Ga naar inhoud

dwangvoeding of niet?


Iggy en Lady

Aanbevolen berichten

Afgelopen maandag is mijn konijn geopereerd. Haar tanden zijn verwijderd omdat deze niet goed stonden en dus niet konden afslijten.

Op zich is de operatie goed gegaan, behalve dat van 1 tand de wortel niet mee is gekomen (kan dus weer teruggroeien).

Dezelfde avond begon ze nog met eten dus het zag er hoopvol uit. OP zich eet ze nu nog steeds wel maar veel minder dan normaal. Haar keutels zijn dan ook erg klein en hard.

Ze eet op een dag wat brokjes (misschien 1/10 van normaal), wat andijvie (gaat redelijk maar ook niet superveel) en wat hooi en stro.

Verder is ze heel levendig en helemaal in haar hum.

Als medicijnen krijgt ze metacam (2x 0,2). Ciseral en laxatract nog niet gegeven omdat ze wel keutels heeft. Nu vraag ik mij af of ik dit moet gaan doen omdat de keutels heel klein en hard zijn. Net als dwangvoeren.Zou ik haar bij moeten voeren of moet ik haar tempo aanhouden. Ben bang dat ze anders misschien last gaat krijgen van stilligende darmen. Kan dit ook al ze wel de hele dag wat eet maar heel weinig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik probeer zelf dwangvoeding tot een minimum te beperken meestal. Zelfstandig eten is beter en regelmatig een klein beetje zou al genoeg moeten zijn om de darmen op gang te houden. Maar je dierenarts kan hier inderdaad beter advies over geven. Hij/zij heeft het konijn gezien en heeft natuurlijk meer kennis dan wij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels gaat het steeds beter met haar. Wortelloof ging er wel in en nu gaan de brokjes ook weer beter. Funky drinkt nooit echt veel net als haar zus. Met zijn tweeën misschien 1 cm van een kleine fles per dag. Misschien zelfs minder. Blijkbaar halen ze genoeg uit het groenvoer. Sinds vandaag zit ze ook weer lekker buiten. Voor haar prettig mAar mis de gezelligheid wel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dwangvoeren is altijd vervelend.

Toen bij mijn nijn de haken van haar kiezen werden gehaald, heeft het echt heel lang geduurt voordat ze weer zelf ging eten.

Ik ben er nog voor terug geweest naar de dierenarts. Ze kwam maar niet op gang, en toen kreeg ik er medicijnen voor, die de eetlust opwekken, gelukkig hielp dat!

Goed om te lezen dat t met jouw nijn weer beter gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .