Ga naar inhoud

Dringend hulp gevraagd, slaand konijn!


Debbyyinn

Aanbevolen berichten

Loeloe is nu bijna 2 weken bij ons. We gaan heel rustig met haar om, we gaan nooit meteen haar aaien, eerst gaan we bij haar kooi zitten, op ooghoogte. Dan krijgt 'n stukje wortel waar ze in de kooi-opening aan knaagt. Dan gaan we met onze hand naar de zijkant, heel rustig en aaien we haar rustig langs haar hoofdje, zelden over de rug want dat vind ze (nog) niet fijn. Aan de zijkant vind ze fijn, dan blijft ze rustig verder eten en vind ze 't prima.

Maar nu begint ze te slaan, met beide voorpootjes. Dit deed ze ook al als we met onze hand in de kooi kwamen om bijvoorbeeld haar etensbakje te pakken, of haar speeltje, of om 't hooiballetje te pakken. Dan sloeg ze ook al, maar nu ook zo, zonder dat we iets pakken/doen. Ik moet eerlijk zeggen dat 't me wel bang maakt, zo wordt ze dadelijk nog vals......

We hebben haar niet veel uit de kooi gehaald, af en toe om buiten in de ren te zetten en pas 1 keer om bij m'n dochter op schoot te zitten, toen kreeg ze lekker witlof en daar at ze toen goed van, vond ze prima.

Wat moet ik doen aan dat slaan, HELP!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien je zegt dat je haar uit de kooi haalt om in de ren te gaan, veronderstel ik dat ze voornamelijk in haar kooi zit. Dan is het uithalen heel normaal in mijn ogen. Enerzijds wil ze inderdaad tonen dat het hààr kooi is, hààr bakje, hààr speelgoed, maar anderzijds doet ze dit uit verveling en frustratie. Een konijn dat gelukkig is in een kooi (en die bestààn) zal niet uithalen. Kan je de ren niet aan haar hok vastmaken? Zo heeft ze permanent meer ruimte én ze moet niet meer opgetild worden, want daar hebben konijnen écht een hekel aan, zelfs al tonen ze het niet altijd.

Je konijn wordt heus niet vals. Valse konijnen zijn er bijna niet. De meeste 'valse' konijnen mankeren gewoon iets, bv ruimte of een vriendje, of ze hebben pijn. Eens deze zaken zijn aangepakt, zijn ze niet 'vals' meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedrag dat jouw voedster vertoond, wordt ook wel hoknijd genoemd.

Dit gedrag komt vaak voor bij voedsters die alleen worden gehuisvest. Het gedrag is moeilijk af te leren. Mijn ervaring is dat er maar een paar dingen zijn die helpen om dit gedrag te voorkomen.

- Een maatje voor je konijn. Voor je voedster zou dit betekenen dat ze gekoppeld zou moeten worden aan een gecastreerde ram. Konijnen halen ontzettend veel voldoening uit gezelschap van een soortgenootje. Dit is nooit te compenseren door haar veel aandacht te geven.

- Een grotere kooi. Ik weet niet hoe lang ze per dag in de kooi zit en hoe groot die is. Maar daar kan ook een deel van de frustratie liggen. Wat je al heel goed doet, is het konijn rustig benaderen. Dit is erg belangrijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haar kooi is 100 bij 50 cm. Daar heb ik nog 'n hangmatje ingemaakt zodat ze daar rustig kan liggen.

En haar ren is een vierkant van 1.20 bij 1.20 cm.

Ik zorg ervoor dat ze zowel in haar kooi als in haar ren zich niet hoeft te vervelen. In haar kooi heb ik 'n hooiruif, 'n hooibak, 'n voerbakje, drinkflesje en 'n hangmat. Dat zijn de standaard dingen. Dan zorg ik ervoor dat ze in 'n balletje 'n deel van haar groenvoer krijgt en ik verstop eten in 'n wcrolletje met hooi erbij. Of ik leg eten in de hangmat.

In haar ren heb ik 'n zandbak, 'n rieten bal, 'n stapel stenen, 'n houtblok en 'n rieten mandje waar ze in kan zitten/liggen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor een konijntje alleen staat 1m2. Maar hier kunnen ze zich eigenlijk niet eens lekker in uitleven, dus ik vind 2 m2 toch altijd wel minimaal. Waarom die minimale afmeting? Een mens in een te klein huis gaat zich ook ellendig voelen, dat is bij een konijn net zo. En de speeltjes zijn super, maar dat zal niet genoeg zijn. Wij kunnen ons ook niet vermaken met een playstation op de wc de helft van de dag ;) Overig zijn de speeltjes die je hebt fantastisch, wij hebben hier ook een hangmat; dat vinden ze heerlijk hier.

En aangezien je zei dat je haar zelf in de ren moet zetten, hoelang mag ze dan in de ren? Alleen als jij thuis bent? Want dat is eigenlijk wel wat te weinig. Ideaal zou zijn als ze constant toegang heeft tot een fijne ren.

Nu is het ook zo dat konijnen groepsdieren zijn, net zoals wij mensen eigenlijk ook zijn. Dus een maatje voor haar zoeken zou ik als ik jou was zeker overwegen (nee sterker nog, ik zou een maatje erbij nemen!!) Je zal dan sowieso een groter hok voor ze moeten kopen en het mannetje laten castreren (of in een opvang een gecastreerd mannetje kopen) Maar echt, twee konijnen bij elkaar (man en vrouw) zijn ZO LEUK! :love: Ze liggen zo schattig bij elkaar, lekker knuffelen. Lekker gek doen samen. Dus het is niet alleen voor je konijn het allerbeste, maar ook voor jou.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat slaan met haar pootjes doet Maya ook. Ze slaat (graaft) tegen het plexiglas en dat maakt behoorlijk wat herrie. Maya doet dit duidelijk om een punt te maken. Meestal is het voerbakje leeg. Vandaag deed ze het bij de deur van de ren toen ze even niet in de woonkamer mochten van wegen de bouwvakkers.

Maar hoknijd zoals door anderen geopperd is ook goed mogelijk, dan heeft een van mn andere nijnen. Zodra ik de ren in stap worden m'n tenen 'weg gejaagd'.

Probeer idd te zorgen dat jullie nijn zelf de ren in en uit kan, heeft ze meer ruimte en je hoeft haar niet meer op te pakken.

Grote kans dat ze stopt met 'slaan' als ze zich minder bedreigd voelt en minder het gevoel heeft te moeten verdedigen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gedrag dat jouw voedster vertoond, wordt ook wel hoknijd genoemd.

Dit gedrag komt vaak voor bij voedsters die alleen worden gehuisvest. Het gedrag is moeilijk af te leren. Mijn ervaring is dat er maar een paar dingen zijn die helpen om dit gedrag te voorkomen.

- Een maatje voor je konijn. Voor je voedster zou dit betekenen dat ze gekoppeld zou moeten worden aan een gecastreerde ram. Konijnen halen ontzettend veel voldoening uit gezelschap van een soortgenootje. Dit is nooit te compenseren door haar veel aandacht te geven.

- Een grotere kooi. Ik weet niet hoe lang ze per dag in de kooi zit en hoe groot die is. Maar daar kan ook een deel van de frustratie liggen. Wat je al heel goed doet, is het konijn rustig benaderen. Dit is erg belangrijk.

Inderdaad een maatje en veel ruimte geven is mijn ervaring met 2 voedsters (die ik van fokkers mocht meenemen omdat ze ook "vals" zouden zijn). Deze voedsters vielen fokker/stoffer en blik e.d. aan zodra het in het hok verscheen. Ik heb dat gedrag hier nooit gezien, wel duurde het een tijdje voor ik ze kon aaien. Dus gelukkig gaat het over is mijn ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou we gaan morgen 'n buitenkooi halen, waar ze boven slaapt en beneden de ren is, daar maken we onze ren aan vast, dus de ruimte heeft ze dan zeker!!!

Ik had ook geinformeerd voor 'n maatje, wilde naar Deurne maar die gaan op vakantie vandaag dus dag schiet niet op. Bij Franky konden ze me heel duidelijk vertellen hoe en wat. Maar dan moet Loeloe eerst ingeent zijn, dat is ze dus niet! En dan zouden we 1 week na 't enten daar naar toe mogen om te koppelen.

Nu gaan we eerst even kijken hoe ze is als ze buiten zit, in de ruimte. En dan kijken we gewoon verder!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .