Ga naar inhoud

Kan ik hem helpen?


Yls

Aanbevolen berichten

Sorry als dit in het verkeerde topic staat. Ik wist niet zeker of het algemeen was of gezondheid.

Ik heb een konijntje met coccidiose. Daar heb ik medicatie voor en alles. Hij heeft geen diaree, zoals dat vaak is, maar hij zit verstopt. Dus een hele dikke buik. Nou zie ik telkens dat hij op zn zijtje wil liggen, alleen dat ligt niet lekker of iets dergelijks. En dan gaat hij maar in een hoekje tegen de tralies aan liggen.

Is er een manier dat ik hem toch op zn zijtje kan laten liggen? Dat hij gewoon even lekker kan liggen en uitrusten. Het ziet er nogal sneu uit. Iemand ideeën??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb medicatie tegen de verstopping, iets tegen parasieten en iets om zn darmen op gang te houden. Want hij eet ook slecht. Niet zo gek natuurlijk, als je helemaal vol zit.

Zou een dekentje helpen? Dan zit nog steeds die buik in de weg lijkt mij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Coccidiose is idd vastgesteld. Er lagen vannacht keutels in het hok. Dus die heb ik meteen naar de DA gebracht voor onderzoek. Daar kwam coccidiose uit.

Konijntje is nog erg jong. Nog geen half jaar.

Is er nog iets wat ik kan doen tegen die verstopping? Beetje extra vet geven of zo? Buikmassages o.i.d.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou een combinatie kunnen zijn met dikke buikenziekte, dat zie je enorm veel bij coccidiose.

Als ze dan verstopping hebben geef ik ook een beetje laxatract om de boel los te krijgen. Metocloral EN Cisaral drops en natuurlijk buik massage.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad daar had ik niet bij stilgestaan

Kan je beter even navragen bij een konijnkundige dierenarts

Ananassap wordt wel geadviseerd bij haarballen/verstopping, maar ik vraag me af of het verstandig is om dit te geven bij coccoidose. Ik zou het niet doen...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij verstopping geef ik, naast de standaardmedicatie van de DA, altijd lijnzaadolie. Als je hier teveel van geeft kunnen ze even flink aan de diarree gaan, maar alles beter dan een verstopping. Die diarree weet je dan waardoor het komt en is beter te behandelen dan een verstopping. Hoe langer een verstopping duurt, hoe harder de 'klomp' die los moet komen wordt en hoe gevaarlijker de situatie dus wordt.

Ananassap haalt niks uit bij een verstopping en kun je dus net zo goed laten. Ze vinden het wel lekker en de suikers zorgen voor nodige energie:yes:

Bij een verstopping is dwangvoeren altijd een beetje een discutabel iets. Aan de ene kant moeten ze eten binnen krijgen zodat de darmen op gang blijven en de verstopping verholpen kan worden, maar aan de andere kant stouw je de darmen ook alleen maar voller en maak je de verstopping dus erger.

Keutelt hij helemaal niet meer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat ook te twijfelen over het voeren. Hij zit al nokkie vol, en dan ga je er meer bij doen.

Hij keutelt wel al weer. Nog niet zoveel als normaal. Maar hij keutelt wel.

Ik denk dat de verstopping op dit moment aardig verholpen is, en dat er verder nog gas in zn lichaam zit. Volgende de DA moet dat er vanzelf uit gaan met keutelen.

NU alleen nog zien dat ik hem aan het eten krijg. Want dat doet hij nog niet zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Buikmassages echt regelmatig langzaam en zachtjes zijn buikje masseren. Mijn kleintje heeft ook coccidiose gehad en haar buikje was ook dik en borrelde erg. Zij vond het heerlijk en je merkte dat het haar goed deed.

Dwangvoer zei toen de dierenarts dat daar ook iets in zit dat hongergevoel geeft dus dat zou ik ook doen. Verder heb ik toen van die SS brokjes voor kleine konijnen gehaald die at ze gelukkig wel.

Ik zou geen ananassap of andere gekke dingen gaan proberen want die darmpjes hebben het al zwaar. Na de kuur en als het konijntje zich weer wat beter voelt kun je hem Protexin Bio-Lapis geven. Ik weet niet of je dit kan geven als ze al ziek zijn.Want het is een probotica en die moet de darmflora weer goed krijgen. Maar tijdens de medicatie helpt dat natuurlijk niet.

Sterkte en succes met je konijntje.

Knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja dat is een goed teken natuurlijk. Mijn konijn heeft ook coccidiose maar loopt juist leeg, al ruim 2 dagen diarree en overnacht vannacht bij de dierenarts. Ze moet ook gedwangvoerd worden en heeft ook al die medicatie maar groenvoer is het enige wat ze nog wel zelf knabbelt dus dat zou ik zeker proberen.

Ik ga dat Protexin Bio-Lapis ook even onthouden Belleke!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik lees nu nog eens en zie dat je geen pijnstilling geeft als ik het goed begrijp. Heeft hij dit via een injectie bij de dierenarts gehad dan? Want je konijn heeft wel pijn zo te lezen, steeds verliggen en zo.

Door de pijn zal hij ook niet eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij begint weer te eten en drinken. Hij eet voornamelijk hooi, wat geen probleem is, ik vind dat hij alleen te weinig brokken eet.

Hij is wel nog een dikkig. De DA zei dat dat gas was, dat dat vaak voor komt in combinatie met coccidiose.

Verder ga ik gewoon verder met ciseral drops tot hij goed eet en zn keutels normaal zijn. Het ziet er naar uit dat het goed gaat komen. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .