeft dat bij dieren toch met waarschuwen of laten zien dat ze een goede partner zijn te maken. Dat eerste lijkt me ook onwaarschijnlijk als ze het zo langdurig hebben, in geval van het tweede is het nog weer de vraag of hormonen daar dan geen rol in moeten spelen en hoe het dan kan dat je het zo vaak bij gecastreerde dieren ziet. Geeft wellicht wel een verklaring waarom ik het regelmatig gedurende een koppeling zie. Dan is het meestal niet aanhoudend overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha mijn Noellie de filmster... :P Ja nou ze zijn wel in de rui inderdaad...Noellie overigens nog het minst van allemaal... de rest ziet er uit als verwaarloosde haarballetjes...Maar Noellie valt nog wel mee. Op zich zal dat niet altijd ermee te maken hebben..ze hebben ook wel eens een richel als ze niet in de rui zitten... hmm.. ja apart ik kan zo ook niet bedenken waar het dan wel mee te maken heeft..vind het altijd wel mooi en grappig lijken..en door inderdaad die achterliggende gedachte denk ik dan ook meteen dat ze veel lekkerder in hun velletje zitten..maar of dat ook zo is...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm misschien heeft het met de manier van wassen te maken. Links en rechts wordt gewassen maar helemaal midden op de rug is een plek waar ze moeilijker bij kunnen. Door het naar het midden toen likken kunnen de haren in het midden rechtop blijven staan en worden niet steeds weer plat geduwd. Ik weet alleen niet waarom het dan soms wel is en soms niet. Ook maar weer een theorie die uit de lucht gegrepen is en nergens op gebaseerd, maar gewoon om maar wat ideeën in de groep te gooien.

Je hebt zelf ook wel eens dat het weer in je haren zit en een lok de verkeerde kant op springt. Da's de ondeugd die eruit komt zei mijn moeder dan altijd ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha... ik bedacht mij zou t niet te maken kunnen hebben met inderdaad.. omgeving... ik ben begonnen met konijnen toen ik in voorburg woonde.. voor de mensen die niet weten waar dat ligt.. tegen den haag aan... en toen had ik ook amper of nooit een richel gezien bij mijn konijnen... nu ik weer in Groningen woon zie ik het regelmatig bij hun... en dat is toch meer wat landelijker. Ik weet nu niet precies waar het dan door zou komen..maar dat viel me wel gewoon op... als ik er zo bij na denk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

interessante discussie! ik heb het me de laatste tijd ook weer een aantal keren afgevraagd.

Ik heb het het vaakst gezien bij zieke dieren. Gijs had het standaard als hij ziek geweest was en dat begon als hij aan het herstellen was. en inderdaad in de opvang een aantal keren gezien. Ook bij Max toen hij ziek was (geweest) En Lilly (poes)heeft een hele poos met een soort hanekam op haar rug gelopen. Vroeg me toen ook al af waarom ze dat deed. Lilly is nou niet bepaald het gezondste dier wat we hebben:p heeft kattenaids en blaasgruis. Is niet echt aannemelijk dat zij zich zo top voelt dat ze daar haar haren om overeind zet.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het een soort schijngezondheid is zeg maar. Dat het best kan dat als ze in topconditie zijn een richel op kunnen zetten, maar dat als ze zich niet zo lekker voelen dit ook doen om aan de soortgenoten in de groep/omgeving te laten zien dat ze helemaal niet ziek zijn en zo niet verstoten worden uit de groep?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich is dat best een goede stelling.. maaarrr... waarom lopen die gezonde dieren dan met een richel? Alleen maar om te laten zien dat ze gezond zijn? En waarom heeft het ene gezonde dier het dan niet en het andere wel? Waarom zie je het ook bij dieren die op zich lichamelijk gezond zijn maar 'psychisch' juist in slechtere conditie zijn (voor zover dat te controleren is bij dieren)?

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is dus ook mijn vraag :P (maar dat wist je ook nog niet :P)

Misschien toch om groter te lijken? indruk te maken ofzo? dat verklaard wel waarom je het in koppelingen ziet. Als ze wat onzeker zijn, denken ze zo indruk te maken op dat enge vreemde konijn. En ook bij ziekte kunnen ze wellicht wat extra zelfvertrouwen gebruiken.

Waarom pip het dan heeft? goede vraag. Nou heeft pip al vaker bewezen een apart beest te zijn, want heb ook niet de indruk dat ze zich onderdrukt voelt door Fred. hoewel wij niet alles kunnen weten natuurlijk, maar die indruk krijg je niet als je ze samen ziet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet kunnen zijn, te laten zien dat ze zich fijn voelen..?

Laten zien dat het goed is?

Gezonde nijnen daar is geen twijfel over dat ze zich fijn voelen als ze een richel laten zien, maar zieke konijnen, zou het dan niet kunnen zijn dat ze zich 'fijn' voelen omdat er goed voor ze gezorgd word, dat ze zeg maar zelf aangeven dat ze aan de beterende hand zijn....

(nou weet ik natuurlijk niet of er zieke nijnen zijn geweest met een richel die toch overleden zijn, maar ik vond dit wel een logische verklaring :))

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou het niet kunnen zijn, te laten zien dat ze zich fijn voelen..?

Laten zien dat het goed is?

Gezonde nijnen daar is geen twijfel over dat ze zich fijn voelen als ze een richel laten zien, maar zieke konijnen, zou het dan niet kunnen zijn dat ze zich 'fijn' voelen omdat er goed voor ze gezorgd word, dat ze zeg maar zelf aangeven dat ze aan de beterende hand zijn....

(nou weet ik natuurlijk niet of er zieke nijnen zijn geweest met een richel die toch overleden zijn, maar ik vond dit wel een logische verklaring :))

Leuke theorie op zich, maar (ik quote mijzelf maar even uit het vorige topic):

Ik heb bij Meneer nog maar 1 keer iets gezien dat op een richel leek en toen heb ik hem de dag daarna kunnen laten helpen aan zijn kiezen, omdat er een haak in zijn tong zat. Kan me niet voorstellen dat hij toen lekker in zijn vel zat.

Hoewel, Meneer is natuurlijk altijd al een aparte geweest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat je er een topic over opent. De richel (laten we conditie maar even weg laten :he:) was ook het eerste dat me (afgezien van het scheve koppie van het konijntje natuurlijk) opviel in dat filmpje, maar ook bij mijn eigen konijntje. Zij had heel vaak een richel, ook als ze heel ziek was, wat helaas meerdere malen is voorgevallen. Ik heb verder ook konijnen in de opvang gezien die daar al heel lang zaten, absoluut geen uitstekende voeding kregen (omdat je daar als opvang nou eenmaal weinig keuze in hebt) maar beperkt ruimte hadden, alleen zaten. En toch een richel. Konijnen die aan het verharen waren; richel.. Midden in een koppeling; richel..

Ik kan nog even door gaan maar het punt is duidelijk denk ik. Ik heb in zo veel verschillende situaties richels gezien.. Drie van mijn eigen konijnen hebben (had) er ook vrijwel altijd eentje. Natuurlijk een leuk compliment voor mij als baasje :whistle2: maar waarom de andere twee dan niet? Zijn die dan ongezond of in slechte conditie? Of ongelukkig? Waarom mijn ram in topconditie niet bijvoorbeeld? En waarom een van mijn dames met een zwakke gezondheid wel? Staat het dan eerder voor de mentale staat als voor de fysieke conditie? Kan ik me ook niet echt indenken, bij een dier met pijn of in een stressvolle, prikkelarme omgeving. Mijn kat heeft er ook eentje zo nu en dan, hoe komt zij daar dan aan? Zit daar daadwerkelijk een functie achter en is die dan hetzelfde bij een roofdier als bij een prooidier? En ik kan nog wel tien vragen bedenken, maar beantwoorden is een stuk lastiger..

Hier ga je er dus min of meer een beetje van uit dat een richel iets positiefs betekend, aangezien je het als compliment opvat?

Hm misschien heeft het met de manier van wassen te maken. Links en rechts wordt gewassen maar helemaal midden op de rug is een plek waar ze moeilijker bij kunnen. Door het naar het midden toen likken kunnen de haren in het midden rechtop blijven staan en worden niet steeds weer plat geduwd. Ik weet alleen niet waarom het dan soms wel is en soms niet. Ook maar weer een theorie die uit de lucht gegrepen is en nergens op gebaseerd, maar gewoon om maar wat ideeën in de groep te gooien.

Je hebt zelf ook wel eens dat het weer in je haren zit en een lok de verkeerde kant op springt. Da's de ondeugd die eruit komt zei mijn moeder dan altijd ;)

Hahaha, leuk bedacht maar dat gaat voor mijn konijnen echt niet op. Die kunnen overal prima bij en ik heb nog nooit gezien dat er na het wassen bijvoorbeeld een richel kwam. Mijn konijnen hebben sowieso nog nooit een overduidelijke richel vertoond. Wat doe ik dan anders, goed of juist verkeerd dat ze bij mij geen richel vertonen?

Zou het niet kunnen zijn, te laten zien dat ze zich fijn voelen..?

Laten zien dat het goed is?

Gezonde nijnen daar is geen twijfel over dat ze zich fijn voelen als ze een richel laten zien, maar zieke konijnen, zou het dan niet kunnen zijn dat ze zich 'fijn' voelen omdat er goed voor ze gezorgd word, dat ze zeg maar zelf aangeven dat ze aan de beterende hand zijn....

(nou weet ik natuurlijk niet of er zieke nijnen zijn geweest met een richel die toch overleden zijn, maar ik vond dit wel een logische verklaring :))

Zoals Emilyrose al aangeeft liet haar ram een dag voor ze ontdekte dat hij ziek was een richel zien. Er werd op dat moment dus nog niet voor extra voor hem gezorgd en hij was ook nog zeker niet aan de beterende hand. Ook zou dit uit biologisch oogpunt niet erg logisch zijn. Een konijn is niet specifiek 'gemaakt' om door ons verzorgd te worden. Dat hebben wij zelf zo gedaan. Dan is het dus niet logisch voor een konijn om een richel te laten zien aan degenen van wie hij vindt dat ze hem goed verzorgen. Het hebben van een verzorger zit namelijk niet in de genen. Beetje krom uitgelegd, maar goed.

Wat ik me dan bedenk: Stel dat een richel een goede conditie laat zien (om wat voor reden dan ook) Zou het dan kunnen dat dieren ook de mogelijkheid hebben om een richtel te 'faken' en op die manier langer proberen te verbergen dat ze ziek zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik me dan bedenk: Stel dat een richel een goede conditie laat zien (om wat voor reden dan ook) Zou het dan kunnen dat dieren ook de mogelijkheid hebben om een richtel te 'faken' en op die manier langer proberen te verbergen dat ze ziek zijn?

interessante discussie! ik heb het me de laatste tijd ook weer een aantal keren afgevraagd.

Ik heb het het vaakst gezien bij zieke dieren. Gijs had het standaard als hij ziek geweest was en dat begon als hij aan het herstellen was. en inderdaad in de opvang een aantal keren gezien. Ook bij Max toen hij ziek was (geweest) En Lilly (poes)heeft een hele poos met een soort hanekam op haar rug gelopen. Vroeg me toen ook al af waarom ze dat deed. Lilly is nou niet bepaald het gezondste dier wat we hebben:p heeft kattenaids en blaasgruis. Is niet echt aannemelijk dat zij zich zo top voelt dat ze daar haar haren om overeind zet.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het een soort schijngezondheid is zeg maar. Dat het best kan dat als ze in topconditie zijn een richel op kunnen zetten, maar dat als ze zich niet zo lekker voelen dit ook doen om aan de soortgenoten in de groep/omgeving te laten zien dat ze helemaal niet ziek zijn en zo niet verstoten worden uit de groep?

Dat bedoelde ik dus ook ;)

Maar idd, waarom dan niet elk dier een richel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Wupsie: Ja, dat denk ik dan ook.

Als het zo'n signaal van gezondheid zo zijn zouden wel alle gezonde dieren het moeten hebben, anders is het vrij inconsequent en daardoor onduidelijk, zeker als zieke dieren het ook nog eens kunnen faken.

Dat lijkt me evolutionair gezien onwaarschijnlijk.

Hahaha, leuk bedacht maar dat gaat voor mijn konijnen echt niet op. Die kunnen overal prima bij en ik heb nog nooit gezien dat er na het wassen bijvoorbeeld een richel kwam. Mijn konijnen hebben sowieso nog nooit een overduidelijke richel vertoond. Wat doe ik dan anders, goed of juist verkeerd dat ze bij mij geen richel vertonen?

Ja dat bedoel ik juist, je konijnen kunnen overal prima bij DUS is er geen richel. Ik bedoel dus ook juist te zeggen dat je als baasje helemaal niets verkeerd of goed doet omdat je wel of geen richel bij je konijnen ziet.

Dat het niet helemaal logisch klinkt weet ik, maar het is maar eens om een ander idee in de groep te gooien en het vanuit een puur fysiek oogpunt te bekijken in plaats van het steeds maar op gezondheid, conditie of gedrag (dus eigenlijk psychische oorzaken) te gooien want daar blijft het toch een beetje in hangen terwijl er zo veel argumenten al voorbij zijn gekomen om te gaan vermoeden dat dat onwaarschijnlijk is.

Daarom wilde ik gewoon eens iets opperen wat daar helemaal niet mee te maken heeft. Zoals kippevel, of manier van wassen of het vocht wat in de lucht zit of zo.

Het zou wel ontzettend interessant zijn om te weten of wilde konijnen het ook hebben. Dan denk ik dat je misschien al een beetje wijzer bent. Hebben zij het ook dan zou je inderdaad een evolutionair voordeel verwachten. Hebben zij het niet, dan zou het iets sufs kunnen zijn zoals de stand van de haren zoals mensen een of meerdere kruinen hebben die er gewoon door fok in is gekomen en zou het wel eens helemaal los kunnen staan van communicatie bijvoorbeeld, geen enkel nut hebben, en zou het volstrekte willekeur kunnen zijn. Omdat in de natuur eigenlijk niets voor niets is en alles een reden en functie heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Madammie, nee, ik bedoel dat volgens de heersende theorie het een compliment is. En best leuk toch ook? Maar ik denk dat het daar ook 'mis' is gegaan, mensen (en eigenlijk hoorde ik het oorspronkelijk vooral bij fokkers die er toch extra belang bij hebben) vinden het leuk sls hun dier zo duidelijk laat zien dat ie het goed heeft bij je. Dus trek je heel makkelijk een conclusie die in jouw voordeel uit pakt.. Wat ik in dat stukje ook aan gaf: mijn rammen hebben nooit richels. Als ik er vanuit ga dat mijn dames me er mee complimenteren, ga ik.er dan niet indirect vanuit dat mijn heren dan aangeven dat het niet goed gaat? Nou, lekker dan..... Persoonlijk geloof ik daar niet in, ook omdat ik het in zo veel (aangename maar ook minder aangename) situaties gezien heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu je dat zegt van die dames en heren, zou het een indicatie van wel of geen vruchtbaarheid kunnen zijn?

Dus hormoongerelateerd?

Wij zitten nu trouwens maar wat te bedenken met ons kleine cluppie hier, maar is daar internationaal misschien niet meer al over gesproken en bedacht?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ik heb even kort gezocht, ik ben begonnen met "ridge back rabbit" en dan -dog en -rhodesian om dat hondenras uit de resultaten te halen. Ik kwam op dit topic: http://forums.rabbitrehome.org.uk/showthread.php?250479-Ridgeback-!

Daar werd gezegd, is het geen 'mould line'? Daar heb ik weer verder op gezocht en het blijkt een molt line te heten ofwel een rui-lijn. Een andere term die veel meer gebruikt werd was een 'prime line'. http://z13.invisionfree.com/RabbitHabbit_Forums/index.php?showtopic=29527

Als je daarop verder gaat zoeken krijg je deze definitie:

"A line of fur that develops down the middle of the back and rump, signifying a finished coat condition."

bron: http://www.angelfire.com/tx3/rabbitpad/terms.html

Het zou dus het einde van de rui aantonen. Dit is eigenlijk wat ik overal tegen kom zo gauw maar ik heb nog niet heel goed gezocht. Het houdt in dat de vacht in optimale conditie is, wat natuurlijk logisch is, helemaal nieuw nog. Dus een conditierichel zegt dan niet zo veel over de conditie van het konijn maar over de conditie van de vacht.

Waarom je niet bij alle konijnen een conditierichel ziet aan het einde van de rui weet ik niet, maar wat ik al wel tegen kwam was dat het soort haar een verschil maakt, het ging om Pooltjes en NHD wat ik tegenkwam. Dus die hebben dan misschien een bepaalde haarstructuur of een bepaalde manier van ruien.

Het klinkt mij als een plausibele theorie in de oren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .