Ga naar inhoud

dipsy ziek !!! WAT MOET IK DOEN :(


aliciaa

Aanbevolen berichten

SINDS vanmorgen toen ik de konijnen ging verzorgen zag ik dat er wat met dipsy is mn rammetje :(

hij zit nu alleen maar in een hoekje met de oogjes bijna helemaal dicht en er komt geen beweging in.

hij maakt ook een snotterend geluid en knarstand :(

wat moet ik doen :(

de dierenarts doet niks aan konijnen hier in hongarije :(

alleen grote dieren. dus die wilt me niet helpen. (want het is maar een konijn)! zeggen ze hier. nou voor mij is het net als een kindje mn lieve schatje:(

ik wil niet dat hem wat overkomt. HELP ME ALSTJEBLIEFT. wat moet ik doen.?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 89
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat klinkt alarmerend. Eet hij nog wel en hoe gaat het met keutelen? Het is namelijk erg belangrijk dat z'n darmpjes blijven werken. Als ik het goed heb is metacam voor katten (pijnstiller) ook wel verkrijgbaar bij dierenartsen in Hongarije, dus dat zou je in ieder geval kunnen vragen bij de plaatselijke dierenarts. Dan heeft Dipsy in ieder geval geen pijn en soms is dat al voldoende om ze op te laten knappen. Verder durf ik niet zoveel ervan te zeggen, maar misschien kun je nog wat meer informatie verstrekken (eet hij, poept hij, heeft hij een natte neus met uitvloeisel, wat is zijn temperatuur?) en kunnen er andere BB-ers met meer ervaring met zieke konijnen je beter helpen.

Belangrijk is in ieder geval eten en keutelen, dus blijf daar zeker goed op letten. Bovendien is het belangrijk dat Dipsy in de warmte die bij jullie heerst voldoende vocht binnenkrijgt. Dat kan ook door eventueel vochtige groente te geven als hij dat gewend is. Bijvoorbeeld andijvie of witlof.

Heel veel sterkte en beterschap!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hij keutelt nog maar zn keuteltjes zijn wel kleiner, eten doet tie maar een beetje :(

hij heeft geen natte neus, maar zn mondje en wangetjes en kinnetje is helemaal nat, ik weet niet hoe dat opeens komt. want hij heeft een drinkfelsje alleen en geen bakje water. ik heb nu wortjeltjes in huis, en appels, is dat ook goed voor nu effe, want dan ga k naar de winkel nog andere groentes halen, worteltjes vind tie ook lekker, dan geef ik dat aan hem als tie wilt eten :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik roep maar wat hoor, maar kun je niet bellen met een dierenarts in Nederland en de situatie uitleggen? Als er daar geen dierenartsen zijn die je kunnen helpen is het zeker een optie. Je kunt dan misschien wel eventuele medicijnen bij jou ophalen.

Sterkte met je mannetje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

kon dat maar :(

hij heeft het zo vlug nodig als het maar kan, en ik kan niet zo 123 effe naar nederland vliegen. dan zou ik pas volgende week kunnen, en mn konijnen dan die kan ik niet aleen hier achterlaten . om 3 uur ga ik naar de dierenarts dan kan die dokter, en dan vraag ik voor de katen pijnstillers of wat anders als tie wat beters heeft .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als zijn mondje helemaal nat is en hij eet zo weinig dan denk ik aan haken op de kiezen. Die moeten dan bijgewerkt worden anders komt er geen verbetering in. Als hij weinig eet kan dat ook weer de weinige en kleine keutels veroorzaken.

Probeer de dierenarts zo ver te krijgen dat hij naar de kiezen kijkt. Ik hoop dat het goed komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kwijlen kan ook nog komen van problemen met het gebit: dan willen ze wel eten, maar kunnen niet omdat het pijnlijk is. Het is in ieder geval wel gunstig dat er nog keuteltje komen en dat er nog wel iets te eten ingaat. Dan liggen z'n darmpjes in ieder geval niet helemaal stil...

De tip van MarinaR hierboven om eventueel contact met een dierenarts in Nederland op te nemen is ook nog niet zo gek, want eventueel zou die dan tips kunnen geven voor de Hongaarse dierenarts qua medicatie...

Verder natuurlijk zorgen dat hij het niet te koud of te warm heeft (een ziek konijn kan lastig zijn eigen temperatuur regelen, ook in de hitte!), dus voel achter z'n oortjes of dat goed aanvoelt qua warmte.

Ik hoop echt voor je dat je goede hulp krijgt (hier op BB en natuurlijk ook daar bij je locale DA)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je merkt het al: er wordt goed meegedacht. Haken kunnen op alle leeftijden voorkomen. Vooral konijnen die geen liefhebber zijn van hooi lopen een risico, maar ook konijnen bij wie de kaken niet helemaal goed op elkaar aansluiten kunnen haakjes krijgen.

Voor een telefonisch consult met een dierenarts hoef je gelukkig niet hierheen te vliegen, dus dat zou je alsnog kunnen proberen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

als ik haar wat zacht eten geef wat niet hard is doet het dan ook pijn,? als ze dat zou hebben. want dan probeer ik dat ze wat binnen krijg. ik ga nu naar hem toe. drinken had ik vanmorgen geprobeerd deed tie niet, maar als ik steeds een druppeltje op mijn viner deed dan deed tie het wel er af likken dus dat ga ik dan ook nog doen. dat tie wat binnen heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens lees ik op een site over Hongarije dat de dierenartsen op zich wel goed opgeleid zijn daar, dus met de extra informatie die je hier krijgt zou het mogelijk moeten zijn om Dipsy er weer bovenop te helpen.

Waar sommige dierenartsen moeite mee hebben is het feit dat een konijn anders in elkaar zit dan een kat, maar misschien kun je voorzichtig uitleggen dat de spijsvertering van een konijn beter te vergelijken is met die van een paard dan die van een kat... Er zijn namelijk echt dierenartsen die een konijn behandelen alsof het een kat is, terwijl de behandeling vaak eerder doet denken aan die van een paard (hoe vreemd het ook klinkt).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké, ik ga al even schrijven wat je moet doen bij een hitteslag.

Als het daar nu heel heet is, verspillen we geen tijd.

- Konijn verplaatsen naar een zo koel mogelijke ruimte.

- De buitenkant van de oren steeds nat maken met lauw (op kamertemperatuur) water. Geen ijskoud water!

- Als je konijn nog wel reageert, moet je proberen om ook lauw water met een spuitje te geven.

Heb je toevallig een thermometer in huis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik stel geen diagnoses, ik ben geen DA. Ik opperde alleen een mogelijkheid.

Uiteraard moet je met de info niks doen als het daar nu niet erg heet is.

Ik had de info alleen al zo snel gegeven, aangezien het niet zo goed klinkt.

Meerdere mensen opperen mogelijke tandproblemen.

En die kan je inderdaad niet uitsluiten (er valt vanop afstand en zonder DA helemaal niks uit te sluiten).

Het lastige is alleen dat Hongarije een land is waar een konijn niet als huisdier wordt gezien.

Dit betekend dat de DA'en daar helemaal niet bekend zullen zijn met het gebit van een konijn. Dan wordt het al erg moeilijk om tandproblemen vast te stellen, laat staan te behandelen.

Ik wil gerust proberen helpen in de mate van het mogelijke. En daarmee bedoel ik concreet dat ik in de zoektocht naar medicatie best wil helpen met de stofnamen te geven van veilige en niet veilige pijnstilling bijvoorbeeld voor konijnen. Zodat ze met de DA een pijnstiller kan vinden die veilig is voor konijnen. Dit zijn dingen die ik normaal niet zou doen, maar per uitzondering wel wil doen bij leden die in een land wonen waar medische hulp bij konijnen niet vanzelfsprekend is. Maar daarvoor vroeg ik ook haar leeftijd. Ik ga geen stofnamen van medicatie met een kind bespreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ik heb een termometer in huis, ze eet best wel veel hooi dus daar licht het niet aan ik heb gebrobeert dat hij deed eten nu, met dit img1500029208.jpeg zn voer laten weken in water,en dan in een spuitje, en dat at tie wel, hij deed zelfs nog eens er aan trekken dat tie nog wou, hij deed uitzichzelf steeds het tuitje aflikken. toen die nog gevuld was, en dat heeft hem goed gedaan hij heeft nu een beetje energie weer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .