Ga naar inhoud

Dun/slecht behaarde nek


Elvje

Aanbevolen berichten

Sinds een aantal dagen valt me op dat Milo's nekje wel érg dun behaard is. Het valt gewoon op, ondanks zijn lange nekharen.

Even ter verduidelijking: Milo heeft lang haar in z'n nek, zolang als zijn oren. Ik gok richting de 10cm.

Tussen die leuke lange sprieten door zie ik dus overal een roze velletje. En gewoon duidelijk, daar hoef ik geen enkele moeite voor te doen. Er is zelfs een plekje van een vierkante centimeter waar geen enkele pluk op staat. Verder is het gewoon algemeen tot op de schouders.

Huid is roze, rustig, geen schilfers of korstjes. Meneer heeft geen jeuk en ik mag er gewoon aan zitten en dan laten er geen plukken los.

Ik vind dus niet echt symptomen van mijt, schurft,...

Misschien een belangrijk detail, Milo is onlangs overgegaan op zomerjasje. Verder wordt er niet gereden op elkaar.

Wie o wie?

Gewoon onschuldige verharing en komt het weer goed?

Of toch iets dat een behandeling nodig heeft?

(Er is momenteel geen foto, omdat ik maar twee handen heb. 1 om al die gekke lange haren aan de kant te houden en één om Milo tegen te houden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet wel dat langharige konijnen, vooral bij konijnen met lang nekhaar, ze niet dik behaard zijn. Ik zag wel vaker streepjes roze op de scheiding van z'n 'manen' (niet dat hij een leeuwtje is).

Maar tot nog toe was het altijd gevuld geweest, nu worden het gewoon echt duidelijke 'brede' strepen roze huid. Door de lengte van z'n haren, is het inderdaad pas te zien als hij z'n BDK's gaat zoeken of z'n buik gaat wassen. Daarmee dat het me nu ineens pas op valt.

Ik zal morgen overdag eens kijken of ik toevallig zo'n BDK/wasmomentje kan vastleggen. Zal wel een knap staaltje timinig worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee!

Dit klinkt heel herkenbaar voor mij!

Mijn konijntje (voskonijntje, voedster) heeft ook een wat kale nek.

Goed zichtbaar tijdens het wassen als ze haar hoofdje gebogen houdt.

Ik zou graag een foto plaatsen ervan, maar dit lukt mij niet.

Kom er bij de FAQ ook niet uit hoe dit moet. Zou iemand mij dit willen uitleggen?

Profielafbeelding is inmiddels wel gelukt.

Is er nog een topic waar ik me kan voorstellen op dit forum of is dat niet nodig?

Ben nieuw hier:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een kale nek spuit ik 2x calendulan wondspray van VSM. Toen dit er nog niet was diptje ik met een watje alcohol in de nek. De wondspray werkt fantastisch, kijk uit voor de oogjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de nek heeft Milo inderdaad helemaal geen ondervacht, maar dit is wel érg dun uitgevallen ;) Dit zijn gewoon echt kale stukken.

En aangezien ik al twee dagen geen enkele teken vond van mijt/schurft/etc. dacht ik: dan maar even in de groep gooien op BB. Want dit is niet hoe Milo er normaal uitziet. ;)

Ik ga het advies van Meloen eens proberen

We hebben wel Calandulan zalf, maar dat gaat met zo'n vacht natuurlijk niet werken. Vanmiddag dus even opzoek naar de wondspray.

Spray je het dan 2 keer per dag in of gewoon 2 keer in totaal en in welk tijdsbestek?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar waarom sprayen als er niks aan de hand lijkt? Ik heb zelf ook een ram met dit "probleem". Ook van dat lange dunne haar rond zijn koppie en ook dun haar in de nek. Met name als hij aan het verharen is geweest is dit gewoon een kale plek. Je ziet dan een heel stuk roze vacht als hij zich zit te wassen. Ik doe hier nooit wat mee en het groeit altijd vanzelf weer aan.

Ik had het er toevallig dit weekend in de opvang nog over. Het lijkt een beetje bij dat model konijn te passen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het was mij bij eerdere verharingen niet opgevallen dat hij echt kale plekken kreeg, al was dit de eerste keer dat hij écht goed verhaarde en het binnen een weekje/twee weekjes echt klaar was. Misschien dat dit ermee te maken heeft?

Christaaa, heeft jouw ram ook echt van die kale plekken van zeg ongeveer een vierkante centimeter/ong. oppervlakte vingernagel?

Het ziet er gewoon erg zielig uit ;) (niet dat hij laat merken dat hij er last van heeft) Maar als het inderdaad gewoon van nature weer terug groeit, dan ga ik hem niet irriteren met een behandeling. Dan krijgt hij er wel last van, van een baasje die hem niet met rust laat ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat heeft ie echt. Nu niet, maar bij mij zitten ze buiten en ze zijn nog niet aan het verharen.

Ben er wel eens mee bij de dierenarts geweest, maar die kon toen geen mijt o.i.d. vinden. Het huidje voelt dan ook gewoon glad en geen schilfers te zien. Sam wordt in april alweer 8 jaar en hij heeft dit probleem eigenlijk altijd gehad. 1 keer had hij wel mijt, net als mijn andere ram in de groep. Dat merkte ik direct, want toen ging hij wel krabben en schudden. Overigens had hij toen geen kale plekken. Ik houd het nu gewoon goed in de gaten, maar als hij nergens last van lijkt te hebben, doe ik er niks mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thanks voor de ervaring Christaaa!

Da's een opluchting :)

Hij heeft verder inderdaad geen enkele symptoom, maar dan echt ook geen enkele. Heb 'm twee keer helemaal afgespeurd, dat is wel uit te sluiten. Dan gaan we gewoon afwachten en goed in de gaten houden :)

Bedankt voor 't meedenken allemaal. Ik heb weer iets bijgeleerd :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het advies van Meloen eens proberen

We hebben wel Calandulan zalf, maar dat gaat met zo'n vacht natuurlijk niet werken. Vanmiddag dus even opzoek naar de wondspray.

Spray je het dan 2 keer per dag in of gewoon 2 keer in totaal en in welk tijdsbestek?

Nee het moet echt de wondspray zijn, daar zit alcohol in. Twee keer sprayen achter elkaar evt na 2 weken herhalen. Ik heb langharige konijnen maar ook rexjes beide maar dat is voor elk ras krijgen een kalige nek tijdens en na het verharen, ze zijn dat wel gevoeliger voor mijt. Een langharig ras, Angora, Voskonijn, Teddy moeten juist meer onderharen hebben dan normaalharige rassen (lees de dieren gefokt volgens de standaard)

Ik zie de nek verzorging het zelfde als mijn tandenpoetsen, het voorkomen soms behandelen. Doet geen kwaad, kan alleen maar helpen, dus ter voorkoming van maar voor behandeling van beginnende vachtmijt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mijn konijn zie je er niets van als ze gewoon rechtop zit of ligt, maar zodra ze haar kopje helemaal gebogen houdt valt het ineens ontzettend op!

Ze is pas zes maanden oud en haar vacht is nog volop aan het veranderen. Ze ziet er nu al heel anders uit dan drie maanden terug.

Hier is haar kalige nekje goed te zien:

img1036f.jpg

Moet er wel even bij vermelden dat het inmiddels al een stuk minder erg is, dit was echt in de periode dat ze van vacht aan het veranderen was. Waarschijnlijk zal dit in de toekomst bij haar vaker voor gaan komen maar dan als ze wisselt van winter- naar zomervacht en andersom?

Voor de zekerheid: Hoe herken ik vachtmijt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .