Ga naar inhoud

Carprofen versus Metacam Kat


Beestenbende

Aanbevolen berichten

Ik zit met een sukkelend konijn (artrose rechtsvoor en een opstandige achterpoot) en de dierenarts heeft mij aangeraden haar af en toe een 7 daagse kuur Carprofen te geven. Pas geleden heeft zij die gekregen en daar is ze behoorlijk van opgeknapt, maar ze heeft nog steeds 1 of 2x per week een dip. Nu zit ik dus te overwegen om haar een tijdje op de pijnstilling te zetten, maar dan bij voorkeur op 2x daags een halve dosering. Als dat haar net het steuntje in de rug geeft, wat ze nodig heeft, is dat ideaal, omdat ze baat zou hebben van de pijnstilling, maar ze niet dagelijks een volle dosis chemische zooi in haar lijfje krijgt.

Ik lees echter zoveel over Metacam Kat, dat ik zit te overwegen om dat te gaan geven. Maar ik weet eigenlijk weinig tot niks over dit spul en was benieuwd, of jullie mij wat kunnen vertellen. Ik heb al op meerdere sites (o.a. konijnen.nl) gelezen, dat de dosering 0,2ml per kilo lichaamsgewicht is. Dit scheelt dus al ten opzichte van de 0,5ml per kilo lichaamsgewicht Carprofen. Ik hoef dan dus minder in haar bekkie te spuiten, wat voor haar scheelt en het scheelt mij dus ook. Ergens heb ik gezien, dat Metacam Kat (iets meer dan) 2x zo duur is als Carprofen, maar het is veel zuiniger in gebruik. Wat dus al ideaal zou zijn voor mij, want ik zit zonder inkomen, dus alle voordeeltjes zijn mooi meegenomen. Het is voor mij echter belangrijker, dat zij krijgt, wat ze nodig heeft en daarom ben ik nu zo benieuwd naar de overeenkomsten en verschillen tussen Metacam Kat en Carprofen.

Klopt de dosering van 0,2ml per kilo lichaamsgewicht en dat 2x daags?

Met de Carprofen mag ik altijd iets meer geven (geef voor 2 kg, wat ze niet weegt, maar dat is makkelijker te doseren), maar mag dit ook met Metacam Kat?

Heeft Metacam Kat meer, minder of evenveel bijwerkingen als Carprofen?

Werkt Metacam Kat beter dan Carprofen?

Kan/Mag je van Metacam Kat ook halve doseringen geven?

Is Metacam Kat sterker dan Carprofen of is de werking hetzelfde?

Is Metacam Kat ook verkrijgbaar in 10 en 30ml?

Hoe duur is Metacam ongeveer?

Ik kwam ergens tegen, dat Metacam Kat tegen de €35,- kost en daarmee heb ik een berekening gedaan. Op basis van volle doseringen zou ik met Carprofen 15 dagen doen en dat kost dan €0,98 per dag en met Metacam zou ik dan 37,5 dag doen en dat kost dan €0,93 per dag. Ervan uitgaande, dat ik goed gerekend heb en de prijs van de Metacam Kat ongeveer klopt, is het verschil dus heel erg duidelijk. Op basis van de kosten zou ik dus voor de Metacam Kat kiezen, maar, zoals ik al eerder schreef, ik wil geven, wat het beste is. Als dat dan ook nog het goedkoopst in gebruik is, is dat mooi meegenomen, maar goedkoper in gebruik is natuurlijk alleen een voordeel als het ook op z’n minst even goed werkt.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Novacam? Kan niet zeggen, dat ik daar wel eens van gehoord heb, hoewel het toch wel een beetje bekend klinkt.

Ik lees hier altijd maar over Metacam en Carprofen, maar nu blijkt dus, dat er nog meer opties zijn. Pfff, dat maakt het nog lastiger.

Is er iemand, die mij wel meer kan vertellen over Metacam Kat en eventueel over de 2 hierboven genoemde pijnstillers. Werken de Meloxidyl en de Novacam alleen pijnstillend of ook onstekingsremmend? Het is namelijk belangrijk, dat het ook ontstekingsremmend werkt vanwege de artrose. Metacam Kat werkt als ik het goed heb in ieder geval ontstekingsremmend, maar daar ga ik nu opeens ook aan twijfelen. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Novacam is hetzelfde als Metacam. Ik heb de Metacam hond en de Novacam kat.. En Carprofen. I.p. geef ik bij voorkeur gewoon Carprofen, die is iets minder sterk maar ook minder zwaar voor de nieren. Maar het kan wel zijn dat Meloxicam (werkzame stof van Metacam en Novacam) meer effect heeft en eventueel ook minder gegeven hoeft te worden. Max van Wupsie krijgt bijvoorbeeld maar één keer in de twee of drie dagen een dosis, terwijl Carprofen dagelijks moest. Dan zou i ktoch de voorkeur geven aan Metacam. Qua dosering, dat verschilt natuurlijk per soort. I.p. wordt aanbevolen om 0,1 à 0,2 MG (niet ML!!!) te geven per dag, dan kun je het zo omrekenen aan de hand van welke je kiest. Volgens mij is het voornaamste verschil dat Novacam goedkoper is dan Metacam... Volgens mij was ik zo'n 10 euro kwijt voor 10 ml Metacam hond en ook zoiets voor 10 ml Novacam Kat..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik destijds (3 jaar terug) 20 euro voor de grootste verpakking Novacam betaalde (dacht dat dat 125ml was). Bij een andere da betaalde ik overigens voor exact dezelfde fles 50 euro. Dus shoppen naar prijzen scheelt ook enorm.

Als je Carprofen gaat geven moet je je da vragen om de grootste verpakking. Ik weet dat dat behoorlijk scheelde. De grootste verpakking daarvan was volgens mij maar 2 euro duurder als een kleine verpakking, maar er zat wel behoorlijk wat meer in..

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie

Op konijnen.nl staat toch echt:

"LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn 3x de dosering van Metacam-hond, dus 0,195 ml., afgerond op 0,2 ml per kg.lich.gewicht." En dat zag ik meer sites staan, maar het gaat dus om 0,2mg?

Ik heb contact met wupsie, omdat zij mij al eens geadviseerd had over Glucosamine en ik daardoor wist, dat haar Max ook artrose heeft. Zij raadde mij ook aan om een langere periode pijnstilling te geven en zij geeft inderdaad de voorkeur aan Metacam.

Novacam is dus in principe hetzelfde als Metacam, alleen is Novacam dus goedkoper.

En Carprofen zou dus iets minder belastend zijn voor de nieren, maar dat ligt er dus ook weer aan, of je, zoals in het geval van Wupsie, minder vaak Metacam hoeft te geven dan Carprofen. Dat zou dan dus een kwestie van uitproberen zijn......

Pfff, lastig hoor.

@ Nicky_the

Bij Carprofen is 30ml toch de grootste verpakking?! Het prijsverschil is daarin echt inderdaad wel groot. Ik betaal bij mijn dierenarts €9,30 voor 10ml en €14,80 voor 30ml. Ik heb een 10ml flesje staan voor noodgevallen, maar voor een kuur neem ik liever de grote (met de 10ml red ik een kuur van 7 dagen trouwens ook niet).

aangepast door Beestenbende
Link naar reactie
Delen op andere sites

Carprofen 30ml is idd de grootste.

Eigenlijk wel jammer, dat ze ze niet nog groter maken.

Novacam heb je dus wel in grotere flessen (ik zag, dat jij schreef over 125ml), maar ja, dat is ook bedoeld voor grotere dieren natuurlijk. Ik vind het wel jammer, dat ik al die produkten niet vinden kan bij de online dierenapotheken. Ik kijk graag op dat soort sites voor info en prijzen e.d., maar alleen Carprofen is er te vinden. Zijn Meloxidyl, Novacam en Metacam eigenlijk voor mensen ofzo? Ik weet namelijk, dat mijn nijn vorig jaar voor een verstopping Primperan of Primperid (ik kan het nooit onthouden) kreeg, omdat mijn da geen Cisaral meer had staan. Hij vertelde toen, dat dat spul ook voor mensen wordt gebruikt en het was inderdaad ook nergens te vinden bij dierenapotheken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eigenlijk wel jammer, dat ze ze niet nog groter maken.

Novacam heb je dus wel in grotere flessen (ik zag, dat jij schreef over 125ml), maar ja, dat is ook bedoeld voor grotere dieren natuurlijk. Ik vind het wel jammer, dat ik al die produkten niet vinden kan bij de online dierenapotheken. Ik kijk graag op dat soort sites voor info en prijzen e.d., maar alleen Carprofen is er te vinden. Zijn Meloxidyl, Novacam en Metacam eigenlijk voor mensen ofzo? Ik weet namelijk, dat mijn nijn vorig jaar voor een verstopping Primperan of Primperid (ik kan het nooit onthouden) kreeg, omdat mijn da geen Cisaral meer had staan. Hij vertelde toen, dat dat spul ook voor mensen wordt gebruikt en het was inderdaad ook nergens te vinden bij dierenapotheken.

Als je in google 'carprofen' intype, krijg je webshops ;) De andere middelen zijn ook op die manier te vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie

Op konijnen.nl staat toch echt:

"LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn 3x de dosering van Metacam-hond, dus 0,195 ml., afgerond op 0,2 ml per kg.lich.gewicht." En dat zag ik meer sites staan, maar het gaat dus om 0,2mg?

Goed lezen... Ik heb de dosering in mg gegeven omdat je dan bij elke soort medicatie met dezelfde werkzame stof uit kunt rekenen hoeveel je er van moet geven.. Als er bijvoorbeeld 0,2 mg per ml in zit bij het ene merk en bij het andere merk 0,4 mg per ml, dan heb je twee heel verschillende doseringen. Aangezien jij nog niet besloten hebt welke soort je wil geven, kun je het beste de hoeveelheid werkzame stof die je per kg moet geven uitzoeken. Daar kun je het meeste mee.

Je kunt zowel Carprofen als Metacam en Novacam bij diergeneesmiddel.nl bestellen overigens.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof dat ik destijds (3 jaar terug) 20 euro voor de grootste verpakking Novacam betaalde (dacht dat dat 125ml was). Bij een andere da betaalde ik overigens voor exact dezelfde fles 50 euro. Dus shoppen naar prijzen scheelt ook enorm.

Als je Carprofen gaat geven moet je je da vragen om de grootste verpakking. Ik weet dat dat behoorlijk scheelde. De grootste verpakking daarvan was volgens mij maar 2 euro duurder als een kleine verpakking, maar er zat wel behoorlijk wat meer in..

zou ik niet doen ;) geopend is het maar een half jaar houdbaar en ik kan mijn konijn van ruim 3 kg met het kleinste flesje 50 keer pijnstilling geven... Max had het 1 keer in de 3 dagen nodig, dat is dus 150 dagen wat neer komt op 5 maanden. dat komt dus heel mooi uit en zou je niks weg hoeven gooien.

Nou heeft bij Max dus alleen een periode een vaste dosis pijnstilling + glucosamine en een gelijkvloers hok wonderen gedaan en heeft hij het nog maar heel af en toe nodig en gooi ik dus nog een heleboel weg...

Wat betreft de dosering: een vastgestelde dosering voor konijnen is er niet! het middel is niet op de markt voor konijnen en er zou dus ook geen gedegen onderzoek naar gedaan zijn. Mijn DA heeft aan de hand van de dosering die door de universiteits kliniek van utrecht wordt geadviseerd voor konijnen berekend dat Max met zijn 3kg de hoeveelheid metacam moet hebben voor 2 kg kat.

En waar Lani beter op reageert zul je zelf moeten ondervinden. elk konijn is anders. Net als dat bij mensen de ene persoon meer baat heeft bij paracetamol en de ander bij ibuprofen. Net als de dosering en frequentie. Metacam is sowieso maar 1 keer per dag.

Begin met elke dag een volledige dosis en bouw dit na een poosje af. geef het na een aantal weken als ze echt klachtenvrij is een poosje om de dag, blijft dat een poos goed gaan, geef het dan om de 2 dagen enz.. Het is hard zoeken naar wat werkt voor Lani.

Succes

aangepast door wupsie
Max is niet gekrompen:p
Link naar reactie
Delen op andere sites

oeps! ik moet beter lezen haha, las in je eerste stukje metacam en had over carprofen heen gelezen:p

Bij carprofen is het wel handig ja de grootste verpakking haha, want zelfs met de grootste deed ik bij Max maar ruim 2 weken en dan kreeg hij een lagere dosering en 1 keer per dag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

oeps! ik moet beter lezen haha, las in je eerste stukje metacam en had over carprofen heen gelezen:p

Bij carprofen is het wel handig ja de grootste verpakking haha, want zelfs met de grootste deed ik bij Max maar ruim 2 weken en dan kreeg hij een lagere dosering en 1 keer per dag.

Ik dacht al... 50x met 10 ml... ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Dollie

Sorry, ik zie het nu! Ik ben echt volledig clueless wat betreft medische dingen en als je dan ook nog eens te snel leest, dan mis je de kern van de zaak. Je geeft dus 0,1 tot 0,2mg per dag en dat moet je dan dus om rekenen naar ml. Dus even voor de zekerheid: Als er 0,2mg van de werkzame stof in 1ml zit, dan geef je 2x per dag 0,5ml! Pff, ik voel me wel heel dom, als het over dit soort dingen gaat hoor.

Dank je wel trouwens voor die site.

@ Wupsie

Metacam maar 1x per dag? Ik dacht, dat ik pas geleden las, dat je dat ook 2x per dag geven moet. Ga even gauw zoeken, of ik het nog kan terugvinden............ Gevonden! Op konijnen.nl staat: "De dosering van meloxicam (Metacam) is oraal 0,065 ml. per kg. lichaamsgewicht elke 12 uur.

LET OP! Van Metacam-kat geef je een konijn 3x de dosering van Metacam-hond, dus 0,195 ml., afgerond op 0,2 ml per kg.lich.gewicht."

Je hebt wel helemaal gelijk, dat niet ieder dier hetzelfde reageert op alles, netals mensen niet op alles hetzelfde reageren. Dat heb ik ook al wel in mijn achterhoofd gehad. Op Carprofen reageert Lani goed en ik weet natuurlijk niet, hoe zij op bv Metacam zou reageren.

Misschien is het wel beter om eerst echt een tijdje de volle dosis te geven i.p.v. 1 of 2 dagen de volle dosis en dan een poos de halve dosering. Maar in dat geval neig ik qua prijs toch naar Novacam (net even op de site gekeken, die Dollie gaf), want momenteel heb ik gewoonweg het geld niet om Lani wekenlang de volle dosis Carprofen te geven (schaam schaam). Zodra ik werk heb, maakt het me natuurlijk absoluut niet meer uit, wat het me kost. Tot die tijd weinig betalen voor veel Novacam zou zeker wel een uitkomst zijn. Daar ga ik eens even heel hard over nadenken.

Straks eens even kijken, of ik een bijsluiter kan vinden van Novacam en er dan met Dollies tip achter kan komen, hoeveel ik hiervan zou moeten geven.

Iedereen bedankt voor het meedenken! Meer tips en advies zijn altijd welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zoals ik al zei, is er geen vaste dosering vastgesteld voor konijnen omdat het niet voor konijnen bedoeld is ;) het feit dat hier nu al een meningsverschil over is laat al blijken hoe duidelijk die dosering is. er zijn nu dus al 3 doseringen: 0.1ml per kg, 0.2 ml per kg en ik geen dus ong. 0.067 ml per kg. persoonlijk vind ik op konijnen.nl wel meer dingen staan waar ik mijn twijfels bij heb :whistle2:

Persoonlijk zou ik metacam echt niet 2 keer per dag gaan geven. Het middel is al belastender voor de nieren en dan ook nog eens 0.2 ml per kg (wat dus 3 keer zo hoog is dan wat ik Max geef) en dat ook nog eens 2 keer per dag....

Ik heb al aan verschillende konijnen metacam gegeven en altijd deze dosering en alle konijnen hebben het prima gered op deze dosering.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Nicky

Dank je wel voor de link. Scheelt weer zoekwerk.

@ Wupsie

Het maakt het inderdaad lastig, dat het allemaal middeltjes zijn, die niet voor konijnen bedoeld zijn, waardoor er geen vaste dosering voor bestaat.

Ik heb net even gekeken bij de Metacam Kat en die heeft 0.5mg Meloxicam per 1ml, dus volgens Dollies berekening zou je hiervan dan per dag 0.2 à 0.4ml van geven (heb ik dit nou goed berekend?), maar jouw ervaring is dus, dat 0,067ml per kilo lichaamsgewicht meer dan genoeg is (en jij kon het dus ook nog eens maar 1x in de 3 dagen geven, wat nog een extra ontlasting voor de nieren betekent natuurlijk). Pfff, wat lastig allemaal!

Novacam Kat (of hond) heeft dezelfde werkzame stof als Metacam, dus zou je dat ook maar 1x per dag hoeven te geven, maar zou dus net zo belastend zijn voor de nieren. Dat 1x per dag spreekt me wel aan, omdat dat toch weer een extra keer oppakken scheelt, maar dat het belastender is voor de nieren dan Carprofen spreekt me dan wel weer erg tegen.

@ Domino

Dank je wel voor de moeite en voor de link! Ik zie, dat dit ook Meloxicam als werkzame stof heeft.

Stiekem had ik wel een beetje gehoopt op een simpel antwoord op mijn vragen, maar helaas. Maar goed, konijnen zijn nu eenmaal geen simpele beestjes. Ik leer in ieder geval weer een hoop van dit topic.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel rekening mee houden dat de gangbare doseringen in principe berekend zijn voor zeer heftige, acute pijn (gas bijvoorbeeld) en niet langdurig gegeven worden. Ik zou dus niet met een al te hoge dosering beginnen, ook omdat de pijn waarshcijnlijk anders ('minder') is in dit geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .