Ga naar inhoud

Supreme FibaFirst Rabbit


Dollie

Aanbevolen berichten

Ik kwam deze vandaag tegen.. Ze zijn wel druk bezig bij Supreme! :D

m_fibafirst.jpg

Fibafirst® Monoforage® is a new generation of rabbit food, developed alongside veterinary experts to meet not only the nutritional needs, but also the environmental enrichment needs of your rabbits.

Fibafirst® Monoforage® has been formulated by Supreme Petfoods to provide very much higher levels of fibre – up to 30% – that are much closer to the natural grass-based diet of a wild rabbit.

FibaFirst is not just a new pet food, it is a NEW concept in feeding, full of top quality ingredients and made in a simple and uncomplicated way.

Nutritionally balanced & complete

Exceptionally high fibre content – up to 30%

Unique long chain fibre structure – promotes chewing, dental wear and emotional enrichment

Highly palatable

Using only the very finest ingredients, Fibafirst® is a high fibre diet that satisfies the natural nutritional and physiological needs of your rabbits. It is vital that rabbits are able to forage and chew to satisfy their natural feeding behaviour.

With longer fibre particles and a larger pellet size, Fibafirst® extends your rabbits’ feeding time, promoting dental and digestive health, as well as enhancing emotional enrichment.

Ingredients: Timothy hay, alfalfa stalks, wheat meal, soybean meal, ground peas, locust bean meal, alfalfa protein extract, flaked oats, linseed, soya oil, Vitamin A 15000 IU, vitamin D3 1500 IU, vitamin E 60mg.

Pack size: 2kg (a 500g pack is also available)

Typical analysis: Crude protein 14%, crude fibre 30%, crude oils & fats 3%, crude ash 7.5%, calcium 0.8%, phosphorous 0.4%, sodium 4.4%

(Bron: thehayexperts.co.uk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 64
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik ook.. Ook naar het prijskaartje hier in Nederland, aangezien het (omgerekend) in de UK al net zo veel kost als de gewone SS hier! Het calciumgehalte is mij te hoog om het aan mijn eigen konijnen te gaan geven, maar de vorm van de brok en het vezelgehalte is wel super!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Het grootste verschil is dat de "gewone" SS 19% vezels bevat, en dit voer bevat 30% vezels.

Ook zijn het geen brokjes maar wat langere staafjes (centimeter of 7) met een ruwe (natuurlijkere) structuur.

Excuus, ik heb de regel voor cavia's weggehaald, kwam uit de promotietext van Supreme. Er is een aparte variant speciaal voor cavia's beschikbaar.

http://www.supremepetfoods.nl/verkrijgbaar-vanaf-1-maart-fibafirst-voor-konijnen-en-cavias/

aangepast door Evee
reclame
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik begrijp alleen niet helemaal waarom een nog hoger vezelgehalte dan 19% gewenst is? Het hoofdvoer is namelijk hooi en daar zitten veel vezels in.

omdat er ook konijnen bestaan die snel last hebben van stille darmen of die gewoon domweg weigeren hooi te eten ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Ik heb vandaag een verpakking gekocht van 500 gram voor 3,99 euro! Ik kan dit in combinatie geven met het SS voer, maar dan kan ik SS verminderen, even rekenen hoeveelheden etc. Volgens mijn da kan het positieve gevolgen hebben op de haakjes van Gijs die steeds terugkomen! Maar goed voor nu eerst kijken of het in de smaak valt... ik heb beide net een staafje gegeven en er werd direct aangevallen! :)

Ben wel benieuwd Dollie: is het percentage 0,8 % Calcium voor elk konijn teveel of alleen voor specifieke konijnen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

0,8% is op zich niet direct te hoog, een konijn heeft een calciumbehoefte van ongeveer 200mg per kg. Voer je volgens de richtlijn (25 gram per kg) dan zit je met 25 gram per kg al op 200 mg per kg als je een brok met 0,8% calcium voert. Je konijn eet daarnaast hooi en waarschijnlijk ook andere dingen (groente, kruiden, tussendoortjes) en dat komt er dan nog bij op. Of je konijn daar last van gaat krijgen, hoeft niet.. Ze moeten er maar net gevoelig voor zijn. Maar als ze dat zijn ontdek je dat pas als het te laat is..

Omdat je van deze brok waarschijnlijk geen 25 gram per kg geeft (zeker bij een nijn dat gevoelig is voor haakvorming) ligt het al anders. Mijn konijnen krijgen een andere brok, ook van hoge kwaliteit, en krijgen ongeveer 10 gram per kg, dat is natuurlijk wel meer dan de helft minder dan 25 gram. Maar dan nog heeft deze brok op dit moment niet mijn voorkeur.

Ik voer zelf Bunny Basics T van Oxbow, dat kun je alleen in Engeland bestellen. Ben er erg tevreden over en doordat het een relatief harde brok is (vergeleken met SS) en een hoog vezelgehalte (29%) met een laag calciumgehalte (0,35%, kan wat hoger liggen maar de aangegeven max. van 0,85% wordt zelden gehaald aldus fabrikant) ook zeker goed voor konijnen die gebitsproblemen hebben. Heb zelf ook een ventje die haakjes heeft gehad (in 2010, ben niet heel lang daarna BBT gaan geven) en hoewel we van de week even dachten dat er weer gebitsproblemen waren, zijn ze tot dusver nog niet terug gekomen.

Heb zelf helaas een nijntje gehad dat blaasproblemen heeft gekregen als gevolg van te veel calcium in de voeding en dat wil ik never nooit meer. En ook nu huppelt hier een dame rond die er gevoelig voor lijkt te zijn, maar met haar huidige dieet (het normale dieet van mijn konijnen, niks aangepast op haar) is er geen vuiltje aan de lucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee! duidelijk verhaal, ik ben echt aan het zoeken voor Gijs, haakjes waren in jan met 13 maanden terug en ineens nu eind maar met 2 maanden weer!!! daar ben ik ernstig van geschrokken; Gijs is een week van slag van narcose, dwangvoeren etc! En de vorige keer heb ik voeding aangepast maar ws niet genoeg?! maar goed ben btje aan het zoeken wat nu goed is voor zijn kiezen zodat Gijs nog lang mee kan! ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook zien staan bij een winkel bij mij in de buurt. Ik vond het alleen wel erg duur. Ik weet niet precies meer wat het was maar het was veel meer dan de gewone SS.

En aangezien met SS met mijn Koos op het moment erg goed gaat met de haken ben ik niet echt gemotiveerd om het uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Yls: Als het goed gaat zou, ik niet te gauw veranderen. Ik heb mijn konijnen ook SS gevoerd de laatste jaren, naar grote tevredenheid ook, maar heb toch de keuze gemaakt te switchen. Is goed uitgepakt maar zie ook regelmatig dat men toch weer goedkoper, 'lekkerder' of gewoon anders wil en dat geeft niet altijd het gewenste resultaat. In geval van Gijs zie ik dat anders, het huidige lijkt niet echt goed te werken dus wat heb je dan te verliezen? Dat was hier anders, maar omdat SS -> BBT nog wel een stapje hoger is qua kwaliteit durfde ik het wel aan. Ik heb vijf konijnen die het er dus allen erg goed op doen.

Wat de prijs in Nederland is voor de FibaFirst weet ik niet maar ik had al wel gezien dat het in Engeland (!!) al net zo duur is als de gewone SS in Nederland. (Zes euro per kg bij kleine verpakkingen.) Normaal gezien is de SS daar zeker de helft goedkoper zonder verzendkosten. Dus dat beloofde al niet veel goeds. Voor die prijs zou ik echt de voorkeur geven aan BBT. (Omdat ik vijf konijnen heb kan het wel uit om 22 kg te bestellen en dan komt het volgens mij neer op €4 à €4,5 de kg, niet heel duur dus.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze vinden het erg lekker... ook de tweede keer ;) ik geef normaal, voor Gijs ziek werd, voor 2 konijnen tegen de 2 kg aan, de helft van het bakje komt overeen met ongeveer 50-60 gram.. daarnaast geef ik ze onbeperkt kruidenhooi en 1x per dag witlof, ieder een stronk. Dus nu kan ik doen, correct me if i'm wrong: 30-40 gram SS en bijvullen met fibafirst tot uh 60 gram?!? Niet teveel want hooi moet de hoofdmoot zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je met Gijs al eens geprobeerd om minder brok te geven? Je zit nu aan de 15gram per kg. Je kunt nog proberen met minder brok. Als ze minder brok krijgen zullen ze nog meer hooi gaan eten. Als hij gewoon op gewicht blijft met die hoeveelheid scheelt het wellicht weer in de tijd dat hij haken ontwikkeld.

Maar hoe ziet de brok er uit? Is het wel een harde brok? Ik heb van sepreme toen ook een proefje aangevraagd van de digestive health formula. Die hebben ook een hoger vezel gehalte, maar die vielen nog net niet uit elkaar toen ik ze uit het zakje pakte. Niet echt geschikt bij haken dus lijkt me. Maar die brok was ook ontwikkeld voor darmproblemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het ook zien staan bij een winkel bij mij in de buurt. Ik vond het alleen wel erg duur. Ik weet niet precies meer wat het was maar het was veel meer dan de gewone SS.

En aangezien met SS met mijn Koos op het moment erg goed gaat met de haken ben ik niet echt gemotiveerd om het uit te proberen.

Als je konijn regelmatig haken heeft of stilligende darmen kan een dure brok soms geld opleveren ;) als de brok helpt de haken of de stilligende darmen uit te stellen heb je je voer voor niks eigenlijk.

Zo ben ik destijds ook overgestapt voor Gijs van gewone goedkope kenner biks naar ss. Was vele malen duurder, maar als hij 1keer per jaar minder zijn darmen stil had liggen, had ik een jaar ss uitgespaard aan DA kosten. de zelfde overweging bij Max met zijn haken. Ss in engeland was niet heel duur. BBT heeft ongeveer dezelfde prijs als ss in nl. Best prijzig dus. Max had om de 2maanden haken met ss. Zou hij dus 1 keer 4maanden keer haken hebben, had ik mijn voer uitgespaard.

Op deze manier kun je dus echt geld besparen door eerst te investeren. Ik zeg niet dat het altijd werkt, maar het kan zeker het overwegen waard zijn.

Heeft je konijn nergens last van en doet hij het goed op "normale" biks, zou ik ook zeker niet overstappen. Deze brok is in eerste instantie ook niet ontwikkeld voor gezonde konijnen ( ss is in eerste instantie ook ontwikkeld voor konijnen met darmproblemen of konijnen die erg selectief zijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Omdat ik een dierverzorgings opleiding doe en dus soms onderzoeken doe ken ik een aantal vertegenwoordigers. Ik sprak laatst de vertegenwoordiger en die raade ook aan om op SS te blijven als dat werkt. En dus niet over te stappen op FibaFirst.

Ik had ook gekeken naar de prijs, die was bij de dierenwinkel bij mij (avonturia de vogelkelder) 17 euro voor 2 kilo. Mocht iemand geïntereseerd zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb vandaag de 500gr binnengekregen met een 'gebruiks'aanwijzing het is 25 gram per kg lichaamsgewicht. het is dus niet voordeliger dan de SS, ik geeft die gewoon als tussendoortje. viel hier goed in de smaak! hopelijk verkoopt petmeds dit binnenkort ook en kan ik het daar gaan bestellen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

De door de fabrikant aangegeven hoeveelheid is eigenlijk altijd meer dan daadwerkelijk nodig is. (Hoe meer je geeft, hoe eerder dat pak leeg is en jij weer een nieuwe koopt hè..) Van de gewone Science zou je ook zeker 25 gram per kg moeten geven volgens Supreme. Dus op zich zal dat mee vallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .