Ga naar inhoud

Vraagje over snot


Alis

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw op dit forum en wil ook hier graag een vraag stellen. Mijn beide konijnen zijn inmiddels aan hun derde AB kuur bezig (over een tijd van bijna een half jaar) omdat ze weer opnieuw begonnen te snotteren en een van de twee ook last van haar oogjes kreeg. Mijn konijntje Chloe had echter ineens ook een abces. De dierenarts heeft dit getracht te verwijderen door te opereren maar om een lang verhaal kort te maken; het abces zat op zo'n moeilijke plaats dat het niet te verwijderen was en de ontsteking blijkt nog veel verder door te lopen in zijn kopje, het ziet er niet naar uit dat hij nog beter gaat worden :( Op het moment eet hij goed en is hij actief, ik denk alleen niet dat ik hem nog heel lang door moet laten sukkelen. Maandag ga ik weer langs bij de dierenarts om te overleggen.

Mijn vraag gaat dus over mijn andere konijntje, Amber. Ik denk dat zij nog wel beter wordt, maar is er niet een kans dat ze weer last krijgt van dezelfde symptomen? Wat als deze nou soort van chronisch worden? Kan ik haar in dat geval nog wel bij andere konijnen plaatsen? Het zou zielig zijn als ze, als Chloe er niet meer is, de rest van haar leven alleen moet zitten.

Alvast bedankt voor de antwoorden/het meedenken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje. Ik krijg steeds baytril en las net op een ander forum dat dat dus niet zo goed is bij abcessen/snot. Ik voel me nou een beetje rot dat ik dat niet eerder uitgezocht heb, ik ging er vanuit dat het wel prima zou zijn omdat het een breedspectrum antibioticum is. Heel naïef dus :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je geluk gehad dat Sulfatrim drops helpen, want over het algemeen zullen die weinig doen.

Baytril zelfde verhaal.

Hier gebruik ik duplocilline injecties met succes en dit helpt tevens tegen abcessen. Echter als abcessen op de kop zitten is dit meestal in de kaak en dat is in veel gevallen niet te genezen helaas :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de berichtjes. Ik ga morgen direct vragen om duplocilline aan de dierenarts (en een nieuw zalfje voor Ambers ogen). Tevens wil ik de situatie van Chloe even goed bespreken. Het abces zit weer vol pus, met spoelen krijg ik het er niet uit. Ik heb ook het idee dat als ik gekookt (en afgekoeld natuurlijk) water in het abces spuit het grootste deel niet naar buiten komt maar naar binnen gaat :( Vies verhaal, sorry. Maar dat is dus echt geen goed teken lijkt mij. Aan de andere kant zou AB dan weer meer kans van slagen moeten hebben omdat het abces niet ingekapseld zit. Ik weet nou alleen niet of ik naar de zelfde dierenarts terug moet gaan of naar de konijnenexpert die hier niet zo ver vandaan blijkt te zitten. Ik heb op zich geen slecht gevoel bij deze dierenarts.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wel jammer dat je dierenarts blijkbaar niet goed genoeg op de hoogte is dat hij/zij meteen de juiste AB meegeeft. Misschien verstandig om het verhaal wat je te horen krijgt ook hier even neerzet. Veel dierenartsen weten wel wat van konijnen, maar niet altijd alles. Echte konijnkundige dierenartsen zijn dan ook moeilijk te vinden.

Zit er een echte konijnkundige dierenarts (die expert) zou ik toch naar die persoon gaan. Gezien je huidige DA je al 3x dezelfde AB heeft meegegeven zonder zichtbare verbetering. Ga je toch naar je huidige DA en die wil je geen duplocilline meegeven zou ik alsnog naar die andere DA gaan. Hopelijk komt het dan alsnog goed met je konijnen. Je moet je niet rot voelen, want je verwacht toch vvan een dierenarts dat ie weet wat ie doet en de juiste medicijnen meegeeft. Dit is helaas dus vaak niet het geval :(.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje, ShinLi. Het is zelfs nog erger, het gaat om twee verschillende dierenartsen omdat ik recent verhuisd ben. Toen ze weer wat gingen snotteren ben ik naar mijn oude dierenarts geweest om weer een AB kuur te halen. Toen Chloe ineens een enorme, warme bult had ben ik zo snel mogelijk naar een dierenarts hier in de buurt gegaan. Daar kan ik namelijk te voet naartoe, wel zo fijn voor het nijntje dat hij niet een half uur in de tram hoeft te zitten dacht ik. Beide dierenartsen zagen dus geen probleem in het geven van Baytril, daar baal ik een beetje van :frown:

En tja, ik heb ook heel lang tamme ratjes als huisdier gehad. Toen wist ik ook dat ik altijd eerst op internet moest uitzoeken hoe ze behandeld moesten worden als ze iets mankeerden en dan pas naar de dierenarts moest gaan. Stom dat ik dat bij mijn nijntjes niet gedaan heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Terug van de dierenarts, er was een ander dit keer. Ik heb hem de info van dierenkliniek Wilhelminapark gegeven, maar hij zag er maar weinig in om Duplocilline te geven. Ook zou ik het dan niet zelf mogen injecteren zegt hij (daar denk ik zelf persoonlijk anders over maar OK, ik begrijp zijn uitgangspunt). Hij vond het een beter idee om Doxycycline te geven. Ik vroeg waarom Wilhelminapark dan specifiek voor Duplocilline kiest. Hij wist het ook niet en gaat contact met ze opnemen, ook om te vragen hoe zij dat dan doen met injecties. Morgen weten we hopelijk meer. Hij zei dat het abces er niet zo erg uit zag als hij verwacht had, ik heb toen eerlijk gezegd dat ik een Biotex compresje heb gebruikt gisteren. Hij zei dat Biotex het helingsproces soms tegen kan gaan. Ik weet niet of het waar is, ik denk wel dat schoonhouden nu het belangrijkste is. Ik heb honingzalf meegekregen dus daar ben ik wel blij om. Nu maar weer afwachten, Chloe is nog steeds levendig en heeft een goede trek.

Amber heeft een nieuw oogzalfje meegekregen, een langere kuur dit keer. Ze vertoont geen tekenen meer van snot, ze heeft alleen geïrriteerde oogleden dus dat valt nog te overzien. Ze eet goed, maar ik vind haar stilletjes. Ik denk dat het komt doordat ze alleen zit nu :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, bepaalde dingen zijn vanaf de dierenarts gezien best begrijpelijk. Je mag eigenlijk zelf geen duplocilline spuiten. Het is echter bepaald niet moeilijk en in veel gevallen wel veel werkzamer. Dat moet voorop staan.

Verder snap ik niet wat je dierenarts nou zegt met 'tegen gaan van het helingsproces', want je wil helemaal niet dat het abces heelt voor alle pus weg is.

Succes met Chloe!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Dollie, bedankt voor je berichtje. Natuurlijk snap ik wel dat niet Jan en alleman met injectienaalden moet gaan klooien bij hun huisdieren, dat kan namelijk nooit goed gaan dus daar heeft hij helemaal gelijk in. Maar ik wil echt wel demonstreren voor hem dat ik in staat ben om dat te doen.

Wat jij zegt over dat helen dat dacht ik ook, dat is toch alleen maar beter want dan kan de troep eruit? zodra het een pusvrij wondje is wil ik het best lekker laten helen. Dan is die groene Biotex ook niet meer nodig. Maar ja, dan hebben we dus eerst een geschikt antibioticum nodig die de bacteriën bestrijdt. Ik weet het soms echt niet hoor, toch ga je er van uit dat de dierenarts veel meer kennis en ervaring heeft. Aan de andere kant ben ik nogal eigenwijs :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha, dat heb ik ook. Tja, ben regelmatig tegen de lamp gelopen wat betreft het blindelings vertrouwen op dierenartsen en helaas zijn altijd de konijnen de dupe. Inmiddels heb ik een dierenarts waarvan ik gewoon weet dat het goed zit, maar voor die tijd heb ik toch heel vaak gedacht hoe kán dit.. Sta je daar als meisje van zestien een dierenarts uit te leggen wat je konijn heeft.. Je snapt ook vast dat je dan amper serieus genomen wordt. ;) maar goed. Dit was dus je oude dierenarts? Misschien toch contact opnemen met de konijnenexpert?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken je verhaal zeker, zo stond ik op 18 jarige leeftijd altijd bij de dierenarts met mijn ratjes. Ik had het geluk dat er een opvang was die altijd via internet of telefonisch te bereiken was en die wel wisten hoe de ratjes behandeld moesten worden. Dan ging ik dus met een uitgeschreven plan richting dierenarts, vaak vonden ze het wel best.

Deze dierenarts is eigenlijk ook 'nieuw' omdat ik een half jaar geleden verhuisd ben. Het punt is dat deze lopend te bereiken is, en met twee mandjes op de fiets/in de tram naar de andere dierenarts is moeilijk. Ik speel met het idee om morgen sowieso even telefonisch contact op te nemen met de dierenarts hier in de buurt die als konijnkundig bekend staat om te vragen wat zij doen in zo'n geval. Als ik nou ergens een kleiner vervoersmandje kan vinden kan Chloe trouwens gezellig voorop de fiets mee als het moet :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja precies, ik weet nu wat ik wil, ik heb alleen iemand nodig die het me voorschrijft en wil verkopen. Ik vind trouwens dat Chloe's abces er nu al wat beter uit ziet, volgens mij is die honingzalf goed spul. Het ruikt ook heel lekker :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeker. Ik heb vanmiddag gespoeld met een zoutwater oplossing. Als vriendlief zo weer richting werk is ga ik arme Chloe nog even 'martelen' met spoelen, een compresje en nieuwe zalf. Het is alleen moeilijk spoelen door de plaats, het zit in de buurt van gezichtszenuwen volgens de dierenarts dus ik moet echt heel voorzichtig zijn. Ik kan er niet zonder meer een spuit inzetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De honingzalf is echt top, het abces is vandaag al een stuk geslonken! Ik heb gebeld met dierenkliniek Blijdorp (volgens de lijst op BB zit daar een konijnkundige dierenarts) en de assistente zei dat er op het moment een konijntje voor een abces wordt behandeld maar die krijgt alleen AB zalf, geen kuur er naast. Het zal wel te maken hebben met de grootte van een abces, maar ik vond het jammer dat ze me niet precies kon vertellen hoe het nou zit. Als ik vandaag geen positief antwoord krijg van mijn eigen dierenarts ga ik daar toch wel een afspraak maken. Chloe is nog steeds vrolijk en eet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nope, dat weten ze inderdaad niet. Ik ben dus nog steeds niet teruggebeld en heb net weer contact opgenomen. Ik word teruggebeld. Ik heb ook die andere dierenkliniek in Blijdorp gebeld en heb daar een afspraak staan als het niet goed verloopt met de dierenarts hier. Ik geloof wel dat die man het druk heeft, maar Chloe zit al twee dagen zonder antibioticum nu (wel ab zalf natuurlijk), dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling. De dierenartsassistente in Blijdorp ging met me meekijken op de website van Wilhelminapark. Zij gaf echter aan dat ze over het algemeen gewoon Enrofloxoral geven :( Wel wist ze dat het een goede dierenkliniek was. Weet iemand hier misschien waarom ze bij Wilhelminapark prefereren om Duplocilline te geven ipv Doxycycline (Doxoral drops)? Want dat is dus het hele probleem, Doxoral wil hij mij met alle liefde meegeven. Heeft dat te maken met het feit dat de anaerobe bacteriën daar ook niet mee bestreden kunnen worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het antwoord inmiddels al gevonden. Blijdorp heeft de Duplocilline pas morgen weer in huis maar wil gelukkig wel meewerken (dierenarts vond Duplocilline ook de voorkeursbehandeling). Ik zit nu alleen een beetje met het injectieverhaal. Als ik het niet zelf mag doen heb ik echt een probleem, ik kan eigenlijk niet om de dag naar de dierenarts reizen voor een prikje :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .