Ga naar inhoud

Nieuw artikel: Groenvoer voeren aan een konijn


Evee

Aanbevolen berichten

Netjes! Vind de artikelen nu een stuk duidelijker en beter, knap gedaan.

Heb 2 puntjes van kritiek (als het mag) Dit stukje vind ik dubbelop: "Er zijn groentes die met mate gevoerd moeten worden en groentes die wat sneller diarree veroorzaken" en op de foto daaronder lijkt het of er een hele appel in ligt, terwijl er een klein partje word geadviseerd;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, die hele appel vond ik ook al vreemd. Zelfs voor een koppel vind ik dat erg veel. Mijn konijnen krijgen zoals ook in het artikel staat keurig om de zoveel dagen eens een dun plakje appel.

Dit wil ik graag weten hoe dat precies zit. Niet dat mijn konijnen gebitsproblemen hebben, maar gewoon interesse:

Is jouw konijn gevoelig voor gebitsproblemen? Geef dan niet te veel broccoli, chinese kool of spinazie, deze bevatten veel calcium.

Calcium is toch helemaal niet slecht voor het gebit? Ik dacht dat het in grote hoeveelheden voor blaasproblemen kon zorgen.

Hoe zit dat dan, want bij mensen is calcium júíst goed voor het gebit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad, die hele appel vond ik ook al vreemd. Zelfs voor een koppel vind ik dat erg veel. Mijn konijnen krijgen zoals ook in het artikel staat keurig om de zoveel dagen eens een dun plakje appel.

Dit wil ik graag weten hoe dat precies zit. Niet dat mijn konijnen gebitsproblemen hebben, maar gewoon interesse:

Calcium is toch helemaal niet slecht voor het gebit? Ik dacht dat het in grote hoeveelheden voor blaasproblemen kon zorgen.

Hoe zit dat dan, want bij mensen is calcium júíst goed voor het gebit.

Een teveel aan calcium zorgt inderdaad voor blaasproblemen, verkalking van aderen, ontsteking aan de urineleiders en problemen met botopbouw.

Ik weet niet of het wetenschappelijk bewezen is dat minder calcium voeren aan een konijn een positief effect heeft op het konijnengebit, maar wat ik wel weet is dat het hier in ieder geval wel werkt. Tobias is gevoelig voor haakjes op de kiezen, krijgt nu voer met minder calcium en heeft er bijna geen last meer van. Volgens mij zijn er hier op het forum nog meer mensen die dat opgemerkt hebben en ivm gebitsproblemen overgestapt zijn om een voer met een laag calciumgehalte.

Overigens is calcium wel nodig in konijnenvoeding, anders kunnen ze ook gebitsproblemen krijgen door de tekorten hieraan. Ik ben echter van mening dat kraanwater en brokken al voldoende calcium leveren en dat we daar dus met groenvoer voorzichtig mee moeten zijn.

Ik zal de tekst iets aanpassen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens is calcium wel nodig in konijnenvoeding, anders kunnen ze ook gebitsproblemen krijgen door de tekorten hieraan. Ik ben echter van mening dat kraanwater en brokken al voldoende calcium leveren en dat we daar dus met groenvoer voorzichtig mee moeten zijn.

Als je calcium arm wilt voeren dan zou ik geen brokken meer voeren, dat is de grootste bron van calcium. De calcium in groenvoer is te verwaarlozen (tenzij je dat gedroogd geeft). Mijn vorige konijn heeft blaasproblemen gehad en daarna heb ik alleen nog groenvoer en hooi gegeven. Bij hem was droogvoer dus de boosdoener (Rabbit Excel met 0,8% calcium, maarja toen voerde ik nog bakken vol biks :$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed artikel! Ik ga mee met bovenstaande tips en adviezen, maar heb zelf ook nog een (heel klein) puntje. Deze zin: Let op! Groenvoer uit de supermarkt is vaak bespoten. Was het daarom goed en dep het droog voor je het aan je konijn voert. staat in het groot bij het artikel, en aan het begin staan van die openingshaakjes. De sluitingshaakjes missen alleen en dat ziet er een beetje stommig uit vind ik. Maar goed, dat is maar een klein dingetje en heeft meer met de opmaak van het artikel te maken dan met de inhoud:lol:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je calcium arm wilt voeren dan zou ik geen brokken meer voeren, dat is de grootste bron van calcium. De calcium in groenvoer is te verwaarlozen (tenzij je dat gedroogd geeft). Mijn vorige konijn heeft blaasproblemen gehad en daarna heb ik alleen nog groenvoer en hooi gegeven. Bij hem was droogvoer dus de boosdoener (Rabbit Excel met 0,8% calcium, maarja toen voerde ik nog bakken vol biks :$)

Sluit me daar bij aan. En kan het feit dat hij geen haakjes meer gehad heeft niet aan iets anders te wijten zijn geweest? Waarom moet dat perse het calciumgehalte zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb net Google Scholar er eens op nageslagen en kon er geen onderzoek over vinden. Juist wel heel veel onderzoek naar dingen met een hoog 'duhh' gehalte, dat konijnen met te weinig calcium in de voeding en of/ vitamine D deficiëntie door te weinig/geen daglicht een slecht skelet en afwijkingen aan de tanden krijgen.

Maar dat ik het niet kon vinden wil niet zeggen dat er geen onderzoek naar bestaat en al helemaal niet dat het wel eens waar kan zijn hoor, heb er helemaal geen ervaring mee.

Brok inwisselen voor groenvoer lijkt me wel iets om uit te proberen dan mocht je konijn daarmee sukkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .