Ga naar inhoud

Verstopping!? Help!


juudjuhlove

Aanbevolen berichten

Mijn zeer eetgrage vlaamse reus wilde vananvond niet eten.

Normaal valt ze aan op haar brokken en op haar groente, maar nu bleef ze in de ren liggen en kwam ze helemaal niet naar binnen.

Voor haar doen, zeer ongewoon!

Ik heb haar een handje voer voor gehouden, daar nam ze een klein hapje van en hoefde de rest niet meer.

Ze wilde geen sla en geen wilgentak.

Al met al, ze wil niets!

Ze ligt alleen maar.

Nu zagen we wel dat ze iets keutelde, er komen dus nog dropjes uit.

Maar ik kan nu niet zeggen hoeveel.

Ik heb haar nu apart gezet, zodat ik haar goed in de gaten kan houden.

Helaas heb ik alleen een meter kooi, dus erg klein!

Ze heeft in de kooi staan, brokjes (Kasper, SS en Vetcare SS), hooi, wilg en water.

Wat kan ik doen?

Morgen ga ik uiteraard naar de dierenarts, maar kan pas 's avonds. (Grrrrrr)

Ik heb dwangvoeding in huis, dus kan haar dwangvoeren en ik heb Laxatract in huis.

Maar daar weet ik de dosering niet van...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik wil niet vervelend zijn, maar om zo lang te wachten als ze echt verstopping zou hebben, is erg link naar mijn mening.

Vanaf hier kan ik natuurlijk niet zien wat ze heeft, maar als je het echt niet vertrouwt zou ik toch nu een dierenarts bellen. Misschien is het niet nodig, maar nogmaals, dat kan ik vanaf hier niet beoordelen. Maar als ik een konijn heb wat niet eet is dat altijd alarm voor mij en als ze niet snel wat gaan eten, ga ik handelen. Nog een dag wachten kan misschien te lang zijn.

Misschien kun je bellen voor advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry, maar dwangvoeren is niet altijd slim. Je hebt eigenlijk geen idee wat er aan de hand is. Ik zou nu echt eerst contact opnemen met een dierenarts.

Je zou nog wel kunnen kijken of ze zelf dwangvoer eet (dus uit een schaaltje of uit een spuitje zonder dwang) maar omdat je gewoon niet weet wat er mis is en waar het probleem zit, zou ik niet zo maar er wat in stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze pijn heeft (en dat lijkt mij ook ja) dan moet ze pijnstilling krijgen, geen ananassap of dwangvoeding of wat dan ook.. Natuurlijk wel ter ondersteuning maar het is symptoombestrijding. Pijnstilling is dat ook, maar pijn is in de meeste gevallen wel de oorzaak van het niet eten en alle gevolgen van dien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de nadelen aan dwangvoederen? Ik ken alleen de voordelen geloof ik (darmpjes in werking houden om stilvallen te voorkomen). Kun je goed aan je konijntje aankomen? Misschien eens zachtjes het buikje masseren?

Als er een verstopping zit, kan je de maag overvullen met allerlei problemen en gevolgen van dien. Niet bevordelijk dus ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou ook in ieder geval even bellen voor advies. En heb je pijnstilling in huis? Mijn nijn heeft namelijk vaak last van haakjes en het eerste wat hij doet is stoppen met eten en het gevolg daarvan is dat hij dan ook op een gegeven moment niet meer keutelt. Dat is ook erg pijnlijk. Gisteren kon hij ook niet meteen geholpen worden omdat er spoedgevallen bij de DA waren maar ze hebben hem wel direct opgenomen en dwangvoer gegeven en pijnstilling. Wil niet zeggen dat jouw konijn dat ook heeft maar vind het wel altijd heel zorgelijk als ze niet meer eten. Heeft hij misschien ook een nat plekje in de nek of onder de kin?

Hoeft niet altijd bij haakjes want mijn nijn heeft dat ook niet altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de nadelen aan dwangvoederen? Ik ken alleen de voordelen geloof ik (darmpjes in werking houden om stilvallen te voorkomen). Kun je goed aan je konijntje aankomen? Misschien eens zachtjes het buikje masseren?

Uhm het is een Vlaam van 6,5 kilo.

Die het niet prettig vind als ik aan haar buik kom (hoe dan ook)

En als die zich echt gaat verzetten, dan hou ik haar niet meer, het is 1 bonk spieren...

En nadelen van dwangvoeren is dat als ze echt goed verstopt zitten je hun buik nog voller stopt, terwijl hij al vol zit en er eigenlijk niets meer bij kan...

Maar ik ga even prutje dwangvoeding maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat zijn de nadelen aan dwangvoederen? Ik ken alleen de voordelen geloof ik (darmpjes in werking houden om stilvallen te voorkomen). Kun je goed aan je konijntje aankomen? Misschien eens zachtjes het buikje masseren?

Het kan zijn dat er een probleem in de maag zit, bijvoorbeeld een obstructie. De maag is waarschijnlijk al vrij vol omdat het konijn misschien niet direct hinder ondervindt van zo'n obstructie, dus nog even vrolijk door eet. En dan stop jij daar nog meer bij in.. Je kunt je voorstellen wat daar de gevolgen van zijn. Hetzelfde geldt voor een letterlijke verstopping in de darmen, hoewel het probleem bij konijnen vaak eerder is dat de boel stil ligt dan dat er een verstopping zit zoals je je voor stelt bij het woord verstopping.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .