Ga naar inhoud

Weinig eten maar gezond?


Annelies en Basje

Is Basje oke?  

3 leden hebben gestemd

  1. 1. Is Basje oke?

    • Ja hoor, maak je maar geen zorgen alles helemaal prima
    • Ik ben niet zeker/nee (toelichten aub)
      0


Aanbevolen berichten

Basje is tot nu toe gelukkig geen slopen *klopt af*, waardoor ik niet meteen bang ben dat hij aan de plastiek bakjes begint. Zijn gewone etensbakje is wel van steen overigens, met de plastiek bakjes gooit hij, hij houdt van verbouwen ;) .

Momenteel is hij overigens bezig aan een paar sprietjes sto..

Ik ben net bij de boer een handje hooi gaan vragen om te testen of ie het lust (we wonen tussen boeren en kennen die mensen goed), heeft de dochter toevallig een konijn, en dat konijn heeft danweer vitaverde hooi van vitakraft. Het zag er een redelijk oud zakje uit maar ik vond het zo lief dat ik niet kon weigeren. Ik dus met 2 handjes hooi over staat.. In Basjes ruifje gedaan en huppakeee, meteen beginnen eten. Van het handje boerenhooi heeft hij overigens nog niet geproeft, dat vitaverde spul is blijkbaar goedgekeurd.

Normaal is het nu al brokjes-tijd maar dat zal dus wat later worden, hij is zo goed aan zijn hooi bezig dat ik het nog even uitstel, beter hooi dan die brokjes, toch? :)

Van dat teveel aan eiwitten wist ik niet. Ik weet wel dat basje dus lang in de dierenwinkel heeft gezeten en dat van zodra ze hem overzette op goedkoop voer met graan dat hij plakkepoep had. Zit er in goedkoop bulk voer ook veel eiwit? Misschien zijn dan niet de granen de boosdoener maar de eiwitten.. Ach, Basje doet het goed op zijn huidige voer en ik ben niet van plan over te stappen. Brandnetel zal ik voor de zekerheid niet geven, fruit krijgt hij niet, dat is toch meer een snoepje door die suikers he? Of hebben ze fruit nodig? Ik dacht dat het 80procent hooi moest zijn, 10 brokjes en 10 groentjes.

Ik ga me verdiepen in het kruidentopic, dankjewel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Gemengd voer bevat meestal weinig vezels en veel eiwitten. Goedkope biks bevatten meestal ook veel eiwitten, maar of dat bij jouw biks ook het geval was, kan ik niet zeggen.

Hooi is inderdaad het belangrijkste. Brokjes zorgen voor de extra vitamientjes. Groentes krijgen ze hier maar heeel zelden omdat hij daar ook niet goed op reageert.

Dus toch weer het vitakraft hooi haha. Ik heb ooit eens een topic gemaakt 'hooi, hooi, hooi, ik kan geen hooi meer zien!'. Daarin kreeg ik allemaal tips van mensen die ook slechte hooi eters hadden.. De meeste konijnen gingen enorm voor de vitakraft!!

Hooi van de boeren moeten ze hier ook niet..

Is vitaverde trouwens geen kruidenhooi? Volgens mij is het niet die goedkope hooi versie van vitakraft, die zou je ook kunnen proberen.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat topic waarin je geen hooi meer kon zien heb ik ook gelezen! Het hooi dat Basje gisteren gegeten heeft was dit pershooi volgens mij. Nu hopen dat dat ergens in de buurt verkrijgbaar is, en anders word het ander vitakraft hooi. Ik zie net dat ze eigelijk behoorlijk wat hooisoorten hebben, dus daar moet gewoon wat tussen zitten voor Basje.

Hooii: http://www.google.be/imgres?um=1&hl=nl&sa=N&biw=1156&bih=779&tbm=isch&tbnid=zFQ9YlZZRz3hUM:&imgrefurl=http://www.amazon.co.uk/Vitakraft-Verde-Small-Animal-Alpine/dp/B005VAGIGO&docid=i8si0OenlVLa7M&imgurl=http://ecx.images-amazon.com/images/I/51FrHA5doQL._SL500_AA300_.jpg&w=300&h=300&ei=k7vNT5e1C8TsOd6ixQ8&zoom=1&iact=hc&vpx=114&vpy=133&dur=3047&hovh=225&hovw=225&tx=125&ty=132&sig=116249905246593851140&page=1&tbnh=133&tbnw=133&start=0&ndsp=28&ved=1t:429,r:0,s:0,i:69

Dankjewel voor de tips!

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Timmetje at ook niet of nauwelijks hooi tot mijn dochter me zover kreeg om zo'n balletje te kopen dat je moet vullen en ophangen. Sinds dat in de ren hangt eet hij ervan of hij in de bouw werkt. Hij moet er wat moeite voor doen maar het is net of hij dat nu juist leuk vindt. Als het leeg is blijft hij ertegen aan tikken tot het weer wordt gevuld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik merk bij Benji en Sandy, dat ze hun hooi ook beter eten als ze er meer moeite voor moeten doen. De grote en kleine ruif zijn net zo snel leeg, maar bij de kleine, die ook kleinere mazen heeft, vind ik minder los hooi terug. Dus ik denk dat ze dan net zo veel eten, maar minder kieskeurig zijn omdat ze er meer moeite voor moeten doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn ook verhalen bekend van konijnen die met hun tand vast bleef zitten in het belletje, dus als je er 1 met belletje koopt, sloop hem er dan af ;)

Waar je wel op moet letten is dat sommige ballen een klepje hebben die je open moet doen om het hooi erin te kunnen doen. Dit klepje heeft dan een lang ijzeren draad die vrij scherp kan zijn. Ik ben altijd zo bang dat dat in de ogen komt.

Ik weet niet of je wel eens bij zooplus.nl besteld? Daar hebben ze een zwarte hooibal zonder al die toestanden ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar er zijn ook ballen zonder klepje en dus met een opening, daar is ook al een keer een konijn met het hoofd in blijven hangen. Willen ze dat ijzere pinnetje van het klepje in de ogen krijgen, moeten ze toch al heel gek doen, ik heb het in al die jaren nog nooit meegemaakt of gehoord in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hallo,

wij hebben 12 konijnen en we hebben een chinchilla dwergkonijn die eet heel wienig! ze heeft altijd eten omdat ik maakte me zorgen

we hebben nu een ander meisje er bij gezet en ze is heel blij ze eet weer en is een vrolijk konijn\

maar zolang ze iets eet is het goed ze doet in 3 dagen 3 vollehanden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja maar er zijn ook ballen zonder klepje en dus met een opening, daar is ook al een keer een konijn met het hoofd in blijven hangen. Willen ze dat ijzere pinnetje van het klepje in de ogen krijgen, moeten ze toch al heel gek doen, ik heb het in al die jaren nog nooit meegemaakt of gehoord in ieder geval.

Ik denk dat we het dan over een ander klepje hebben.. Ik heb zo'n ding gehad en weggegooit en dat doe ik niet voor de lol..

Als ze in die bal met opening met hun hoofdje blijven hangen, dan hangt de bal niet hoog genoeg.. Bovendien.. Het hoofd van mijn konijnen is vele malen groter als die opening.. En ik heb geen grote konijnen ;) Al gaat het hier wel om een konijntje van 5 maanden.

Oplossing: Neem een hooiruif ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het verstandig Basjes brokjes af te bouwen van 33 naar 20 gram? Basje weegt iets meer dan 1kg200. Als hij honger heeft eet hij wel hooi (het uur voordat hij zijn brokjes krijgt eet hij bv wel hooi), na zijn brokjes urenlang niet.

Basje heeft sinds vandaag nieuw hooi, de soort die hij al had is ook rijkelijk vers aanwezig en hij heeft nog geen 10 hapjes hooi gedaan (hij zit naast mij en ik hoor heel goed dus ik ben 90% zeker van die amper 10 hapjes). Zijn brokjes daarentegen zijn vanmorgen binnengevlogen en toen ik hem er net 1 aanbood doorheen de tralies was hij ook heeeeel enthousiast.

Ik zou ook graag citroenmelisse proberen om zijn spijsvertering goed aan te drijven en hem honger te doen krijgen, ik heb gelezen dat dat zou werken. We hebben hier verse die ik zo uit de tuin kan plukken. Wat denken jullie: proberen?

Hij heeft vanmorgen ook een mini stukje venkel gekregen, dat staat ook bekend als eetlust opwekkend. Doorheen het hooi zit kamille, ook eetlustopwekkend.

Ik weet het even nietmeer hoor. Ik heb het hooi momenteel in een doosje (speeltje), in een ruifje, bakje, plukje omhooggehangen met een koortje (zoals een hooibal), in zijn ruifje,..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet uit gaan van het aantal kilo dat hij weegt als hij volwassen is en dat x 13 doen, dan heb je het aantal gram dat je aan biks moet voeren.

Citroenmelisse zijn ze hier ook dol op, maar ik zou hem niet te veel geven, want dan zit hij vol en eet hij zowiezo geen hooi..

Ik weet niet wat veldhooi is. Bergweide en alpenweide worden vaak het beste gegeten, vooral de vitakraft alpenweide hooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oei, ik zal me vergissen en de zak is al weg (ik bewaar het losjes verpakt in andere zakken). Het was een soort weidehooi (veld=weide, ik gebruik die woorden door elkaar :he: ), maar welke soort weet ik niet. Het ruikt heel sterk en is wat groener dan het hooi dat ik had. Het was het groenst van alle soorten die ze hadden.

Ik ben sowieso heel weinig groente aan het geven, gezien het belang van hooi, hij heeft dus 3 blaadjes citroenmelisse gekregen, hij leek het wel te lusten dus morgen geef ik iets meer.

Dankjewel voor de formule :)

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring leert dat het gaat om de smaak. Geur en kleur doet er niet altijd toe. Ik kocht eens een zak kenner hooi dat echt groen was en lekker rook, ook hooi van diverse boeren groen en een lekkere geur, maar mijn konijnen moesten het niet..

Toen een wat bruinere zak Vitakraft alpenweide hooi gehaald en deze vloog er doorheen in 3 dagen (1 kilo)...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we het dan over een ander klepje hebben.. Ik heb zo'n ding gehad en weggegooit en dat doe ik niet voor de lol..

Als ze in die bal met opening met hun hoofdje blijven hangen, dan hangt de bal niet hoog genoeg.. Bovendien.. Het hoofd van mijn konijnen is vele malen groter als die opening.. En ik heb geen grote konijnen ;) Al gaat het hier wel om een konijntje van 5 maanden.

Oplossing: Neem een hooiruif ;)

Ik weet dat het destijds ging om een hooibal die in de buurt van het trapgat hing en het konijn dus met het hoofd erin is blijven hangen en zichzelf heeft opgehangen. Je suggereert dat ik dit verzin maar het is echt gebeurt.

Ik gebruik sowieso geen hooiballen, want er kan veel te weinig hooi in. Dan moet ik er al 5 per hok neerhangen en daar begin ik niet aan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet uit gaan van het aantal kilo dat hij weegt als hij volwassen is en dat x 13 doen, dan heb je het aantal gram dat je aan biks moet voeren.

Citroenmelisse zijn ze hier ook dol op, maar ik zou hem niet te veel geven, want dan zit hij vol en eet hij zowiezo geen hooi..

Ik weet niet wat veldhooi is. Bergweide en alpenweide worden vaak het beste gegeten, vooral de vitakraft alpenweide hooi.

Hier doen ze het super op hooi van de boer, nooit problemen gehad en stukken goedkoper dan dat voorverpakte dure kruidenhooi. Ik geef soms wel eens kruidenhooi ter afwisseling maar niet dagelijks. Vind die prijzen echt absurd. Hier gaat er zo'n 15 kg per maand doorheen dus tel uit je winst ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .