Ga naar inhoud

dipsy ziek !!! WAT MOET IK DOEN :(


aliciaa

Aanbevolen berichten

@aliciaa: Hoe gaat het nu met Dipsy? Als het nou vandaag ook niet lukt om een dierenarts te vinden die je verder kan helpen dan is het misschien een idee om je familie in Nederland een EHBO pakketje voor konijnen op te laten sturen.

Mocht je familie dat niet voor elkaar krijgen dan wil ik je daar ook wel mee helpen tegen kostprijs. Hopelijk is het niet nodig en is Dipsy weer opgeknapt, maar het kan natuurlijk zeker geen kwaad om het een en ander in huis te hebben voor de toekomst.

Maar het mooist zou nu natuurlijk zijn als Dipsy weer lekker wil eten en ook goed keutelt! Nogmaals beterschap en succes met het vinden van een DA!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

@manon24: natuurlijk zou het fijner zijn als in de hele wereld konijnen als volwaardige huisdieren gezien worden, maar dat is zelfs in Nederland voor lang niet iedereen vanzelfsprekend, dus waar Alicia over na zou moeten denken is mij niet helemaal duidelijk. Ik snap dat je het beste met de nijnen voorhebt, maar om nou je dieren weg te doen omdat je in een land woont waar de konijnenzorg niet optimaal is lijkt me wat ver gaan... Alicia lijkt me juist een prima ambassadrice om in Hongarije te laten zien hoe je ook met je konijntjes om kunt gaan en op die manier wellicht de locale bevolking de ogen te openen. Maar goed, dat is niet de discussie hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen medicatie opsturen via de post. Mijn ervaring leert dat het je enorm veel kost en dat het bijna onmogelijk de douane doorkomt.

Ik heb het een aantal jaar geleden geprobeerd naar een BB-lid in Peru. Het is nooit aangekomen, ondanks dat ik zelfs een DA achter de hand had die een verklaring in 2 talen (nederlands-engels) had geschreven.

Ik heb uiteindelijk nog de douane in Peru gebeld, maar het was een hopeloze zaak.

Dus hoe goed ook bedoeld, raad ik niemand aan dit ook te proberen. Misschien dat Hongarije wel iets makkelijker is dan Peru, maar dan nog lijkt de kans me klein dat het aankomt.

Daarnaast zijn er in Hongarije heus wel medicijnen te vinden die je kan gebruiken als je zoekt met de juiste stofnamen.

Het BB-lid in Peru kreeg het zelfs voor elkaar een heleboel te vinden.

Daarnaast ben ik ook benieuwd hoe het vandaag gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zeg niet dat ze haar dieren moet weg doen, maar stel nu dat dat konijn last heeft van haken of zo dan zit je wel met een groot probleem want de da wil het niet behandelen, en daar kan je nu zelf met medicatie de je opgestuurd krijgt niets aan doen :yes:. dus daar moet je dan toch iets mee doen?

ik heb ook als oplossing aangegeven dat zo'n EHBO doosje kan helpen. maar daar kan je dat beestje nu niet veel mee helpen behalve wat pijnstilling geven en dat lost het nog niet op toch? ik hoop dat die andere da je wel wilt helpen hoor Aliciaa :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Manon, uiteraard snap ik wel dat je bedoelt dat ze haar dieren niet weg moet doen :) Maar ik begrijp ook de frustratie die ze nu heeft over de DA's in Hongarije en dan wordt iemand niet blij van de overweging dat het misschien niet het handigste dier is om te houden als er geen KKDA's zijn... Bovendien is zelfs in Nederland niet iedere DA voldoende op de hoogte van de behandeling van konijnen en knaagdieren, dus dan zou een konijn als huisdier per definitie geen verstandige keuze zijn. Gelukkig wordt het in heel Europa steeds beter qua kennis en wie weet vindt Aliciaa ook nog wel een DA die de "waarde" van haar konijn inziet en zijn of haar best wil doen voor de behandeling.

En nu terug naar Dipsy, ok ;) We gaan gewoon keihard duimen dat het allemaal in orde komt, met of zonder dierenarts :yes:

Wat betreft het versturen van medicatie kan ik me voorstellen dat pakketjes uit Nederland extra onder de loep genomen zouden kunnen worden, maar met de juiste labels lijkt het me binnen Europa niet zo'n probleem... Maar dat weet Alicia misschien zelf het beste en zij kan die inschatting dan waarschijnlijk wel maken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Over dat medicijnen versturen: Ik ben ook in Peru geweest en deed daar werk met straatkinderen. Die aten natuurlijk niet goed en hadden dus continu keelpijn, snotneuzen, allemaal verkouden e.d.

Mijn moeder zei: ik stuur wel vitamine C tabletjes op, nou die kwamen nooit aan.

Toen heeft ze een pakketje gemaakt wat ze toch wilde sturen met pepernoten e.d. omdat het sinterklaastijd was, gewoon zo'n pakketje met typisch Nederlandse dingen wat je naar een Nederlander in het buitenland stuurt en daar ook de vitamnine C tabletjes in, en dat kwam wel aan.

Overigens is het met andere medicijnen toen wel een keer gewoon gelukt. (Iedereen in het hostel waar Nederlandse vrijwilligers zaten had ringworm gekregen en dat was te behandelen met een heel simpel spulleke wat hier in de apotheek 3 gulden was of zo en daar echt heel duur was, ik weet niet meer hoeveel maar zoiets als 60 gulden, dus iedereen heeft familie gevraagd om het op te sturen, echt het meeste kwam er gewoon door dus we hadden uiteindelijk meer dan genoeg zalf.) Dus het valt best te proberen, wat kost een beetje carprofen nou helemaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb al een 2 x medicijnen gekregen via de post en dat kwam gewoon netjes aan, de hongaren zijn niet zo streng en pietje percies wat in de post zit, dus daar maak ik me niet druk om ik ga vandaag nog aan mn vader vragen of hij zn paketje wil halen,

de vraag. waar krijg je zn ehbo doosje voor konijnen?

want dan laat ik mn ouders er een halen.

kan het ook via het vliegtuig mee zn doosje?

want ze komen over een weekje hier heen :D

en de prijs?van het doosje .

Link naar reactie
Delen op andere sites

mn konijn eet weer en rent,:D

weet niet wat er gisteren met mn schatje was, maar het gaat nu goed met hem, een stad verder die wil een dokter me helpen met het konijn, maar hij zei er bij dat tie wel nog nooit iets met konijnen heeft gedaan. maar als er wat is met mn konijnen kan ik daar te recht !

gelukkig iemand die me wilt helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat hij weer is opgeknapt

Hopelijk hoef je niet op het aanbod in te gaan

nee nu niet, maar als er maar wat is met ze kan ik bij hem terecht!

ben opgelucht dat toch nog iemand me wil helpen ! :love:

deze dokter houwt wel van dieren :) en ook van konijntjes dus :D

yes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik ben heel blij dat alles in orde is gekomen met je konijn:yes:

wat betreft medicatie, ik weet niet of er zoiets bestaat als een EHBO doosje voor konijnen maar je kan het wel zelf samenstellen, ik denk dat Zwarte Panter je hierbij het meest kan helpen want ik heb zo'n idee dat ze er veel over weet en je hier goed in kan adviseren. dan kunnen je ouders de situatie uitleggen bij de da in NL en zal die medicatie wel meegeven veronderstel ik. kun je ginder een hele konijnenapotheek beginnen :P. aangezien de da niet veel weet over konijnen zou ik indien er iets scheelt met je konijn je op voorhand goed inlezen en dan kan deze site een goede hulp zijn

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/

hier worden behandelingen heel duidelijk uitgeschreven en uitgelegd en symptomen enz. ook, kan je dat voorleggen aan de da hoe andere da het aanpakken en dan weet die ook al wat meer, konijnen verschillen nogal sterk van honden en katten enz. wat betreft behandeling.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat super voor jou en je nijnen dat je een diervriendelijke DA hebt gevonden en natuurlijk ook heerlijk dat Dipsy opgeknapt is :) Blijf hem voor alle zekerheid maar even extra in de gaten houden en geef hem eventueel wat extra kruiden en groente. Uiteraard niet teveel als je nijnen geen groenvoer gewend zijn, maar vaak vinden ze een blaadje salie, wat thijm en munt erg lekker en die zijn ook goed voor de spijsvertering. Ook aarbeienblad is een traktatie voor konijnen en in het klimaat bij jullie groeit dat vast heel goed :)

Je kunt hier op BB even zoeken naar de middelen die je in een EHBO doos voor konijnen kunt doen. Waarschijnlijk is Simeticon (middel tegen gas, in NL op de markt als Infacol voor babies) ook wel in Hongarije verkrijgen en misschien heeft je nieuwe DA al wel het een en ander in huis zonder te weten dat het ook voor konijnen ingezet kan worden. Denk hierbij aan laxatract en carprofen wat normaal gesproken ook aan katten wordt gegeven.

Als je er niet uitkomt met de EHBO spullen dan mag je me natuurlijk ook even een PB sturen en misschien kan ik je dan nog wel verder helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben verse aardbeienplantjes in de tuin staan stuk of 50 :P dus daar kan die wel leker van smullen :)

en een perenboom. mogen ze daar de bladeren en takken van?

mogen ze van de erwteplant de blaadjes hebben en de boonen waar de erwte in hebben zitten? want daar hebben we heel veel van.

dan ga ik nu nog effe uitzoeken wat ik kan krijgen voor in het doosje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Takken en blad van een perenboom zullen ze vast ook waarderen. Erwtenplanten weet ik niet zeker, maar ik zou ook niet teveel dingen aanbieden die ze nog niet kennen, want dat is nooit goed voor konijnen vanwege hun kwetsbare spijsverteringsysteem. Maar aarbeienblaadjes (en af en toe een aarbeitje - niet te vaak) is echt een gezonde tractatie! Volgens mij hebben die nijnen daar bij jou een heerlijk leventje :)

Wilgentakken en -blaadjes zijn ook heel erg goed, maar ik weet niet of die veel voorkomen in Hongarije...

Link naar reactie
Delen op andere sites

we hebben een hele groente tuin, peterselie vers, bramen, appel peer, tomaat, erwte , pompoen, meloen, wortel, ui, mais, alles, aardbeitjes ,mint, druiven, kersen , aardapel :P en nog meer hebben we in de tuin . wat mogen ze hier niet van hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ui, aardappel mogen ze zeker niet hebben, mais beter ook niet en erwten volgens mij alleen als ze aan moeten komen. Pompoen weet ik niet en de rest mag wel, maar van fruit niet teveel ivm suikers.

O en van de tomaat mogen ze alleen de vrucht, niet het kroontje of de plant want die is giftig.

aangepast door elnienkjo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolsoorten zijn ook niet goed voor konijnen... Maar met mint en peterselie zullen ze blij zijn. Ook bramenblad vinden ze lekker. En die boom op de foto is inderdaad een wilg, dus ook prima! Je nijnen zullen smullen van al die verse heerlijkheden :)

Hoe is het nu met Dipsy? Ik hoop zo dat hij is opgeknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolsoorten zijn ook niet goed voor konijnen... Maar met mint en peterselie zullen ze blij zijn. Ook bramenblad vinden ze lekker. En die boom op de foto is inderdaad een wilg, dus ook prima! Je nijnen zullen smullen van al die verse heerlijkheden :)

Hoe is het nu met Dipsy? Ik hoop zo dat hij is opgeknapt!

het gaat nu gelukkig goed met hem :love:.

nu is het 33 graden hier op de termometer in de schaduw dus is weer lekker warm. heb al een fles water in de diepvries liggen dan leg ik die lekker in de ren en kijken wat tie er mee doet :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .