Ga naar inhoud

Geen hechting na castratie?


Lonja

Aanbevolen berichten

Mijn konijn wordt dinsdag gecastreerd. Ik heb natuurlijk wat meer informatie over hoe en wat aan de dierenarts gevraagd, ook over hoe de bodembedekking van zijn hok bij thuiskomst moet zijn, handdoeken of zo.

Nu vertelde de dierenarts dat hij gewoon de normale bodembedekking mag omdat hij de wond niet hecht. Ik had hier nog nooit van gehoord, maar hij vertelde dat alleen aan de binnenkant de zaadleiders afgebonden worden met hechtdraad en dat hij de huid van de wond gewoon even tegen elkaar duwt en dat het dan gewoon vanzelf vastplakt.

Hij gebruikt geen hechtingen omdat een konijnenhuid zeer dun is en zijn ervaring was dat hier regelmatig problemen door ontstaan, ontstekingen en dergelijke.

Nu heb ik zeker wel een konijnkundige dierenarts, de rest van wat hij zei klopte allemaal goed; konijn moet gewoon eten, krijgt gasnarcose, wordt met een prikje uit de narcose gehaald omdat die anders te lang duurt, ik moet zijn eigen voer meegeven, eigen handdoek waar hij in gewikkeld kan worden etc.

Hebben jullie hier vaker van gehoord? Ik vind het best vreemd, dat het vanzelf weer aan elkaar plakt eigenlijk. Dat deel van een dunne huid en zo weet ik wel dat dat zo is, maar toch, is dit een goede methode, gewoon geen hechtingen?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een opmerkelijke manier van castreren... Vrijwel altijd worden de ballen verwijderd, om problemen in de toekomst te voorkomen. Als je die niet weghaalt, blijft je de problemen van de hormonen houden en volgens mij kan dat best problemen opleveren met z'n toekomstige vriendin.

Persoonlijk zou ik daar niet voor kiezen.

Mijn konijnen zijn gewoon gehecht geweest en je wilt niet weten wat m'n voedster allemaal met de hechtingen (en later krammen) heeft uitgespookt :whistle2: Maar zelfs zij heeft daar niets aan over gehouden. Hooguit wat verdikkingen, maar ik heb al een paar maanden niet meer gevoeld. ;)

Neem aan dat ze bij een operatie wel iets van AB krijgen? M'n voedster heeft namelijk alle hechtingen eigenhandig verwijderd, waardoor ze weer helemaal open lag en daar heeft zij ook geen infectie aan overgehouden (gelukkig!).

Houden ze je ram ook op een warmtemat? Da's wel belangrijk.

Maar waarom zou hij in een handdoek gewikkeld moeten worden? Dat snap ik even niet. Hier hebben ze geen hand doek mee gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn rammetje is het ook niet gehecht.

Is helemaal goed gegaan. Ik heb hem toen een paar dagen op handdoeken gezet.

Het rammetje wat ik hiervoor had (is helaas al overleden) is het wel gehecht maar ik kan niet zeggen dat ik een verschil gemerkt heb in de genezing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier worden de rammen na de castratie nooit gehecht om ontstekingen te voorkomen en van alle 100en rammen hebben ze inderdaad nooit een ontsteking gehad. Het wondvocht kan namelijk door hechting er niet uitlopen. De rammen zitten hier met regelmaat ook gewoon weer op bodembedekking, vinden ze zichzelf toch wat zielig zet ik ze wel een aantal dagen op handdoeken om hun ontlasting in de gaten te houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die handdoeken was geloof ik voor als ik hem mee terug neem, dan doen ze hem in een handdoek in de reismand en dan krijgt hij het onderweg niet te koud, mocht dat nodig zijn.

Ik had eigenlijk niet begrepen dat hij de ballen dan niet weg zou halen, betekent zaadleiders afbinden automatisch dat de ballen niet weggehaald worden? Want dat is inderdaad wel de bedoeling, hij loopt namelijk nu al te sproeien. Dit ga ik zeker nog wel duidelijk maken als ik hem dinsdag breng.

Warmtemat heb ik niet gevraagd, gewoon aangenomen dat ze dat doen maar zal het nog vragen voor de zekerheid.

Ik vroeg of hij met dat 'plakt vanzelf aan elkaar' bedoelde dat ze het lijmen, maar dat was niet zo! Hij bedoelde echt zonder er iets aan te doen.

Manon, goed om te horen dat mijn dierenarts dus inderdaad niet een of andere expirimentele techniek hanteert, aangezien jouw ram ook niet gehecht is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zal het zeker heel duidelijk maken. Want het hele doel is een vriendin natuurlijk.

Maar ik zie net op de site van dierenkliniek Wilhelminapark dat zowel de zaadstreng wordt afgebonden en gehecht wordt met hechtdraad als dat de ballen verwijderd worden en je een lege balzak overhoudt.

Ik denk dat mijn dierenarts probeerde te zeggen dat het dus inwendig wel gehecht wordt, en niet dat hij alleen de zaadstreng dicht maakt, maar dat dat een plaats is waar hij wel hechtdraad gebruikt. Dus ik denk niet dat een miscommunicatie het geval is maar mocht dat wel zo zijn dan ga ik die voorkomen. Anders ga ik bij de rijdende rechter huilen dat mijn konijn zijn ballen nog heeft ;) Moet er een konijnenfluisteraar bij en alles :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik zal het zeker heel duidelijk maken. Want het hele doel is een vriendin natuurlijk.

Maar ik zie net op de site van dierenkliniek Wilhelminapark dat zowel de zaadstreng wordt afgebonden en gehecht wordt met hechtdraad als dat de ballen verwijderd worden en je een lege balzak overhoudt.

Ik denk dat mijn dierenarts probeerde te zeggen dat het dus inwendig wel gehecht wordt, en niet dat hij alleen de zaadstreng dicht maakt, maar dat dat een plaats is waar hij wel hechtdraad gebruikt. Dus ik denk niet dat een miscommunicatie het geval is maar mocht dat wel zo zijn dan ga ik die voorkomen. Anders ga ik bij de rijdende rechter huilen dat mijn konijn zijn ballen nog heeft ;) Moet er een konijnenfluisteraar bij en alles :P

Zo heb ik het ook opgevat hoor toen ik je eerste bericht las. Hier wordt de ene keer wel gehecht en de andere keer niet. Met beide nooit problemen gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou hem niet laten sterilliseren maar echt castreren.

Hier was ook een vlaamse reus ram gesterilliseerd,.. enkel dus de zaadleiders doorgeknipt.

Nou.. het weefsel is na een jaar aan elkaar gegroeid en dat heeft meneer vlaamse reus zich niet laten ontgaan.

Hij heeft 23 baby'tjes voorgebracht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha! Oh, dat is wel slecht zeg! Nee ik was ook helemaal niet van plan hem te laten steriliseren en dat denkt mijn dierenarts volgens mij ook niet. Maar dat vraag ik alleen voor alle zekerheid nog even na als ik hem breng.

@Michelle: Hij zei dat hij daar dus juist wel gewone hechting voor gebruikt.

Ik vroeg me gewoon alleen af of het kon dat de wond niet gehecht werd, en dat kan dus prima :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een ram die zelf de hechtingen heeft verwijderd hahaha. Mijn dierenarts zei dat dit geen kwaad kan, omdat de huid zo dun is en snel dicht gaat zou je in principe niet eens hoeven hechten. Maar dit wordt voor de zekerheid wel meestal gedaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee hij is bij de dierenarts. Hij wordt wel echt gecastreerd hoor, dat had de dierenarts ook niet anders begrepen! Die zei ook 'nee natuurlijk wel, anders is hij straks nog niet van zijn streken af!'

Die handdoek is dus om hem in te wikkelen op het moment dat hij de gasnarcose op zijn neus krijgt, sommige konijnen kunnen zich hevig verzetten maar daarom wikkelen ze ze in een handdoek zodat ze niet krabben e.d. en een eigen handdoek is het meest vertrouwd, dus des te kalmerender voor konijn zelf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .