Ga naar inhoud

mijt kruipt over mij heen


ShinLi

Aanbevolen berichten

De afgelopen paar dagen wordt ik helemaal gek van jeuk overal op mn lichaam. Nu ontdekte ik eergister een piepklein beestje dat over mn hand liep. Was zo'n 1mm groot, echt mini en lichtbruin/bruin. Sindsdien heb ik al meederen ontdekt. Heb keteen mn beddengoed en kleding goed gewassen.

Waarom post ik dit op BB? Vanmorge naar de huisarts en zoals ikzelf al vermoede, vermoed ook hij dat het een mijt kan zijn afkomsrig van de konijnen en/of hooi. Heb het hooi al nagekeken maar kon hierin niks ontdekken. Konijnen moet ik vanmiddag na werk nog goed nakijken. De mijten zitten dus waarschijnlijk op mn slaapkamer (hebben ong 3 weken konijnen gestaan).

Herkent iemand dit verhaal? Na wat gespeur op internet wodt ik niet veel wijzer. Info over hooimijt zegt me dat deze wel mensen bijten. Maar niet langer dan 24/48 overleven op mensen of in gewone omgeving. Ook geven de beten van deze mijten in eerste instantie geen jeuk. Maar veroorzaken wel een rood plekje met een witte kop. De grootte van hooimijt kan ik ook niet ontdekken. Wel dat de meeste mijten te klein zijn om met t blote oog te zien. Het zijn zeker geen luizen, heeft de dokter uitgesloten want ik heb zon beestje in een stuk plakband getapet XD.

Maar ja ik wordt wel wat simpel en krijg letterlijk en figuurlijk de kriebels. Denk dat ik zowieso na werk ook met de dierenarts bel, was ook t advies van de huisarts. Maar wie o wie kan mij evt wat duidelijkheid verschaffen misschien doormiddel van info op andere sites?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 69
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Brrr...

Ik heb al een aantal keer mijt gehad bij mijn konijnen, maar gelukkig heb ik er zelf nog nooit last van gehad.

De meest voorkomende vachtmijt bij konijnen, namelijk Cheyletiella Parasitovax, is een zoönose. Dat betekend dat ze inderdaad van konijn op mens kunnen overgaan.

Ze zijn alleen geen 1mm groot, maar ongeveer 0.5mm. Nu denk ik niet dat je er een meetlatje hebt naast gehouden, dus ik vermoed dat je grootte niet exact is :P

Als het van de konijnen komt, wat erg waarschijnlijk is. Kan je ze het beste allemaal behandelen.

En je omgeving ook natuurlijk. Welke producten je daar het beste voor gebruikt, kan je DA je wel zeggen.

Oh ja, je vroeg sites... Als je googled op Cheyletiella parastitovax, vind je hopen info én plaatjes.

Succes!

aangepast door zwarte panter
Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik je beschrijving las dacht ik eigenlijk aan stofluis. Die komen uit het hooi. Volgens mij zijn mijten microscopisch klein...

Door hooi een paar uur in de vriezer te gooien vermoord je alle kleine beestjes die erin wonen, maarja dan moet je wel een flinke vriezer hebben :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn het geen vlooien? Vlooien jeuken en kriebelen wel..

Waarschijnlijk zal je dierenarts je stronghold aanraden bij alle konijnen. Gebruik geen frontline.

Het gebruik van diverse sprays, zou ik met de da overleggen. De sprays zijn meestal niet ongevaarlijk.. Zeker als je kleine kinderen in huis hebt.. Stronghold werkt niet alleen op de konijnen zelf, maar ook op de plekken waar de konijnen komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een topic, ik heb gelijk overal jeuk. Om beestjes weg te krijgen moet je inderdaad alle dieren behandelen maar ook de omgeving. Dus alles van stof moet gewassen of bespoten worden. Wat helpt bij dingen die moeilijk te wassen zijn is ze in een vuilniszak stoppen, goed spuiten met speciale spray en dan de vuilniszak een paar uur dicht laten. Vergeet niet te stofzuigen, dweilen en je plinten e.d. te behandelen met spray. Succes met de creepy crawlies.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Pluis: ik heb vloerbedekking, en natuurlijk m'n bed. We hadden zaterdagavond al veel van m'n beddenspul en kleding wat op de kamer lag in de was gedaan. Ik ga morgen zoweiso ff aan de grote schoonmaak in m'n kamer.

@Zwarte Panter: De Cheyletiella Parasitovax kan het misschien zijn, maar die worden maar 0.07mm groot, niet te zien met het blote oog lijkt mij.

@dieroppasnl: Stofluis heb ik opgezocht, maar wat er beschreven wordt komt het niet overeen en zou ook niet echt zo moeten exploderen op mijn kamer. Ik zit dan wel op de zolder, maar ik lucht altijd erg goed door, en vochtig is het hier absoluut niet.

@Nicky_the: Nee het zijn geen vlooien, ik weet hoe vlooien eruit zien en vlooien gaan bijna niet op mensen zitten, alleen bij toeval. Vlooien zijn ook een stuk groter dan die kleine inimienie beestjes die over m'n huid kropen. Mijn konijnen zijn zo'n 3 maand geleden na de eerste koppelpoging behandel met Stronghold omdat ze vlooien hadden. Onze twee katten worden nu ook elke maand behandeld met Stronghold ivm een vlooienallergie van één van onze katten. Misschien dat daarom niemand anders er last van heeft, want de katten hebben al 4 weken niet meer op m'n kamer gelegen omdat de konijnen hier zaten XD.

Zal zowieso nog even contact opnemen met de dierenarts. Misschien dat zij zo iets weten wat het kan zijn. Maar het is gewoon vreemd dat ik de beestjes gewoon kan zien, ze zijn echt wel klein en amper te zien als je er niet rechtstreeks op focussed. Ze zijn wat rondig van vorm. Echt weird gewoon. In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen :D. Hopelijk zijn de kriebels snel over, want prettig is het niet (vooral om niet eraan te gaan krabben, want dat maakt t alleen maar erger).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je al plaatjes bekeken van de stofluis? Ik heb ze hier boven ook gehad en hier is het ook niet vochtig, maar ze waren uit de hooibak gekropen...bleek een heeeeele slechte baal te zijn want er zaten er wel miljoenen in, echt goor. Sinds die tijd gooi ik het hooi eerst in de vriezer, want wil dat niet nog een keer meemaken (paranoia geworden, hihi).

Ik zou inderdaad even goed uitzoeken wat het nou precies voor een beestjes zijn voordat je konijnen gaat behandelen met chemicaliën.

Succes ermee (kheb het zelf ook niet zo op kleine beestjes :whistle2:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

IK heb zonet ff een foto gemaakt met m'n mobiel van zo'n beestje in plakband, vond net weer ééntje over m'n zitmatras te kruipen :s. Zal zometeen ff proberen een goede macrofoto te maken met m'n Nikon spiegelreflex, maar daar zullen de lichtomstandigheden wel niet goed genoeg voor zijn. Maar stofluis lijkt het me echt niet, die hebben een andere lichaamsvorm over het algemeen wat ik kan vinden via google (ook in het engels gezocht).

Heb de nijnen net ook gekamd, maar ik kan nu echt niks vinden wat wijst op iets in hun vacht. En nu ik dit typt kruipt er verdomt één over mijn beeldscherm :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar dat is ook weer een mijt die je overdag niet ziet, die gaat toch niet zomaar in het licht over en beeldscherm of matras kruipen? Het zou een mogelijkheid zijn want onder de dakpannen hebben merels genesteld, de nesten zijn nu nog niet zo lang verlaten. Maar dan nog, lijkt het me niet de meest logische optie. Echt ik wordt een beetje gek dat ik niet uit kan vinden wat dit nu is voor beestje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het een mijt is die op huisdieren voorkomt, zou ik gewoon even met een gevangen mijt langs de DA gaan.

Als ze die even onder de microscoop bekijken, kunnen ze je normaal wel zeggen welke mijt het is.

Het kan inderdaad ook nog dat het helemaal geen mijt is én dat het niet van één van je huisdieren komt. Dan zal de DA je niet zoveel verder kunnen helpen.

Als je een goede foto kan maken, ben ik ook wel benieuwd. Ik heb ooit een hoop mijten moeten leren (en tekenen), dus ik ken er nog wel iets van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze schuwen licht inderdaad, dan zal het geen bloedmijt zijn. Al had mijn buurman in het studententijd ze wel overdag, kwamen onder de pannen uit waar ook vogels nestelden. Roofmijt?

aangepast door Max2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb wat moeite met internet op m'n telefoon, dus uploaden via de photobucket app wil niet zo goed. Maar heb nu deze foto geupload gekregen, niet compleet scherp, maar beter dan de eerste die ik had geupload. Achtergrond is lijntjespapier, dus kun je ook de grootte inschatten.

20120604_165923.jpg

http://i116.photobucket.com/albums/o6/shinligfx/20120604_165923.jpg

Langsgaan bij de DA gaat denk ik moeilijk worden deze week, moet elke dag werken, en wanneer ik vrij ben heb ik geen auto. Misschien dat ik de plakbandjes in een envelop kan opsturen ofzo XD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals al gezegt heeft de dokter al uitgesloten dat het luizen zijn, ik heb geen neten of iets in m´n haar.Hij dacht zelf ook aan een soort mijt. Mijn moeder heeft m'n haar ook al goed doorgekamt met een netenkam. Heb de konijnen ook nagekeken en doorgekamt, daar niks kunnen vinden.

Mijn gevoel gaat toch eigenlijk naar bloedluis uit. Heb m'n schoonvader ook nog even gevraagd (heeft vroeger kippen gehad), wist het niet 100% zeker maar het leek er wel wat op. Dan kunnen we tenmiste uitsluiten dat het niet bij de konijnen en/of het hooi wegkomt gelukkig. Dan komen we bij de vogelnesten die hier onder de dakpannen zitten, dus zal morgen eerst eens een belletje doen naar de woningstichting of ze hier meer klachten over hebben gekregen afgelopen jaren. En of ze er wat aan kunnen doen. Zitten elk jaar weer 1/2 nesten in het voorjaar en ik slaap er ook slechter door. Dus van mij mogen ze het wel schoonmaken daar en voorkomen dat er vogels weer gaan broeden. Zal zowieso ook eerst nog even met de dierenarts bellen voor advies en proberen een goede macro foto te maken die ik misschien kan mailen en hier kan neerzetten. Verder kan ik echt niks vinden wat het anders zou kunnen/moeten zijn. Alleen het gedrag van overdag rondlopen in de kamer klopt niet, maar dat kan dus misschien komen omdat ze nu onder het dak wegkruipen en andere 'slachtoffers' proberen te vinden :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wou jou niet beledigen door te zeggen dat je hoofdluis hebt, ik bedoelde echt het type luis dat bij dieren voor komt. Dus niet het soort dat van jasje naar jasje overspringt op basisscholen :)

Alle mijten lijken nogal op elkaar, bloedluizen zijn over het algemeen rood volgens mij. Bij erge oormijt gaan die beestjes ook rondlopen maar dat valt echt wel op omdat de oren van je konijnen dan helemaal zwart zien aan de binnenkant. Deze zijn wel wit van kleur. Stofluis kan ook nog een optie zijn http://www.wespro-ongedierte.nl/pages/ongedierte/insecten/stofluizen.htm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bloedmijt varieert in kleur van lichtgeel tot dieprood,afhankelijk of ze al een slachtoffer gevonden hebben. Volgens mij kunnen ze wel leven van het bloed van konijnen. Balen zeg, hoop dat de woningstichting het oppakt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .