Ga naar inhoud

Weinig eten maar gezond?


Annelies en Basje

Is Basje oke?  

3 leden hebben gestemd

  1. 1. Is Basje oke?

    • Ja hoor, maak je maar geen zorgen alles helemaal prima
    • Ik ben niet zeker/nee (toelichten aub)
      0


Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

ik maak mij een beetje zorgen om Basje mijn kruising dwerg van iets meer dan 1,2 kg en ongeveer 5 maanden oud. Ik lees op het internet regelmatig dat 2 konijntjes een zak kruidenhooi van 500gr in een halve week zouden opeten? Dat is ongeveer 70 gram hooi per konijn per dag. Flink wat lijkt me dat. Basje heeft 2 soorten kruidenhooi ter beschikking: een soort met paardenbloem en kamille, en 1 met pepermunt en rozenbottel (merk: homefriends), ik wissel elke dag af. Het overgebleven "oude" hooi van de dag voordien gaat in zijn toilethoekje, een nieuwe pluk in zijn ruifje.

Basje eet echter nog niet eens 1 pluk hooi/dag! En dan zou je natuurlijk denken: die geeft haar konijn natuurlijk véél teveel brokjes. Niets is echter minder waar, Basje krijgt een bakje van ongeveer 33 gram per dag, wat volgens mij voldoet aan de richtlijn van 25 gram/kg konijn die hier op het forum aangeraden word. Hij is steeds enthousiast zijn brokjes te krijgen (hij krijgt 's morgens en 's avonds ongeveer de helft) en ze zijn steeds binnen het half uur grotendeels verdwenen. Verder krijgt Basje elke dag 2 à 3 blaadjes witloof (ik ben nog aan het opbouwen - Basje is hier nog maar pas), zijn zijn keuteltjes mooi hard, vind ik geen blinde darm keutels en is Basje actief en nieuwsgierig.

Hij is vrijdag nog uitgebreid onderzocht (hij kreeg zijn inenting en aangezien hij nog nooit bij de dierenarts was geweest heeft deze het extra grondig aangepakt), en volledig gezond bevonden. Toch maak ik mij zorgen: ik kan zijn ruggengraad en heupjes redelijk duidelijk voelen en om zijn ribbetjes te voelen moet ik ook niet al te veel moeite doen. De dierenarts zei over zijn gewicht dat hij niet te mager is, maar gewoon erg slank en dat hij niet meer mag afvallen.

Moet ik mij toch zorgen maken? Ander hooi proberen? Dit is mijn eerste konijntje dus ik wil graag even zeker zijn of zijn dieet wel voldoende is, ik zou niet graag hebben dat Basje vermagerd. Basje is in het verleden erg ziek geweest (diaree) ten gevolgen van stress van (steeds mislukte) koppelingen. Stress lijkt hij hier niet te ervaren: hij doet binkies, bunny flops,...

Alvast bedankt voor het lezen :).

Edit: Basje krijgt ook 2 stokjes fibafirst/dag als zijnde een "snackje"

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 68
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Vitakraft emotion professional probiotic is wel een vrij goed product. Ik zou daarvoor aanhouden 13 gram per kilo, maar ik zou uit gaan van zijn volwassen gewicht. Hoeveel verwacht je dat hij gaat wegen? 2,5 kilo? Dan zou je 33 gram per dag moeten voeren, dus geef je voldoende.

1 pluk hooi per dag is wel wat weinig inderdaad. Het kan zijn dat hij het hooi gewoon niet lekker vind of te eentonig. Ik heb ook slechte hooi eters en wissel daarom de volgende merken af:

- Puik weidehooi (let op dat er weidehooi op staat), te koop in tuincentra

- Vitakraft alpenweide hooi, te koop bij AH XL

- Vitami, te koop bij alle AH

- Hooi zonder merk, het hooi is groen van kleur bij de Ranzijn (2,5 kilo) in een doorzichtige verpakking. Intratuin verkoopt het ook.

In het verleden heb ik ook JR Farm bergweide hooi gegeven (zooplus), maar mijn ram reageert er op door zijn bdk's te laten liggen. Ze vonden het wel super lekker.

Soms geef ik kruidenhooi van vitakraft (tuincentra zoals Ranzijn) of Kenner kruidenhooi (welkoop/boerenbond), maar tegenwoordig gaat er niets boven het hooi van de Ranzijn zonder merk..

Verder kun je nog leuke dingen met het hooi doen. Je kunt het in een houtenbal stoppen, in een klein maatje riet/wilgen tunnel. Je kunt kant en klare wilgen-hooi ballen kopen, je kunt zelf een hooibal maken etc etc.

De groente zou ik even mee stoppen zodat hij eerst goed hooi gaat eten. Hooi is echt het aller belangrijkste..

Ik vind het moeilijk om te stemmen. Ik denk dat hij wel gezond is, maar dat hij je hooi niet lekker vind.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik verwacht eerlijk gezegd niet dat Basje 2,5 kg gaat wegen, op hoeveel tijd zijn ze uitgegroeid? Hij is van begin januari (ongeveer), en nu dus 5 maanden. Ik dacht eerlijk gezegd dat hij uitgegroeid was.. Hij zou een dwergje zijn, maar daarvoor weegt hij nu al teveel en is hij echt wel redelijk groot. De dierenarts gokt -net als ik- op een kruising dwergje en nog wat, we zijn er alleen niet achter wàt, dus het uiteindelijke gewicht gokken is moeilijk.

Van de hooisoorten die jij noemt is volgens mij alleen het vitakraft hooi hier vlot verkrijgbaar, ik woon namelijk in België. Of hebben Puik, Vitami en het hooi van de Ranzijn een Belgische tegenhanger? Mag ik concluderen dat je dus aanraad ander hooi te proberen, tot ik hét hooi gevonden heb, en dat ik dan vooral moet denken richting alpenweide en weidehooi.

Link naar reactie
Delen op andere sites

AH = Albertheijn, dat heb je in Belgie toch ook? JR Farm kun je ook via zooplus.nl krijgen..

Ik zou gewoon hooi soorten proberen waarop staat 'bergweide hooi' of 'alpenweide hooi'. Dan zit er niet alleen gedroogd gras in, maar ook diverse kruiden soorten ;)

Ik verwacht daarom juist dat hij op de 2,2 tot 2,5 kilo zal komen ;) Mijn konijnen zouden ook dwergen zijn, maar zijn 2,2 en 2,3 kilo dus missen ze ook de dwergfactor.

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

in de tom & co verkopen ze verschillende soorten kruidenhooi, ik haal mijn hooi zelf bij Maxizoo die hebben ze het liefst dat is gewoon kruidenhooi of bergweidehooi en is geen geperst hooi. dat vind ik veel te stoffig en lusten ze niet:yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel mijn kruidenhooi met kamille en paardenbloem, en pepermunt en Rosebottel komt dus van de tom & co, daar denk ik ook het vitakraft hooi gezien te hebben dus dat ga ik dan ook maar eens proberen. Een maxizoo hebben we hier ook (tegenover de tom & co), welk merk neem jij daar? Ik heb van mijn hooi-zoektocht daar vooral onthouden dat ze er veel geperst stoffig hooi hebben.. Maar misschien heb ik dus niet goed gekeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles tot 2 kilo is nog dwerg, alleen niet bijv. het ras kleurdwerg met een max van 1100 gram oid of een hangoordwerg met een max. van 1750 gram voor de show. Echter tot 2 kilo vallen ze onder de noemer dwerg.

Met 5 maanden zal hij nog niet volwassen uitgegroeid zijn en je moet met biks uitgaan van het volwassen gewicht dus 2 kilo verwachten is 50 gram biks. Anderhalf kilo is 37,5 gram biks.. ik zou daar persoonlijk wel van uitgaan dat die richting de 1,5 kilo gaat als die nu 5 maanden is. Echter geef je ook snacks erbij wat natuurlijk de mate van biks weer minder hoeft te maken. Ik zelf voer op het oog en niet op gewichten.

Wellicht is het verstandig om eens een ander merk hooi te proberen, het klinkt alsof je die vierkante zakken nu hebt met 2 smaken erin, haast geen enkel konijn vind dat hier lekker. Verwen ze alleen niet te veel of je zit vast aan dure hooimerken haha ! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel mijn kruidenhooi met kamille en paardenbloem, en pepermunt en Rosebottel komt dus van de tom & co, daar denk ik ook het vitakraft hooi gezien te hebben dus dat ga ik dan ook maar eens proberen. Een maxizoo hebben we hier ook (tegenover de tom & co), welk merk neem jij daar? Ik heb van mijn hooi-zoektocht daar vooral onthouden dat ze er veel geperst stoffig hooi hebben.. Maar misschien heb ik dus niet goed gekeken.

ik weet niet of de assortimenten verschillen in de verschillende filialen van maxizoo, de mijne is gelegen in Dendermonde. en het hooi is veronderstel ik van het merk van de winkel zelf, multifit. de geperste zakken laat ik links liggen, wordt hier niet gesmaakt :P. maar er zijn toch wel 3a4 verschillende hooisoorten die niet geperst zijn! het zijn zakken waar het hooi heel los in zit en 500gr, ik betaal er 1.99 voor. de kwaliteit van het hooi was deze winter niet zo goed maar dat was bij meerdere merken hooi zo dit jaar.

toen ben ik tijdelijk overgeschakeld naar het hooi van tom&co, het merk daarvan is home friends, daar is het hooi wat harder, ruwer (zeg je dat zo?). uiteindelijk geven ze beide de voorkeur aan dat van Multifit en is de kwaliteit weer top. het hooi is niet zo goedkoop maar anders moet ik het toch maar weggooien en da's ook verspilling van het geld. en het zijn maar 2 konijnen dus het is wel vol te houden :P.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Allereerst: iedereen heel erg bedankt voor jullie erg verduidelijkende antwoorden. Basje is inderdaad nog jong en zit alleen, ik was er mij niet bewust van dat dat een invloed zou kunnen hebben.

Tot 2 kg een dwerg Aniek?! Wist ik niet! Ik dacht dat je dan tussen de 900 en 1200 gram moest zitten voor een écht dwergje, en aangezien Basje daar nu al over gaat... Ik zal er van op heden vanuit gaan dat Basje minstens anderhalve kg zal gaan wegen op het moment dat hij uitgegroeid is, volgens wat ik begrepen heb is dat binnen een maand of 2, rond 7 maanden. Dat is dan 37,5 gram bix. Ik denk dat als ik zijn huidige hoeveelheid bix (ongeveer 33 gram) optel bij de twee stokjes Fibafirst die ik als tussendoortje geef, ik die 37,5 gram wel bereik. Die stokjes van fibafirst zijn tenslotte ook een compleetvoer, dus die tel ik er even bovenop, of werkt dat zo niet omdat ik ze strikt gezien als tussendoortje geef? Dat haast geen enkel konijn die vierkante zakken lekker vind wist ik niet. Het was zowat het duurste hooi te krijgen in de tom & co, het zijn lange redelijk gele sprietjes, ruikt goed,... Heb jij net als Manon het gevoel dat het aan de hardheid van de sprietjes ligt? Dan neem ik de hardheid van de sprietjes ineens op in mijn criteria voor goed hooi:mdr:

Ik geef het hooi van home friends waarover jij spreekt Manon! Het hooi van homefriends is duurder dan dat van multifit denk ik, dus wat dat betreft zal ik er ook niet op achteruit gaan. Dat het hooi deze winter niet zo goed was was mij ook al opgevallen, het hooi van de boer zag er ook al niet zo geweldig uit dit jaar.

Ik ga wel proberen dit hooi op te gebruiken, desnoods bovenop de bodembedekking, wegsmijten is zo zonde. Tenslotte is er niets mis mee, Basje eet het alleen niet zo graag. :P

Hoe voorkom ik dat ik hem verwen en vastzit aan de dure hooimerken? Kan ik er op de een of andere manier voor zorgen dat basje zowat alle soorten hooi goed eet, door bijvoorbeeld de ene dag multifit te geven, de andere vitakraft, en de andere van dit hooi van homefriends? Of moet ik dan echt hooi beginnen geven zonder kruiden ertussen?

Met heel dure hooisoorten die ik niet constant zou kunnen betalen of moeilijk verkrijgbaar zijn ga ik sowieso niet starten (tenzij het niet anders zou kunnen), stel je voor dat Basje dan àlle andere merken afzweert, en ik er op een dag geen heb, dan zit ik daar mooi in de problemen... :money:

edit: en misschien ook maar eens een klein zakje pershooi proberen...

aangepast door Annelies en Basje
Link naar reactie
Delen op andere sites

nog een tip wat betreft hooi eten, ik weet niet of je het al doet maar ik heb in mijn ren meerdere bakjes met hooi liggen, Flap durft dat anders wel eens te vergeten eten en dan nog hooi in een hoekje in hun "katten"bak. bij mij plassen of keutelen ze niet op het hooi en wordt de bak elke dag ververst maar anders kan je het in een ruif hangen boven zijn wc. konijnen eten graag hooi als ze keutelen ;).

sinds Amber er is, zij is een voorbeeldige hooi- eter, eet Flap ook veel meer hooi!

Ik merk juist dat mijn konijnen dat geperste hooi lekkerder vinden... Puik, vitami, vitakraft en de zak zonder naam zijn allemaal geperste zakken..

bij mij liep Flap daar de hele tijd van te niezen, hij moest er niets van hebben en at nog liever stro (waar niet echt veel voedingswaarde in zit) , rotverwend beest :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sieben nu doe je precies alsof ik geen geld voor mijn konijn overheb. Uit de bovenstaande tekst zou toch al moeten blijken dat Basje al duur kruidenhooi krijgt, en dat ik daar op zich helemaal geen probleem van maak, hij heeeeft zelfs niets anders. Dat je je dan afvraagt wat ik het belangrijkst vind: mijn konijns gezondheid of mijn portemonnee vind ik frapand. Er staat dat ik niet het allerduurste hooi ga bestellen voor hem op een website ofzo omdat ik het bereikbaar wil houden voor het geval dat ze stoppen met maken en basje dan plots niets moet. Als ik mijn portemonnee echt belangrijker vind dan de gezondheid van Basje was ik er niet aan moeten beginnen he.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Manon, dankje voor je tips! Ik heb een hooiruifje boven de wc met dagvers hooi (tegenwoordig elke halve dag nieuw) en het "oudere" hooi dat overbleef in zijn wc-tje.

Lijkt het jou het best nog een ruifje te gaan of toch echt voor een hoopje/bakje met hooi?

Vandaag heb ik overigens hooi in een speeltje verstopt naar een van de tips die ik hier op het forum gekregen heb, Basje begrijpt het alleen niet helemaal, dus dat is voorlopig niet zo'n succes. Het is een kartonnen doosje met hooi, een paar van zijn bixjes (op een moment gegeven dat zijn bixjes opwaren) en een mini stukje gedroogde banaan. Basje heeft eens gekeken maar snapt het niet, zelfs niet met het doosje gewoon open.. Morgen wat anders proberen dus. :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ manon: Mijn voedster kan ook niet goed tegen stof, daarom schudden wij een pluk hooi aan de andere kant van de tuin uit en doen het dan in het hok. Zo heeft ze er (even afkloppen) geen last van.

@Annelies: voorkomen dat je je konijnen te erg verwent is inderdaad het mijden van duur hooi. Ik heb ook geen grote portemonnee, maar wel veel dieren. Ik voer alle dieren zo natuurlijk mogelijk, dat is meestal niet goedkoop. Ergens moest ik dus schipperen. Ik schipper mooi bij de konijnen. HFST is natuurlijk, goed en goedkoop en daarnaast wissel ik dus de goedkope hooi soorten af zodat het ook niet eentonig wordt voor ze (anders gaan ze hier ook te weinig hooi eten en krijg ik idd da kosten).

Verder geef ik diverse kruiden uit mijn tuin en gedroogdekruiden van caviakruiden.nl. Dat kost me ook niet veel.

Bij de honden schipper ik overigens door belachelijk duur voer te geven, maar geen dierenarts kosten meer te hebben ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja Flappie loopt hier nogal veel rond en dan lijkt hij het soms te vergeten dat hij af en toe wat hooi moet eten dus als ik het op een paar plekken leg in bakjes eet hij veel meer. als je het op de grond legt wordt het wel snel een boeltje dus bij mij ligt dat in zo van die plastic bakjes. leg het op plekjes waar hij graag ligt of uitrust en dan eet hij er misschien wat meer van. Flap eet bij mij vooral van het hooi dat niet in het ruifje ligt, hij duikt graag met zijn kopje diep in het hooi blijkbaar, dus het is het proberen waard zou ik zeggen :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ manon: Mijn voedster kan ook niet goed tegen stof, daarom schudden wij een pluk hooi aan de andere kant van de tuin uit en doen het dan in het hok. Zo heeft ze er (even afkloppen) geen last van.

ja dat deed ik nu wel niet dat uitschudden, ik heb niet echt een tuin en ik ben me nu aan het inbeelden dat ik vanuit het raam van m'n studio hooi aan het uitschudden ben over de voorbijgangers haha :D. is dat geperst hooi dan gewoon hooi of kruidenhooi? hier in de winkels lijkt het geperst hooi me altijd gewoon hooi kan dat? en dat eet hij helemaal niet, heeft hij nooit gedaan spijtig genoeg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*legt hooi in etensbakjes*

Hij heeft momenteel op 3 plaatsen hooi in zijn meterkooi en op 2 in zijn ren. Ik hoop dat het werkt! Ik heb overal een half handje gelegd zodat ik ook niet teveel zal moeten weggooien.

Wat voor kruiden worden er oa gekocht voor konijnen? Zijn er die specifiek de darmwerking ondersteunen/uitballanceren? Basje heeft in zijn 5 maandig bestaan nl al 3 maal plakpoep gehad. Sinds hij op dit graagvrij voeder zit wel nietmeer, maar wat extra ondersteuning kan natuurlijk geen kwaad. Die kruiden meng je dan met het hooi, toch?

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja dat deed ik nu wel niet dat uitschudden, ik heb niet echt een tuin en ik ben me nu aan het inbeelden dat ik vanuit het raam van m'n studio hooi aan het uitschudden ben over de voorbijgangers haha :D. is dat geperst hooi dan gewoon hooi of kruidenhooi? hier in de winkels lijkt het geperst hooi me altijd gewoon hooi kan dat? en dat eet hij helemaal niet, heeft hij nooit gedaan spijtig genoeg.

Haha, zullen de voorbijgangers leuk vinden :P

Als je 'weidehooi' of 'bergweidehooi' koopt, dan zitten er altijd planten/kruiden doorheen. Bijvoorbeeld brandnetel, paardebloem etc etc. Gewoon alles wat door het gras heen groeit/gezaaid is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

*legt hooi in etensbakjes*

Hij heeft momenteel op 3 plaatsen hooi in zijn meterkooi en op 2 in zijn ren. Ik hoop dat het werkt! Ik heb overal een half handje gelegd zodat ik ook niet teveel zal moeten weggooien.

Wat voor kruiden worden er oa gekocht voor konijnen? Zijn er die specifiek de darmwerking ondersteunen/uitballanceren? Basje heeft in zijn 5 maandig bestaan nl al 3 maal plakpoep gehad. Sinds hij op dit graagvrij voeder zit wel nietmeer, maar wat extra ondersteuning kan natuurlijk geen kwaad. Die kruiden meng je dan met het hooi, toch?

Heel erg bedankt iedereen voor het meedenken!

Bij mij (mijn ram dus ;)) heeft plakpoep met eiwitten te maken. (te veel) Brandnetel en fruit (papaya, ananas etc) zorgen voor plakpoep. Papaya is wel weer erg goed om verstoppingen tegen te gaan, dus daar krijgt hij in de rui periode wel een heel klein beetje van.

Hier heb je een topic over kruiden en hun werking: http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?47046-Kruiden-linkje .

Fruit en erwtenvlokken zou ik wel zo veel mogelijk vermijden omdat dat echte dikmakers zijn.

Niet alle kruidenplanten zijn veilig voor konijnen overigens. Het is dus niet zo dat je alle kruiden/planten maar kunt plukken ;)

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .