Ga naar inhoud

Gezondheidsproblemen bij franse hangoren?


Hanna1983

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

In het voorjaar of de zomer wil ik graag een koppel konijnen aanschaffen. Ik heb een voorliefde voor grote rassen (als kind had ik Lotharingers en Vlaamse reuzen). Mijn vriend heeft een voorkeur voor hangoren (hij heeft in het verleden Nederlandse hangoordwergen gehad).

Hier op het forum werd gesuggereerd dat de Franse hangoor dan wel iets voor ons zou zijn.

Nou heb ik weleens gehoord dat FH veel gezondheidsproblemen hebben. Wat is hier van waar? In hoeverre komt dit bij hen vaker voor dan bij andere grote rassen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf geen FH, maar ik hoor wel dat ze vaker sore hocks hebben.

Waar je wel goed mee op moet letten is dat je hem bij een goede fokker haalt. Er bestaan heel veel broodfokkers, kijk maar eens op marktplaats hoeveel er aangeboden worden. En bij die konijnen zitten er vaak fouten in waardoor het konijn in de problemen kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet precies welke gezondheidsproblemen meer voor komen bij Franse Hangoren tov andere grote rassen. Natuurlijk heb je te maken met dingen die voor alle grote rassen gelde qua gezondheid, maar waar je volgens mij vooral op moet letten is bij welke fokker je ze vandaan haalt. Franse Hangoren zijn/ waren heel erg in de mode en daardoor zijn er dieren die niet zo goed zijn qua gezondheid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ervaring bij Franse hangoren is inderdaad dat ze veel gezondheidsproblemen hebben door de enorme hype van afgelopen jaren. Ik heb diverse in de opvang gehad, maar allemaal zijn ze op vrij jonge leeftijd gestorven lees voor de 4/5 jaar. Vaak problemen met de darmen, huidproblemen, oogproblemen, kanker en tumoren. Ook in het gedrag is het niet meer de sul die het was, de ram regelmatig nog wel, maar de dames kunnen behoorlijk pittige konijnen zijn.

Sore hocks zie ik juist erg weinig bij de Franse hangoren, maar eerder bij Vlamen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze is inderdaad ook best pittig. Als ze gevoerd wordt door vreemden dan gaat ze knorren! Verder ook geen echt schootkonijn. Lekker aaien vindt ze wel heerlijk! Ze is al zes, nooit problemen gehad, behalve nu (maakt een geluid als een kikker, zie ander topic).haar zus is inderdaad maar een jaar geworden, ze had een levertumor. Volgens mij is het zoals bij veel rasdieren:zuivere rassen zijn nou eenmaal kwetsbaarder (geldt voor bijv honden ook zo).en hoe groter, hoe minder oud ze vaak worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen populaire niet erkende kleur kiezen en/of grote bedragen uitgeven, daarmee loop je veel minder risico op gekke gebreken.

Kies een fokker op de raskonijnen fokkerslijst en niet op MP.

De dames kunnen wat pittig zijn op volwassen leeftijd, idd door een robuuste kop kan de wat losse huid zakken en oogproblemen veroorzaken. Zelf Franse gefokt maar nog nooit sore hocks gehad of andere gebreken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat fijn dat jullie zo meedenken! Bedankt voor de tips :)

Ik was inderdaad niet van plan om een konijn van marktplaats te halen, maar wilde op zoek gaan naar een erkende fokker. Ik rijd liever iets verder voor een konijn waarvan ik zekerheid heb betreffende de afstamming en een goed gevoel heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wij hebben thuis een fransoos, gekocht bij een fokker (erkend).. Dan zou je toch denken, dat moet een goed konijn zijn.. Helaas, onze Joep heeft ondertussen al ruim 500 euro gekost aan dierenarts kosten (o.a wegens een overbeet en castratie)..

Verder is het wel een hele lieve goedzak, en kent verder nog geen gezondheidsproblemen. Heeft de hele winter buiten gezeten en doen het prima.

Veel informatie en (wel) goede fokkers vindt je op dit forum: http://defransehangoor.forum2go.nl/ (mag dat zo een link plaatsen? Het forum is niet van mij hoor, maar heb er een hoop nuttige info vandaag gehaald)

Joep is waarschijnlijk toch een door gefokt konijn geweest... (vermoedden wij)

aangepast door Induna
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .