Ga naar inhoud

Welk voer voor een lang leven.


beatrix

Aanbevolen berichten

Haha, ja... Mijn konijnen kregen vroeger alleen gemengd voer een bak vol waar ze zeker een week van konden eten en ze zijn 10 en 12 jaar geworden:whistle2:

Nu geef ik een afgepaste hoeveelheid biks van russel rabbit tasty bites, onbeperkt hooi en 1 konijn heeft last van plakpoep en zit er iedere keer helemaal onder en de andere konijnen eten niet alle bd keutels op. Dus op advies van de da moet ik de hoeveelheid biks minderen. De richtlijn 20 - 25 gram per kg is dus voor mijn konijnen teveel. Trouwens ze eten hun voer in een paar minuten op en ze doen net of ze uitgehongerd zijn.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

wij hebben een konijn van 11 jaar en een zoon van dat konijn die is nu ongeveer 7 jaar. ze leven alle twee hun hele leven al op gemengd voer en willen soms nog wel eens selectief eten dus daar letten we goed op. zijn 2 verwende mormels :) maar ze leven er al lang op, het is het goedkoopste voer wat je maar kan krijgen.

maar voor mijn 2 konijntjes binnen heb ik gewoon biks voer en ook niet het goedkoopste. de ene is bijna 1 jaar en de andere bijna 2 dus die leven nog niet zo lang maar hoop dat ze heel oud mogen worden. :) maar ik denk niet dat dit afhankelijk is van het voer. maar tuurlijk is goed voer wel het beste denk ik. maar dus ook goedkoop voer/gemengd, leven mijn konijnen prima op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn konijnen heeft heel veel gezondheidsproblemen over gehouden aan het gemengde voer. Hij is bijna zeven geworden en dat vind ik absoluut niet oud (genoeg). Ik denk dat het ook heel anders was gelopen als hij vanaf het begin af aan goede voeding had gekregen. Hij heeft op latere leeftijd gebitsproblemen, blaasproblemen en darmproblemen gekregen die bijna allemaal voedingsgerelateerd waren.. Dus als je het mij vraagt kan de voeding zeker invloed hebben op de leeftijd.

Van de vijf konijnen die ik nu heb zitten drie al vanaf (redelijk) jonge leeftijd op goede voeding krijgen. Natuurlijk spelen er andere factoren mee en is het ook een kwestie van geluk hebben.. Maar hoop toch dat ze heel oud worden. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vriendin had een konijn dat 12 jaar is geworden op gemengd voer van Puik , en dat kreeg hij ook nog eens onbeperkt , als het bakje leeg was , werd ie weer gevuld , daarbij gaf ze maar heel weinig hooi , [ wist niet dat dit zo belangrijk was ] .

Toen ik haar vertelde dat hooi het hoofdvoedsel van een konijn hoort te zijn , zei ze , waarom dan ? dat vinden ze in de natuur ook niet , ze had wel stro in het hok

Ook kreeg hij oud brood en wortels .

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is zeer belangrijk van goed voer te geven om gezondheidsproblemen te voorkomen. maar je kan leeftijd niet aan goed voer koppelen.

Ik heb 2 konijntjes verloren die SS kregen en veel hooi aten. Onze buren hebben een konijn dat meer uitbreekt dan wat anders, soms merken ze dat dagen niet, dus ik kan me niet voorstellen dat het beestje deftig eten krijgt. Dat konijn is dan wel al 9 jaar...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn wel bepaalde stoffen die een dier ziek kunnen maken en om dierenarts kosten zo laag mogelijk te houden, is het geven van goed voer wel belangrijk.

Maar om nu mijn konijnen op gemengd voer te zetten omdat iemand anders zijn konijn daar oud mee geworden is... Nee dank je ;) Dan heb ik een ram die onder de ontlasting zit..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen konijnen hebben alleen maar biks (science selective) gegeten vanaf het begin dat ik ze had. Jopelien was al een jaar of 6 toen ze vorig jaar bij mij kwam. Ze had altijd op goedkoop gemengd voer gezeten, en na een paar weken op SS te hebben geleefd zag ze er veel beter uit. Zat mooier in de vacht, en was juist wat afgevallen (waarschijnlijk omdat ze niet al die vette zonnepitten meer kreeg XD).

In principe moet het voer wat wij onze huisdieren geven, afgestemd zijn op wat het dier van nature nodig heeft. De betere premium voeren voor konijnen liggen dus dichter in de buurt wat een konijn nodig heeft. Dus hoe dichter het bij het natuurlijke dieet van hun wilde neven ligt, hoe beter onze eigen tamme konijnen het doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier ben ik ook ooit begonnen met gemengd voer door gebrek aan kennis, maar met de komst van Maaike overgestapt op HFST natuurlijk. Ze zijn hier ook zoveel mooier in hun vacht gaan zitten, ze zin er veel gezonder uit gaan zien en daar genieten we alle drie van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen worden echt niet oud(er) omdat je een bepaald soort voer geeft, dus ik vind dit topic nogal curieus. Ja, natuurlijk heeft het voer wel met de gezondheid van je nijn te maken, maar goed voer geven is geen garantie dat een dier oud wordt, en vice versa kan een konijn dat slecht voer krijgt wel heel oud worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn konijn is in december 5 geworden. ze heeft altijd al mengvoer gehad. nu hebben wij ondekt dat je geen gemengt voer moet geven dus ik laat haar nu wennen aan zwarte brokjes. het is een dwergkonijn die kieskeurig is dus het is nogal moeilijk. we geven haar ook wel eens sla of een worteltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pooke is 5, das eigenlijk de oudste van de 5 nijnen hier! Hij heeft altijd SS biks gehad, maar vooral veel hooi, kruiden en groenvoer. Ik denk dat dat "the key" is, een goed gevarieerd, vers menu. Voeg daarbij een hele hoop lichaamsbeweging, kameraadjes en speelmogelijkheid en voila, daar zal het niet aan liggen dat je nijn niet oud kan worden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .