Ga naar inhoud

Als we van het ongeluk spreken... Wat is er aan de hand?


WallaChristalla

Aanbevolen berichten

Echt triest. Is Walla net genezen van de ziekte E. Cuniculi, begint ons konijntje Christalla raar te doen. Ze zit stil in haar nachthokje, dat doet ze normaal nooit. Ze eet niet en drinkt niet, is wat magertjes en het lijkt wel alsof ze steeds door haar achterpootjes zakt.. Ik heb haar even laten lopen maar toen zag ik niet iets geks alleen dat ze wat raar loopt op haar achterpootjes. Ik ben nu zo onwijs bang dat Christalla ook E. Cuniculi heeft... En dat terwijl ze al 7 is...

Wat te doen? Naar de dierenarts, of weet iemand anders wat het kan zijn om mij gerust te stellen?

Groetjes Annick

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onmiddellijk naar de DA! Dat klinkt niet goed...

Heb je Christalla mee behandeld tegen EC of niet? Beste is van wel, maar niet alle DA's vermelden dit. De kans bestaat dat ze het overgekregen heeft... (wordt overgedragen door de urine dacht ik)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga morgen naar de dierenarts.

Ze heeft vandaag los in de tuin gelopen, en ze heeft wel gegeten. Drinken volgens mij ook. Rennen ging wel goed, alleen soms leek het wel alsof haar achterpootjes weer uitvielen. Toen bedacht ik me, kan het ook een hernia zijn? Ik spring en wandel ook wel met haar, misschien komt het daardoor. Maar na een tijdje rende ze toch wel aardig normaal en verder deed ze gewoon weer zoals alleen Christalla kan zijn :P.

Walla is het konijn van mijn oom, maar die is er gewoon weer bovenop gekomen (op het nippertje). Maar de laatste tijd dronk en at ze wel heel veel, dus kan het misschien ook iets met haar niertjes ofzoiets zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee, niks gebeurd ze heeft altijd gewoon normaal gelopen zonder last ofzo.. ik zou niet kunnen weten waarvan dat zou kunnen komen...

ik keek net weer ff en ze zat gewoon voor het hok rustig wat te knabbelen dus volgens mij lijkt het wel wat mee te vallen maar ik ga er wel ff mee heen voor de zekerheid

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen als eerste naar Christalla gegaan, maar het leek wel alsof er niks meer aan de hand was! Ze had duidelijk gedronken, gegeten zowieso wel, en ze zat helemaal wild voor het deurtje te wachten totdat ze eruit mocht. Natuurlijk heb ik haar buiten laten lopen (ze loopt nu nog buiten :P) maar geen 1 keer zakte ze door haar achterpootjes en leek ze wel gewoon weer 'de oude' . Hmm... Ik vind het best vreemd...

Link naar reactie
Delen op andere sites

In dit geval zou ik zelf wel voor de zekerheid voor EC behandeld hebben, anders is ze dan ook maar direct ontwormd. Vermageren ondanks goed eten en probleempjes met de achterpootjes zijn wel typische symptomen en ook omdat je post dat de nagels wat afgesleten leken en ze is al ouder waardoor de weerstand vaak wat lager is. Ik zou het gewoon voor de zekerheid even mee pakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, mn moeder vond het niet nodig om gister naar de dierenarts te gaan omdat het KONINGINNEDAG was, slechte reden. Nouja. Ze wou vandaag ook al bijna niet gaan. Nou ik heb dr toch mooi ff ingesproken dat ze wel moet gaan en dat doet ze nu ook.

Ze zakte net weer door haar achterpootje en volgens mn moeder maakte ze ook al tollende bewegingen... Ik vrees toch het ergste, dat ze E Cuniculi heeft

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn moeder is net terug! Ze wisten het daar ook niet. Ze denken dat het van de inenting komt die ze net heeft gehad een paar weekjes geleden. Het is een nieuwe inenting dus dat zou wel kunnen ja. We konden ook uit voorzorg beginnen met panacur maar dat wou mn moeder niet. ze zei als het erger wordt moeten we wel beginnen met panacur.

mn moeder vindt het te duur om helemaal te onderzoeken of het e cuniculi is. Dusja afwachten maar... ze heeft verder ook geen medicijnen ofzo meegekregen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou als het EC is niet wachten tot het erger geworden is. Panacure is niet zo duur hoor.

Zieke dieren wassen zich ook wel hoor.

Let even goed op als die door zijn poten blijft zakken en afvallen toch gaan behandelen.

Succes ermee knuffels Belleke

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik twijfel zeer sterk of het van die inenting komt een paar weken geleden, EC ligt echt meer voor de hand. EC kunnen ze trouwens niet met zekerheid vaststellen, je omschrijving is genoeg om de behandeling te starten en panacur is zoals hierboven gezegd helemaal niet duur. Ik heb ook een konijntje met EC dat zich in het begin ook nog waste, en de eetlust is er ook nog altijd. Dus dit wil echt niet zeggen dat je konijntje geen EC zou hebben. Echt beter zo snel mogelijk beginnen, want als je te lang wacht wordt de kans groter dat je konijntje niet meer geholpen kan worden en vergroot de kans op een fatale afloop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op deze site en laat je moeder het ook even lezen.

http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Als ik jou was zou ik direct gaan behandelen tegen E.cuniculi, omdat hoe sneller je de behandeling start, hoe groter de kans op succes is.

Dit staat ook op bovenstaande site:

Wacht geen weken of maanden: De eerste klappen zijn daalders waard !!!!!!

Hoe langer er gewacht wordt des te slechter wordt de prognose op herstel. Zorg dat een konijn met verschijnselen van E. cuniculi zo snel mogelijk behandeld wordt met medicijnen om de ontstekings reactie tegen te gaan en eventuele zwelling in zenuwweefsel af te remmen. Als de verschijnselen al weken of maanden aanwezig zijn wordt de kans op genezing kleiner en kleiner.

Behandeling behelst trouwens wel wat meer dan alleen Panacur. Maar als je moeder echt (nog) niet wil beginnen met de behandeling, dan kan je in elk geval via internet (bij bunnybin) Panacur bestellen en alvast daarmee de behandeling starten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aangezien het konijntje van mijn oom ook E Cuniculi heeft gehad, weet ik nu bijna wel zeker dat Christalla het niet heeft. Bij Walla, die van mijn oom, deed zo anders. Die at niet en dronk niet en die had een scheve kop, dat doet Christala allemaal niet. Ze heeft ook geen scheve kop en ze heeft ook geen last meer van het uitvallen van haar achterpootjes, ze rent nu heerlijk door de tuin en mn moeder vond ook al dat ze weer normaal deed...

Maar is het erg om met Panacur te beginnen als toch blijkt dat ze het niet heeft? Wordt ze daar niet zieker van? En dat helpt toch tegen ontworming? Want anders koop ik dat gewoon zelf hoor, alles voor mn konijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Elke EC patient is anders! Geen EC lijkt op elkaar in veel gevallen. Ik heb ze gehad met alleen achterpoot problemen, met alleen een scheve kop, met alleen omtollen, met alleen urineverlies.. en allemaal EC patienten en allemaal leek het niet op elkaar.

Nee, het kan geen kwaad om haar panacur te geven, want je ontwormd direct en ze zal er juist niet zieker van worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .