Ga naar inhoud

Carprofen versus Metacam Kat


Beestenbende

Aanbevolen berichten

dat heb je goed begrepen Nicky. nadeel is alleen dat ik bij Max merkte dat het minder deed en ik een hogere dosering dan gebruikelijk moest geven en vaker moest geven. In het geval van Max was het dus minder belastend om 1 keer per 3 dagen een dosis van een belastendere pijnstiller te geven. (en daarnaast is het een stuk goedkoper wat ook wel kan meespelen als je het langdurig moet geven natuurlijk. langdurig pijnstiller worden ze nooit gezonder van dus het blijft kiezen tussen 2 kwaden en niet iedereen heeft bakken met geld voorradig)

Maar zoals ik al zei was dit bij Max het geval. Of Lani hetzelfde in elkaar zit zal uitproberen zijn. Doet zij het goed op een lage dosis carprofen zou dat ook mijn voorkeur hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet wel rekening mee houden dat de gangbare doseringen in principe berekend zijn voor zeer heftige, acute pijn (gas bijvoorbeeld) en niet langdurig gegeven worden. Ik zou dus niet met een al te hoge dosering beginnen, ook omdat de pijn waarshcijnlijk anders ('minder') is in dit geval.

Oké, dus in het geval van Lani gaat het meer om een onderhoudsdosis/steuntje in de rug en dan zou je dus beter uit kunnen gaan van maximaal 0,1mg Meloxicam per dag, dus 0,2ml Metacam/Novacam (ga bij beide even uit van de kat-versie, omdat ik daarbij gekeken heb) per dag. Maar dan ga ik steeds wel uit van 2kg konijn, omdat ik dat dus gewend ben met de Carprofen en omdat dat even makkelijker is om mee te rekenen. Met de hoeveelheid, die Wupsie aangaf, zou ik iets van 0,113ml moeten geven. Met jouw tip van 0.1 of 0,2mg vind ik het even lastiger rekenen, maar dat ga ik straks nog even doen. Nu moet eerst de hond de regen in (en ik dus ook).

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat heb je goed begrepen Nicky. nadeel is alleen dat ik bij Max merkte dat het minder deed en ik een hogere dosering dan gebruikelijk moest geven en vaker moest geven. In het geval van Max was het dus minder belastend om 1 keer per 3 dagen een dosis van een belastendere pijnstiller te geven. (en daarnaast is het een stuk goedkoper wat ook wel kan meespelen als je het langdurig moet geven natuurlijk. langdurig pijnstiller worden ze nooit gezonder van dus het blijft kiezen tussen 2 kwaden en niet iedereen heeft bakken met geld voorradig)

Maar zoals ik al zei was dit bij Max het geval. Of Lani hetzelfde in elkaar zit zal uitproberen zijn. Doet zij het goed op een lage dosis carprofen zou dat ook mijn voorkeur hebben.

Ik heb ook geen bakken met geld voorradig (zeker nu niet), maar toch zou ik voor die Carprofen gaan met een lage dosis.. Mocht dat niet helpen kun je altijd nog overstappen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begin inderdaad ook wel het idee te krijgen, dat Carprofen veiliger is voor de nieren. Dat maakt het even lastiger om te beslissen. Ik wil Lani natuurlijk niet ziek maken, maar ik wil wel, dat ze voorlopig nog even lekker soepel en pijnvrij leven kan. Misschien moet ik maar eens even kijken, hoe Lani reageert op een halve dosis Carprofen. EErst even een paar dagen de volle dosis en dan over op de halve. Als dit haar genoeg helpt, dan kan ik het beter bij de Carprofen houden. Werken alleen de volle doseringen, dan kan ik altijd nog verder nadenken over Metacam/Novacam. Ik heb nog Carprofen staan en dat wil ik toch eerst opmaken, anders is het zonde van mijn geld. Misschien dus eerst maar even een experimentje met de Carprofen.

Maar nu ga ik echt eerst even met de hond naar buiten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, ik heb er tijdens de wandeling met de hond nog eens over nagedacht en ik denk toch, dat ik het voor nu bij de Carprofen houd. Ik kan en mag er niet vanuit gaan, dat Lani het ook goed zal doen op 1x Metacam/Novacam in de 3 dagen. Dalijk heeft ze daar meer van nodig en ik heb geen behoefte aan een soepel en pijnvrij nierpatiëntje.

Ik ben erg blij, dat ik dit topic gestart ben, want nu ken ik de gevaren van de stof Meloxicam en persoonlijk vind ik die te risicovol. Voor mijn gevoel weegt het voordeel van de lagere prijs voor Novacam niet op tegen de risico's, die de nieren lopen. Ik hou graag rekening met de ergste mogelijkheden en die vind ik in het geval van pijnstilling met Meloxicam als werkzame stof dan toch te groot. Misschien ben ik hier wat mutserig in, maar ik wil mijn lieve meiske geen onnodige risico's laten lopen. Ik wil, dat ze haar 9de verjaardag in september gaat halen op een goede manier en als dat me meer geld moet kosten, dan doe ik dat met liefde. Zo simpel is het!

Nu alleen nog even nadenken, of ik begin met een kuur van 7 dagen en daarna ga kijken, hoe ze reageert op een halve dosering of dat ik begin met 1 tot 3 dagen de volle dosis en daarna de halve dosering ga proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .