Ga naar inhoud

Bijna geen hooi eten, doe ik het goed verder kwa voer?


Caatje1988

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen,

Nijntje en Marley hier eten bijna geen hooi, dat is dus wel een beetje een probleem...

Afgelopen maanden heb ik bijna alle hooisoorten geprobeerd ( weidehooi, grof en fijn, geperst hooi, kruidenhooi alle smaken en dus ook bijna alle merken)

Dus nou vroeg ik me af of ik ze misschien teveel biks of groenten geef?

Smorgens krijgen ze een metalen hondenbak met groenten, doorsnede ongeveer 8 cm breed en 5 cm diep.

Deze is dus afgestreken vol met groenten( witlof, andijvie, kleine wortel, komkommer, en wisselende soorten sla)Hier doen ze 2 uur over om leeg te krijgen af en toe nemen ze een paar happen)

En een klein handje biks( HFST)

Ik denk dat dit ongeveer 30 gram is

( heb helaas geen weegschaal)

Hier doen ze ongeveer een uur over.

En in de avond krijgen ze nog een keer dezelfde hoeveelheid biks

Doen ze een klein uurtje over.

Ik heb zon klein standaard voerbakje van plastic wat je bij een kooi krijgt.

Beide porties biks bij elkaar dan issie half vol..

En tussendoor dan een knaagstokje van wilgenhout...

En onbeperkt hooi, wat ze dus bijna niet eten

Ook al op verschillende manieren, hooiballetje, metalen hooibal om op te hangen, ruif, en een rieten mandje.

Als ik alleen van de hooibal uitga doen ze er ruim 10 dagen over om hem leeg te eten.

( natuurlijk ververs ik het wel om de 2 dagen ongeveer, maar om ff de hoeveelheid aan te geven)

Verder zien de keutels er wel normaal uit, stevig, donker ,vrij groot alleen wel altijd een soort nat laagje eromheen( weet niet of dit normaal is maar van binnen wel gewoon droog, dus niet plakkerig ofzo)

Drinken doen ze ook goed, heb 2 dezelfde hondenbakken, een voor groenten en de ander voor water.

Hier zie ik ze wel regelmatig uit drinken.

Ok heel veel informatie, hopen dat iemand een antwoord heeft...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn eet ook bijna geen hooi. Als ik de hooibal met hooi gewoon zou laten hangen dan hangt hij er over 2 weken nog net zo vol.

Ik heb ook al heel veel soorten hooi geprobeerd. Mijn konijn weegt 2.4 kilo en krijgt elke dag ongeveer 30 gram care + of SS

In de dierenwinkel zeiden ze dat hooi niet noodzakelijk is als ze deze soorten brokken eten omdat daar al veel vezels in zitten, maar hier lees ik toch steeds dat hooi eigenlijk het hoofdvoer is. Kan ik daar de conclusie uit trekken dat het advies van de dieren winkel niet klopt of is dit te kort door de bocht??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die extra vezels in de biks is natuurlijk meegenomen maar het kan nooit de hoeveelheid vezels in hooi vervangen. Als ik al eens kijk hoeveel hooi ze hier eten, dat zit nooit in de portie biks die ze krijgen.

Ik zou toch nog meer soorten hooi proberen. Vers hooi van de boer of timothy hooi al geprobeerd?

Misschien ken je iemand van BB die wel eens bij the hay expert besteld? Daar hebben ze Readigrass, dat wordt ook heel goed gegeten hier, tot het laatste snippertje. https://www.thehayexperts.co.uk/Hays%2C+Grasses+%252526+Herbs.4/Select+by+Hay+Type.130/Grass+Hay.19/Readigrass+%28Pure+Dried+Grass%29.213.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee uur over een bak groente en 1 uur over een bakje biks? Jeetje, heb je zulke langzame eters? Hier verdwijnen 12gr SS + 2gr erwtenvlokken en 4gr gedroogde kruidenmix in ongeveer 10 tot 15 minuutjes in het maagje van mijn konijn.

Als ik jou was, zou ik eerst zorgen, dat je het juiste gewicht te weten komt van je konijnen en dan ook afwegen, wat je nu per dag aan eten geeft. Dan zul je sowieso al kunnen zien, hoe je voert in vergelijking met de richtlijn (voor HFST 20-25gr per kilo lichaamsgewicht dus). Misschien is het een idee om gewoon even een keukenweegschaal te kopen bij bv Blokker (ik heb er zelf eentje staan, die tot 5kg weegt), dan kun je makkelijk zelf even je nijnen en het voer wegen en dan kun je zelf ook regelmatig je nijnen opnieuw wegen, zodat je weet, of ze niet te dik/dun worden. Zelf vind ik het erg fijn om die weegschaal bij de hand te hebben, maar goed, ik ben dan ook een Pietje Precies, die alles exact wil weten.

Zelf heb ik dus een ettertje zitten, die wel hooi eet, maar vreselijk irritant is qua wat ze eet (moet het halverwege de zak niet meer, moet een 2de zak niet meer, wijst prachtig mooi hooi faliekant af, vertikt het om het elke dag te eten). Ik heb in de loop der tijd 44 soorten en smaken hooi geprobeerd en echt al vele en vele en vele kilo's hooi weg kunnen doen. Er zijn nu 2 merken, die ze redelijk tot goed eet, namelijk Mucki Bergweidehooi (van ZooPLus, het enige hooi, dat ze elke dag wil eten) en Vitakraft (Paardebloem, Pepermunt en Brandnetel, maar dan moet het ook wel echt heel mooi groen hooi zijn). Maar goed, jouw nijnen moeten van die hooisoorten misschien ook echt helemaal niks hebben.

Het Readigrass, wat Amatjuh boven mij, noemt, wordt hier ook heel erg goed gegeten, maar ik kan het niet onbeperkt geven. Het eiwitgehalte in Readigrass is hoger dan in het gemiddelde hooi en als ik dit onbeperkt geef, dan laat mijn dame haar BDK liggen.

Als je nijnen het nou echt volledig blijven vertikken om hooi te eten, dan zou je kunnen overwegen om over te stappen op een biks met een hoger vezelgehalte. Zoals Amatjuh al schreef, kunnen vezels in biks nooit de vezels in hooi vervangen, maar als je er echt geen hooi in krijgt bij ze, dan is het misschien wel beter om een biks met een hoger vezelgehalte te gaan geven. SS heeft tegenwoordig een vezelgehalte van 23%, dus dat is al hoger. Maar je hebt ook Oxbow Bunny Basics/T (in Engeland te bestellen en ook bij een dierenarts in Limburg, dacht ik, maar daar is het veel duurder dan in Engeland) en Supreme Digestive Health Formula (verkrijgbaar bij dierenartsen). Dit alleen even als info, want je zult zelf uiteindelijk moeten beslissen, wat je wilt doen, omdat jij je konijnen het beste kent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze voor hun doen teveel biks krijgen

Hier is 20 gram per konijn in 10 minuten op

Ze krijgen 20 gram smorgens en 20 gram eind van de middag per konijn

En eten aardig hooi

Mijn voedster kan niet zo goed tegen groente dus ik geen wilgen blaadjes en peterselie en citroenmelisse en aarbeienblaadjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het Readigrass, wat Amatjuh boven mij, noemt, wordt hier ook heel erg goed gegeten, maar ik kan het niet onbeperkt geven. Het eiwitgehalte in Readigrass is hoger dan in het gemiddelde hooi en als ik dit onbeperkt geef, dan laat mijn dame haar BDK liggen.

Als je nijnen het nou echt volledig blijven vertikken om hooi te eten, dan zou je kunnen overwegen om over te stappen op een biks met een hoger vezelgehalte. Zoals Amatjuh al schreef, kunnen vezels in biks nooit de vezels in hooi vervangen, maar als je er echt geen hooi in krijgt bij ze, dan is het misschien wel beter om een biks met een hoger vezelgehalte te gaan geven. SS heeft tegenwoordig een vezelgehalte van 23%, dus dat is al hoger. Maar je hebt ook Oxbow Bunny Basics/T (in Engeland te bestellen en ook bij een dierenarts in Limburg, dacht ik, maar daar is het veel duurder dan in Engeland) en Supreme Digestive Health Formula (verkrijgbaar bij dierenartsen). Dit alleen even als info, want je zult zelf uiteindelijk moeten beslissen, wat je wilt doen, omdat jij je konijnen het beste kent.

Ik geef de readigrass 1 keer week samen met gedroogde kruiden. Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd om het als hooivervanger/onbeperkt te geven. Maar kan me wel indenken dat door het hogere eiwit de BDK blijven liggen. Maar een klein bakje en wat gedroogde kruiden ipv hooi lijkt me in ieder geval niet verkeerd, beter als geen hooi.

Ik geef ook de Bunny Basics/T van oxbow. Deze is inderdaad verkrijgbaar bij Dierenkliniek Roerdalen in Melick, maar via the hay experts veel goedkoper. Maar ik denk dat Supreme Science fibafirst ook een heel goed alternatief is, deze bevat 30% vezels en gewoon online te verkrijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok bedankt voor alle reacties :)

Weegschaal moet ik idd nog halen maar komt er op 1 of andere manier niet van :/

Dat hooi van amatjuh ga ik idd ff proberen, ff bestellen van de week.. Kan dit dan wel onbeperkt?

Hooi van de boer en timothy hooi ook al geprobeerd :/

En anders idd overstappen op de ss of die andere( ff naam kwijt) die jullie genoemd hebben

Maandag bij de DA allebei ff laten wegen iig en ook maar voer ff af laten wegen dan weet ik dan iig :)

En ze zijn idd niet van die snelle eters, rondrennen en binkies maken is interessanter XD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je bij de dierenarts bent, laat dan ook even naar de tandjes kijken. Het is vreemd dat ze zo ontzettend lang doen met hun eten. Het is denk ik of te veel, of ze hebben moeite met eten door bijvoorbeeld een slecht gebit.

In dit artikel staan tips voor hooi eten http://www.bunnybunch.nl/konijnen/hooi.html

Je kan, als ze verder goed op gewicht zijn, eens proberen de hoeveelheid brokjes iets omlaag te brengen. Misschien kun je zo een keerpunt ontdekken waarop ze dus wel hooi gaan eten. Wat heb je trouwens als bodembedekker? Wordt daar ook van gegeten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze worden gelijk helemaal nagekeken ;), nagels knippen, tanden nakijken, gewicht gewoon ff checken als ze er toch zijn :)

( ook gelijk anti vlooien middel meenemen, want de nieuwe katjes hadden vlooien :s)

Bodembedekking heb ik niet, kooi is leeg op een paar speeltjes na, en ze lopen de hele dag vrij rond in de woonkamer, enkel in de wc bak heb ik beukensnippers

Maar daar eten ze alleen een beetje van als ik em net verschoond heb proeven/ eten ze ervan.. Das om de 3 dagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

maar jouw konijnen krijgen dus 60 gram per dag en wegen in totaal tussen de 4 en 6 kilo. Dan krijgen ze dus tussen de 15 en 10 gram biks per kilo lichaamsgewicht. Opzich zou je dan niet verachten dat dat te veel is..

Maar ik lees net dat je geen weegschaal hebt, mss vergis je je in het gewicht van de biks? Of juist in het gewicht van je konijnen?

Daarnaast geef je toch best wel veel groente. Misschien kun je eens proberen om minder groente te geven om te kijken of ze dan meer hooi eten? Misschien kun je af en toe wat peterselie door de groente heen doen om hun eetlust op te wekken?

Anders is het toch echt zoeken naar het juiste hooi voor jouw nijnsels.. Mss heb je uit deze reeks iets nog niet geprobeerd?

- Vitami (AH)

- Vitakraft alpenweide hooi (AH XL)

- Puik weidehooi (tuincentrum overvecht)

- Doorzichtige 5 kilo zak zonder merknaam (Ranzijn / intratuin)

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou je misschien een foto kunnen maken van de hoeveelheid biks die je geeft?? De hoeveelheid biks die konijnen nodig hebben is maar heel weinig, ik denk dat je al snel te veel geeft als je geen weegschaal hebt. Van een foto kunnen we denk ik wel schatten of het te veel is of niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef de readigrass 1 keer week samen met gedroogde kruiden. Ik heb het eigenlijk nog nooit geprobeerd om het als hooivervanger/onbeperkt te geven. Maar kan me wel indenken dat door het hogere eiwit de BDK blijven liggen. Maar een klein bakje en wat gedroogde kruiden ipv hooi lijkt me in ieder geval niet verkeerd, beter als geen hooi.

Ik geef ook de Bunny Basics/T van oxbow. Deze is inderdaad verkrijgbaar bij Dierenkliniek Roerdalen in Melick, maar via the hay experts veel goedkoper. Maar ik denk dat Supreme Science fibafirst ook een heel goed alternatief is, deze bevat 30% vezels en gewoon online te verkrijgen.

Ik geef het Readigrass tegenwoordig eigenlijk ook nog maar 1x in de week en dan ongeveer 3gr. per keer. Toen ik het Readigrass binnen kreeg, wist ik niet, dat dit eigenlijk geen hooi was. Stom misschien, maar ik dacht, dat dit gewoon onbeperkt gegeven kon worden. Dus kreeg mijn nijn het en als het op was (wat regelmatig gebeurde), dan kreeg ze een nieuwe lading. Vervolgens bleven er steeds meer BDK liggen. Ik kwam erachter, dat het Readigrass éen hoger eiwitgehalte had en ben ermee gestopt. Meteen kwam het weer goed qua BDK, dus sindsdien krijgt ze het absoluut alleen nog maar in kleine beetjes.

Dus ja, ik ben het met je eens, dat je hiervan best een klein bakje per dag kunt geven. Ik wilde alleen Caatje1988 waaschuwen, dat ze dit niet zomaar onbeperkt moet geven.

Goh, ik loop achter wat betreft soorten Supreme. FibaFirst, daar had ik nog niet van gehoord. Weer wat geleerd.

Je hebt ook nog biks van Agrobs (verkrijgbaar bij De Konijnenwinkel), wat ook een behoorlijk hoog vezelgehalte heeft, maar ik geloof, dat de meeste konijnen hier weinig tot niks van moeten hebben (mijn konijnen en de konijnen in het asiel, waar ik het voer aan had gegeven, moesten er helemaal niks van hebben. Deze biks is ook niet maatje konijn, maar maatje paard. Mocht je eens op zoek gaan naar andere biks en je komt dit voer tegen, koop dan absoluut niet meteen een grote zak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heeft ff geduurd maar hier zijn de foto's van het eten en de nijnsels zelf (hoop dat jullie er iets mee kunnen)

534657_393359300712878_555566418_a.jpg

165930_393359144046227_1079932066_n.jpg

marley

315370_393358897379585_227538071_n.jpg

hooimandje op achtergrond van de wc bak

529237_393358730712935_1670083656_n.jpg

mooie foto

486385_392754500773358_1205348551_n.jpg

nijntje

320371_392754180773390_267173031_n.jpg

hier kun je de verhouding van de nijnsels tot voerbakje goed zien

534597_390866540962154_125952518_n.jpg

nijntje en malrley samen(nijntje is maar iets groter dan marley)

521917_387555544626587_1896006589_n.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb op het ogenblik wel de hoeveelheid biks terug gebracht sinds vrijdag

dus in de ochtend alleen groentes en savonds een beetje biks (zoveel als op de foto, klein handje)

(betrapte ze er vrijdag wel op dat ze een paar spietjes aan het eten waren voor ik het voer wou geven dus heb ik maar ff gewacht tot ze klaar waren ermee 10 min maar :|, maar het is al iets...)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doorgaans is juist de hoeveelheid biks de oorzaak van geen hooi eten. Groente heeft daar veel minder in vloed op. Hier krijgen ze overigens ook zoveel groente en eten ze prima hooi.

Ik vond de hoeveelheid biks moeilijk in te schatten, maar lijkt niet verschrikkelijk veel..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De hoeveelheid bix lijkt mij op het eerste zicht al niet teveel, en die hoeveelheid groenten, tja, die krijgt mijn konijn ook, voor hem alleen. Die lijkt mij bij gevolg dus ook niet te groot. Aan de andere voeding die je geeft lijkt het mij dus al iet te liggen, tenzij ze misschien veel "snoepjes" krijgen? Van die konijnensnacks?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Te veel groente zou een kleine mogelijkheid zijn...

Maar snoepjes en andere dingen ben ik tijdje geleden al mee gestopt toen ik erachter kwam hoe slecht het was... Daar kan het dus niet aan liggen.

Enige wat ze savonds nog wel eens krijgen is verse peterselie of citroenmelisse, klein takje vers van de plant af... Maar dat schijnt juist eetlustopwekkend te zijn, dus lijkt me ook niet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .