Ga naar inhoud

Stijve achterhand en verhoging: wat kan dit zijn?


Suuzi

Aanbevolen berichten

Jammer genoeg open ik voor Daffy een eigen topic bij 'gezondheid' omdat ze langzaam achteruit gaat en ik bezorgd ben over mijn kleine meid. ​Daffy heeft sinds woensdag een stijve achterhand die erger lijkt te worden. Ze heeft ook verhoging: woensdag bij de dierenarts 41 graden (kan door stress komen), gisteren bij de dierenarts en thuis 40,7 en vandaag 40,6 na een eerste dosis Metacam gisteravond.

Eerst dacht ik aan een combinatie van een kneuzing (na korte koppelpoging op zondag) en een infectie (ram kreeg natte neus met wit snot tijdens koppelen). Toch passen Daffy's symptomen niet helemaal bij deze twee aandoeningen.

Bij een kneuzing (en bij EC!) krijgt een konijn eerder last van onderkoeling. Maar Daffy heeft juist verhoging.

Bij een luchtweginfectie horen neusuitvloeiing, niezen, natte ogen, verhoging. Daffy heeft verhoging, maar verder geen één teken van een luchtweginfectie.

Het zou kunnen dat ze én een kneuzing én een luchtweginfectie heeft: dan klopt het plaatje van de symptomen, al is het vreemd dat ze helemaal geen verkoudheidsverschijnselen heeft.

Zijn er andere ziektes waar ik aan moet denken: een abces door een bijtwondje? Een middenoorontsteking? E.Cuniculi MET verhoging ipv onderkoeling? Vandaag ga ik hoogst waarschijnlijk weer naar de dierenarts en dit topic is om mij voor te bereiden op een eventueel gesprek met een dierenarts.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben net samen met Janet (Fluf en Tinus) naar de spoedkliniek geweest. De diagnose is nog onduidelijk (trauma? EC?), maar Daffy is er volgens de DA slecht aan toe. Haar achterhand is nu echt verlamd. Ik heb haar laten opnemen zodat ze alle zorg krijgt die ze nodig heeft. Er wordt gestart met Panacur en Baytril. Maandag kan eventueel een scan gemaakt worden. Vraag is wat ik moet hopen voor Daffy... De dierenarts zei dat een diagnose via een scan geen betere behandeling mogelijk maakt.

Janet was geweldig. Ze heeft gechauffeurd en me geholpen bij de beslissing om Daffy op te laten nemen. Zonder haar was dit een loodzware middag geweest. Mijn kleine meiske achterlaten was moeilijk... :(

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Daffy is er nog! Ik word zo gebeld door de dienstdoende arts!

Ik heb me suf gepiekerd hoe dit nou allemaal gekomen is. Gisteravond schoot het me dan eindelijk te binnen dat Daffy woensdag of donderdag een onhandige poging deed om op het plateautje in haar kooi te springen. Ze viel achterover op haar rug. Ze was niet meteen verlamd, dus ik denk dat haar rug niet gebroken is, maar dat ze een kneuzing of zwelling in haar rug heeft. Op BB staan een paar topics over konijnen die daar na een aantal weken goede verzorging van zijn genezen! Zou het dan toch kunnen dat ze nog beter wordt......

Link naar reactie
Delen op andere sites

He, nou dat zou nou eens idd kunnen....misschien moet je dat ook maar zo snel mogelijk ook melden. Want dan kunnen ze er met andere ogen naar kijken. EN is misschien de Baytrill en Panacur niet nodig, maar zo snel mogelijk een rontgenfoto!! Ik help je hopen dat dat het is, maar dan nog dat Daffy verlamd vanachteren is....nou ik ben erg benieuwd wat ze je te melden hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed om te lezen dat Daffy de nacht 'goed' is doorgekomen. Ik hoop zo dat je straks goede berichten krijgt van de dierenarts en dat Daffy weer snel lekker bij je thuis is om aan te sterken! Die kleine snoes heeft een huisje waar ze nog heel lang van zou moeten genieten. Sterkte voor jou en heel veel beterschap (en kriebeltjes achter haar oren) voor Daffy.

En als er iets is waar je hulp bij wilt dan weet je me te vinden. Geen probleem!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dffy was vanochtend nog alert en had een blaadje gegeten, maar gaat nu achteruit. Ze is slap, apatisch, onderkoeld, scheef hoofdje, en lijkt het op te geven. Ze lijkt in een shock te raken. Ze is onder een warmtelamp gelegd. De arts denkt dat Daffy een verschoven wervel kn hebben gehad die weer is terug geschoten, maar het ruggenmerg is zo danig beschadigd dat het beeld op een dwarslaesie lijkt. De situatie is kritiek. Ze kan door deze crisis heen komen of niet.... Ik ga er zo snel mogelijk naar toe.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daffy is overleden. Ik was net te laat om afscheid te nemen. Dat vind ik heel erg. Ik ben helemaal van de kaart. Daffy was een heel erg lief konijn. Ik ga Daffy vanmiddag bij haar maatje Tony begraven die begin mei is overleden.

Dank jullie wel. Jullie berichtjes zijn een troost.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ach Suuzi, nee toch wat erg, ik leef met je mee. Ik denk dat Daffy al er niet meer helemaal er bij was toen de DA je belde....laat dat een troost zijn. Het is goed om alsnog goed afscheid van haar te nemen. Dat heb ik onlangs ook met mijn nijn Bram gedaan. De laatste momenten was hij ook in coma volgens de da, dat kunnen wij niet zien maar hun wel. Maar ik helemaal een afscheidsritueel gedaan, zoals het voor mij goed voelde....neem de tijd, ik begrijp dat je heel erg van de kaart bent. Je hebt je best gedaan voor je Daffy. Sterkte de komende dagen! Ik vind het heel verdrietig voor je.......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je gelijk hebt dat ze waarschijnlijk te ziek was om mij nog op te merken. Maar toch..... het idee dat ze misschien dacht dat ik haar niet meer wilde, drukt op mij.

Ik pieker me suf hoe ik het ik beter of anders had kunnen doen...

Had ik haar gisteravond maar mee naar huis genomen, misschien is de ziekenhuisopname haar te veel geworden en dacht ze dat ze weg moest.

Hadden ze haar maar naar de kliniek in Utrecht gebracht waar ze misschien bepaalde ontstekingsremmende medicijnen (Cortison) hadden gegeven.

Had ik gisteren maar geëist dat ze Metacam kreeg. Ik gaf thuis Metacam waar ze goed op reageerde, in het ziekenhuis kreeg ze Carprofen. Gisteravond nog over gebeld, maar vandaag zou dit pas gewijzigd worden.

Had ik haar vorige week maar op neutraal terrein gekoppeld met Bas, dan was de koppeling misschien goed gegaan en was ze deze week niet gestresst geweest en had ze geen ongelukkige buiteling gemaakt.

Had ik maar.....

Ik wil haar niet kwijt. Ze was pas twee jaar bij mij, vanaf 12 september 2009. Ze kwam uit de opvang, gevonden op straat, twee jaar daar gezeten. Mijn lieve meiske..... nog lang niet oud. Daar ligt ze dan mooi in haar mandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lieverd, je hoeft jezelf echt niks te verwijten! Zoals de dierenarts gisteren al uitlegde zijn cortisonen voor konijnen niet echt een goed medicijn en is de werking (bij konijnen) ook niet aangetoond. Jouw mooie kleine meisje had waarschijnlijk niet meer de kracht om te vechten en heeft gekozen om naar Tony over de Regenboog te gaan, in herinnering aan jouw liefde voor haar...

Loslaten is vreselijk moeilijk, maar bedenk dat je alles hebt gedaan om Daffy er doorheen te helpen! Heel veel liefs en sterkte vanmiddag met het afscheid nemen van je prachtige kleine schat... Voor mij zal Daffy voor altijd het eerste konijntje zijn wat m'n hand likte en dat is een prachtige herinnering waar ik met een glimlach aan terug denk...

Lieve Suus, probeer niet te denken aan wat had kunnen zijn, maar wel aan alle fijne tijden die je samen met Daffy en Tony gehad hebt.

Dag Daffy, je wordt vol liefde en tederheid herdacht en gemist. Rust zacht, mooi meisje : love:

Link naar reactie
Delen op andere sites

probeer jezelf niet de schuld te geven, en gedachten zoals: "had ik maar" of "wat als" zullen daffy ook niet terug brengen helaas. Je hebt gedaan wat je kon maar helaas mocht het niet zo zijn. Ik weet dat het verdriet nu groot is en dat je inderdaad gaat denken dat als je het anders had aangepakt Daffy er misschien nog zou zijn, geloof me ik weet hoe het is. Ik had dezelfde reactie toen evert overleed. Ook ik voelde me schuldig, ook ik dacht van : "had ik maar " of " wat als ik..." . Je hebt alles gedaan wat je kon, en zoals "fluf en tinus" al zei, probeer het los te laten , hoe moeilijk het ook zal zijn en herinner je de leuke en mooie momenten met Daffy.

Heel veel sterkte met het afscheid vanmiddag .........

Rust zacht Daffy......

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je probeert altijd te denken, had ik dit maar, had ik dat maar. Het is zo dat je denk ik niets hebt kunnen doen. Soms kan iets onvermijdelijk zijn, en kunnen wij met medicatie en technieken mens en dier niet daarmee redden......Reken jezelf het alsjeblieft niet aan! Je hebt het echt goed gedaan met Daffy. En Daffy heeft echt niet gedacht dat je van haar af wilde, integendeel. Ik denk dat ze het wist dat je er alles aan wilde doen om haar weer beter te maken....geloof me maar zij weet dat! Lieverd je hebt het al moeilijk, en ik weet ook hoe het voelt. Probeer haar maar een mooi afscheid te geven.....Dat is voorjezelf belangrijk en voor haar, sterkte de komende tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .