Ga naar inhoud

Banjer is ziek, gas


Domino

Aanbevolen berichten

@ Niek, ik hoop dat het verschil uit maakt ;) Mijn rasloosje uit de dierenwinkel heeft geen gezondheidsproblemen, mijn raskonijntje (uit de opvang en de stressmiep) komt te vaak bij de DA.

@Lonja, je hebt ook nog konijnen die wel de DA zien, maar niet ziek zijn. Zo eentje is mijn kereltje bijvoorbeeld. Waar zou jij die dan onder zetten? Nooit ziek?

En je hebt ook nog eens het verschil tussen wel eens ziek en veel te vaak bij de DA :P

En wat als 1 van je monsters nu niets heeft en de andere dus om de haverklap bij de DA op bezoek moet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Wel naar de DA maar nooit ziek telt niet. Dat zie ik niet als problemen. Bijvoorbeeld inentingen of castratie. Dat is geen gezondheids-probleem van een zwak of gevoelig dier. Tanden bijwerken bijvoorbeeld wel.

Wel eens ziek en veel te vaak ziek is al een verschil, maar het is zo relatief. Hoe kan je dat dan beter formuleren?

Als 1 van de 2 nooit iets heeft maar de ander wel dan vind ik het toch te veel, konijnen hou je altijd met minimaal 2 dus je zit dan toch met het gesodemieter. Heeft toruwens ook altijd invloed op de ander. Besmettingen, uit elkaar halen doordat de een naar de DA moet of gedwangvoerd moet worden of moet herstellen etc. en dus herkoppelen, maar dat terzijde.

Het telt dus pas als al je konijnen nooit ziek worden, een konijn hou je niet alleen namelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Preventieve bezoekjes aan de dierenarts lijken mij ook niet mee te spelen.

Hier hebben we drie jaar en half niets van problemen gehad, buiten voor inentingen en zo geen dierenarts moeten zien. In november dan het stilvallen, nu de rare kronkel (maar verder niets). Ik hoop op nu weer drie en een half jaar niets. ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het bijwerken van de tanden niet door een medische oorzaak, maar door een trauma. Ik vind dat geen medisch probleem, het is het gevolg van een soort verwonding. Beetje te vergelijken met een pootje breken natuurlijk, dat komt normaal gezien ook niet voort uit een gezondheidsprobleem. ;)

Als je de boel samentrekt en dus alleen kijkt naar het geheel, krijg je een enorm vertekenend beeld. Dan wordt de uitslag waarschijnlijk veel negatiever dan het is. Velen hebben wel een sukkelend konijn en voor de rest konijnen die het prima doen. Maar volgens jouw methode, oogt het alsof ze allemaal sukkelende konijntjes hebben ;)

En ik vind niet dat ik tot nu toe echt gesodemieter heb gehad met het gezonde konijn, omdat hij een ziek maatje heeft. Ik heb nog geen herkoppeling moeten doen, omdat ze hier in principe altijd samen blijven. Na de castratie van haar zijn ze samen gebleven (inclusief complicaties), toen ze EC bleek te hebben, etc. Ze steunen elkaar verschrikkelijk goed. Medicatie gaat erin alsof het een feest is.

En wat is veel? Ik vind het vanaf 2 toch wel veel worden voor één konijn, persoonlijk. Ik kan niet eens op mijn twee handen tellen hoevaak ik het eerste halfjaar ben geweest ;) Zo erg dat als mijn moeder mij niet thuis aantreft, terwijl ze het wel verwacht, ze eerst gaat kijken of de konijnen er wel zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet zeggen dat ik hier ook wel geluk heb tot nu toe. Alleen Luna is vaak bij de DA geweest ivm ontstoken ogen en snot, maar nu hebben we dat redelijk onder controle. Oogje is al lange tijd schoon, maar ze heeft helaas wel chronisch snot, maar ik heb nu altijd AB op voorraad in huis en als het te erg wordt dan kan ik een kuurtje geven, maar ze kan er prima mee leven zoals het nu gaat.

Daarnaast heeft Fenna 1 keer gas gehad. Jur en Tygo zijn allebei nooit bij de DA geweest buiten de normale controles en castratie, maar dat telt niet mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn, Niek! Hopelijk blijft het nu goed gaat met Luna :)

Ik hoop dat nu hier de rust ook toe gaat slaan bij Maaike. Ik verwacht wel dat ik nog een keer met Milo heen moet voor z'n tanden en dan hoop ik echt op een halfjaartje rust ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was 10 maanden goed gegaan, nu is hij enkele weken geleden geholpen. Laatst gekeken en ik vond het er twijfelachtig uitzien. Ligt er natuurlijk aan hoelang er nu tussen blijft zitten, want ik heb het moeilijk om zijn knabbelplezier af te nemen ;) Hij sloopt zo graag, dat is zijn spelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Banjer zat al weer heerlijk op zijn troon zo te zien!

Lena zat hier binnen ook altijd op de zitting van de stoel. Achja... rex is niet voor niets het Latijnse woord voor koning toch? :P

Ik heb denk ik een heel bijzonder koppel! Muffin en Fudge zijn nog nooit bij de DA geweest ( *klopt nu heel hard af*). Muff is alleen daar geweest voor zijn castratie maar dat telt niet mee, vind ik. Fudge heb ik wel een keer zelf behandeld voor gas. Kwam er zaterdagavond achter dat ze niet at en had alle medicatie in huis. Een paar uur later was het al weer over.

Heb dus eigenlijk heel veel geluk met de nijntjes. Alleen Billy is een beetje een probleemgeval. Maar ook dat gaat nu heel erg goed ( * klopt nog maar een keer harder af*).

Hoop dat het met jullie konijntjes ook allemaal goed blijft gaan. DA kosten zijn niet grappig...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat broodfok konijntjes minder sterk zijn!

Ik denk dat je de categorie onder de 3 jaar moet doen een categorie van 3 tot 7 jaar en 7 jaar en ouder....

Dan kan je verschil maken in: nooit ziek, weleens (gemiddeld 1 x per jaar), best vaak ziek (3x per jaar), heel vaak ziek (4 of meer keer per jaar ziek).

In begin verschil maken van rasloos en wel ras?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar dan wordt het echt een onderzoekje, zo van als je antwoord op vraag 1 optie A is ga door naar vraag 2, is het antwoord op vraag 1 optie B ga door naar vraag 3 etc. Je kan hier alleen een enquete maken waarbij gestemd moet worden op 1 optie. Wordt wel een beetje onhandig dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het vooral ligt aan dat konijnen veel doorgefokt zijn, dat ze zoveel problemen hebben...

Ik zag bovenin iemand met de vergelijking katten en honden, maar daar word meer op gelet kwa ' fokken' naar mijn idee

Wat dat betreft zijn konijnen denk ik meer te vergelijken met knaagdieren... Die worden ook vaak doorgefokt..

Als ik het mis heb zeg het dan, maar dat is mijn idee...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Caatje volgens mij was ik dat. Maar ik bedoelde daar eigenlijk mee te zeggen dat je met dieren op een bepaalde leeftijd mag verwachten dat je meer kosten krijgt en bezoekjes aan de dierenarts moet brengen. Ik heb twee perzen en die worden volgens mij ook doorgefokt en vaak hoor ik dat die ook van alles mankeren. Dus dat doorfokken zal er zeker mee te maken hebben. De discussie kwam eigenlijk op gang omdat wij ons afvroegen hoe het toch komt dat we hier op BB zoveel gezondheidsklachten hebben en mensen die niet naar de konijnen omkijken de nijnen daar vaak oud worden terwijl wij zo zorgzaam zijn. Komt dat omdat die konijnen toch meer weerstand opbouwen of klopt dat beeld niet en gaan die beestjes vroegtijdig dood. Het kan natuurlijk ook zijn omdat wij alles hier bespreekbaar maken en snel bezorgd zijn. We grijpen meteen in als er een keuteltje te weinig in de bak ligt bij wijze van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kom met de 5 rasloosjes en 1 teddy ook nooit voor gezondheidsproblemen

bij de da

met de FH kom ik echt wel elke maand bij de da altijd wat

ze komen alle uit de opvang ook de FH

ik vermoed dat als mensen merken dat een konijn vaak ergens last

van hebben dat ze ze dan ook soms naar de opvang brengen

maar ik kan het ook mis hebben hoor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alleen Luna is raszuiver. De andere drie rasloos.

Het nadeel bij een FH is dat dit ras heel veel gefokt wordt aangezien het een geliefd ras is. Helaas heb je er dus van die fokkers tussen die dan meteen aan geld denken en massaal gaan fokken zonder echt op gezondheid te letten ... of hippe kleurtjes willen die helemaal niet herkend zijn. Zo krijg je dus een hele hoop ongezonde FH.

Sandra heeft gebitsproblemen, haar zoon ook. Zal die fokker wat boeien. Hij heeft ze verkocht en het geld binnen. Vervolgens worden ze in de opvang gedumpt (vermoedelijk ivm gezondheidsproblemen), maar dat weet je helaas pas achteraf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .