Ga naar inhoud

E. cuniculli of atrose of heel iets anders!?


Kruimeltje

Aanbevolen berichten

Sinds een paar dagen loopt Zoë mijn konijntje slechter. Ze is 5 jaar oud en woont samen met haar vriendje.

Wat ik aan haar opmerk:

- Haar achterpootjes doen niet meer goed mee! Ze is nog hardstikke vrolijk en rent door de ren, maar haar achterpootjes vangen haar niet goed op. Als ze springt komt ze niet goed terecht en valt ze soms bijna. Ook met het in en uit het hok springen komt ze niet zo goed meer terecht. Ik heb het eens goed bekeken en het leek mij soms stijfheid te zijn. Want als ik haar in de ren doe hupst ze heel stijf en na een tijdje wordt het beter. Het is niet heel erg maar er is duidelijk wat aan de hand!

Ik heb een hok waar ze veel in moeten springen, het heeft 2 verdiepingen en een ren waar ze ook in en huit moeten springen van een hoogte van ongeveer 50cm ook in de grasren moeten ze zo hoog springen. Kan dit er mee te maken hebben? Moet ik het hok aanpassen na een hok waar ze niet constant hoeven te springen?

- Ze is afgevallen! Ze weegt nu 2 kg terwijl er echt wel een halve kilo bij op mag. Het kan komen door haar vriendje die graag het voer op eet en dan ook te dik is. Daarom voer ik Zoë vaak bij. Onbeperkt mag ze dan brokjes eten en groenvoer. Eetlust is er wel gelukkig!

Ik ben gister met haar na de DA geweest, op de testjes reageerde ze prima: lopen over de vloer, of de pootjes wel reageerde dat deed ze wel allemaal!

Zoë is mijn allerbelangrijkste konijntje! Ik moet weten wat dit is wie kent dit? Ik zal er alles aan doen om dit beter te maken! Op het moment krijgt ze fenbendrops 20mg vanaf gister, dat is een middel tegen E.cuniculli.

Wie kan mij helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja het is een bekend probleem bij EC, urine niet op kunnen houden. Maar meestal zie je dan dat ze zelf ook vies zijn van de urine.

Je hebt in ieder geval medicatie tegen EC, dat is al prima! Als het dit zou zijn zou ik zeggen dat het in het beginstadium is. Ik ken de medicatie niet, ken alleen Panacur, en dat is een middel waarvan je kan zeggen "baat het niet dan schaadt het niet", geldt dat voor die medicatie die jij gebruikt ook?

Als het de komende tijd verbeteren gaat, dan weet je dat je goed zat met EC. Zo niet, dan zal er iets anders aan de hand zijn, wat ik niet denk eigenlijk.

Succes en beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het eerste wat in mij op komt is inderdaad EC de combinatie van en de pootjes en afvallen is typisch. Het begint vaak met 1 ding en hoe verder begint het volgende. Het hoeft dus niet zo te zijn dat ze problemen heeft met de urine.

En tjah verder is bijna elk konijn drager ondertussen wel zie ook hier overal in Nederland duikt het op, weerstand hoog houden bij konijntjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het probleem wat jij beschrijft komt mij heel bekend voor. Ik heb hier een konijntje en die heeft precies dezelfde problemen. Ik ben bij de dierenarts geweest, en heb zijn bloed laten testen. Hij had een waarde van 80. Bij 80 en hoger wordt je positief bevonden, maar toch is het een twijfel geval. Hij heeft de parasiet wel ooit gehad of misschien nu nog bij zich, maar de dokter dacht toch niet dat dit het probleem zou zijn. Ik geef hem nu een week of 3 fenbendrops, dit is de werkzame stof die in panacur zit maar ik merk nog helemaal geen verschil. Hij eet en poept, en ook ligt er af en toe een plasje naast de bak. Ze zitten wel met zijn tweeen dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen dat het van hem is. Maar hij was altijd super zindelijk. Hij heeft wel genoeg kracht in zijn poten maar valt af en toe gewoon om. Het lijkt wel of het in zijn heupen of gewrichten zit. Hij is ook afgevallen maar heeft wel eetlust. Ik moest de fenbendrops 4 weken geven en als ik dan geen verbetering zou zien, dan kon ik stoppen met de fenbendrops. Ik kan dan nog een foto laten maken om te kijken of er iets mis zou zijn met zijn achterhand. Maar hij heeft erbij gezegd dat er dan waarschijnlijk niets meer aan te doen zou zijn.

Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze site helemaal gelezen http://www.dierenkliniekwilhelminapark.nl/dierinfo/konijn/cuniculi.html

Ook gebeld met een aantal vragen zoals of ik mijn konijnen naar binnen moet halen en of ik mijn andere konijn ook moet behandelen. Ik moest daar eigenlijk voor mailen maar naar een beetje aandringen vertelde ze me dat hun het hokgenootje wel medicatei geven de heelft van wat het zieke konijn krijgt. Zij zou de konijnen in dit stadium gewoon buiten laten ook omdat ze zich daar veel pretiger voelen. En hun gebruiken fenbendazal (voor honden en katten) en ik heb van mijn dierenarts fenbendrops gekregen dat nieuw scheen te zijn speciaal voor ''knaagdieren'' mijn dierenarts zei mij 20mg te geven per dag. Maar op de verpakking staat: bij behandeling van EC 20mg per kg lichaamsgewicht gedurende 28 dagen. Dus zou mijn konijn volgens het doosje 40kmg moeten krijgen omdat het 2 kg weegt. Op een andere zijde van het doosje staat: samenstelling bevat per ml 20mg fenbendazol. Op de site staat dat de dieren veel meer medicatie nodig zijn dan alleen wat ik geef.

Ik ga iig doen wat op het doosje staat en 40 mg geven elke dag (dat is 2ml toch?) en de helft 20mg (1ml?) aan me andere konijntje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi,

Het probleem wat jij beschrijft komt mij heel bekend voor. Ik heb hier een konijntje en die heeft precies dezelfde problemen. Ik ben bij de dierenarts geweest, en heb zijn bloed laten testen. Hij had een waarde van 80. Bij 80 en hoger wordt je positief bevonden, maar toch is het een twijfel geval. Hij heeft de parasiet wel ooit gehad of misschien nu nog bij zich, maar de dokter dacht toch niet dat dit het probleem zou zijn. Ik geef hem nu een week of 3 fenbendrops, dit is de werkzame stof die in panacur zit maar ik merk nog helemaal geen verschil. Hij eet en poept, en ook ligt er af en toe een plasje naast de bak. Ze zitten wel met zijn tweeen dus helemaal zeker kan ik het niet zeggen dat het van hem is. Maar hij was altijd super zindelijk. Hij heeft wel genoeg kracht in zijn poten maar valt af en toe gewoon om. Het lijkt wel of het in zijn heupen of gewrichten zit. Hij is ook afgevallen maar heeft wel eetlust. Ik moest de fenbendrops 4 weken geven en als ik dan geen verbetering zou zien, dan kon ik stoppen met de fenbendrops. Ik kan dan nog een foto laten maken om te kijken of er iets mis zou zijn met zijn achterhand. Maar hij heeft erbij gezegd dat er dan waarschijnlijk niets meer aan te doen zou zijn.

Ik hoop dat we elkaar kunnen helpen.

EC dragen heel veel konijnen bij zich en blijven ze sowieso dan hun hele leven bij hun dragen. In jou geval zal het dus mogelijk opnieuw tot uiting komen, gezien de symptomen verwacht ik een hele dikke kans. Bloedonderzoek toont ook niet altijd het juiste aan. Ik zou proberen de weerstand omhoog te krijgen al dan met kruiden oid. Daarnaast kunnen symptomen blijven bestaan door te verre aantasting.

@ Kruimeltje

De dosering is mij de laatste tijd 1 groot raadsel daar kan ik je helaas niet mee helpen. Als ik nijntjes krijg behandel ik ze nog altijd met panacur en de dosering die ik ken met daarbij kruidenelixer door het water en heb zeer goed effect.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je rekent goed :) 20mg/kg, bij 2 kilo is dat dus 40mg/kg... en 1ml = 20mg, dus 2ml.

Ik heb 't toevallig deze week ook uitgezocht helaas. Hier ook fenbendrops, voor de duidelijkheid.

WP raadt aan om 2 keer per dag die dosis te geven in de eerste 2 weken, maar of dat effectief is, is nog veel onduidelijkheid over. Zwarte panter heeft in mijn topic (M&M hebben geknokt: Maaike houdt kopje scheef) daar een duidelijk stuk over geschreven. Misschien wel even fijn om te lezen. Staat op pagina 3 of 4.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond hem de laatste tijd ook al een beetje acheruit gegaan in zijn gezondheid. Het leek wel of zijn neus vol zat/zit maar ik zie geen snot. Hij niest af en toe en soms stikt hij er bijna in. Heel raar geluid maakt hij dan, net of er iets klem zit wat hij eruit wil krijgen. Ik heb een kuurtje antibiotica gehad maar dat heeft niet veel geholpen.

Die kruiden elixer heb ik weleens van gehoord. Je hebt toch meerdere kleuren? Waar kan ik dat bestellen? En welke kan ik dan het beste gebruiken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vond hem de laatste tijd ook al een beetje acheruit gegaan in zijn gezondheid. Het leek wel of zijn neus vol zat/zit maar ik zie geen snot. Hij niest af en toe en soms stikt hij er bijna in. Heel raar geluid maakt hij dan, net of er iets klem zit wat hij eruit wil krijgen. Ik heb een kuurtje antibiotica gehad maar dat heeft niet veel geholpen.

Die kruiden elixer heb ik weleens van gehoord. Je hebt toch meerdere kleuren? Waar kan ik dat bestellen? En welke kan ik dan het beste gebruiken?

Hmm misschien dat hij ook wel snot heeft daardoor weerstand omlaag gaat en EC de kop weer opsteekt? Even een gedachtengang..

Ik gebruik altijd 1tje die hij speciaal voor mij maakt, kan je het beste even met hem bellen.

Zijn nummer staat wel op Aa en Hunze: http://www.opvangaaenhunze.nl/category/sponsoren/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb dat wel aangegeven bij de dierenarts maar die zei daar verder niet veel over. Ik heb het konijn ongeveer 1,5 jaar geleden van iemand overgenomen. Het is een ras angora konijn die 25 februari 7 jaar is geworden. Misschien is het verstandig om vanaf nu altijd aan zijn weerstand te blijven werken. Ik ga die elixer gelijk bestellen maandag. Wat gebruik jij Aniek, met een konijn met snot? Antibiotica? Ik heb wel antibiotica gehad maar was maar 3 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zowel voor Kruimeltje als voor Moniquexxx0: Ook mijn konijn heeft problemen met zijn achterhand. Hij is acht jaar en is ook incontinent en heeft diverse andere problemen. EC is al in een vroeg stadium uitgesloten en een andere oorzaak werd ook niet gevonden, ondanks diverse onderzoeken. Uiteindelijk hebben we het dus op ouderdom af moeten schuiven. Op dat moment had hij nog geen problemen met zijn achterpootjes, die kwamen ongeveer een half jaar later. Ik was bij een dierenarts (helaas niet mijn eigen) voor een ander probleem en zij gaf aan dat i.c.m. de incontinentie het vrijwel zeker een probleem in het zenuwstelsel zou zijn. Niet goed vast te stellen en niet goed te behandelen bij konijnen. Ik heb toen contact opgenomen met een dierenfysiotherapeute en daar bleek dat bepaalde spieren stijf waren. Met tien minuutjes per dag oefeningetjes doen en spelenderwijs nog wat 'training' was er in een maand enorme verbetering, die alleen maar doorgezet heeft. Helaas moeten we door bepaalde omstandigheden van voor af aan beginnen en ik vraag me af of we nog weer zo ver komen als eerst, maar ik kan het echt aanraden. Altijd eerst bepaalde medische problemen uitsluiten samen met een dierenarts en geef het ook aan bij de behandelende dierenarts, maar echt de moeite waard om te proberen hoor. Denk er wel om dat je een fysiotherapeut zoekt met ervaring met konijnen of iemand die zich er echt voor wil inzetten om die kennis/ervaring te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de fysiotherapeut van mijn konijn was het ook het eerste konijn dat ze behandelde, maar ze heeft zich vanaf het begin af aan enorm voor Fred ingezet. Voor de intake heeft ze al informatie opgezocht, bij de konijnen van haar buren gevoeld etc en contact opgenomen m met een fysio die wel konijnen behandeld. Uiteindelijk heeft ze Fred enorm kunnen helpen, hoewel het nu niet zo goed gaat zijn bepaalde dingen nog steeds te merken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .