Ga naar inhoud

Waar vind ik.....


docentje

Aanbevolen berichten

Een nijn die géén haakjes ontwikkeld. Mijn laatste twee nijntjes (Timo overleed gisteren op 1 jarige leeftijd na behandelen haakjes door de stress) zijn op vroege leeftijd overleden. Beiden hadden haakjes. En wat een ellende haakjes zijn weet iedereen die een nijn heeft met die afwijking.

Omdat ik met Rufus en Timo qua gezondheid niet veel geluk heb gehad vraag ik me af of jullie een aantal fokkers in de provincie Zeeland kennen waar ervaring mee is en bij wie de nijntjes gezond zijn.

Ik wil nu nog niet een nieuw konijn, maar mezelf kennende zal dat over een paar weken wel weer anders zijn.

Dit keer wil ik een nijn dat niet bij de dierenwinkel vandaan komt, ook al hebben ze connecties met goede fokkers (zeggen ze). Ook wil ik geen doorgefokt diertje. Gaarne jullie hulp en adviezen.

Qua grootte vind ik nijnen van de middenklasse tot groot mooi. Timo was 3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou denk ik ook naar een opvang gaan. Daar hebben de dieren een check gehad en had een scheefstaand gebit op moeten vallen. Als een dierenopvang (in NL in iedergeval) weet dat een konijn een scheef gebit heeft waardoor een konijn aldoor haakjes ontwikkelen zal, zal de opvang dit ook aan de mensen vertellen omdat ze een goed huis zoeken bij mensen die bereid zijn om aldoor naar de da te gaan voor die haakjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

haken kunnen altijd op latere leeftijd alsnog ontstaan. Max komt bij een goede fokker vandaan en heeft daar nooit iets gemankeerd. Hij was 3 toen ik hem kreeg. Nadien heeft hij haakjes ontwikkeld.

Mijn andere konijn Mini heeft in maart voor het eerst haakjes gehad. Zij is 5... ook raskonijn en heeft nog nooit iets gemankeerd.

Dat een opvang altijd doorheeft dat een konijn haakjes ontwikkeld ben ik het niet mee eens. Niet omdat ze niet kundig zijn, maar omdat niet elk konijn er zo lang zit dat hij/zij ze kan ontwikkelen. Ook is niet elk konijn even duidelijk in het laten merken dat hij haken heeft.

Daarnaast speelt voeding een hele grote rol bij de ontwikkeling van haken. voer ik Max SS heeft hij binnen een maand tot 2 maanden haken. Nu hij Trovet krijgt heeft hij al sinds begin maart geen haken meer gehad.

Daarnast is de kwaliteit van het hooi erg belangrijk. Heb je dik stengelig hooi, dan blijft bij Max de haken langer weg dan bij slap groenig hooi. afgelopen winter was het hooi echt Dramatisch en had Mini dus ook haken ontwikkeld.

Haken zijn een ouderdoms kwaaltje. Vanaf een bepaalde leeftijd komt het gewoon vaker voor bij konijnen. bij een aangeboren afwijking aan het gebit kun je al bij een jong konijn selecteren. Maar hoe achterhaal je dat? voor je het konijn koopt onder narcose doen bij een DA die het controleert?

en of je bij een fokker nou zekerheid krijgt.... ik heb laatst met 2 fokkers gesproken die ik heb moeten uitleggen wat haken zijn...en dit zijn echt wel goede fokkers, met hart voor hun dieren. Ik geloof oprecht dat zij goed voor ze zijn.

wel zal er bij een broodfok konijn wellicht eerder afwijkingen aanwezig zijn, daar er alleen op uiterlijk geselecteerd wordt. Ga je naar een fokker, vraag hem of haar dan waar ze op selecteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een nijn met om de vier weken haken. Nu moet ik er bij zeggen dat voeding hier absoluut een rol in speelt. Hoe weinig eten ik hem ook geef hij blijft weigeren hooi te eten. Nu heb ik weer van FH een zak hooi staan daar eet hij de lekkere kruiden uit en de rest kan ik weggooien:$ Ik ben laatst in Utrecht geweest en heb daar het advies gehad 1x daags een druppeltje vitamine D (kinderen tot 4 jaar) te geven en een tabletje vitamine c. En meer naar buiten het gras op (zijn binnen nijnen). En waarempel hij is nu al zes weken haakjes vrij dat is echt een record. Durf nog niet te hard te juichen hoor. Mijn nijntje is nu iets ouder dan een jaar dus leeftijd zegt niets.

Wat Wupsie dus zegt ik denk dat het op elke leeftijd kan ontstaan. Maar ik snap dat je er huiverig voor bent want het is elke keer zo'n stress voor konijn en baasje dat weghalen van de haakjes. Heel veel succes met je keuze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn waarvan de kaken scheef staan heeft gewoon 99% kans op het ontwikkelen van haken. Dit is wel degelijk zonder narcose te zien.

Een konijn met haken die bij de opvang komt, valt echt wel op. Of ze worden gebracht door mensen die er ongewild afstand van moeten doen en dus het beste met hun beestje voor hebben en dus vertellen dat hij wat mankeert. Of ze worden 'gedumpt' door mensen die ze verwaarlozen en dan zijn de haakjes dus danig ver dat het echt wel op valt.

Daarnaast lijkt het mij niet meer dan normaal dat elk konijn een volledige check up krijgt bij een dierenarts, net als onze konijnen dat 1x per jaar met de enting krijgen. Daarnaast werken er natuurlijk geen onkundige mensen in een konijnenopvang ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

klopt, ik heb zelf ook meegelopen in een opvang ;) als het dier er een poosje zit valt het inderdaad op ja als er haken zijn ontwikkeld. Maar (gelukkig) zitten veel konijnen geen 2 tot 3 maanden in een opvang. En mensen die hun konijn dumpen die gaan echt niet eerst naar een DA om te kijken of dat beest haken heeft hoor. En ook niet eten kan ze niks schelen. Dan gaat dat beest maar dood, of hij heeft gewoon niet zo'n honger...

en Max zijn kiezen staan ook scheef en dit is echt niet zo te zien hoor.... als je het zo met het blote oog kunt zien is het wel heeel ernstig....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen kan een opvang beginnen. Dus het is niet zo dat er automatisch alleen maar kundige mensen in een opvang werken. Daarbij, als jij met het blote oog kunt zien dat de kaken scheef staan dan is het wel heel triest gesteld met het konijn. De keren dat ik dat gezien heb was het zo ernstig dat enige diervriendelijke optie euthanasie was.

Evengoed zou ik je aanraden naar een opvang te gaan want zekerheid heb je nergens en een goede opvang zal zeker meer hiermee kunnen dan bijvoorbeeld een dierenwinkel, maar ga er niet blindelings vanuit 'o dit is een opvang, dus het zit wel goed'.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts van een opvang weet echt wel waar hij op letten moet hoor ;)

En ja, iedereen kan een opvang beginnen, maar mensen zullen daar niet aan beginnen zonder kennis en zonder het willen helpen van konijnen omdat het simpelweg geen geld oplevert, maar eerder geld kost..

Link naar reactie
Delen op andere sites

en juist omdat het al zoveel geld kost, denk jij dat ze die honderden konijn die ze per jaar binnen krijgen, allemaal zonder aanleiding naar een dierenarts brengen omdat dit misschien wel dat ene konijntje is wat mischien haken heeft ook al eetie prima?

Als het konijn tekenen vertoond zal er zeker een DA bij komen. Maar waarom zou je geld wat je hard nodig hebt voor zieke dieren verspillen door konijnen die niks mankeren naar een DA te slepen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

In kattendijke (bij goes) zit een opvang. Alleen is dit geen goede, dus ook daar heb je geen garanties.

Ik weet in zeeland een goede franse hangoor Fokker en over de grens in België een Vlaamse reuzenfokker. Anders raad ik je aan naar de konijnenopvang in Ridderkerk te gaan

Link naar reactie
Delen op andere sites

en juist omdat het al zoveel geld kost, denk jij dat ze die honderden konijn die ze per jaar binnen krijgen, allemaal zonder aanleiding naar een dierenarts brengen omdat dit misschien wel dat ene konijntje is wat mischien haken heeft ook al eetie prima?

Als het konijn tekenen vertoond zal er zeker een DA bij komen. Maar waarom zou je geld wat je hard nodig hebt voor zieke dieren verspillen door konijnen die niks mankeren naar een DA te slepen?

Wat dacht je van entingen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja die kosten ook geld, maar wat hebben inentingen te maken met elk konijn de kiezen laten controleren? Als je met tig konijnen komt wordt echt niet elk konijn grondig in de bek gekeken hoor ;) (en DA komt meestal naar de opvang toe trouwens) daarnaast zitten haken ook vaak op de achterste kiezen die zonder narcose niet goed te beoordelen zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie. Een nijn met haakjes verzorgen vind ik niet erg. De DA is behoorlijk rijk geworden van alle behandeling van Rufus (die had een scheve kaak). Bij Timo speelde de pasteurella bacterie mee. Een aantal maanden geleden was hij er behoorlijk ziek van. Zelf verder gelezen op internet en daar staat ook dat die bacterie scheefgroei kan veroorzaken. Timo was een echte hooi en stro eter. Was niet aan te voeren. Verder had hij SS.

Van de kleindieropvang in Kattendijke heb ik idd van diverse kanten tegenstrijdige dingen gehoord. Wil daar verder geen oordeel in geven, maar ga wel op zoek naar een geregistreerde fokker. Het liefst wil ik een jong diertje. Het hele proces van laten wennen, opvoeden, training vind ik fantastisch. Kan met een ouder nijn ook, dat weet ik, maar dat is nu eenmaal mijn voorkeur.

Bedankt voor de tips. Ik hou jullie op de hoogte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .