Ga naar inhoud

Jet heeft longontsteking


Gast

Aanbevolen berichten

Zucht, het blijft zeuren met Jetje. Eind december begon het met mijt, daarna een flinke oorontsteking en nu dus een longontsteking waar ze goed beroerd van is. En wat ziet ze er zielig uit....

Omdat ze een echt buitenkonijn blijkt te zijn en ik haar lage weerstand wijtte aan het binnen wonen heb ik Jet en Chevy weer mee naar huis genomen zodat ze lekker naar buiten konden. Ik hoopte ook dat dat haar weerstand goed zou doen, want steeds maar ziek en antibiotica is in mijn ogen echt niet gezond.

Dinsdagavond kreeg ik een berichtje van mijn ouders dat het niet zo goed ging met Jet. Ze had al sinds maandag slecht gegeten (en dat laten ze me dan pas dinsdagavond weten...) en was erg sloom en slap. Ze waren nog niet met haar naar de dierenarts geweest dus ik heb ze verteld dat ze dat onmiddelijk moesten doen. Zodoende is mijn vader diezelfde avond nog met Jet naar de dierenarts gereden. Daar bleek ze maar liefst 41 graden koorts te hebben. De dierenarts dacht aan 'een virus' en heeft haar daar iets tegen gegeven. Ook heeft ze vocht toegediend gehad.

Ik had zelf nogal mijn twijfels bij de behandeling maar omdat Jet volgens de berichten van het thuisfront duidelijk weer aan het opknappen was ben ik haar niet op gaan halen en vertrouwde er op dat het dus toch wel goed was geweest wat de DA heeft gedaan. Vrijdagavond kwam ik zelf thuis en wat ik daar aantrof was echt hartverscheurend. Mijn lieve Jetje was mijn lieve Jetje niet meer en ik moest echt 3x kijken voor ik zeker wist dat mijn ouders haar niet stiekem hadden omgeruild. Haar ogen lagen diep in haar koppie, stonden dof, vacht stond slecht, ze stonk, had weinig kracht in haar achterpootjes, reutelde ontzettend en ze wilde geen eten van mij aannemen.

Ik ben ontzettend geschrokken en ben meteen begonnen met dwangvoeding geven en vocht geven. De 'dwang'voeding at ze zelf goed van een lepeltje en ze dronk ook goed uit een pipetje. Daardoor heb ik het aangedurft tot de volgende dag te wachten om naar de DA te gaan.

Vandaag ben ik dus met haar naar een andere dierenarts geweest. Daar werden mijn vermoedens bevestigt, ze blijkt een longontsteking te hebben. Ook is ze 200 gram afgevallen in een week tijd. Daar schrok de dierenarts nogal van dus Jet heeft Critical Care meegekregen en dat moet ze nu 4x per dag krijgen. Vindt ze heel vies.

Ook gaat ze wéér 2 weken aan de antibiotica (doxoral aquadrops, is dat goed?) en ze krijgt pijnstilling (carprofen, da's een bekende;))

Dwangvoeding gaat mondjesmaat en met veel tegenzin naar binnen. Wel heeft ze wat takjes peterselie gegeten net. Toch maak ik me best wel zorgen. Ze zit maar een beetje in elkaar gedoken en dat ziet er echt heel zielig uit.

Hebben er mensen ervaring met longontsteking bij konijnen en hoe is dat gegaan? Zijn er nog BB'ers die tips hebben voor Jetje?

Alvast bedankt,

Eva

Link naar reactie
Delen op andere sites

He eva, wat rot zeg! Ik heb er gelukkig voor mij geen ervaring mee, maar ik kan me herinneren dat de konijnen van Loes (zwarte panter) een poos terug beide longontsteking hebben gehad en volgens mij zijn die er beide doorgekomen.

Heel veel sterkte en een dikke knuffel voor jetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Jet... Echt vervelend zo'n longontsteking. Een paar jaar geleden heeft mijn Bountie het gehad en het heeft wel een paar weken geduurd voordat het over was. Ik heb ook AB en Carpofen of Metacam gegeven en daarbij Echinaforce tabletten om de weerstand te verhogen. Geen idee of dat laatste heeft geholpen. Ze was ook heel erg benauwd, ook haar neusje was verstopt, dus ik heb zoutoplossing neusdruppels gedruppeld een paar keer per dag en laten stomen. Eten ging ook heel moeizaam, alleen kruidentakjes gingen er nog een beetje in. Water gaf ik ook via een spuitje.

Beterschap voor Jet!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Arme Jet... Echt vervelend zo'n longontsteking. Een paar jaar geleden heeft mijn Bountie het gehad en het heeft wel een paar weken geduurd voordat het over was. Ik heb ook AB en Carpofen of Metacam gegeven en daarbij Echinaforce tabletten om de weerstand te verhogen. Geen idee of dat laatste heeft geholpen. Ze was ook heel erg benauwd, ook haar neusje was verstopt, dus ik heb zoutoplossing neusdruppels gedruppeld een paar keer per dag en laten stomen. Eten ging ook heel moeizaam, alleen kruidentakjes gingen er nog een beetje in. Water gaf ik ook via een spuitje.

Beterschap voor Jet!

Echineaca krijgt ze idd! Zowel in tabletvorm als gedroogd. Het is wel grappig eigenlijk, er wordt altijd gezegd dat dieren instinctief weten welke kruiden op dat moment goed voor ze zijn en van alle kruiden en planten die ik haar aangeboden hebt kiest ze inderdaad diegene waarvan de werking haar op dit moment kan helpen. Zo eet ze wat wilg, peterselie en dus ook de echineaca kiest ze uit :yes:

Verder iedereen bedankt voor de reacties! Ik stel ze erg op prijs:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Peterselie is eigenlijk het enige dat ze redelijk snel naar binnen werkt en daar heeft ze net nog wat van gehad. Voor de rest wil ze gewoon vrij weinig. Ik kan nu echt niks meer bedenken wat ik nog voor haar kan doen, dus voor vannacht staat de wekker en voor nu ga ik een poging doen om te slapen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jet leeft helaas niet meer. Vannacht ben ik wezen kijken en toen was ze erg benauwd. Ze nam een peterselietakje aan maar kauwde er niet eens op. Toen ik zojuist naar beneden ging was ze er niet meer. Ik vermoed dat er toch meer met haar aan de hand is geweest.

Mijn lieve Jetje, ik kan het maar niet bevatten. Ze heeft niet eens 4 mogen worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jemig zeg, Eva, ik schrik me suf!! Wat een vreselijk bericht is dit. Zo snel kan het dus afgelopen zijn. Dat is ontzettend verdrietig en je weet ook dat het waarschijnlijk onvermijdelijk was. Wat kan ik verder nog zeggen? Geen woorden voor, dit. Het is afschuwelijk om een van je beestjes kwijt te raken, nog zo jong ook. Alle sterkte van de wereld en een stevige knuffel! Hou je taai!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh erg zeg. Wat verschrikkelijk naar om te lezen.

Ja wie weet id er de hele tijd iets anders aan de hand geweest waardoor haar weerstand steeds niet goed was. Maar dat maakt nu niet meer uit, ik zou er niet over gaan zitten piekeren, je hebt je best gedaan.

Veel sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Iedereen heel erg bedankt voor de meelevende reacties, ze doen me goed.

Ik begin te vermoeden dat Jet inderdaad meer onder leden heeft gehad deze keer dan alleen de longonsteking. Ze had sinds ze slecht was gaan eten ook een zwakkere achterhand en kon niet stabiel blijven zitten of springen. De DA wijtte dit aan algehele zwakte doordat ze zo slecht at en behoorlijk was afgevallen. Nu denk ik dat het misschien EC is geweest en dat de longsteking haar gewoon te veel is geworden. Ze is vlak na de verhuizing ge-ent en ben ik begonnen met koppelen. Dat zijn 3 stressvolle gebeurtenissen vrij kort op elkaar en ze heeft al eerder symptomen van EC vertoond. Daar is ze toen tegen behandeld, maar het zou me eigenlijk niks verbazen als het dus toch weer terug gekomen is.

Inmiddels besef ik dat wát het ook geweest is, ik had niks meer kunnen doen dan dat ik al gedaan heb. Het is Jet gewoon echt te veel geworden deze keer, en als het inderdaad EC was is het misschien ook wel beter dat ze overleden is voor ze een net zo slepende tijd tegemoet ging als Juul toendertijd. Dat had ik haar niet aan willen doen.

Maar goed, het gemis is er niet minder om natuurlijk....

Ik heb inmiddels een regenboogtopic voor haar geopend:

http://www.bunnybunch.nl/community/showthread.php?59655-Dag-lieve-Jet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .