Ga naar inhoud

konijnendiabetes - overmatig drinken ?


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen hier ben ik weer!

Dit maal met betrekking tot diabetes bij konijntjes, bestaat er iets dergelijks?

Ik stel mij de vraag aangezien ik het idee heb dat Basje buitensporig veel drinkt, ondanks zijn portie groenvoer. Hoeveel Basje exact drinkt is mij niet duidelijk, in eerste instantie omdat hij 's nachts in zijn kooi zit en dus niet uit het bakje in zijn ren drinkt, en in 2de instantie omdat Basje soms met zijn pootjes in zijn drinkbakje staat, dat is natuurlijk ook vocht dat hij niet op drinkt, maar wel uit zijn bakje verdwijnt.

Ik heb vooral het beeld dat Basje heel veel drinkt op de momenten dat ik zijn wc'tje schoonmaak, dat doe ik namelijk 2 maal per dag, en 2 maal is zijn hennepvezel volledig doorweekt. Zijn wc is een normaal hoektoiletje voor konijntjes en de laag hennepvezel is royaal, zoveel als er in kan zonder het er de hele tijd uitvalt. Hij verblijft op mijn noodgerichte kamer, het is hier dus niet heel warm waardoor zijn behoefte zou kunnen stijgen.

Als ik een schattig mag doen denk ik dat Basje 200 - 250 mililiter per dag consumeert, voor een konijntje van 1250 gram. Is dat zorgwekkend? En zo ja: kan ik dit laten testen door de dierenarts om hem op een eventueel aangepast dieet te laten plaatsen? Is het dan voldoende een urinestaal mee te nemen zodat Basje de stress van de verplaatsing en het onderzoek bespaard kan blijven?

Verder is Basje een heel normaal (actief) konijntje dat sinds kort goed hooi is beginnen eten, veel binkies maakt en sprintjes trekt,.. Hij is 2 weken geleden nog bij de dierenarts geweest en gezond bevonden, zijn spiertjes waren wel niet al te goed ontwikkeld door zijn maandenlange verblijf in een kleine kooi bij de vorige eigenaar, dat is nu echter stapje voor stapje beter aan het gaan, we oefenen samen elke dag 2x 10 minuten.

Als er iemand overigens tips heeft voor nieuw, absorberend materiaal voor zijn wc'tje zijn die ook welkom. Ik heb al "no smell" geprobeerd (katoenvezel bolletjes), naaldboomvrije houtschilfers en de laatste week dus hennepstrooisel.

Of is dit drinkgedrag heel normaal en ben ik gewoon een heel bezorgde konijnenmama? Ik heb nog nooit eerder een konijn gehad dus ik zou wel eens spoken kunnen zien :).

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Diabetes komt nagenoeg niet voor bij konijnen. Ik zou me vooralsnog niet te veel zorgen maken. Ik vind het niet zorgwekkend veel. Volgens mijn dierenarts hoort een konijn ongeveer 50 tot 100 ml per kg te drinken, maar het is niet ongewoon dat konijnen meer drinken. Voor zo ver is er echt niet met al die konijnen wat mis, of ik mis een hele hoop. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoihoi! Dat heb je goed opgemerkt zeg, ik wil inderdaad gaan overstappen op ander voer indien er beter, en nog steeds relatief betaalbaar voer op de markt is, maar dat heb ik dus nog niet gedaan.

Ik heb nog voor een maand / maand en half voer namelijk. SS blijkt belachelijk duur blijkt te zijn als ik het hier in de buurt wil kopen (10,5 euro voor 1,5 kg) en de verschillen zijn minimaal (sommige zelfs in het nadeel van SS), dus dat word het hem niet. Cuni complete, (ook vergelijkbaar maar goedkoper) wordt het hem ook niet, daar zitten in kleine mate een giftige stofjes in lees ik hier op het forum, nee bedankt dus. Heel goede andere opties zijn er niet geloof ik. Beaphar care plus heb je ook nog, maar daar zaten teveel eiwitten in geloof ik. Enige echte overblijvende optie: supreme's fibafirst: 30% vezel. Hij krijgt het momenteel al als "snoepje", maar dat is al lang zo, en heeft dus niets te maken met zijn stijgend drinkgedrag volgens mij. En het is duurder, net wat ik probeerde te vermijden met deze zoektocht :P.

Als het normaal is maak ik mij verder niet teveel zorgen, bedankt! Ik pluis dan morgen even de winkel uit op zoek naar een andere toiletbakjesvulling die absorberender is/droger aan de pootjes is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

je zou nog houtkorrels kunnen proberen, of een grotere plasbak :P

die hoeveelheid is echt normaal. Ik moet hier echt minimaal 2 keer per dag de fles vullen (300ml) en vaak istie ook echt schoon leeg. Max en Mini wegen samen ongeveer 5.5 kg. Dat hij veel plast is ook niet erg. weinig plassen geeft veel sneleer problemen zoals blaasontsteking. Konijnen scheiden de calcium in hun voeding uit via de Urine. Hoe meer ze plassen hoe meer er gemakkelijk mee uit komt:)

en heb je Hope farms Supertrio al bekeken als voer? dit is ook een goed voer maar minder prijzig verder blijft het proberen en kijken waar Basje het goed op doet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het goed hooi beginnen te eten scheelt ook veel heb ik gemerkt. Dan drinken ze veel meer was mijn idee.

Toen Klaver hier net woonde en ik dus in een keer van 0 naar 2 hooi-eters ging kon ik van een bakje waar denk ik 75 ml in zat en dat nooit leeg was naar 2 van die bakjes die continu leeg waren en nu heb ik een bak waar denk ik 400 ml in gaat en dat moet echt 2 keer per dag bijgevuld worden. Een enorm verschil. Als ik het zo lees klopt dat wel met het gewicht.

Nu Hazel weer minder hooi eet gaat het water ook weer langzamer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bij mij krijgen ze ook geen bak meer. Toen Max een waterbak had dronk hij (en mini, maar met name max)zo 3 a 4 grote hondenbakken van 500ml leeg op een dag! hij plaste ook erg veel naast de bak toen.

ook zat heel de vacht onder zn kinnetje in de knoop. 1 plak vilt in de onderwol. hier komt er dus geen bak meer.

Ben nu weer terug naar een fles en het gaat eenstuk beter nu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de reacties! Mijn pakje hennepvezel was net op (ik had een klein pak om te proberen) en ik ben net houtkorrels gaan halen, naar aanleiding van de tip hierboven.

Bij houtkorrels stonden er 4 sterren absorptievermogen, bij hennepvezel 2,5 , dit lijkt dus een goede stap! Het zijn houtkorrels speciaal voor knaagdiertjes (merk: multifit), waar dan "in het klein" opstaat dat katten het ook mogen. Basje eet er gelukkig niet van.

De link veel drinken - hooi eten - een bakje had ik nooit gelegd, dit klinkt inderdaad logisch! Zou het kunnen dat ze meer drinken uit een bakje dan uit een flesje omdat dat natuurlijker is en vlotter drinkt?

Ik ben aan het rondkijken naar hope farms super trio, ik kijk alleen nogal op tegen de verzendkosten elke keer, ik heb namelijk niet echt plaats voor een zak van 15 kg (het zou ook eeeeuwen duren voor zo'n zak op is), en met die kleinere zakken van 3 kg lopen de verzendkosten snel op, aangezien ik in Nederland moet bestellen, jullie zijn buitenlands vanuit mijn perspectief he :)

Ik geef ook gewoon de voorkeur aan iets uit een winkel uit de buurt, dan is het snel voorhanden, stel je voor dat het opraakt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens gedacht dat een bepaald soort konijn meer drinkt dan een ander, dan denk ik aan de vacht. Wij hebben hier 1 Teddy Widder die erg veel drinkt, mijn gedachten waren toen "misschien zit dat in haar genen omdat ze meer lange haren binnenkrijgt, door meer te drinken komt ze dan minder snel in de problemen", het zou kunnen toch?

Moet wel zeggen dat ze minder zijn gaan drinken sinds de drinkfles weg is en er een bakje voor in de plaats is gekomen. Een fles dronken ze met z'n tweeen in een dag leeg, het bakje gaat lang niet zo snel. Misschien is dat ook een idee als je een fles hebt. Ik denk maar even hardop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goh ik vind het op zich geen probleem dat hij veel drinkt hoor, als hij maar gezond is maakt het mij verder niet uit. Ik heb Basje sinds gisteren permanent in de ren zitten waar hij momenteel een drinkbakje én een waterflesje heeft, dan kan hij kiezen.

Basje heeft overigens kort haar en zit niet in de rui, dus die link kan ik hier niet leggen. Het klinkt wel héél logisch wat je zegt.

Ik heb sinds gisteren ook houtkorrels in zijn toiletje, aangevuld met wat beukensnippers en dat gaat momenteel helemaal goed, het zit er al 24u in en geeft nog geen enkel probleem. ik ruik niets, het ziet er niet nat uit en door een nieuw laagje hooi vanmorgen zie je de keutels ook niet steeds liggen. Zometeen verschoon ik uiteraard wel, ik vind 24u wel lang genoeg geweest :)

Bedankt voor het meedenken allen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb al eens gedacht dat een bepaald soort konijn meer drinkt dan een ander, dan denk ik aan de vacht. Wij hebben hier 1 Teddy Widder die erg veel drinkt, mijn gedachten waren toen "misschien zit dat in haar genen omdat ze meer lange haren binnenkrijgt, door meer te drinken komt ze dan minder snel in de problemen", het zou kunnen toch?

Moet wel zeggen dat ze minder zijn gaan drinken sinds de drinkfles weg is en er een bakje voor in de plaats is gekomen. Een fles dronken ze met z'n tweeen in een dag leeg, het bakje gaat lang niet zo snel. Misschien is dat ook een idee als je een fles hebt. Ik denk maar even hardop.

Ik heb er eerlijk gezegd nooit op gelet maar als ik zo eens mijn langharige klanten (de konijnen dan hè ;-)) bij langs ga herken ik dat niet echt. Zitten zelfs een paar bij die belachelijk weinig drinken.

De voeding is wel van grote invloed ja, dat merk ik wel duidelijk. Mijn konijnen drinken bijvoorbeeld ook soms wel bijna de helft meer als ze geen groente krijgen. En hoe meer hooi ze eten, hoe meer ze drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier is het veranderlijk als het weer... Bij regen of vochtig weer drinken ze minder. Maar van de andere kant op een normale dag verschilt het van 1 liter tot wel 2,5 liter per dag... er valt geen pijl op te trekken soms. Dan hebben we het over een totaal van plusminus 9 kilo konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij houtkorrels stonden er 4 sterren absorptievermogen, bij hennepvezel 2,5 , dit lijkt dus een goede stap! Het zijn houtkorrels speciaal voor knaagdiertjes (merk: multifit), waar dan "in het klein" opstaat dat katten het ook mogen. Basje eet er gelukkig niet van.

ik gebruikte eerst ook korrels van multifit voor konijnen maar het zijn exact dezelfde als die dat voor katten gegeven worden. nu pak ik gewoon die pakken waar katten opstaan, ik weet dat het raar klinkt maar die zijn over het algemeen minder duur ;).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .