Ga naar inhoud

Ene tandje langer dan het andere


Suuzz

Aanbevolen berichten

Een tijdje geleden hebben we een jong konijntje in huis gehaald. Nu was ik vandaag wat fotootjes van hem aan het maken en toen viel mij iets op aan zijn tandjes. De voortandjes onderin zijn namelijk niet evenlang. De ene is duidelijk iets langer dan de ander.

Hoort dit bij jonge konijntjes? Of is dit iets om even met de DA te overleggen?

Ik geef het konijn goed te eten. Hij krijgt SS en heeft altijd hooi. Groenvoer etc. mag hij nog niet, hij is nog net geen 3 maanden.

Iemand advies of ervaring?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik laatst ook bij een volwassen konijn. Het is op zich nog geen ramp, mits het echt een groot verschil een lengte is. Wat je kunt doen is zorgen voor andere manieren van knagen waarbij hij een andere beweging moet maken met zijn kiezen/tanden. Je zou bijvoorbeeld wilgentakken kunnen geven en/of overstappen op supreme fibafirst. Dat is ook van SS maar dan zijn het lange brokken met meer vezels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik twijfel, omdat het me opviel tijdens het foto's maken. Het lijkt wel of hij zijn bekkie ietsje openhoudt. Misschien omdat hij er last van heeft? De tandjes onder lijken iets over de tandjes boven te zijn gegroeid, en de ene is dus langer dan de ander, en best wel een stukje. Ik vertrouw het niet zo. Heb net de DA gebeld, en ga er woensdagmiddag even langs.

Ik ben er toch liever op tijd bij :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja in dat geval lijkt het me wel verstandig inderdaad om even langs de dierenarts te gaan.

Bij Bommel was het zo dat 1 van de voorste tanden een klein stukje langer was als de andere, maar er stond niks scheef of zo.

Succes woensdag! Ik zal duimen voor je dat het niks ergs is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet echt goed nieuws dus... Heb al meteen twee nieuwe topics geopend...

Konijntjes tanden moeten eruit, waarschijnlijk een afwijking door het verkeerd fokken.

Ook is hij hoogstwaarschijnlijk een zij...

Ik moet het allemaal denk ik maar even laten bezinken...

Ben heel boos langs geweest bij de winkel waar ons konijntje vandaan komt. Ze mogen mooi mee gaan betalen in de kosten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt enorm vervelend en dat is het punt om dierenwinkels niet te steunen.. Zolang er konijntjes worden afgenomen blijven ze gefokt worden en krijgen we dit. Arm snoepie.. heeft ook een bol toetje.

Heel soms wil het met regelmatig slijpen op jonge leeftijd nog wel is dat ze er niet uit moeten, maar dan moet het nu niet extreem scheef al staan.. heb dit nu 2 keer mee gemaakt dat het goed kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, ik had mezelf ook voorgenomen niet meer te gaan voor dierenwinkelkonijnen... Beetje eigen schuld dikke bult dus ;)

Maar de tandjes staan nu extreem schreef en slijten ook duidelijk niet goed af omdat ze gewoon niet recht op elkaar staan...

Wat bedoel je eigenlijk met 'heeft ook een bol toetje?'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het bolle snuitje wat gefokt word, zie je vaker problemen met het gebitje, net als je ziet bij honden, alleen hebben die geen doorgroeiende tanden.

Ik heb wel is gehad 2 keer dan met nijntjes waar de onderste tanden voor de bovenste tanden stonden dat het goed is gekomen, maar dan moeten ze niet extreem naar voren of naar achteren al in alle hoeken staan.

Tevens is het wel heel verstandig om voor de hele ingreep ook de kiezen te controleren, helaas heb ik er 2 moeten laten inslapen waarbij ik ze wilden laten trekken, omdat de kiezen 1 groot drama was dat elke maand terug zou komen. Ik hoop dat, dat niet met dit hupsje hoeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo mijn naam is cindy

HEB OOK 2 KONIJNTJE SNIPPER EN FLAPPIE

DE OUDSTE IS 7 EN NIKS MEE AAN DE HAND

DE JONGSTE IS 7 MAANDEN EN ZIJN BOVEN TANDJES GROEIEN NAAR BINNEN ZO DAT DE ONDERST WEER OVER DE BOVENSTE GROEIEN MIJN VRAAG IS ZOU DIT DAN OOK DOOR FOK KONIJNTJES ?

GA WEL EVEN MEE NAAR DE DIERENARDS BEN ZO GESCHROKKEN !

DIE VAN 7 JAAR MANKEERD NOOIT IETS VANDAAR

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ amatjuh, dat zijn mijn vriend ook al. Een ander was waarschijnlijk niet eens naar de DA geweest. Ik heb er het geld en de tijd echt voor over. Maar het is inderdaad gewoon balen dat er iets mis mee is.

Vandaag is ons ukkie dus bij de DA. Alles is goed gegaan, we gaan hem vanavond weer ophalen.

En toen we hem wegbrachten heeft een andere DA nog even gekeken of het nou een hij of een zij was. Deze zegt weer dat het hoogst waarschijnlijk toch een hij is. Ik juich nog niet te hard, maar ik hoop dat hij gelijk heeft. Dat is dan toch even een zorg minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat alles goed is gegaan. Het zou wel handig zijn als je wist wat voor geslacht je konijn is haha, maar de meningen zijn er dus nog over verdeeld.

Aan de andere kant kun jij andere mensen nu weer behoeden voor het kopen van een konijn in de dierenwinkel, nu je deze ervaring hebt opgedaan. Maar ik weet ook wel dat het moeilijk is, soms zitten er zulke schatjes tussen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach, arm beestje! Ik schrok echt toen we hem ophaalden... Bekkie onder het bloed, trillend en uitgeput...

Bo zit nu zielig in het nestelhokje van het hok. We hebben Recovery meegekregen met spuit, maar het beestje heeft zo'n trek dat hij het gewoon oplikt (gelukkig, hoeven we hem niet te dwingen!). Hij heeft een lekker schoon hok gekregen, vers hooi, een bakje SS junior en krijgt Recovery en 2x per dag metacam. Kunnen we nog meer voor hem doen?

En toen we hem ophaalden was het volgens de DA-assistente toch een vrouwtje *zucht*... dat wachten we dus nog maar even af. De naam Bodri past toch ook best bij een vrouwtje ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien ben ik een beetje te snel bezorgd, tandjes trekken onder narcose is natuurlijk niet niks. Maar Bo zit nu de hele tijd al zielig in een hoekje. Hij is waarschijnlijk gewoon uitgeput. Hij komt het hokje uit om naar zijn wctje te gaan en heeft ook even tussen het hooi zitten snuffelen. Maar echt eten doet hij het niet. Weet hij dan gewoon nog niet goed hoe hij dit nu moet doen?

Ook heeftie de hele tijd zn oogjes dicht. Ik heb al gekeken of ze dicht geplakt zitten, maar dit is niet zo. Is dit gewoon vermoeidheid?

Laatste puntje: zn bekkie is helemaal vies. Het opgedroogde bloed is hard geworden. Moet ik hier iets aan doen? Even natmaken met een doekje? Want eigenlijk wil ik niet aan zijn bekkie zitten, bang om hem pijn te doen. Zal hij dit uiteindelijk zelf gaan wassen?

Ik denk zelf eigenlijk dat het beestje gewoon helemaal kapot is van deze dag, maar ik ben liever te vroeg dan te laat als er iets mis gaat. Dus vandaar even deze vragen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoelang is het geleden dat hij gegeten heeft? vanaf 12 uur loop je het risico dat de darmen stil gaan liggen en wordt de toestand alleen maar moeilijker en pijnlijker. Probeer 'm te verlijden tot eten, bied hem verschillende dingen aan, dingen die hij graag lust bijv. Kruiden doen het hier vaak goed bij konijnen die even niet meer willen.

Hoe zit het met de pijnstilling? Heb je de indruk dat hij teveel pijn heeft? Of is dat mogelijk dat hij dat heeft?

Konijnen kunnen ook best nog een tijd suf zijn van de narcose. Oogjes zien er vaak zielig uit, omdat ze daar tijdens de operatie spul in doen tegen het uitdrogen. Mijn voedstertje was ook zo'n hoopje ellende na haar castratie. De eerste 2 dagen deed ze bijna niets, voornamelijk suffen en slapen.

Ik zou het bloed gewoon even laten zitten, maar dat is persoonlijk. Konijnen zijn best fanatieke poetsers.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bodri eet prima hoor! Ik geef hem Recovery en dat likt hij gewoon op. Ook heb ik een konijnensnoepje vochtig gemaakt en in stukjes aangeboden. Dit is er allemaal ingegaan. Kruiden en groente krijgt hij nog niet. Dit is hij nog niet gewend.

Kort na mijn bericht zat Bo met heldere open oogjes in zijn toiletje, hij keutelt goed en verder denk ik inderdaad dat hij gewoon suf is van de hele dag. We laten hem, naast het eten aanbieden, gewoon even lekker met rust. En zn snoetje laat ik hem eerst zelf wel even schoonpoetsen. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, gaat zeker goed komen :D Vanochtend vroeg even metacam gegeven en Recovery. Er stond ook een bakje SS junior voor hem klaar. Ging ik na 12en nog even kijken, was het bakje leeg! Dus ik heb lekker bijgevuld en nu zit Bo lekker zn SS te eten.

Moet ik nu ook nog Recovery geven? Nee toch? Hij eet echt heel goed :)

Alleen dat bekkie is nog zo viezig. Vanochtend wat nat gemaakt met een washandje. Maar dat heeft niet echt geholpen :P We kijken dat nog wel even aan.

Hij is in ieder geval alweer lekker levendig. Hupste rond in zijn hok toen ik het balkon opkwam :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sorry voor de 3 posts achter elkaar, maar beter zo dan weer een heel nieuw topic te openen.

Bodri's bekje is nog steeds viezig en hard van het opgedroogde bloed. Wel al schoner, maar nog niet helemaal. Moet ik hier nog iets aan doen? Hij wil liever niet dat ik aan het bekje zit. Dit heb ik al eerder geprobeerd, voorzichtig met wattenschijfjes en lauw water. Kan ik dan maar beter aankijken of hij het toch zelf schoonmaakt?

En Bo eet nu goed zijn SS junior. Recovery is nu toch niet meer nodig? Hij eet echt zn hele bakje leeg!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als hij gewoon eet, is Recovery inderdaad niet nodig ;)

Hier zitten de monsters aan de medicatie, die ik door een perenprutje meng. Ze hebben ook wat viezigheid aan hun neusje, kinnetje of in hun vacht. Daar valt niet tegen op de poetsen, doen ze zelf wel. Na de behandeling verdwijnt het uiteindelijk van zelf.

Niet helemaal hetzelfde als bloed natuurlijk, maar ik laat ze hier zelf poetsen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .