Ga naar inhoud

Inhoud biks


Emytje

Aanbevolen berichten

Sinds ik met de katten barf (zelf een menu samenstellen van vers vlees met bepaalde percentages) merk ik dat ik heel wat kritischer omga met wat ik mijn dieren voorschotel. Zo zat ik gisteren te lezen op de zak van de SS brokken van de konijnen en de cavia's en ik vroeg me af; kijken jullie er eigenlijk ook naar wat er in de biks gestopt word of is voor jullie alleen de samenstelling belangrijk? (de meeste topics hier hebben het alleen over de samenstelling en ook de info pagina beschrijft alleen de samenstelling)

Ik lees hier en daar dat de biks van Hope Farms bijvoorbeeld even goed word aangeprezen als SS gezien de samenstelling, maar als ik op de site van Hope Farms kijk, lees ik dat de inhoud toch best wel anders is. Voor mij is de inhoud minstens zo belangrijk als de samenstelling. Weet iemand wat een goede biks aan inhoud heeft en vooral wat het niet hoort te hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat snap ik. ;) Dat kan ik wel vinden. Maar hoe zit het met de inhoud?

Als ik bijvoorbeeld naar SS kijk, zit daar onder andere luzerne, bietenpulp, soja olie, soja schroot, brandnetel, l-lysine, zout en mineralen in. Maar bij Hope Farms is dit weer anders.

Hopelijk is het zo duidelijker?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vaak wordt gevraagd wat nou goed hardvoer is voor konijnen. Waar op gelet moet worden, is dat het eiwitgehalte niet te hoog is. Teveel eiwitten is schadelijk als je geen fok- of vleeskonijnen hebt. Voor gewone huis/tuinkonijnen zou voer niet meer dan 12-14% eiwitten mogen bevatten. Het vetgehalte moet zo laag mogelijk zijn, niet meer dan 3%, en het vezelgehalte hoog. Hoe meer vezels het voer bevat, hoe beter. Calciumgehalte in voer moet onder de 1% blijven, om o.a. blaasproblemen te voorkomen. De verhouding calcium/fosfor is het liefst 2:1

LET OP!Verschillende fabrikanten doen Robenidine of Meticlorpindol door het voer, dit zijn middelen om coccidiose tegen te gaan. Tenzij je een fokkerij hebt met honderden konijnen is zulk voer sterk af te raden!

Waar je ook op moet letten is het gebruik van Ethoxyquine in het voer als anti-oxydant. Deze stof is in de Verenigde Staten verboden in de voedselindustrie, omdat het aangemerkt wordt als gif. Goede konijnenvoeren zullen nooit Ethoxyquine als anti-oxydant gebruiken, maar vitamine E. Door gebruik van vitamine E als anti-oxydant is het voer beperkt houdbaar, ca. 6 maanden. Heb je een konijnenvoer dat jarenlang houdbaar is, bekijk dan kritisch of er Ethoxyquine gebruikt is, wat schadelijk is voor de gezondheid van je konijn.

Als hardvoer is biks (groene korrels) altijd te verkiezen boven gemengd voer.. Reden hiervoor is dat konijnen bij gemengd voer snel geneigd zijn om de lekkere gekleurde dingen uit het voer te eten, en de biks te laten liggen. Maar hier zitten juist de waardevolle voedingsstoffen in, die een konijn nodig heeft. Wanneer een konijn weinig gemengd voer krijgt en het allemaal opeet, daarbij nog erg veel hooi eet, geen last heeft van te veel of te zachte blindedarmkeutels, dan is het geven van gemengd voer geen bezwaar.

Toevoeging van Vit.C in het voer is niet gewenst, een konijn maakt zelf vitamine C aan. Extra vitamine C kan schadelijk zijn: langdurig toedienen van te veel vitamine C kan nierproblemen geven.

Toevoeging van een weerstandsverhogend middel zoals bijv. Echinacea is niet gewenst, het is nooit de bedoeling dat een konijn continu jarenlang zo´n middel toegediend krijgt. Gewenning van het lichaam zorgt dat het middel op een gegeven moment niet meer werkzaam is.

Houd bij verandering van voer de toedieningswijze in acht! Dus eerst nieuw voer door het oude mengen en langzaam aan steeds meer nieuw voer geven.

Bron: konijnen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inderdaad zo'n 'muts' die verder kijkt ;) Maar ik kijk dan vooral naar de chemische toevoegingen. Elvje gaf al een mooie tekst over Anti-oxydanten en dit is dus een goed voorbeeld.

Ik heb voor HFST gekozen omdat het goedkoper is en volledig uit natuurlijke ingredienten bestaat. SS bevat niet alleen maar natuurlijke ingredienten. Trovet bevat weer chemische anti oxydanten etc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat vind ik ook erg belangrijk, vandaar dat ik daar met het konijnenvoer (en ook bij de caafjes, want die heb ik ook) ook naar aan het kijken ben. Een overzichtje met percentages van de samenstelling zegt dan vaak ook niet zo heel veel. Want waaruit bestaan die eiwitten? Waaruit bestaan de vezels? Waarom zou er vet in het voer zitten?

Ik zag dus bijvoorbeeld bij SS dat er zout in het voer zit. Ik snap dit persoonlijk niet zo. Zit dit bij de andere, betere brokken zoals HFST er ook in? Maar bijvoorbeeld ook soja-schroot. Daaruit begrijp ik - ik weet het immers niet zeker - dat al het bruikbare van de soja plant is weggehaald en wat overblijft in de SS brok is verwerkt. Schroot is naar wat ik begrepen heb een afvalproduct en heeft naar mijn idee niet veel waarde behalve dan dat het voor de frabricant de brok goedkoper maakt.

Het valt me ook op dat er erg weinig te vinden is over wat een konijn nou echt nodig heeft aan inhoud van een brok. De tekst die Elvje aanhaalt had ik bijvoorbeeld ook gevonden, maar zegt ook niet zo heel veel over de precieze inhoud. Al waardeer ik de inbreng weldegelijk. :)

Ik heb wel gevonden dat graan niet zo gezond blijkt te zijn, maar hier en daar zie ik wel dat dit in de brok verwerkt is en ik kan niet vinden waarom graan dan niet gezond zou zijn.

Het klinkt allemaal nogal pietluttig, maar ik vind het wel belangrijk om hiernaar te kijken en verder te kijken dan alleen naar de percentages. Ik stop het immers wel in mijn dieren. Daarbij lees ik ook - en dat staat ook op de informatie pagina van Bunny Bunch - dat wij onze konijnen geen volledige voeding kunnen aanbieden dmv groenvoer en hooi. Maar dan staat er weer niet wat een konijn nodig heeft aan inhoud van een brok. Ik vraag mij namelijk af of we konijnen dmv bijvoorbeeld het voeren van lucerne, haver, gedroogde kruiden, verse kruiden, verse groente (plus een klein aandeel fruit) en onbeperkt hooi, dit weldegelijk kunnen doen. Met als pluspunt daarbij dat het geen chemische, rare toevoegingen heeft, je weet waar de inhoud vandaan komt en precies weet wat je nijn binnen krijgt.

Edit: @ Dieroppas.nl: Je bent me voor met reageren. ;) Wat voer jij je konijnen dan precies en hoeveel per konijn? Waarom voer je nog biks bij?

aangepast door Emytje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vraag mij namelijk af of we konijnen dmv bijvoorbeeld het voeren van lucerne, haver, gedroogde kruiden, verse kruiden, verse groente (plus een klein aandeel fruit) en onbeperkt hooi, dit weldegelijk kunnen doen.

Dat denk ik ook wel hoor, waarom zouden we dat niet kunnen. Zelf vind ik droogvoer maar bijzaak en geen noodzaak. Voor konijnen denk ik dat veel variatie wel heel belangrijk is. In het wild eten ze veel verschillende kruiden, takken etc.

Edit: @ Dieroppas.nl: Je bent me voor met reageren. ;) Wat voer jij je konijnen dan precies en hoeveel per konijn? Waarom voer je nog biks bij?

Ik voer ze ongeveer 150g groenten (boerenkool, andijvie, witlof, peen, wortelloof, broccoli, af en toe sla/chinese kool/spitskool/bloemkoolblad etc.) per konijn per dag. In de zomer voer ik er gras bij en ook onkruid als ik dat kan vinden, maar steeds meer onkruidveldjes verdwijnen voor nieuwbouw :duivel: Verder eten ze veel hooi. 's Avonds krijgen ze wat droogvoer (mengsel van SS en RR) ten eerste omdat Jasper anders afvalt, maar ook omdat ze het zo lekker vinden :$ Zowy krijgt maar 2 of 3 biksjes, het arme dier :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kijk wel altijd waar de vezels vandaan komen in een brok en wat er aan toevoegingen bij zit.

Vulmiddel zit in elke commerciële konijnenbrok wel, maar is dat dan per definitie slecht? In mijn ogen niet. Soms zijn die middelen juist nodig om een brok tot een brok te kunnen maken, of om te zorgen dat de acceptatie hoog is (dat ze het dus graag eten). Zolang het maar geen schokkende hoeveelheden of echt schadelijke stoffen zijn.

Als je daar ook kritisch naar gaat kijken bestaat er geen een geschikte konijnenbrok en kun je beter vers gaan voeren: hooi, vers gras, diverse kruiden en groenvoer. Maar dan moet je goed een balans zien te vinden om aan de juiste voedingsstoffen te komen zodat je je konijn geen tekorten doet. Veel variatie in kruiden en groenvoer dus, en vers gras en hooi van een hoge kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe vind ik vulmiddel niet perse slecht. Echter vraag ik me wel af - voor mezelf dan he - als ik dan kijk naar de prijs van SS, waarom ik dat dan voer ipv een brok die goedkoper is. Vandaar dat ik het stukje van het soja schroot aanhaalde. Voor een brok van die prijs verwacht ik eigenlijk wel dat hetgeen wat erin verwerkt is ook behoorlijk wat voedingswaarde heeft.

Ik kijk ook inderdaad zeer kritisch naar wat er in een brok zit of eigenlijk wat ik in mijn dieren stop. Dit is voor mij ook de reden geweest dat ik mijn katten geen brokken meer voer, maar dus vers. Alleen is er over barf zoveel meer te vinden aan informatie dan hetgeen wat een konijn (of cavia) dagelijks nodig heeft aan groenvoer, kruiden en dergelijke en dat maakt het voor mij een beetje lastig. Het voeren van vega-barf :P is wat minder 'in trek.'

Ik heb gisteren het één en ander besteld bij caviakruiden.nl en ik wil dan de hoeveelheid biks dat ik voer wat terug schroeven. Het voeren van verse kruiden is nu, gezien het weer, nogal lastig, maar in de zomer moet dat stukke makkelijker zijn. Op de markt staat hier ook altijd een tapaskraam die voor een prikkie vers citroenmelisse, koriander en peterselie verkoopt. Dat zouden ze dus sowiezo al vers kunnen krijgen, maar ik kan daarvan ook het één en ander in de voedseldroger stoppen en het ook gedroogd aan kunnen bieden.

Daarbij heb ik in de tuin eigenlijk alleen maar kruiden. Ik heb geen sierplanten. Ik wil graag dat er wat nuttigs in de tuin staat, dus de konijnen kunnen alles zo vers uit de tuin krijgen in de zomer en wat overblijft kan ik drogen en later aanbieden. Ze zouden dan ook goudsbloem, kamille, frambozenbladeren en paardenbloemen kunnen krijgen. Het zaaiseizoen is nog niet begonnen, dus ik kan zaadjes van planten uitkiezen die de nijnen ook kunnen eten. Er zijn hier ook genoeg parkjes en beboste stukken waar veel weegbree, braam en brandnetel te vinden is. Variatie in kruiden moet dus makkelijk lukken.

Hier krijgen ze dagelijks ook al andijvie, lof, tomaat, komkommer en bleekselderij. Soms ook nog paprika, wortel, broccoli en schillen van een appeltje (komt niet vaak voor). Ik zal het vanavond eens wegen, maar ik denk dat het zeker wel 200 g per konijn is dat ze dagelijks krijgen. Groenvoer moet dus ook wel lukken.

Hetgeen wat lastiger is, vind ik gras. Want dat mocht toch niet geplukt zijn of wel? Wij hebben namelijk geen gras in de tuin staan, dus dan zal ik het moeten plukken uit de parkjes en beboste stukken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat het bij konijnenbrok net zo is als kattenbrok. Het ene merk wordt de hemel ingeprezen terwijl het andere merk ontzettend slecht zou zijn (RC/Hills vs Orijen vs whiskas bv). SS heeft het voordeel dat dierenartsen het aan iedereen adviseren, maar er zijn ook steeds meer dierenartsen die Trovet aanraden, maar hoe weten ze dat het een goed voer zou zijn? Doordat ze het praatje van de vertegenwoordiger van het merk zelf geloven. Ik denk dat als je ze gaat uithoren ze uiteindelijk net zo weinig van konijnenvoer als van kattenvoer weten.

Net als dat er maar weinig dierenartsen in rauw "geloven" zijn er ook maar weinig dierenartsen die een "rauw" dieet bij konijnen aanraden. Ze zijn er wel hoor die uitsluitend gras/kruiden adviseren en geen brok.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Plukken mag wel, maaien mag niet. ;)

Ik vind de combinatie van ingrediënten en analyse belangrijk. Ik ga niet tot op de bodem uitzoeken of dat ene (al dan niet chemische) stofje schadelijk zou kunnen zijn, maar ik kijk globaal wel naar wat er in zit. Natuurlijk is de analyse voor mij ook erg belangrijk, zo heb je wel één of andere eco/bio brok, maar daar zit bijv. veel calcium en weinig vezels in. Ja, dan is het heel mooi dat alle ingrediënten volkomen natuurlijk zijn, maar gaat voorbij aan de natuurlijke behoeften van een konijn.

Geen brok voeren ben ik niet zo'n voorstander van, niet als je weinig kennis hebt van voeding. Dat een konijn afvalt zonder brokjes is m.i. ook een teken dat er van bepaalde voedingsstoffen niet genoeg aanwezig zijn in de rest van het dieet. (Dan ga ik er even vanuit dat er geen medische oorzaak is natuurlijk!) Op zich is het veel natuurlijker en zou een konijn ook veel 'meer' moeten eten (stimuleerd natuurlijk gedrag dus niet alleen gezonder maar ook beter als je kijkt naar gedrag, verrijking) en om die reden zou ik het graag proberen, maar ik weet op veel vlakken niet precies welke nutriënten een konijn nodig heeft en ook niet precies waar dat in zit. Zo is het moeilijk te achterhalen wat er precies in gedroogde kruiden zit (laat ik het zo zeggen: mij is het niet gelukt) en bij hooi is het vaak ook lastig. Daarbij is zoals het in de natuur gaat voor mij niet het ideaal. Daar kan het best gebeuren dat een dier niet altijd alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt, dat ie dan ziek wordt is jammer dan. Daarbij worden wilde konijnen ook véél minder oud. In dat opzicht is exact de natuurlijke voeding niet perfect, want ik wil wel graag dat ze vijftien worden. En wat is natuurlijk dan? Konijnen komen oorspronkelijk van het Iberisch Schiereiland en daar groeit naar mijn weten niet van dat mooie, groene gras dat ik hier in de achtertuin heb staan. Gras is dan wel natuurlijke voeding, maar dan vraag ik mij af of ons gras dat ook is. En andijvie en broccoli, is dat dan natuurlijk? Ik vind zulke dingen wel lastig.

Ik geef mijn konijnen een beperkte hoeveelheid brokjes (hoeveel verschilt per konijn) en daarbij dagelijks een portie gedroogde kruiden en vrij veel groente. Natuurlijk verschillende soorten hooi en mijn buitenkonijnen eten ook gras. Voor nu is dat het beste en natuurlijkste dat i kze kan bieden, zonder een te kort aan essentiële nutriënten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een konijn in het wild niet oud wordt omdat het een prooidier is. Prooidieren planten zich snel voort omdat ze in de natuur niet oud zullen worden. Dat heeft mi niks met voeding te maken.

Zelf vertrouw ik producenten van diervoeders niet, ze gebruiken vaak afvalproducten om daar nog geld aan te kunnen verdienen (net zoals in honden/kattenvoer). Het is trouwens niet dat Jasper kilo's afvalt als ik geen biks voer hoor, misschien 100g in 2-3 maanden tijd, maar ik denk dat dat komt omdat Zowy veel sneller eet :mdr:. Zowy blijft perfect op gewicht zonder biks. Mijn ervaring is ook dat konijnen die niet of nauwelijks biks krijgen, veeeeel meer hooi eten en daardoor nauwelijks last hebben van gas/verstopping/gebitsproblemen e.d.

Ik denk wel dat het bij konijnen minder "erg" is om brok bij te voeren dan dat bij honden/katten het geval is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat een konijn in het wild niet oud wordt omdat het een prooidier is. Prooidieren planten zich snel voort omdat ze in de natuur niet oud zullen worden. Dat heeft mi niks met voeding te maken.

Ik doelde er met name op dat konijnen in de natuur niet oud worden en dat het daardoor niet nodig is om hun voeding daar op af te stemmen. Niet dat ze direct door de voeding minder oud worden. (Hoewel het natuurlijk wel voor kan komen dat er te weinig voedsel is en dat er daardoor dieren overlijden, maar dat is een ander verhaal.) Mijn rammetje van acht redt het gewoon niet op 15 gram biks (plus eerder genoemde) terwijl de dames en mijn andere koppel (2, 1,5, 1,5 en leeftijd onbekend) in top conditie zijn.

Ben het wel met je eens dat een natuurlijk dieet veel beter is voor het gebit, ze moeten veel en veel meer eten om genoeg energie en voedingsstoffen binnen te krijgen en zijn daardoor constant bezig en constant aan het kauwen. Dat is ook één van de redenen dat mijn konijnen een brok met een zeer hoog vezelgehalte krijgen en daar dan zo min mogelijk van. Maar zonder brok, nee, daar begin ik voorlopig niet aan. Dan wil ik eerst meer over voeding leren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef al mijn dieren brokken omdat ik dan 99% zeker weet dat ze niets tekort krijgen. Daarnaast kan mijn ram niet goed tegen alle kruiden en groenten, waardoor ik ze dus niet een compleet dieet aan kan bieden. Hetzelfde geldt voor mijn honden: die hebben allergieën en zou ik dus ook niet alles kunnen geven etc. Bovendien kunnen mijn honden ook niet tegen rauw vlees.

Het zelf drogen van kruiden heb ik ook overwogen, maar dan ben je nog duurder uit als dat je het besteld op caviakruiden.nl. Daarom ben ik het gaan potten. Die potten heb ik nu dus binnen staan maar in de zomer buiten. Dat gaat goed.

Gras kan je ook potten. Gras mag je alleen vers geplukt geven. Het mag dus niet geknipt, gemaaid, gesneden etc. Het mag ook niet even blijven liggen maar moet direct na het plukken opgegeten worden. Je kunt ook een pot gras ene paar minuten in de ren zetten en dan weer weg pakken. Ook zou je kunnen uitproberen om een grasmat over je tegels in de ren te leggen (wel met een klein laagje aarde eronder).

aangepast door Nicky_the
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat er zoveel gereageerd word. :)

@ Dieroppasnl: Zit jij toevallig ook op Barfplaats? Sinds dat ik me meer in het dierenvoer ben gaan verdiepen, neem ik hetgeen dat een brokkenproducent zegt vaak ook met een groot pak zout. Veel producenten willen immers ook niet zeggen wat er precies in hun brok zit. In mijn ogen heb je dan iets te verbergen en dan twijfel ik eraan of hetgeen ik voer wel goed is. Ik heb het liever zelf in de hand. Zeker met het oog op dat we drie katten hebben verloren aan kanker en eentje aan nierfalen. Ik ben hierdoor heel wat kritischer geworden en ik vind het gewoonweg ook belangrijk dat ik enigzins op de hoogte ben van wat ik in mijn dieren stop.

Ik wil zelf langzaam aan biks eruit halen en dan bedoel ik ook heel erg langzaam. Dit wil ik over een periode van een half jaar doen, want dan kan ik ze erg goed in de gaten houden en meer voeren als dat nodig is. Eventueel wil ik wel biks bijvoeren in de winter omdat dan vers heel lastig is aan te komen.

Zelf drogen van kruiden doe ik eigenlijk alleen omdat ik het dan in huis heb en het teveel is om dan in een paar dagen op te voeren. Het is dan zonde om weg te gooien en dan doe ik het dus in de voedseldroger. Voordat de herfst aanbrak, hebben mijn vriend en ik dus ook alles wat eetbaar was voor de beestjes uit de tuin gehaald. We hadden toen twee vuilniszakken vol. Dat krijg je met 2 konijnen niet zo 1 2 3 opgevoerd, dus is het één en ander de voedseldroger in gegaan die ik toch al in huis heb om snacks te maken voor de katten. Bovendien is het nog leuk om te doen ook. ;) Maar het is inderdaad niet goedkoper.

Hoe lang duurt het over het algemeen dat een bestelling van caviakruiden in huis is?

aangepast door Emytje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk dat er zoveel gereageerd word. :)

@ Dieroppasnl: Zit jij toevallig ook op Barfplaats?

:yes: Ja daar heet ik HildeR.

Wat ik me eigenlijk afvraag is waarom mensen denken dat hun konijn/kat/hond alles binnen krijgt als ze brok voeren. Denken jullie serieus dat een fabrikant weet wat een kat/hond/konijn moet krijgen en in welke verhoudingen? Want dat ze plantaardige dingen in katten/hondenvoer doen zegt toch al genoeg dat er niks van klopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Laat ik het omdraaien: Weet jij wat een konijn allemaal binnen moet krijgen?

Ik denk zeker niet dat elke fabrikant dat weet en daarbij: Iets weten is iets anders dan iets doen. Maar ik geloof wel dat er een aantal fabrikanten bij zijn die hun best doen een zo goed mogelijke brok te ontwikkelen. Tja, het blijven brokken. Het is lastig om een dier in gevangenschap exact te voeren wat het nodig is en daarbij ook het natuurlijke dieet zo veel mogelijk te benaderen en zeker als dat in brok vorm moet. Als de prijs vervolgens nog ook nog hogere prioriteit heeft dan de kwaliteit, tja.. Wat dat met je konijn doet heb ik mogen ervaren. ;) En dat wil ik nooit weer mee maken, dus ik let nu wel op wat ik er in stop.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik bestelde mijn kruiden trouwens bij caviakruiden.nl en had ze meestal snel binnen! Geen idee hoe snel, maar dat dat niet is blijven hangen geeft al aan dat het geen eeuwen duurde, dat onthou ik namelijk wel. :P tegenwoordig bestel is ze bij webshoplittlefriends.nl, zijn dezelfde kruiden maar de webshop heeft een veel uitgebreider assortiment op andere vlakken. Daar duurde het wel ietsje langer, omdat ik blijkbaar altijd dingen moet hebben dien et niet op voorraad izjn haha. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voerde je voorheen dan?

Ik denk dat de reactie van Dieroppasnl een reactie was op de opmerking van Nicky_the die zegt brok te voeren omdat ze dan 99% zeker weet dat ze geen tekorten oplopen. Maar in weze weet ik ook niet wat een konijn allemaal binnen hoort te krijgen, vandaar ook dit topic. ;) Echter, ik weet zeker dat bij een brokproducent de inhoud ook heel erg afhankelijk is van de prijs. De opbrengst is daarbij in mijn ogen erg belangrijk en ik vraag me af in hoeverre dit dan ook altijd positief is met het oog op de voedingswaarde van de brok. Ikzelf heb bijvoorbeeld niet het doel om een zo hoog mogelijke winst bij elkaar te krijgen. Mijn doel is immers een zo goed mogelijk en gevarieerd mogelijk menuutje voor de nijnen te creeeren. Ik durf dan om heel eerlijk te zijn wel te zeggen dat hetgeen wat ik ze wil voeren, wél beter is dan die biksjes die ook is samengesteld op basis van wat het goedkoopste is om erin te stoppen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee dat weet ik niet, maar dat beweer ik ook niet :wink2:. Voerfabrikanten beweren dat wel en eigenaren geloven dat en denken vervolgens dat ze hun dier het beste geven wat er is. Ook op goedkope brokken staat dat het volledig voer is en dat je dier alle voedingsstoffen binnen krijgt.

Ik voer mijn dieren het liefst wat ze in de natuur ook zouden eten en waar hun maag/darmstelsel op gemaakt is. Dus in ieder geval plantaardig voor herbivoren en vlees voor carnivoren. Verder kijk ik hoe ze het erop doen, zouden ze het er niet goed op doen zou ik het dieet aanpassen.

Maargoed iedereen moet zelf weten wat ze voeren, ik ben alleen van mening dat brokken niet per se nodig zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat voerde je voorheen dan?

Mijn konijnen kregen, op advies van de dierenwinkel, gemengd voer van KonaCorn. Een flinke hoeveelheid, ook op advies van de dierenwinkel. Helaas bevatte (samenstellingen zijn recent aangepast, een verbetering maar nog steeds neit goed genoeg) deze brok veel calcium en weinig vezels. Dat, gecombineerd met de hoeveelheid, heeft uiteindelijk een konijn opgeleverd dat op zes jarige leeftijd nog nooit een spriet hooi had gegeten (en ondanks talloze pogingen dat ook nooit meer heeft gedaan) en haakjes. Een half jaar later bleek ook zijn blaas vol calcium te zitten, ondanks alles wat ik inmiddels verbetert had. Zijn darmen lagen om de haverklap stil en hij is uiteindelijk ook aan een darmprobleem overleden. Hij is nog geen zeven jaar geworden en dat vind ik niet oud (genoeg).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .